karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

23 شهریور 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

از ابتدای خلقت تاکنون، یکی از بزرگترین کابوس های بشریت بلایای طبیعی بوده است، مصیبتی که هر ساله جان هزاران هزار انسان بی گناه را در سراسر جهان می گیرد. شاید بتوان گفت این بلایای طبیعی، آینه ی تمام قد خشم طبیعت هستند که این بار قدرتی بی حد و مرز را به انسان گوشزد می کنند و به او یادآور می شوند که با تمام پیشرفت هایی که کرده و تمام علمی که به دست آورده، باز هم نمی تواند خشم و قدرت طبیعت را کنترل کند. اما با این حال همه ساله بشر با علم و دانشی که روز به روز بر آن می افزاید، جای خود را بیش از پیش بر روی زمین محکم می کند. او که روز به روز باعث انقراض موجودات بیشتری در کره ی خاکی می شود خود راه درازی تا نابودی دارد. اما با تمام این ها و با همه ی هوش و ذکاوت انسانی، این موجود نحیف اما زیرک در مقابله با بلایای طبیعی همانند روز نخست خلقتش ناتوان است.

حتی کشوری مانند ژاپن که مجهز به بهترین تکنولوژی ها است و امکانات و تسهیلات بالایی دارد، نتوانسته با حوادثی از این جنس مقابله کند و در سال 2011 مقهور خشم زمین و دریاها شد. زلزله ای که در آن سال توهوکو (یکی از ناحیه های ژاپن که در لغت به معنی شمال شرقی است) و سواحلی شمال شرقی ژاپن را با قدرت 9 ریشتری به لرزه درآورد تا به سبب عظمت و بزرگی، دولت ژاپن، به این فاجعه لقب زمین‌لرزه بزرگ شرق ژاپن بدهد. در این فاجعه اقیانوس آرام به لرزه درآمد و اینگونه سونامی پرقدرتی شرق ژاپن را به زیر آب برد، خانه ها را ویران کرد و حتی باعث انفجار چندین نیروگاه هسته ای در این کشور شد. خسارات به گونه ای بود که مسئولین اعلام کردند کشور زلزله خیز ژاپن تابحال هیچ وقت از حیث بلای طبیعی چنین دردی را متحمل نشده و پس از جنگ جهانی دوم بیشترین مقدار زیان و خسارت به مردم این سرزمین وارد شده است.

در عکاسی در سفر امروزمان به شرق ژاپن سری می زنیم و تصاویری حیرت انگیز و تاسف بار از زمین لزره ی عظیم ژاپن در یازدهم مارس 2011 را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.کارناوال را در این سفر همراهی کنید و جدال انسان و طبیعت را به نظاره بنشینید.

تصاویر زمین لرزه و سونامی ۲۰۱۱ توهوکو

1- آب که از شهر گذشت ...

همانطور که گفتیم وحشتناک ترین اتفاقِ زلزله ی 9 ریشتری ژاپن، پدیده ی سونامی بود که سیلاب بالا آمده بر اثر لرزش زمین، تمامی سواحل کشور ژاپن را در بر گرفت و خسارات زیادی به بار آورد. در تصویر می بینید که چطور این سیلاب قدرتمند بر دیواره های کناره ی شهر ساحلی میاکو (Miyako) در استان ایواته (Iwate) فائق آمده و تمامی شهر را به زیر آب می گیرد.

سونامی شهر ساحلی میاکو ژاپن

2- نابودی ذخایر ملی

 ذخایر گاز طبیعی که متعلق به شرکت تصفیه ی نفت کازمو (Cosmo) در شهر ایچیهارا (Ichihara) در نزدیکی توکیو بوده اند، بر اثر زمین لزره ی 9 ریشتری، یک به یک منفجر می شوند.

شرکت تصفیه نفت کازمو ایچیهارا ژاپن

3- عکاس با دل و جرأت

موج های خروشان دریا که با پدیده ی سونامی از خود بیخود شده اند و اینگونه با قدرت، ماشینی را با خود در سواحل شهر مینامی سوما (Minamisōma) در استان فوکوشیما (Fukushima) حمل می کنند. لازم به ذکر است که هنرمندی و شجاعت عکاسانی مانند ساداتسوگو تومیزاوا (Sadatsugu Tomizawa) برای به ثبت رساندن بزرگترین زلزله ی تاریخ ژاپن در تصویر قابل ستایش است.

استان فوکوشیما ژاپن

Sadatsugu Tomizawa

4- خانه به دوشان 

خانه هایی که مانند ماهی های کوچک و نحیف در جریان آب از سویی به سوی دیگر شناورند، در سال 2011، جمعیت بسیاری در شهر ناتوری در شمال شرقی ژاپن با حملات سونامی بی خانمان شدند.

سونامی شهر ناتوری ژاپن

5- پدیده ای طبیعی که دیگر پدیده های طبیعت را نابود کرد

باز هم تصویری مهیج و به همان اندازه غم انگیز در سواحل شمال شرقی ژاپن که دل هر بیننده ای را به لرزه می اندازد. 

سونامی شمال شرقی ژاپن

6- سیلابی که مردم را آواره کرد 

سیل سراسر خیابان های شهر کسن نوما (Kesennuma) در استان میاگی (Miyagi) را فراگرفته بود و آب روان در خیابان ها با جابجا کردن خانه ها و ماشین ها قدرت نمایی می کرد.

