karnaval.ir

شیرین کیاسروش

انتشار

12 مهر 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

شبه‌جزیره زیبای یوکاتان با وسعتی در حدود 181,000 کیلومتر مربع در جنوب شرق مکزیک واقع است و دریای کارائیب را از خلیج مکزیک جدا می کند. درباره نام گذاری این سرزمین دو روایت جالب وجود دارد. هرنان کورتس (Hernán Cortés) سردار اسپانیایی، فاتح بخشی از قاره آمریکا که در سواحل کارائیب لنگر انداخت، می گوید نام یوکاتان بر اثر یک اشتباه بر این شبه‌جزیره گذاشته شده است. طبق گفته او اسپانیایی ها از مردم بومی درباره نام منطقه سوال کردند و بومیان در پاسخ، کلمه "یوکاتان" به معنای "من متوجه حرفت نمی شوم" را به کار بردند و اسپانیایی ها تصور کردند که نام این منطقه یوکاتان است. عده دیگری معتقدند که ریشه این نام در زبان ناهواتل (Nahuatl) ریشه دارد که زبانی بومی در آمریکای مرکزی و قسمت هایی از ایالات متحده آمریکا است. در زبان ناهواتل، "یوکاتان" معادل "محل ثروت" است. 

بومیان این سرزمین اهالی تمدن مایا (Maya civilization)، مشهورترین قوم سرخ‌پوستانان، بودند. مایاها که در جنگل های جنوب مکزیک و شمال آمریکای مرکزی سکونت داشتند با هجوم اسپانیایی ها از سرزمین خود رانده و به کوهستان ها روانه شدند. این قوم در زمینه هنر، معماری، نجوم و ریاضیات بسیار ماهر بودند و تمدن بزرگی را پایه گذاری کردند. در حال حاضر بازماندگان مایاها حدود 7 میلیون نفر هستند که در جنوب مکزیک و بخش هایی از آمریکای مرکزی زندگی می کنند. 

یوکاتان هم آثار تاریخی و باستان شناسی با اهمیتی دارد و هم طبیعتش بسیار سخاوتمند است. درختان بسیار و ساحلی زیبا و مناسب برای شنا و غواصی از این شبه جزیره یک مقصد جذاب برای تفریح می سازد. پس یوکاتان هم ارزش تاریخی و علمی دارد و هم جای مناسبی برای تفریح و گشت و گذار است و به همین دلیل گردشگران بسیاری را به خود می خواند. با کارناوال همراه شوید تا سری به این سرزمین سرشار از حیات و تاریخ بزنیم.

1- خرابه های معبدی در منطقه باستان شناسی کالاکمول (Calakmul)، ایالت کامپچه (Campeche)، جنوب شرق مکزیک

این هرم 45 متر ارتفاع دارد و یکی از بزرگ ترین بناهای به جا مانده از معماری مایاها است.

منطقه باستان شناسی کالاکمول مکزیک

Iren Key | Shutterstock

2- عکس هوایی از ساحل ایالت کینتانا رو (Quintana Roo)، جنوب شرق مکزیک

کینتانا رو مکزیک

Iren Key | Shutterstock

3- لاک‌پشت سبز دریایی (به انگلیسی: Green sea turtle، نام علمی: Chelonia mydas) در صخره های مرجانی نزدیک به شهر کوچک آکومال (Akumal) در شرق مکزیک شنا می کند. لاک‌پشت سبز دریایی در زیر لاک خود لایه سبزرنگی از چربی دارد و برای همین با این نام خوانده می شود.

جالب است بدانید که "آکومال" در زبان مایایی به معنای "سرزمین لاک پشت ها" است. ساحل این سرزمین گردشگران و غواصان زیادی را به خود جذب می کند.

لاک‌پشت سبز دریایی

M. M. Sweet | Getty

4- یک غواص در دل نورِ تابیده به غاری بزرگ در زیر آب شنا می کند، مخزن آب طبیعی تاجما ها (Tajma Ha) در کینتانا رو.

کینتانا رو مکزیک

Donald Miralle | Getty for Lumix

5- فلامینگوها در تالاب محافظت شده کلستون (Celestun)، شمال غرب یوکاتان، سال 2011

شهر کلستون در فصل زمستان میزبان پرندگان مختلفی از جمله فلامینگوها و حواصیل ها است. بیش از 200 گونه پرنده در این شهر زندگی یا در مسیر مهاجرت خود از اینجا عبور می کنند.

فلامینگوها در یوکاتان مکزیک

Victor Ruiz Garcia | Reuters

6- فلامینگوها بر فراز کلستون پرواز می کنند.

فلامینگوها در یوکاتان مکزیک

Victor Ruiz Garcia | Reuters

7- مردم شهر مریدا (Merida) با صورت های رنگ شده در جشن روز مردگان (Day of the Dead festival) شرکت می کنند.

