karnaval.ir

شیرین کیاسروش

انتشار

10 شهریور 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

منوک (Manouk) یک پزشک ماجراجوی حرفه ای اهل کشور هلند است و علاقه او به ماجراجویی باعث شده که طی 15 سال گذشته به 58 کشور دنیا سفر کند! او تجربه های جالبی در سفرهایش داشته است که از میان آن ها می توان به این موارد اشاره کرد: 3 هفته اقامت با یک خانواده اهل مغولستان، راه رفتن روی دیوار بزرگ چین، رفتینگ بر روی رود نیل در اوگاندا، قرار گرفتن در معرض شلیک گاز اشک آور در سودان، حفر حوضچه ای در پارک پرندگان وحشی توکیو به مدت 2 هفته و کلی اتفاق جالب دیگر.

این پزشکِ همیشه در سفر از آگوست 2016 (شهریور 95) سفری را با یک کوله پشتی در پیش گرفته که او را به آفریقای جنوبی و مسیر جاده ابریشم کشانده است. منوک علاقه زیادی به تاریخ، فرهنگ، سفرهای شهری، کوه نوردی، قایقرانی، کمپینگ و تنها سفر کردن دارد و وبسایت او با نام بانچ آو بک پکرز (Bunch of Backpackers) در زمینه سفرهای ماجراجویانه بسیار  پرطرفدار است. شما می توانید از طریق این لینک به وبسایت او دسترسی پیدا کنید.

یکی از بخش های جذاب وبسایت او، تجربه و عکس های سفرش به تاجیکستان است؛ کشوری کوهستانی و سرسبز در آسیای مرکزی که همسایگان آن افغانستان، ازبکستان، قرقیزستان و چین هستند. پیش از آن که به تماشای عکس های او بنشینیم، توضیحاتش راجع به این سفر را با هم می خوانیم:

وقتی راجع به این سفر با دیگران حرف می زدم، این ها پاسخ هایی بود که می شنیدم: "تاجیکستان کجاست؟ تا به حال نام آن را نشنیده ام! آیا این کشور امن است؟" بله! شما نام تاجیکستان را زیاد نمی شنوید اما اینجا یک کشور خیره کننده است! مردم آن نیز بسیار مهمان نواز هستند. در واقع اقامت در اینجا کار امن و راحتی بود.

بیشتر از 50 درصد این کشور در ارتفاع بالای 3000 متر قرار دارد و برای کسانی که اهل گشت و گذارند مانند بهشت است.

وقت مناسب برای سفر به اینجا از ژوئن تا سپتامبر (اواسط خرداد تا اوایل مهر) است چرا که در فصل زمستان بسیاری از هاستل ها و مسافرخانه ها تعطیل هستند. من به تنهایی و مستقل سفر کردم و هیچ چیزی را از قبل رزرو نکرده بودم. از ازبکستان وارد تاجیکستان شدم سپس به قرقیزستان رفتم.

حمل و نقل عمومی در این کشور ضعیف است. هیچهایکینگ در اینجا کار سختی است چون بیشتر ماشین ها با مسافرانی که کرایه خود را پرداخت کرده اند پر شده اند. در شهر با اتوبوس به این طرف و آن طرف می رفتم و گاهی به تنهایی یا همراه با دیگر مسافران ماشین کرایه می کردم.

با کارناوال همراه باشید تا زیبایی های تاجیکستان را از دریچه نگاه منوک ببینیم.

ورود به صفحه اختصاصی معرفی دریاچه اسکندرکول تاجیکستان

1- کمپینگ کنار دریاچه علاءالدین (Alaudin lake) در ارتفاع 2780 متری. این دریاچه نقطه شروع گشت و گذار من در کوه های فان (Fann mountains) بود. کوهستان فان در شمال باختری تاجیکستان جا خوش کرده است و بیشتر قله های آن بالای 5000 متر ارتفاع دارند.

دریاچه علاءالدین تاجیکستان

2- در تاجیکستان وقتی به یک چای خانه وارد شوید، از شما با شکلات، شیرینی، نان و یک فنجان چای استقبال می شود. شکلات های سفیدی که در وسط ظرف قرار دارند خیلی شیرین و خوشمزه اند! 

چای خانه در تاجیکستان

3- آماده برای یک کمپینگ دیگر کنار دریاچه!

سفر به تاجیکستان

4- زیبایی فوق العاده دریاچه های کولیکالون (Kulikalon) در ارتفاع 3000 متری، معجزه ای واقعی!

دریاچه های کولیکالون

5- منظره کوه های فان از داخل چادر من

کوه های فان تاجیکستان

6- لادا نیوا 4x4 ماشین روسی قدیمی ست که در همه جای آسیای میانه دیده می شود. این ماشین ها پرقدرت هستند و می توانند شما را به همه جا ببرند! در پس زمینه تصویر، یک هوم استی (Homestay) را در کنار سون لیکس (Seven Lakes) می بینید. هوم استی یک مدل اقامتگاه ارزان است که در آنجا تجربه زندگی در کنار یک خانواده محلی را خواهید داشت و تجربه های جالبی به دست خواهید آورد.

لادا نیوا در تاجیکستان

7- بازاری در شهر خاروغ (Khorog)

بازاری در شهر خاروغ

8- پیک نیک کنار دریاچه اسکندرکول (Iskanderkul) در ارتفاع 2195 متری با تصویری از کوه های زیبا در پس زمینه

ورود به صفحه اختصاصی معرفی دریاچه اسکندرکول

 

دریاچه اسکندرکول

9- در بخش های زیادی از آسیای میانه و مسیر جاده بریشم، نان در دیواره های دورن تنور پخته می شود. این تنورها که دایره مانند و صاف هستند به زیبایی ساخته شده اند.

