karnaval.ir

شیرین کیاسروش

انتشار

02 شهریور 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

گاهی در فیلم ها، کتاب ها و شاید در خیال خودمان با تصویر روزی مواجه می شویم که دیگر انسانی روی کره زمین نیست. این تصور کمی عجیب است و شاید ترسناک هم باشد. در عصری که انسان ها در حال تسخیر تمام کره زمین هستند، اعماق اقیانوس ها را می کاوند، راه شان را از درون کوه ها می شکافند، درختان را قطع می کنند، سازه های آهنی خود را گسترش می دهند و به زمین چهره جدیدی می دهند، تصور زمین بدون حضور انسان ها کمی سخت است. اگر روزی به هر دلیلی، انسانی روی زمین باقی نماند، چهره زمین چگونه می شود؟ چه بر سر ساختمان هایی که ساخته ایم می آید؟ کارخانه های رها شده چه شکلی خواهند داشت؟ حیوانات و گیاهان چطور محل زندگی خودشان را گسترش می دهند؟

اگر تصور این روز برای شما دشوار است، بیایید با هم نگاهی به مجموعه عکسی که امروز کارناوال برای تان آماده کرده بیندازیم.

عکس های زیر مربوط به برخی نواحی کشور روسیه است که روزی انسان ها در آن جا حضور داشتند اما حالا دیگر مدت هاست که این مکان ها متروکند. شکلی که این مناطق به خود گرفته اند بسیار جالب است. در این عکس ها می بینیم که چطور کم کم رد پای انسان حذف می شود و طبیعت با خیال راحت جای خودش را باز می کند.

روسیه با مساحتی در حدود 17.1 میلیون کیلومتر مربع وسیع ترین کشور دنیاست. در طول تاریخ بلند مدت این کشور، خانه های بی شمار، کارخانه ها، کلیساها، روستاها، پایگاه های نظامی و سازه های دیگری ساخته شده که بعدها ترک شده اند. کاخ های دوران امپریالیستی، کلیساهای جامع مسیحیان، بلوک های بتنی به جا مانده از شوروی بزرگ، اردوگاه های معدن کاری های سود آور و ... برای مدت زمانی در این کشور اهمیت داشتند و حالا گرد و غبار فراموشی بر تن شان نشسته است.

چند سال است که عکاسان در سراسر روسیه سفر می کنند تا از شهرهای جالب و متروکی که حالا دیگر شبیه شهرهای ارواح شده اند، کارخانه های خالی شوروی سابق، خانه های در حال فرو ریختن و کلیساهای در حال خراب شدن عکاسی کنند. با ما همراه شوید تا با هم در مناطقی از روسیه قدم بزنیم که حالا دیگر کمتر کسی پایش را آن جا می گذارد.

1- این عکس در تاریخ 27 می 2016 توسط یک هواپیمای بدون سرنشین در ناحیه ونیوفسکی استان تولا (Venyovsky district, Tula Oblast) در جنوب مسکو گرفته شده است. بدون حضور انسان ها، ملک وُن مک (Von Meck: یک نام خانوادگی در روسیه) در حال فرو ریختن است و درختان اطراف ساختمان، تمام فضای اطراف را می پوشانند.

ناحیه ونیوفسکی استان تولا روسیه

Vadim Razumov | Wikipedia

2- یک فانوس دریایی ژاپنی متروک، بر روی صخره ای در جنوب جزیره ساخالین (Sakhalin Island)

جزیره ساخالین روسیه

Gribov Andrei Aleksandrovich

3- مجسمه بتنی یک گوزن در یک اردوگاه متروک رهبران شوروی سابق

اردوگاه رهبران شوروی سابق

Valerii Iavtushenko | Shutterstock

4- جرثقیل های بزرگ زنگ زده، در شهر دوبینکا (Dudinka) منطقه کراسنویارسک (Krasnoyarsk Krai) 

Krasnoyarsk Krai,Russia

Rashid Valitov | Shutterstock

5- خانه ای زیبا در خارج از شهر مسکو به تدریج فراموش و تخریب می شود. عکس در 10 می 2013 گرفته شده است.

