karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

28 مرداد 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

یکی از مهم ترین بارش‌های شهابی سالیانه، بارش شهابی برساوشی (Perseids) نام دارد که معمولا از ۲۷ تیرماه آغاز می شود و تا تاریخ ۳ شهریور ادامه می یابد. اوج این بارش شهابی، شب های ۲۱ و ۲۲ مردادماه است؛ در این شب ها، هر ساعت می توان حدود ۵۰ شهاب را با چشم غیر مسلح تماشا کرد.

امسال (1397) نیز این بارش شهابی مانند سال های پیشین، نقطه اوج خود را طی کرد و شب های زیبایی را رقم زد. این پدیده در نقاطی که از آلودگی نوری به دور هستند، به بهترین شکل ممکن دیده می شود و بسیاری برای دیدنش به خارج از شهرها می روند. بارش شهابی برساوشی امسال در نیمکره شمالی و جنوبی استوا قابل رویت است و افراد ساکن ایالت متحده آمریکا، اروپا و کانادا، مکزیک، آمریکای مرکزی، آسیا، بخش هایی از آفریقا و قسمت هایی از آمریکای جنوبی می توانند از مشاهده آن لذت ببرند.

اگر علاقه مند به نجوم هستید، آشنایی با این بارش برای تان خالی از لطف نخواهد بود. کانون بارش شهابی برساوشی صورت فلکی ذات‌الکرسی است. اما از آن جایی که این پدیده در نزدیکی مرز صورت فلکی ذات‌الکرسی و صورت فلکی برساوش رخ می دهد، در گذشته و با خطاهای اندازه گیری، چندان مکان دقیقش معلوم نبود و فرض را بر آن گرفته بودند که این بارش شهابی متعلق به صورت فلکی برساوش است؛ همین سبب شد تا آن را بارش شهابی برساوشی بنامند. برساوش از نام یونانی پرسئوس گرفته شده، او پسر زئوس خدای خدایان و قهرمانی نیمه خدا نیمه انسان است. منشا بارش شهابی برساوشی را دنباله‌دار سوئیفت‌تاتل می دانند؛ این دنباله دار در سال ۱۸۶۲ توسط لوئیس اِی سوئیفت (Lewis A. Swift) از نیویورک و هوراس تاتل (Horace Tuttle) از رصدخانه هاروارد کشف شد و به افتخار این دو، سوئیفت‌تاتل نام گرفت.

در ادامه می خواهیم تصاویری از این پدیده زیبا را به تماشا بنشینیم که بیشتر در شب های اوج بارش به ثبت رسیده اند؛ کارناوال را در تماشای جلوه ای زیبا از آسمان شب همراهی کنید.

1- بارش شهابی در آسمان مازندران

بارش شهابی استان مازندران

Aref Fathi Akabari

2- کمتر کسی پیدا می شود که بابک تفرشی و عکاسی های هنرمندانه اش را نشناسد. این هنرمند ایرانی از عکاسان حرفه ای نشنال جئوگرافیک به شمار می رود. وی از بارش شهابی امسال غافل نمانده و تصویر پیش رو را در کشور یونان به ثبت رسانده است.

بارش شهابی یونان

Babak Tafreshi

3- مرتضی صالحی، عکاس هنرمند ایرانی، تصویر مقابل را با تحمل دشواری ها و مواجهه با چالش های بسیار ثبت کرده است. او با هدف عکاسی از بارش شهابی بر فراز قله سبلان، برای دو ماه تمرین فشرده کوهنوردی انجام داد و در نهایت، برای ثبت این پدیده زیبا راهی قله سبلان یا به گویش محلی ها، ساوالان شد.

بارش شهابی قله سبلان

Morteza Salehi

4- رنگ سرخ برخی شهاب ها در آسمان، از مسایلی بود که در شب های 21 و 22 مرداد، یعنی اوج بارش شهابی، توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

بارش شهابی استان مازندران

Aref Fathi Akabari

5- تصویر پایین در کویر خارا یا کویر ورزنه ثبت شده است که در استان اصفهان قرار دارد. 