نان پزی در تاجیکستان

10- تماشای چشم انداز دریاچه بولون‌ کول (Bulunkul) در ارتفاع 3737 متری

دریاچه بولون‌ کول تاجیکستان

11- قدم زدن در شهر بولون کول

بیشتر خانه های اینجا از گل ساخته شده اند.

شهر بولون کول تاجیکستان

12- چند پسر جوان در حال جمع آوری آب هستند.

تاجیکستان

13- یک غَژگاو جلوی مسجدِ شهر دورافتاده و خواب آلوده الیچور (Alichur) در ارتفاع 3991 متری. بسیاری از مردم کوهستان پامیر در ارتفاع بالای 3500 متر زندگی می کنند.

غَژگاویا یاک، نوعی گاو است که موهای بلند و دمی مانند اسب دارد و در بخش هیمالیایی شبه قاره هند، فلات تبت و کشورهایی مانند افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان یافت می شود.

شهر الیچور تاجیکستان

14- یکی از مرتفع ترین گذرگاه های پامیر

به افتخار تمام دوچرخه سوارانی که با دیوانگی اینجا را فتح کرده اند!

پامیر تاجیکستان

15- اقامتگاه بانمک سادات! تاجیکستان نیز مانند قرقیزستان مجموعه ای از هوم استی ها را دارد و بیشتر آن ها به خوبی سازمان دهی شده اند. با پرداخت 10 الی 20 دلار می توانید یک تخت به همراه صبحانه و ناهار داشته باشید. بعضی از آن ها حمام نیز دارند اما در اکثر آن ها فقط امکان حمام کردن با سطل آب وجود دارد. ماندن در این اقامتگاه ها برای من خیلی جالب بود که به تجربه جذاب سفر در آسیای میانه اضافه می شود. این تمام چیزی ست که می توانید در منطقه کوهستانی واخان (Wakhan) و پامیر پیدا کنید!

اقامتگاه سادات تاجیکستان

16- این محل خواب من در سون لیکس (Seven Lakes) تاجیکستان بود. اینجا در بیشتر مواقع بر روی تشک های ضخیم راحت می خوابید و پتوهای سنگین دارید.

تاجیکستان

17- در این تصویر یک بازارچه مرزی افغانستانی در شهر خاروغ را می بینید. در زمان برپایی این بازار، افغان ها اجازه دارند برای یک روز به تاجیکستان بیایند و در منطقه ای محدود که برای این کار طراحی شده است به فروش اجناس خود بپردازند. بازارچه قبلی در شهر اشکاشم (Ishkashim) برگزار می شد که متاسفانه به دلیل حمله طالبان تعطیل شد. 

بازار مرزی افغانستان و تاجیکستان

بازار مرزی افغانستان و تاجیکستان

18- تصویری از یک هوم استی را می بینید که در دره برتنگ و در جماعتی به همین نام قرار دارد. جماعت های تاجیکستان تقسیمات اداری کوچک تر از شهرداری هستند.

اینجا تمام غذاها در فضای باز پخته می شوند. هیچ جاده ای برای دسترسی به این مکان وجود ندارد و تنها راه رسیدن به این منطقه، مسیر باریک پرشیبی در یک دره است که گذر از آن 2 ساعت و نیم زمان می برد. به دلیل خطر ریزش کوه کنار جاده، این مسیر اغلب تغییر می کند. به نظر من همه این ها می ارزد که از این محل دیدن کنید و شب را همان جا بمانید. 

جماعت بَرتَنگ، شهر گلشن تاجیکستان

19- دره زیبای واخان را تماشا می کنید. کشور افغانستان در آن سوی رود قرار دارد.

دره واخان تاجیکستان

20- تنها سوغاتی فروشی که در تاجیکستان به آن برخوردم، این خانواده ساکن همین منطقه بودند که جواهرات محلی می فروختند. من و دوستم هانا از اینجا دستبندهای شبیه به هم خریدیم.

تاجیکستان

21- در مسیر بین دوشنبه و خاروغ ماشین ما 6 بار خراب شد، به خاطر اینکه جاده ها پر از سنگ هستند و این خرابی ها طبیعی است. یکی از این خرابی ها در یک محل بازرسی نظامی بود. خوشبختانه رانندگان تاجیکستانی نه تنها بلدند در این مسیرهای سخت رانندگی کنند که مکانیک های ماهری هم هستند.

تاجیکستان

22- زمانی که از واخان دیدن می کردیم، شنیدیم که طالبان در کوه های آن سوی رودخانه مخفی شده اند.

تاجیکستان

23- موسیقی قسمت مهمی از فرهنگ مردم در دره واخان است. در این اقامتگاه یک مهمانی کوچک برپا بود.

واخان تاجیکستان

24- اگر به اندازه کافی خوش شانس باشید می توانید شترهایی را که آزادانه جا به جا می شوند ببینید. این شتر گستاخ رودخانه را رد کرده و از افغانستان به تاجیکستان آمده است!

تاجیکستان

25- خداحافظی با دره جالب و چشم گیر واخان!

تاجیکستان

سخن آخر

باهم سفر یک گردشگر اروپایی را به تاجیکستان دیدیم. به نظر می رسد این دوست گردشگر ما، خیلی از سفرش لذت برده است. 

شما تاجیکستان را چطور دیدید؟

آیا شما این کشور را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می کنید؟

دلایل خود را برای سفر کردن یا سفر نکردن به این کشور به ما بگویید.

زندگی برای من یعنی کتاب هایم و سفرهایم.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

عااااااالی

انتشار:15 آذر 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.