karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

29 خرداد 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

گاهی با یک تلنگر کوچک، زندگی یک انسان به کلی دگرگون می شود؛ اما اگر این تلنگر از سوی کره زمین باشد چه؟! آن زمان است که زمین به لرزه در می آید و خانه و کاشانه عده بسیاری را در چنگال خود فرو می برد. متاسفانه زلزله، تاکنون مناطق بسیاری را ویران کرده و جان انسان های زیادی را گرفته است. خبر ناگوار زلزله، تا به حال بارها به گوش همه ما رسیده است و حتا عده ای طعم تلخش را تجربه کرده ایم.

ساکنان استان سیچوآن (Sichuan) در کشور چین، جزو آن افرادی هستند که دنیای شان در تاریخ 12 ماه می سال 2008 در ساعت 14:28 به وقت محلی به کلی نابود شد. اثرات مخرب و ویران کننده زلزله برای این افراد به حدی بود که هنوز پس از 10 سال نتوانسته اند به زندگی عادی خود باز گردند و تنها عده کمی، سکونتگاه ویران شده خود در این استان را رها نکرده اند. مرکز این زمین لرزه بزرگ 80 کیلومتری شمال غرب چنگدو (Chengdu)، مرکز استان سیچوان بود. عمق زلزله، 10 کیلومتر از سطح زمین و قدرتش را 8 ریشتر اعلام کردند.

تقریبا 70000 نفر در این حادثه جان دادند که رقمی دردناک و غیر قابل باور است. بد نیست بدانید زلزله 2008 سیچوآن که از آن با نام زلزله ونچوان (Wenchuan) نیز یاد می کنند، رسوایی عظیمی برای دولت چین به بار آورد. گویا، دولت با هزینه اندک، مدارس این منطقه را ساخته بود و در نتیجه کیفیت و استحکام این سازه ها، بسیار کم بوده است؛ همین سبب شد تا دانش آموزان بسیاری جان خود را در این فاجعه از دست بدهند. حالا که 10 سال از زلزله سیچوآن می گذرد، برخی مناطق زلزله زده بازسازی شده اند و عده ای از مردم سیچوآن به سکونتگاهی جدید در فاصله 30 کیلومتری از خانه های قدیمی شان بازگشته اند.

در حال حاضر، یکی از منابع تامین درآمد ساکنین این منطقه، صنعت گردشگری است. سالانه، تعداد زیادی از مردم دنیا به این ناحیه سفر می کنند تا اثری که زلزله بر جای گذاشته را از نزدیک به تماشا بنشینند. ما هم می خواهیم با این عده همراه شویم و نوع خاصی از گردشگری، به نام «گردشگری سیاه» را تجربه کنیم. «گردشگری سیاه»، یکی از انواع گردشگری است و به بازدید از شهرها و مناطق مصیبت زده اطلاق می شود. مناطقی که بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل، سونامی و یا جنگ، حملات تروریستی و … در آنها رخ داده است. هدف از این نوع سفر، به دست آوردن درکی بهتر از عمق فاجعه و تحریک احساس همدردی است. ما هم می خواهیم با مسافران سیچوآن، در مرکز کشور چین همراه شویم و ابعاد این حادثه تلخ را از نزدیک بررسی کنیم. همچنین ببینیم که 10 سال پس از این زمین لرزه، چه بر سر مناطق مسکونی و مردم این ناحیه آمده است.

پس با کارناوال همراه شوید تا در خاطره تلخ مردمان سیچوآن شریک شویم.

زمین لرزه 2008 سیچوان چین

Johannes Eisele

1- شهر در چنگال درختان

تصویر پیش رو در آوریل 2018، تقریبا 10 سال پس از زمین لرزه بزرگ سیچوآن ثبت شده است و گذر زمان را در منطقه مسکونی بیچوان کیانگ (Beichuan Qiang) نشان می دهد. پس از زلزله، این شهرستان خودمختار خالی از سکنه شد و حال، طبیعت چهره این ناحیه را به کلی دگرگون کرده است.