جشن مردگان یک تعطیلی رسمی در مکزیک است که هر سال به مدت سه روز از ۳۱ اکتبر تا 2 نوامبر (9 آبان تا 11 آبان) برگزار می شود. این جشن به کشورهای دیگر هم رسیده اما اساس آن متعلق به دوران تمدن مایا است. مردم معتقدند که در این روز مردگان به زمین می آیند در نتیجه، با آرایش های خاص، خود را شبیه اسکلت می کنند تا مردگان آن ها را آزار ندهند. همچنین اعضا خانواده و دوستان گرد هم جم می شوند، گورها را تمیز می کنند، روی آن ها گل و شمع می گذارند و و برای کمک به مردگان در سفر بعد از مرگ دعا می کنند. 

ورود به صفحه اختصاصی تماشای ویدیوی جشن روز مردگان مکزیک

جشن روز مردگان مکزیک

Alejandro Medina | AFP | Getty

8- هرم جادوگر (به انگلیسی: The Magician's Pyramid، به اسپانیایی: Pirámide del adivino) در میان باقی‌مانده های یکی از مهم ترین شهرهای قوم مایا، به نام اوکسمال (Uxmal)، قرار دارد. این هرم که یک معبد بوده است، 40 متر ارتفاع دارد و جزو مهم ترین بناهای باستانی این منطقه به شمار می رود.

هرم جادوگر مکزیک

Brooks Kraft | Corbis via Getty

9- تصویری از کاخ اُووال (Oval Palace) در مناطق مورد کاوش متعلق به مایاها، نزدیک به شهر وایادولید (Valladolid)، شرق یوکاتان

کاخ اُووال یوکاتان

Juergen Ritterbach | Getty

10- ساحل رویایی جزیره کوزومل (Cozumel)، شرق مکزیک

جزیره کوزومل مکزیک

Romana Lilic / Getty

11- رعد و برق شبانه در یک منطقه باستانی متعلق به مایاها به نام تولوم (Tulum)، کینتانا رو

تولوم

Daniel Caja | Getty

12- یک گیاه دریایی و حباب هایی که در کنار آن تصویر زیبایی ساخته اند، منطقه تفریحی و گردشگری ریوی‌یرا مایا (Riviera Maya)، جنوب کانکون (Cancun)، شرق مکزیک

کانکون مکزیک

Tono Balaguer | Shutterstock

13- غواصان در محل ورود به مخزن آب طبیعی کارواش (Carwash Cenote)، کینتانا رو

این محل با نام مایایی خود، یعنی آکتون ها (Aktun Ha)، نیز خوانده می شود.

کینتانا رو مکزیک

Martyn Farr | Barcroft Media via Getty

14- چشم انداز زیبایی از اِک بالام (Ek Balam)، از مناطق باستان شناسی متعلق به مایاها، کینتانا رو

اِک بالام کینتانا رو

Federica Grassi | Getty

15- یک مرد مکزیکی لباس متعلق به دوران پیش از حمله اسپانیایی ها را پوشیده است و از کنار هرم کوکولکان (Kukulkan Pyramid) یا ال کاستیلو (El Castillo) می گذرد، پارک باستان شناسی چیچن ایتزا (Chichen Itza).

هرم کوکولکان معبدی برای عبادت خدای باران و تقدیم قربانی به او بوده است. این اثر باستانی که در سال 2007 به عنوان یکی از عجایب هفت‌گانه جدید معرفی شد، 30 متر ارتفاع دارد.

ورود به صفحه اختصاصی معرفی هرم چیچن ایتزا

ال کاستیلو مکزیک

Pedro Pardo | AFP | Getty

16- تصویر هوایی از جنگل و ساحل تولوم

تولوم مکزیک

17- یک غواص در حال عکاسی از مجسمه بزرگی در موزه زیرآبی کانکون (Cancún Underwater Museum)

این موزه در آب های شهر ساحلی کانکون، بخشی از شبه‌جزیره یوکاتان، قرار دارد. اینجا بیش از 500 مجسمه موجود است که همگی در بستر دریا ثابت شده اند. مجموع وزن آن ها بیش از 200 تن و مساحتی که به خود اختصاص داده اند بیش از 420 متر مربع است. بیشتر مجسمه ها توسط هنرمند مجسمه ساز انگلیسی جیسن دی کایرس تایلور (Jason deCaires Taylor) ساخته شد و باقی آن ها ساخته دست 5 هنرمند مکزیکی هستند. جنس مجسمه ها به گونه ای است که به محیط گیاهی و جانوری دریا صدمه ای نمی زند و حتا باعث کمک به رشد مرجان های دریایی نیز می شود.

موزه زیرآبی کانکون

Donald Miralle | Getty for Lumix

سخن آخر

مایاها جزو بزرگترین تمدن های تاریخ هستند و پیشرفت های بسیاری در زمینه های مختلف هنری و علمی داشته اند. با هم سرزمین محل زندگی آن ها را تماشا کردیم و آثار به جا مانده از آن ها را دیدیم.

شما چقدر درباره این قوم اطلاع دارید؟

آیا راجع به دست‌آوردهای آن ها و محل زندگی شان چیزی می دانستید؟

اگر درباره مایاها مطالعه کرده اید، اطلاعات خود را با ما به اشتراک بگذارید!

زندگی برای من یعنی کتاب هایم و سفرهایم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.