karnaval.ir

شیرین کیاسروش

انتشار

05 مهر 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

موزه تاریخ طبیعی (The Natural History Museum) انگلستان در سال 1881 (1260 خورشیدی) به عنوان بخشی از موزه بریتانیا (British Museum) تاسیس و در 1963 (1342 خورشیدی) به عنوان یک موزه مستقل شناخته شد. این موزه در 5 بخش اصلی گیاه‌ شناسی، حشره‌ شناسی، کانی‌ شناسی، دیرینه‌ شناسی و جانور شناسی نزدیک به 80 میلیون نمونه دارد که دارای ارزش تاریخی و علمی بسیار بالایی هستند. موزه تاریخ طبیعی لندن به داشتن مجموعه ای غنی از اسکلت ها و فسیل های دایناسورها و معماری باشکوهش معروف است. معماری این بنا به گونه ای ست که بعضی آن را کلیسای جامع طبیعت می نامند چرا که انسان را به یاد کلیساهای جامع تاریخی می اندازد.

تنها در سال 2017 بیش از 5 میلیون نفر برای تماشای نمونه های تاریخی، بازدید از گالری های مختلف، شرکت در رویدادهای علمی و فعالیت های تحقیقاتی و آموزشی به این موزه مراجعه کردند. اکنون نزدیک به 300 دانشمند با این موزه همکاری می کنند و به تحقیق، بررسی و مطالعه می پردازند. از جمله فعالیت های با ارزش این موزه برگزاری سالانه مسابقه عکاسی حیات وحش است. این مسابقه برای اولین بار در 1965 میلادی (1340 خورشیدی) توسط مجله حیات وحش بی‌بی‌سی (BBC Wildlife Magazine) برگزار شد. موزه تاریخ طبیعی در سال 1984 (1363 خورشیدی) به این ماجرا علاقه نشان داد و از آن به بعد، هر ساله این مسابقه را برگزار می کند. اکنون در هر دوره، هزاران عکس از حدود 100 کشور دنیا برای شرکت در این رقابت به دست داوران می رسند. عکس برنده مسابقه در وبسایت موزه، مجله حیات وحش بی‌بی‌سی و مجلات بین المللی منتشر می شود.

اعلام برندگان این مسابقه در دو رده بندی سنی بزرگسالان و جوانان صورت می گیرد. انتخاب آن ها نیز در دو بخش انجام می شود؛ در بخش اول داوران مسابقه تعیین کننده برنده هستند و در بخش دوم مخاطبان شبکه های اجتماعی برنده را تعیین می کنند. مسابقه سال 2019 از 22 اکتبر 2018 (30 مهر 1397) آغاز می شود و مهلت ارسال آثار تا 13 دسامبر 2018 (22 آذر 1397) تعیین شده است. شما می توانید از طریق این لینک به وبسایت رسمی این مسابقه وارد شوید و عکس های مسابقه های سال های پیش را نیز تماشا کنید. اما پیش از آن با کارناوال همراه شوید تا تعدادی از عکس های برگزیده مسابقه 2018 را ببینیم که به بخش نهایی مسابقه برای انتخاب توسط مخاطبان راه پیدا کرده اند. برویم تا از طبیعت شگفت انگیز لذت ببریم!

در ادامه بخش اول این تصاویر را با هم می بینیم و در مطلبی دیگر به تماشای مابقی عکس ها می نشینیم.

1- وقتی خشکسالی دامن پارک ملی جنوب لوانگا (Luangwa) در کشور آفریقایی زامبیا (Zambia) را گرفت، آبشخورها کم کم کوچک شدند و تنها آبگیری از آنها بر جای ماند. عکاس این تصویر می گوید:

خانواده طوطی های برزیلی لیلیان (Lilian’s lovebirds) گرد هم جمع شدند و وقتی فضا کاملا امن بود، در این آبگیر فرود آمدند. آن ها به ترتیب و مثل یک تسمه نقاله جلو می رفتند، آب‌تنی می کردند و آب می نوشیدند! این پرندگان در دسته هایی زندگی می کنند که حدود 100 نفر جمعیت دارند و بسیار به آب‌تنی علاقه مندند. 

طوطی های برزیلی لیلیان

Luke Massey | Natural History Museum

2- لوسیانو کاندیسانی (Luciano Candisani) مجبور شد از یک درخت سکروپیا (Cecropia) بالا برود و رو در روی این تنبل سه انگشتی (Three-toed sloth) قرار بگیرد تا از او عکاسی کند. او این عکس را در برزیل، جنگل بارانی آتلانتیک در جنوبِ ایالت باهیا (Bahia) ثبت کرده است.