دریاچه نمک کویر خارا استان اصفهان

rasool mojahedi

6- بارش شهابی در چهارمحال و بختیاری

بارش شهابی چهار محال و بختیاری

Ahmad Riahi Dehkordi | Irna

7- کهکشان راه شیری به همراه بارش شهابی بر فراز سنگ تراشه ای که به شکل نقشه ایران عزیزمان، خودنمایی می کند. منوچهر خان‌رمکی، یکی دیگر از عکاسان هنرمند کشورمان این تصویر زیبا را در روستای جواهرده شهرستان رامسر به ثبت رسانده است. 

رامسر روستای جواهرده بارش شهابی

Manouchehr khanramaki

8- این تصویر زیبا نیز در استان مازندران عکاسی شده است و جلوه ای از کهکشان راه شیری و بارش شهابی را به نمایش می گذارد. 

بارش شهابی استان مازندران

Aref Fathi Akabari

9- بارش شهابی برساوشی در آسمان کشور فرانسه نیز خودنمایی کرده است؛ تصویری که مشاهده می کنید را کنار دریاچه ای به نام پیر پرسی (Pierre-Percee lake) در شرق کشور عکاسی کرده اند. 

شهاب باران فرانسه

10- عکس پیش رو، در تاریخ 10 آگوست (19 مرداد) از بارش شهابی در منطقه مسکونی گروسموگل (Grossmugl) در شرق کشور اتریش به ثبت رسیده است. 

شهاب باران اتریش

11- همان طور که در تصویر می بینید در مناطقی که آلودگی نوری کمی دارند نیز می توان بارش شهابی را تا حدودی به تماشا نشست. این تصویر در تاریخ 10 آگوست در گوشه غربی کشور سوئیس عکسبرداری شده است. 

بارش شهابی سوئیس

12- باز هم تصویری که در کشور سوئیس ثبت شده است؛ اما این بار در تاریخ 11 آگوست و در یکی از گردنه های کوه های آلپ. 

بارش شهابی آلپ

بارش شهابی آلپ

13- تصویر مقابل در کشور بوسنی و هرزگوین عکاسی شده است. در پیش روی تان صومعه ای متعلق به یکی از فرقه های مسیحیت را می بینید و بر فرازش، درخشش یک بارش شهابی.

بوسنی بارش شهابی

14- این تصویر در بزرگترین و شمالی ترین منطقه کشور فنلاند، یعنی لاپلند (Lappland) عکاسی شده است. فنلاند از کشورهای نزدیک به قطب محسوب می شود و مناطق شمالی اش، طبیعتا سردتر هستند؛ اما در اینجا نیز می توان یک آسمان نیمه ابری و یک شب نیمه مهتابی را مشاهده کرد.

بارش شهابی لاپلند فنلاند

15- عده ای از علاقه مندان به پدیده های آسمانی، در جمهوری مالت (Malta) گرد هم آمده اند تا تماشاگر بارش شهابی برساوشی باشند.

بارش شهابی جمهوری مالت

16- تصویری 360 درجه از بارش شهابی در غرب برلین، آلمان

غرب برلین آلمان بارش شهابی

17- آسمان مقدونیه و درخشش شهاب ها؛ جمهوری مقدونیه در جنوب شرقی اروپا و شمال یونان قرار دارد.

بارش شهابی مقدونیه

18- بارش شهابی در جمهوری چک

بارش شهابی جمهوری چک

سخن آخر

به تماشای آسمان شب نشستیم و نگاهی به بارش شهابی برساوشی داشتیم. در ابتدا چند تصویر زیبا از آسمان کشورمان را از نظر گذراندیم؛ تصاویری که توسط عکاسان هنرمند کشورمان به ثبت رسیده اند. سپس به دیگر نقاط دنیا رفتیم و جلوه های زیبایی از بارش شهابی را با یکدیگر مرور کردیم.

نظر شما درباره این تصاویر چه بود؟

آیا شما نیز به تماشای این پدیده زیبای آسمانی نشستید؟

دیدگاه و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.