شهرستان خودمختار بیچوان کیانگ زلزله سیچوآن چین

Johannes Eisele

2- چه خبر از بچه ها؟!

این تندیس در مقابل مدرسه ای متروکه در شهرستان بیچوان کیانگ نصب شده است. دیگر این مجسمه رفت و آمد دانش آموزان پر شور و بازیگوش را نخواهد دید و از آن روزها تنها خاطره ای باقی مانده است.

مدرسه ای متروکه زلزله سیچوآن چین

Jason Lee

3- دیگر هیچ توپی در این تور جای نخواهد گرفت

شهرستان خودمختار بیچوان کیانگ زلزله سیچوآن چین

Jason Lee

4- جاذبه ای دیدنی اما سیاه

پس از زمین لرزه 2008، منطقه مسکونی «نگاوا تبت و استان خودمختار کیانگ» هم از گزند حادثه در امان نماند و به کلی نابود شد. حال دولت چین از فرصت مهیا شده استفاده کرده و از این ناحیه به عنوان یک جاذبه گردشگری بهره می برد. ساکنین یکی از شهرک های این منطقه، به نام یینگشیو (Yingxiu) درآمد قابل توجهی از جذب توریست در این ناحیه کسب می کنند.

شهرک یینگشیو زلزله سیچوآن چین

Wang He

5- بر بلندای شهرستان مصیبت دیده بیچوان کیانگ

بیچوان کیانگ زلزله سیچوآن چین

Johannes Eisele

6- بخت یارشان نبود...

بیچوان کیانگ زلزله سیچوآن چین

Jason Lee

7- حتا روستاییان هم در امان نماندند

کلبه ای که می بینید متعلق به شخصی به نام ونگ گوچنگ (Wang Guocheng) است؛ او در یکی از روستاهای کوچک شهرستان ونچوان (Wenchuan County) روزگار می گذراند. حتا کلبه کوچک این روستایی هم از زلزله جان سالم به در نبرد و صدمه های بسیاری را متحمل شد.

روستایی به روی کوه های شهرستان ونچوان زلزله سیچوآن چین

Jason Lee

8- تاریخ همچنان پابرجاست

در تصویر برج و باروی (1) روستایی را به روی کوه کیانگ (Qiang mountain) می بینید؛ این روستا نزدیک به چهارهزار سال قدمت دارد. پس از زمین لرزه، 226 خانه روستا آسیب دید و 42 نفر جان باختند.

پاورقی


1- به هر گونه دیوار یا حصار، بارو می گویند که این شامل دژهای نظامی اطراف شهرها نیز می شود.

برج و باروی تاریخی روستای کوه کیانگ چین

Wang He

9- روستای کوچکی که تخریب نمی شود

ونگ گوچنگ، یکی از روستاییان است که به ماکت گِلی روستای محل سکونتش، رادیش (Radish village) چشم دوخته است؛ این روستا در شهرستان ونچوان قرار دارد. در سال 2010 ساکنین شهرستان ونچوان به خانه های بازسازی شده خود بازگشتند و در حال حاضر درآمدشان از راه جذب گردشگر و برداشت میوه تامین می شود.

روستای شهرستان ونچوان زمین لرزه سیچوآن چین

Wang He

10- جلوه گری طبیعت در منطقه مصیب دیده

شکوفه های کلزا (1) را می بینید که در روستای زلزله زده رادیش (Radish village) خودنمایی می کنند. 
پاورقی


1- کلزا از گیاهان دانه روغنی ست که در مناطقی با آب و هوای معتدل رشد می کند.

شکوغه کلزا منطقه زلزله زده سیچوآن چین

Wang HE

11- بازگشت به خانه

مرد روستایی، به خانه ویران شده اش بر روی کوه کیانگ باز می گردد.