حیوانی که آن را با نام تنبل می شناسیم، از کندترین حیوانات کره زمین است. میانگین حرکتش 4 متر در دقیقه است و روزانه در حدود 15 ساعت می خوابد. تحرک این حیوان آن‌ قدر کم است که بر روی پوستش خزه رشد می کند که البته این مساله، استتار بهتر او را در پی دارد. با این وجود اگز این حیوان احساس خطر کند می تواند با سرعت زیادی از دست شکارچی خود بگریزد. تنبل ها که در دو نوع دو انگشتی و سه انگشتی دسته بندی می شوند، علاقه زیادی به درخت سکروپیا دارند، از آن تغذیه می کنند و معمولا بخش زیادی از زندگی شان را در سرپناهی بالای این درخت می گذرانند. 

تنبل سه انگشتی

Luciano Candisani | Natural History Museum

3- لاکشیتا کاروناراتنا (Lakshitha Karunarathna) در حال گردش و سافاری در منطقه ملی محافظت شده ماسایی مارا (Maasai Mara) در کشور کنیا بود که با یک صحنه عجیب روبه‌رو شد: یک پرنده سبزقبای سینه‌یاسی (Lilac-breasted roller) سوار بر یک گورخر بود! این پرنده به طور معمول ترجیح می دهد جایی مرتفع در بین شاخ و برگ درختان را برای نشستن انتخاب کند اما این یکی برای بیش از یک ساعت سوار بر یک گورخر گردش می کرد و از حشراتی که می توانست بخورد، لذت می برد. لاکشیتا صبر کرد تا گورخرهای اطراف یک پس زمینه عالی بسازند و سپس این عکس را در یک قاب کوچک ثبت کرد.

سبزقبای سینه‌یاسی

Lakshitha Karunarathna | Natural History Museum

4- مارتین ون لوک ون (Martin van Lokven) به مدت 3 هفته در پارک ملی سرنگتی (Serengeti national park) در کشور تانزانیا اقامت داشت. مارتین در طول 3 هفته چندین بار با این پلنگ ماده روبه‌رو شده بود، پلنگی کهراهالی به خوبی آن را می شناختند و فاندی (Fundi) نام داشت. در یک بعدازظهر، فاندی درختی که روی آن در حال استراحت بود را ترک کرد، کنار ماشین مارتین ایستاد و با شکوهی خاص به چشم های او خیره شد.

پارکی ملی ناحیه سرنگتی به دلیل وسعتش و تنوع زیاد گونه های گیاهی و جانوری که دارد، به عنوان بهترین اندوخته طبیعی قاره آفریقا شناخته می شود.

پلنگ ماده

Martin van Lokven | Natural History Museum

5- هرساله ماهی های سالمون در دریاچه کوریل (Kuril Lake) واقع در جنوب شبه‌ جزیره کامچاتکا (Kamchatka Peninsula) میلیون ها تخم می گذارند و تعداد زیادی خرس قهوه ای را به این منطقه از کشور روسیه می کشانند. مارکو متوجه شد که این خرس ها خیلی در موردش کنجکاو هستند! او موفق شد لحظه ای را ثبت کند که این دو برای بررسی بهتر کارهایش روی پاهای خود ایستادند. بارانی که روی دریاچه می بارید، فضای خاصی را به عکس اضافه کرد.

مسابقه عکاسی حیات وحش موزه تاریخ طبیعی لندن

Marco Urso | Natural History Museum

6- این عکس نمای نزدیکی از یک صحنه تاثیرگذار را پیش روی بینندگان می گذارد؛ نوزادی دست کوچکش را در دست بزرگ مادرش گذاشته است.

جیمی (Jami) این عکس را در بورنئو (Borneo) ثبت کرده است. جزیره بورنئو جزو مجمع الجزایر مالایی در جنوب شرق آسیا است. او زمانی این عکس را گرفت که مشغول بررسی تاثیرات کشاورزی و برداشت روغن نخل، بر روی عادت های زندگی اورانگوتان های این منطقه بود. کم شدن جنگل های بارانی یک تهدید جدی برای این گونه از حیوانات است و آن ها همین حالا هم در معرض خطر انقراض قرار دارند. 

مسابقه عکاسی حیات وحش موزه تاریخ طبیعی لندن

Jami Tarris | Natural History Museum

7- آدریانا (Adriana) از یک روز آفتابی و امکان تماشا کردن اطراف در نور طبیعیِ زیر آب استفاده می کرد که دسته ای از ماهی ها جلوی رویش قرار گرفتند. او منتظر دیدن یک کوسه سر چکشی بود و طولی نکشید که این کوسه خاص از راه رسید. کوسه زمان لازم برای عکاسی را به آدریانا داد. او موفق شد از این جاندار با پشت صحنه ای از ماهی ها عکس بگیرد و به این ترکیب بندی که منتظرش بود برسد.

