کارناوال - راهنمای سفر
ویدیو HD
نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

12 مهر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

انسان ها در تمام طول تاریخ، به دنبال راهی برای بهبود زندگی و خلق وسایلی جدید بوده اند تا به کمک آن ها کارهایشان را راحت تر انجام دهند و انرژی و زمان کمتری را صرف کنند. صنعت هواپیمایی یکی از نشانه های تفکر بشریت در همین راستاست؛ تفکری که به انقلابی بزرگ در حمل و نقل انجامید و صنعت سفر و گردشگری را دگرگون کرد. توانایی و قدرت بشر در زمینه ی پرواز مانند بسیاری دیگر از یافته هایش، قابل تحسین است اما همیشه، همه چیز به این خوبی نبوده و در دوران هایی، همین یافته ی سودمند، باعث شده تا انسان های بسیاری به خطر افتاده و افراد بی شماری جان خود را از دست بدهند.

یکی از دوران هایی که تا همیشه جایگاهی ویژه ای در تاریخ خواهد داشت، جنگ سرد است؛ جنگی که میان اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده ی آمریکا و درست پس از جنگ جهانی دوم در گرفت و در جریان آن صدای هیچ شلیکی به گوش نرسید اما آسیب های بسیاری را در پی داشت. افراد زیادی از کشور آمریکا به جرم کمونیست بودن اخراج شدند که بازیگرِ شناخته شده، چارلی چاپلین نیز در میانشان بوده است و از سوی دیگر جماهیر شوروی با تولید وسایل نقلیه ی نامرغوب و بی کیفیت موجبات مرگ انسان های بسیاری را فراهم آورد.

این جنگ بیشتر به رقابتی تنگاتنگ برای به دست آوردن بهترین سلاح های جنگی و تکنولوژی روز دنیا شباهت داشت اما رقابت آنچنان سالمی نبود. یکی از این تولیدات هوایی نامرغوبی که نتیجه ی تفکرات بلندپروازانه ی شوروی در آن زمان هاست، هواپیمای توپولف ۱۴۴ (Tupolev Tu-144) به مدیریت الکسی توپولف است. او که فرزند آندری توپولف مشهور (بنیانگذار هواپیمایی توپولف) نیز می باشد، ساخت هواپیمایی را به عهده گرفت که بدنامی تمامی توپولف های جهان را رغم زد. این هواپیما به سبب شباهت عجیبی که به هواپیماهای مافوق صوت کنکورد، محصول دو کشور فرانسه و انگلستان داشت، در سطح جهانی، مورد تمسخر قرار گرفت. البته این تنها دلیل بدنامی توپولف 144 نبود و تعداد نقص های فنی این هواپیما سر به فلک می گذاشت. به طور کل، رسیدن به سرعتی بیش از سرعت صوت، کاری  ابلهانه برای آن دوران به حساب می آمد چرا که خیلی زود هردو هواپیمای کنکورد و توپولف از رده خارج شدند. 

با ما در کارناوال همراه شوید، تا از طریق تصاویر به گذشته ی شوروی سفر کنیم و بیشتر با دلایل منسوخ شدن توپولف آشنا شویم...

Photo by : Unknown

1- رونمایی از هواپیمای توپولف 144

در روز 31 دسامبر سال 1968، اتحاد جماهیر شوری، از هواپیمای ترابری مافوق سرعتش رونمایی کرد. جالب آن بود که این وسیله‌ی نقلیه با بدنه‌ی باریک و دماغه‌ی نوک تیزش شباهت بسیاری به همتای انگلیسی-فرانسویش، کنکورد (Concorde) داشت. تصویر پیش رو متعلق به رونمایی توپولف در نمایشگاه هوانوردهای پاریس است؛ یعنی دقیقا پیش از پرواز نافرجام و سقوط این هواپیما. 

Photo by : Unknown

2- صرف ناهار خبری در هواپیما

تصویری از میهمانانی را می بینید که به دنبال صندلیشان در هواپیمای توپولف 144 می گردند. در می 1969 جمعی از خبرنگاران جهان برای صرف ناهار به فرودگاه مسکو دعوت شدند تا کشور شوروی در حین این میزبانی، هوانورد تازه‌اش را از طریق خبرگزاری ها به جهان معرفی کند. 

Photo by : Unknown

3- سوپرایزهای شوروی برای نمایشگاه هوانوردی پاریس

در این تصویر، شاهد نمایی جامع از نمایشگاه هوانوردیِ پاریس در فرودگاه پاری-لو بورژه (Paris-Le Bourget Airport) هستید که در سال 1971 برگزار شد و کشورهای سراسر جهان مانند شوروی، مدرن ترین هواپیماهایشان را در آن، رونمایی کردند. در این میان، توپولف 144 تنها هواپیمای جماهیر شوروی برای رونمایی در پاریس نبود بلکه این کشور با دستی پر به فرانسه آمده بود و هواپیماهای ایلیوشین-۶۲ و توپولف-۱۳۴ را نیز با خود همراه داشت.