خارج از شهر مسکو

Okunin | Shutterstock

6- فورت الکساندر (Fort Alexander) یا قلعه الکساندر در مجاورت بندر کرونشتات (Kronstadt) در نزدیکی سنت پترزبورگ قرار دارد. این قلعه در ابتدا با هدف محافظت از سنت پترزبورگ ساخته شد؛ اما پس از مدتی آن را تبدیل به آزمایشگاه تحقیقاتی بیماری های مختلف کردند. معروف ترین تحقیقات آن بر روی بیماری طاعون انجام شد به همین دلیل این قلعه به قلعه طاعون نیز معروف است. از اواخر دهه 1990 تا الان این قلعه عظیم و تنها به عنوان یک جاذبه توریستی مورد بازدید قرار می گیرد.

فورت الکساندر، روسیه

Godot13 | Wikimedia

7- کارخانه ای ویران و متروک در سنت پترزبورگ

سنت پترزبورگ

Vladimir Mulder | Shutterstock

8- یک پالایشگاه نفت در استان لنینگراد (Leningrad Oblast) که نیمه ساز رها شده است و درختان در گوشه گوشه آن رشد کرده اند. 

لنینگراد، روسیه

Constantine Vladimirovich | Shutterstock

9- نمای نزدیکی از پالایشگاه نفت ناتمام در لنینگراد

لنینگراد، روسیه

Constantine Vladimirovich | Shutterstock

10- کلیسای چوبی کوچکی در کنار دریاچه لادوگا (Lake Ladoga) در شمال غرب روسیه رها شده و در حال تخریب است.

دریاچه لادوگا

OSDG | Shutterstock

11- خرابه های یک کارخانه قدیمی تولید کاغذ و خمیر کاغذ در جزیره ساخالین

جزیره ساخالین، روسیه

Gribov Andrei Aleksandrovich | Shutterstock

12- در منطقه وورونژ (Voronezh region) درختان با خیال راحت در یک ساختمان صنعتیِ رها شده می رویند. 

Vladimir Mulder | Shutterstock

13- یک لنگرگاه متروک را می بینید که در مقابل ساختاری آتشفشانی در جزیره اطلسوف (Atlasov) قرار دارد. این جزیره بخشی از مجمع الجزایر آتشفشانی کوریل (Kuril Islands) است.

جزیره اطلسوف، روسیه

Janelle Lugge | Shutterstock

14- دسته بزرگی از فک ها بدون ترس و نگرانی در سواحل جزیره تولنی (Tulenyi Island) آب تنی می کنند. جزیره تولنی جزو مجمع الجزایر آتشفشانی کوریل است و  انسان ها مدت هاست که این محل را ترک کره اند. جالب است بدانید که بین سال های 1854 تا 1897 بیش از صد هزار فک خز دار در این منطقه صید شدند. امروزه انواع پرندگان و فک ها بدون مزاحمت انسان ها در این جا زندگی می کنند.

فک ها

Janelle Lugge | Shutterstock

15- یک گنبد بزرگ آنتن پوش قدیمی را مشاهده می کنید که قسمتی از سیستم موشک ضد بالستیک بوده است. خوب است بدانید که آنتن پوش به سازه ای معمولا کروی‌ شکل گفته می گویند که برای محافظت از آنتن ها در برابر عوامل طبیعی بر روی آن ها قرار می گیرد. از موشک ضد بالیستیک نیز برای انهدام موشک های بلند بردی استفاده می شود که تا ارتفاع های زیاد اوج می گیرند. عکس در شهر نارو-فومینسک (Naro-Fominsk) در جنوب غربی مسکو گرفته شده است.

نارو-فومینسک، روسیه

Saoirse2013 | Shutterstock

سخن آخر

 روسیه کشوری پهناور و پر از گوناگونی هاست و هر گوشه از آن جاذبه خاصی دارد. عکس هایی که مرور کردیم، گوشه ای از آثاری بود که انسان ها در بخش هایی از این کشور به وجود آوردند و سپس آن ها را پشت سر رها کرده اند. 

به ما بگویید که این عکس ها را چطور دیدید؟

با دیدن این عکس ها چه فکر کردید؟

آیا دیدن این گونه عکس ها و خواندن تاریخچه مناطقی که قبلا انسان ها در آن جا سکونت یا رفت و آمد داشته اند، برای شما جالب است؟

 

زندگی برای من یعنی کتاب هایم و سفرهایم.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

فاطمه

آدم یاد فیلم ها و بازی های آخرالزمانی میفته...
روسیه با روحیه ی سردش...
جذاااب و مخوفه...
مرسی از مطلبتون

انتشار:05 شهریور 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.