سیلاب در شهر کسن‌نوما ژاپن

7- عکسبرداری به چه قیمت؟!

مردی وحشت زده ای که تصویرش را می بینید، تویا چیبا (Toya Chiba) از خبرنگاران یک روزنامه ی محلی در استان ایواته است که در میان سونامی عظیم در بندر کاما ایشی (Kamaishi port) سرگردان شده است. این عکس که یک ماه بعد از حادثه منتشر شد، خبر از این دادند که او پس از جدال بسیار با جریان آب، موفق شده با گرفتن طنابی خود را به بالای تپه ی زغال سنگی با ارتفاع هشت متر برساند و از سونامی جان سالم به در ببرد.

بندر کاما ایشی ژاپن

Kyodo

8- گرداب های نابودگر

زلزله و سونامی که منجر به جریان های گرداب در سواحل شهر ایواکی در استان فوکوشیما شدند. در ادامه ی این جریان ها در مارس 2011 صدمات گزاف و غیر قابل جبرانی به مردم ژاپن وارد آمد .

گرداب شهر ایواکی فوکوشیما

9- خانه های شعله ور و متحرک

خانه هایی که بعضی از آن ها بر اثر انفجار گازها مشتعل شده بودند در آب های روان کناره ی شهر ناتوری (Natori) واقع در شمال شرقی ژاپن سرگردان شدند.

شهر ناتوری شمال شرق ژاپن

10- پناهگاهی در ارتفاعات

مردم شهر مینامی سانریکو (Minami Sanriku) که برای فرار از فاجعه ی سونامی در بلندترین ساختمان ها پناه گرفته اند. بسیاری از آن ها به دنبال عزیزان و از دست رفتگانشان چشم به پایین ساختمان دوخته اند.

شهر مینامی سانریکو ژاپن

11- زباله دانی که زمانی فرودگاه بود

با دیدن این تصویر از بالا، گویی کودکی ماشین ها و هواپیماهای اسباب بازیش را در زباله ها رها کرده باشد، به همین سادگی!

اما این ها وسایل بازی نیستند؛ بسیاری در آن‌ها جان باخته اند و بسیاری با از دست دادنشان صدمات مالی غیر قابل جبرانی را متحمل شده اند. این وسایل نقلیه ی نابود شده بر اثر سونامی در فرودگاه سندای (Sendai) به گرد هم آمدند.

سونامی فرودگاه سندای ژاپن

12- آسمان را مه گرفته

یک روز پس از فاجعه ی سونامی و زلزله های متعدد در ژاپن، آتشِ خانه ها در شهر یامادا (Yamada) رو به خاموشی می رود ولی همچنان دود غلیظ که در آسمان پخش می شود خبر از روزگار دشواری که بر این شهر گذشته، می دهد.

یک روز پس از سونامی یامادا ژاپن

13- نجات مردمی

 سه روز پس از بلایای سونامی در شهر سومای فوکوشیما (Soma, Fukushima)، گروه های نجات مردمی و آتش نشانان همچنان به دنبال قربانیان حادثه و افراد گمشده هستند.

سوما فوکوشیما ژاپن

14- محموله های باری که برگشت خوردند 

قدرت سونامی بر کانتینرهای حمل بار نیز چربیده و آنان را مانند تکه های گِل و کاه در فرودگاه سندای به روی هم انباشته است.

محموله بار فرودگاه سندای ژاپن

15- نجات بیماران 

 پس از اینکه بیمارستان شهر اوتسوچی ( Otsuchi) هم مانند بقیه ی شهر های ساحلی ژاپن تخریب شد، پرستاران تا جایی که توان داشتند بیماران با وضعیت بحرانی را از مناطق آوار شده، خارج کردند. 

خروج اضطراری بیمار شهر اوتسوچی ژاپن

16- سربازان برای یافتن مردم زیر آوار در میان خانه ها و کشتی های مخروبه در شهر میاکو گشت می زنند

شهر میاکو ژاپن

17- برفراز شهر کاما ایشی که در اثر سونامی با خاک یکسان شده است

سونامی کاما ایشی ژاپن

18- کودکی که از سونامی جان سالم به در برد.

کسن نوما استان میاگی ژاپن

19- گسل های شکافته شده

یکی دیگر از تصاویر این فاجعه غم انگیز که به خوبی عمق و شدت زلزله و صدمات را نمایان کرده و زمینی که با زلزله ی 9 ریشتری در ایشی نوماکی (Ishinomaki) به کلی شکافته شده است.

زلزله ایشی نوماکی ژاپن

20- ماشین های اوراق شده در اثر زلزله در بندر هیتاچی 

ماشین اوراقی بندر هیتاچی ژاپن

سخن آخر

فاجعه های ناگوار همه ساله دنیای ما انسان ها می لرزانند که البته مسبب بیشترشان نیز خودمان هستیم، اما در برخی موارد دنیای اطرافمان گناه را به گردن می گیرد. فاجعه ی عظیم شرق ژاپن یکی از آن ها بود. نظرتان راجع به این تصاویر چه بود؟ با دیدن این تصاویر بیشتر ناراحت شدید یا متحیر؟ نظراتتان را با ما به اشتراک گذارید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

علی

این تصاویر بیانگر قدرت لایزال الهی است که بشر بخود مغرور نباشد 

انتشار:24 شهریور 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.