Photo by : Unknown

4- پدیده ای بسیار جلوتر از زمان خودش

جمعیت عظیمی برای تماشای توپولف 144 در نمایشگاه پاریس جمع شده بودند و این هواپیما را به عنوان پدیده ای بسیار جلوتر از زمان خودش می پنداشتند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید پس از کناره گیری کنکورد و توپولف، تا به امروز هواپیمای مافوق صوت دیگری ساخته نشده است!

Photo by : Unknown

5- پرواز نافرجام توپولف 144

در تاریخ سوم ماه ژوئن سال 1973، هواپیمای توپولف 144 در حین حضور مجددش در نمایشگاه پاریس و به هنگام پرواز، دچار سانحه ای شد که دلیل آن را نقص فنی هواپیما اعلام کردند و در نهایتِ این اتفاق، هواپیما در شهر گوسن ویل (Goussainville) سقوط کرد. پیامد این سانحه ی هواپیمایی، مرگ هر شش نفر خدمه‌ی هواپیما و هشت نفر از مردمِ روی زمین بود. در تصویر پایین، تکه ای از موتور سوخته‌ی توپولف 144 مشاهده می شود. 

Photo by : Unknown

6- خرابه های شهر، عاقبت رژه توپولف 

در حین سانحه سقوط توپولف در نمایش هوایی پاریس، پانزده خانه ی شهر گوسن ویل نابود شدند. در تصویر زیر قسمتی دیگر از بدنه ی هواپیمای توپولف به چشم می خورد.

Photo by : Unknown

7- سازندگان وسیله کشتار جمعی

جمعی از مهندسین و رهبران پروژه ی توپولف 144 را در تصویر زیر مشاهده می کنید که هنگام به ثبت رسیدن این عکس، از عاقبت شوم هواپیمای ساخت دستانشان و جان هایی که این هواپیما در آینده ای نزدیک می ستاند، بی اطلاعند. 

Photo by : Unknown

8- هزینه های گزاف، تنها برای یک سال پرواز

در نوامبر سال 1977، هواپیمای توپولف بالاخره درهایش را به روی مسافران گشود. البته فعالیت این هواپیما فقط بین مسکو و شهر آلماتی قزاقستان (Kazakhstan) و برای تنها یک سال ادامه یافت و پس از آن تنها خاطره ای از توپولف 144 باقی ماند. 

Photo by : Unknown

9- پرواز آزمایشی

یکی از اولین پروازهای توپولف 144 را شاهد هستید. در این تصویر، هواپیما توسط جت های جنگی در پرواز آزمایشی همراهی می شود. جالب است که این هواپیما می تواند مسافران را با سرعت 1200 متر بر ساعت در ارتفاع شانزده کیلومتری جابه‌جا کند. 

Photo by : Unknown

10- کنکوردسکی روس ها

عامه ی مردم و البته طرفداران آمریکا در جنگ سرد، هواپیمای 144 توپولف را کنکوردسکی خطاب می کردند و این گونه، شباهت این هواپیما با جت های کنکورد را به سخره می گرفتند. بیشتر مردان روس تبار، نامشان به "سکی" ختم می شود و کنکوردسکی ترکیبی از این پسوند و نام جت‌های انگلیسی - فرانسویِ کنکورد است. 

Photo by : Unknown

11- لبخندی از سر بی خبری

مهمانداران هواپیمای توپولف 144 با لبخندی از سر رضایت و خرسندی و البته غافل از سانحه هایی که توپولف در سال های آینده با آن ها مواجه می شود، در کنفرانس خبری 1969 حاضر  شدند. از میان این سوانح، می توان به سقوط یکی از هواپیماهای خط تولید توپولف در سال 1978 اشاره کرد؛ فاجعه ای که منجر به توقف تبلیغات برای این هواپیمایی شد. 

Photo by : Unknown

12- به خاک افتادن توپولف 144

هواپیمای توپولف 144 برای مدتی طولانی به انتقال محموله های باری ادامه داد تا سرانجام در سال 1983 این هواپیمای مافوق سرعت را زمین گیر کردند. تا آن زمان، هفده مدل از این هواپیما ساخته و بیش از 100 تبلیغ برای پروازهای این خط تولید، ضبط شده بود.  

Photo by : Unknown

13- هزینه های سر به فلک کشیده

 همانند هواپیماهای کنکورد، هزینه های ساخت و راه اندازی خط تولید توپولف نیز بسیار بالا بود. در این تصویر نمایی از زیر این هواپیمای مافوق صوت را مشاهده می کنید. 

Photo by : Unknown

سخن آخر

باز هم سفری به زمان های گذشته در تاریخ شوروی داشتیم و نگاهی به توپولف 144 انداختیم که یکی از مهم ترین دلایل بدنامی روسیه در زمینه ی تولیدات هوایی به شمار می رود.

نظر شما در زمینه ی تولید هوانوردهای مافوق صوت چیست؟

آیا از سقوط های پی در پی توپولف 144 مطلع بودید؟

دیدگاهتان درباره ی هواپیمایی روسیه چیست؟

نظرات و پیشنهادهایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

کلیه حقوق مادی و معنوی برای کارناوال محفوظ است. استفاده از مطالب و تصاویر سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط کارناوال امکان پذیر است.