کوسه کله‌چکشی

Adriana Basques | Natural History Museum

8- الن (Alan) پس از 2 ساعت قدم زدن در پارک ملی ولکانوز (Volcanoes national park) به این خانواده خوشبخت برخورد کرد. آن ها از شاخه های بامبو تغذیه می کردند و مشغول استراحت در فضای باز و سرسبز بودند. این گروه 16 نفره از گوریل ها توسط یک گوریل پشت نقره ای هدایت می شدند.

جالب است بدانید دسته گوریل ها بین 5 تا 30 نفر عضو دارد و یک گوریل نر بالغ رهبری دسته را برعهده می گیرد. سن این گوریل بالای 11 سال است، موهای پشتش نقره رنگ است و مسئول هدایت تیم و تامین امنیت آن هاست.

مسابقه عکاسی حیات وحش موزه تاریخ طبیعی لندن

Alan Chung | Natural History Museum

9- محل زندگی این جوجه فلامینگوی آمریکایی (American flamingo)، زیست بوم محافظت شده ریا لاگارتوس (Ría Lagartos) در یوکاتانِ (Yucatán) مکزیک است. او کمتر از 5 روز عمر دارد و یکی از والدینش کمکش می کند تا بزرگ شود.

این جوجه ها برای مدت کمتر از 3 هفته در لانه می مانند و سپس تحت حمایت فلامینگوهای دسته خود، اطراف را می گردند. به مدت چند ماه هم خود جوجه ها غذا پیدا می کنند و هم والدین شان به آن ها غذا می دهند. فلامینگوها نسبت به حضور انسان ها بسیار حساس هستند در نتیجه کلودیو (Claudio) برای ثبت تصویرشان فقط می توانست با چهار دست و پا حرکت کردن و پوشیدن لباس استتار به آن ها نزدیک شود.

فلامینگوی آمریکایی

Claudio Contreras Koob | Natural History Museum

10- مایک این عکس را حین غواصی درون آب های جزیره سینت یوستیشس (Sint Eustatius) در منطقه کارائیبِ قاره آمریکا گرفته است. او از تکنیک کم کردن سرعت شاتر استفاده کرده تا از این خروسک ماهی زیبا که انگار در حال پرواز است، عکس بگیرد. باله های سینه ای این ماهی به دو قسمت تقسیم می شوند. قسمت اول و کوچکتر که ستون فقرات دارد، برای راه رفتن کف اقیانوس و پیدا کردن غذا در آنجا به کار می رود. قسمت دوم باله هایی ست که مانند بال پرندگان هستند. او این باله ها را به طور معمول در کنار بدنش نگه می دارد اما به هنگام خطر بازشان می کند تا شکارچیان را بترساند.

خروسک ماهی

Mike Harterink | Natural History Museum

11- گاهی عکس گرفتن از حیوانات بزرگ به صورت مستقل از پس زمینه آن ها کار دشواری ست، مخصوصا اگر پس زمینه شلوغ و پر از جزییات باشد. خوشبختانه دیوید توانست در منطقه ملی محافظت شده ماسایی مارا تصویر این دو زرافه را در برابر آسمان سفید و پوشیده از ابر ثبت کند. او تصمیم گرفت عکس را از نمای نزدیک تر بگیرد، نور را تنظیم کند و از این زرافه که در حال نظافت موهای جفتش بود، عکس بگیرد!

مسابقه عکاسی حیات وحش موزه تاریخ طبیعی لندن

David Lloyd | Natural History Museum

12- به طور تقریبی هر 5 سال یک بار دسته ای از جغدهای برفی از سمت شمالگان، جایی که در آن پرورش یافته اند، به سمت منطقه شمال غربی پسیفیک (Pacific north west) در غرب آمریکای شمالی می روند. آن ها در مناطقی مثل دلتا (Delta) در ایالت بریتیش کلمبیا (British Columbia) کانادا جمع می شوند. کونور (Connor) عکس این جغد را در حالی که پرهایش را برای خشک کردن آب باران از روی تنش تکان می دهد، ثبت کرده است.

جغد برفی

Connor Stefanison | Natural History Museum

سخن آخر

عکس هایی که تماشا کردیم جزو برترین عکس هایی هستند که در سال 2018 از حیات وحش در نقاط مختلف زمین گرفته شده اند و مردم از سراسر دنیا به این عکس ها امتیازهای برتر را داده اند.

اگر شما بخواهید به یکی از این عکس ها رای بدهید کدام را انتخاب می کنید؟

دلیل انتخاب خود را به ما بگویید.

زندگی برای من یعنی کتاب هایم و سفرهایم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.