روستایی در شهرستان ونچوان زمین لرزه سیچوآن چین

Wang He

12- چراغی که برای سال ها خاموش مانده...

زمین لرزه سیچوآن چین

Jason Lee

13- چه بر سرشان آمد؟!

ساکنین یکی از روستاهای کوچک شهرستان ونچوان، کفش هایشان را با خود نبردند؛ مشخص نیست که آن ها زنده مانده، فرار کرده اند یا زیر آوار جان باخته اند.

روستای شهرستان ونچوان زمین لرزه سیچوآن چین

Jason Lee

14- عمرش به دنیا بود

لو گیژن (Liu Guizhen)، پیرزن 95 ساله ای ست که از زلزله 2008 سیچوآن جان سالم به در برد. او در حال حاضر در خانه زلزله زده اش، به روی کوه های شهرستان بیچوان زندگی می کند.

شهرستان بیچوان زمین لرزه سیچوآن چین

Jason Lee

15- یادبودی از رفتگان برای بازماندگان

دختری را می بینید که از یادبود زلزله زدگان مدرسه راهنمایی شوانکو (Xuankou) -از مدارس استان «نگاوا تبت و استان خود مختار کیانگ»- بازدید می کند. 

بنای یادبود زمین لرزه سیچوآن چین

Wang He

16- زندگی در تلخی، به یاد عزیزان از دست رفته

ژنگ هیانگ (Zheng Haiyang)، پسر 27 ساله ای که از زلزله 2008 سیچوان، جان سالم به در برد؛ اما متاسفانه پاهای خود را از دست داد. او در مقابل یادبودی که در کنار مدرسه راهنمایی بیچوان بنا شده است، یاد از دست رفتگان را تازه می کند.

شهرستان بیچوان زلزله سیچوآن چین

Jason Lee

17- بارها باید این حادثه تلخ را مرور کرد

راهنمای گردشگران را می بینید که در مقابل بنای یادبود نصب شده در مدرسه شانکو توضیحاتی درباره فاجعه زمین لرزه سیچوآن می دهد. راهنمای گردشگری سیاه، شغلی سخت و غم انگیز است، چرا که باید این اتفاق های ناگوار را برای دفعات بسیار در ذهن مرور کنند و برای دیگران شرح دهند.

یادبود زلزله 2008 سیچوآن چین

Wang He

18- تلاش طبیعت برای بقا در میان خرابه ها

شهرستان بیچوان زلزله سیچوان چین

Johannes Eisele

19- جلوه ای تلخ از روزهای شیرین مدرسه

زمین لرزه سیچوان چین

Jason Lee

20- نمایی هوایی از خرابه های شهرستان بیچوان

شهرستان بیچوان زلزله سیچوان چین

سخن آخر

گشتی در یکی از استان های مرکزی کشور چین داشتیم. این بار به تماشای سازه ها و معابد چینی نرفتیم، بلکه به این ناحیه سفر کردیم تا خاطره تلخ زمین لرزه سال 2008 را مرور کنیم. دیدیم که پس از 10 سال، چطور طبیعت، چهره مناطق مسکونی را عوض کرده و هرگونه علامتی از حضور انسان ها را محو کرده است. نگاهی هم به یادبود از دست رفتگان داشتیم و پای حرف بازماندگان نشستیم.

نظرتان درباره این تصاویر چه بود؟

به طور کل، گردشگری سیاه را چگونه ارزیابی می کنید؟

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

زمین را موجودات زنده روی آن دچار تغییر میکنند. بیشترین تغیرات را انسان ایجاد نموده انسان از جایگاه خود بیش از اندازه سوع استفاده میکند و روزی هم زمین را ازبین خواهد برد تنها راه برای ایجاد تناسب و تعادل برقراری یک حکومت واحد در روی زمین است که بدست دانشمندان مدیریت شود نه سیاستمداران

انتشار:20 بهمن 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.