karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

30 مهر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

فصل ها یکی یکی می آیند و لباس تازه ای را بر تن طبیعت می نشانند. بهار با وسواس، جوانه ها را بر روی درختان می چیند و گل ها را بر دامن زمین می دوزد. تابستان هم به لباس یک دست سبز و میوه های رنگینش مشهور است و زمستان به ردای سپید و سردی که تن درختان عریان را می پوشاند. در این میان اما، تنها پاییز است که با جادوی هزار رنگش، لقب پادشاه فصل ها را به دوش می کشد. به هر گوشه ای که می نگری فرشی از برگ ها پهن شده که با هر وزش باد به این سو و آن سو می روند و هر لحظه نقشی تازه را می آفرینند. 

همه چیز به همین رنگ های سحرانگیز ختم نمی شود؛ باد پاییزی که می وزد، لبخند را بر لب انارها می نشاند که تا چند وقت پیش تنها شکوفه ای قرمز رنگ بودند و بر تن سبز درختان خودنمایی می کردند. انارها یکی یکی لبخند می زنند و موسم چیده شدنشان را یادآور می شوند تا مبادا تنها بمانند و مجبور شوند زمستان را بر تن خشکیده ی درختان سر کنند. باغداران، خوشحال و شادمان از فرا رسیدن پاییز، دست به کار می شوند و به سراغ درختان انار می روند تا ثمره ی زحمت و انتظار خود را لمس کنند و این برکت را شکرگزار باشند. 

در این موقع از سال، مردمان در دیارهای مختلف به تکاپو می افتند تا حاصل دسترنجشان را بچینند و روزی خود را از آنها به دست آورند. در این میان، حال و هوای استان گیلان به گونه ای دیگر است؛ آخرین جمعه مهر ماه موسم انار چینی در روستای انبوه شهرستان رودبار است و باغ های تو در تو و انارستان های زیبا، میزبان دستانی پرتلاش می شوند و برکتی ملس را به مردمان این دیار تقدیم می کنند. سختی مسیر و جاده خاکی و پیچ در پیچ هم نمی تواند مانعی برای اهالی استان های همجوار باشد تا جشن انار چینی را از دست بدهند و در شادی مردان و زنان انبوه شریک نشوند. انارهای خوشمزه جمع آوری می شوند و بخشی از آنها در همانجا به فروش می رسد و بقیه راهی بازار می شوند تا حاصل رنج و کوشش این مردم به خانه های ما برسند و طعمی تازه را به دور هم بودن هایمان ببخشند. 

امروز در کارناوال راهی این روستا می شویم و لحظات خوش جشن انار چینی را مرور می کنیم. این تصاویر توسط هادی صفری ثبت و در خبرگزاری مهر منتشر شده اند.

با ما همراه باشید...

انار چینی

1- انارستان های سرسبز از دوردست ها...

روستای انبوه میزبان درختان انار زیادی است و وقتی از دور دست ها به آن می نگرید، تنها انبوه سبز درختان را می بینید که در میان کوه ها قرار گرفته اند.

روستای انبوه گیلان

روستای انبوه گیلان

2- همه آماده می شوند...

جشن انار چینی، پیر و جوان و زن و مرد نمی شناسد. همه آماده می شوند و پا به پای یکدیگر به سراغ درختان انار می روند و با دقت همه ی میوه ها را می چینند.

انار چینی گیلان

3- باید رسم انار چینی را به کودکش بیاموزد

مادر دست کودک را می گیرد و به میان انارستان ها می برد. او باید این رسم کهن را بیاموزد و سهمی در این جشن داشته باشد.

جشن انار چینی گیلان

4- بهترینشان را انتخاب می کند و آن را به دست می آورد

چیدن حاصل دسترنج برای هر باغدار و کشاورزی شیرین است. روی پنجه هایش می ایستد و خود را به سمت بالا می کشد تا اناری که چشمش را گرفته بچیند و احتمالا آن را به نوه اش هدیه دهد.

انار روستای انبوه

انار چینی در گیلان

5- جشنی که کوچک و بزرگ نمی شناسد...

5- مبادا تنها بماند...

انار، دور و برش را نگاه می کند و خودش را تنها می بینید. گرد نگرانی بر صورتش می نشیند... مبادا در سرمای زمستان تنها بر تن درخت بماند!

انار روستای انبوه

درختان انار گیلان

7- و یاقوت ها نمایان می شوند

8- دانه دانه در کنار هم می نشینند

همه ی تلاشش را می کند تا همه ی دانه ها از انار خارج شوند و نعمت خداوند، هدر نرود.

انار چینی گیلان

دانه های انار

9- کار و تلاشی شیرین و به یاد ماندنی

جشن انار چینی

جشن انار چینی

10- شادمانی با طعم انار

کوچکترها در این جشن، سر از پا نمی شناسند و مدام به این طرف و آن طرف سرک می کشند. برق شادمانی در چشمانشان دیده می شود و منتظرند تا طعم انارها را بچشند.

انار چینی گیلان

11- من هم کمک می کنم!

انار چینی

سخن آخر

با هم سفری به گیلان داشتیم و در کنار مردمان روستای انبوه، به شادمانی در جشن انار چینی پرداختیم. این جشن تنها یکی از مراسم های کهنی است که در این دیار برگزار می شود پس بد نیست که هر از گاهی نگاهی هم به فرهنگ مردمان کشورمان داشته باشیم و برخی مراسم های آنها را بشناسیم.

از این سفر تصویری لذت بردید؟

تا به حال در مراسم انار چینی شرکت کرده اید؟

تجربیات و مشاهدات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

منتظر شما عزیزان هستیم...

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.