karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

17 مهر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

امروزه، گردشگری یا توریسم جایگاه ویژه ای در زندگی انسان ها پیدا کرده و تعداد افرادی که بخشی از زمان و پولشان را به این بخش مهم زندگی اختصاص می دهند، رو به افزایش است. در گذشته های نه چندان دور، تنها افراد مرفه جامعه، سفر کردن را در برنامه ی سالانه خود قرار می دادند و مسافرت به دور دست ها و کشف دنیاهای تازه برای طبقه ی متوسط جامعه بیشتر شبیه یک رویا بود؛ اما امروزه افراد از طبقات مختلف جامعه، به سفر می پردازند و سعی می کنند لحظاتی خوش را به دور از خانه و کاشانه شان بگذرانند.

هر نقطه ای از این کره ی خاکی زیبایی های خاص خودش را دارد و جاذبه هایی از جنس تاریخ، معماری، فرهنگ و طبیعت را در خود جای داده است اما آیا با محدودیتی که در زمان و هزینه داریم، می توانیم به همه ی آنها سر بزنیم و زیبایی هایشان را از نزدیک لمس کنیم؟ اگر از نظر هزینه هم مشکلی نداشته باشیم، باز هم عمر محدود آدمی به او اجازه نمی دهد تا ذره ذره ی این سیاره را کشف کند. حتی کسانی که گردشگری را به عنوان پیشه ی خود انتخاب کرده اند، باز هم از تماشای جاذبه ها و آشنایی با آداب و رسوم بسیاری از کشورها جا می مانند.

در این مواقع است که کتاب های راهنمای سفر، همچون راف گایدز (Rough Guides) به کمک بشریت می آیند. این انتشارات در ماه می 2017، سی و پنج سالگیش را جشن گرفت، سالانه بهترین تصاویرش از جای جای جهان را در کتابی منتشر می کند و می خواهد با این کار به همه ی انسان ها فرصت آشنایی با دیدنی های سیاره‌شان را بدهد. امسال، این کتاب با عنوان تو اینجایی (You Are Here) منتشر گردیده و بااین نامگذاری سعی در بیان این مفهوم دارد که با تماشای تصاویری از کشورهای دیگر، گویی خودتان در آن مکان ها زندگی می کنید. 

این انتشارات در سال 2017 مسابقه ای برای انتخاب بهترین تصاویر سال برگزار کرد و حدود 50000 عکس را دریافت نمود. در میان داوران این مسابقه، عکاس شناخته شده ی بریتانیایی، مارتین پَر (Martin Parr) نیز حضور داشت و در نهایت 35 عکس به عنوان برگزیدگان انتخاب شدند.

ما نیز از بین این سی و پنج عکس منتخب، 12 تا از برترین هایشان را با شما به اشتراک می گذاریم. پس در ادامه با کارناوال همراه شوید تا تصاویری شگفت انگیز از سراسر دنیا را مرور نماییم...

ورود به صفحه اختصاصی مسابقات عکاسی

عکس راف گایدز

Paul Vasaris Ruksa

1- آرامشی خفته در بی نظمی ها | چین

خاویر بلانکو (Javier Blanco)، نمایی متفاوت از ساختمان ییک فت (Yick Fat) در جزیره ی هنگ کنگ را به ثبت رسانیده است. به طور کلی، کشور چین به واسطه ی شهرهای پرجمعیتش شهرت خاصی دارد و منطقه ی خودمختار هنگ کنگ نیز از این قاعده مستثنی نیست.  این شلوغی ها در این عکس نیز به چشم می خورد و با تماشای نمای بیرونی سازه، کاملا می توان فضای داخلی آپارتمان ها را تصور کرد؛ آپارتمان های کوچک و با سر و صدای زیاد. اما با تمام این شلوغی ها و در بین این همه آشوب، نظم و بی آلایشی خاصی نهفته است و نور چراغ خانه ها و حتی کولرهای که در بالکن ها نصب شده اند، جلوه ی جالبی به عکس داده اند. 

ساختمان ییک فت هنگ کنگ

Javier Blanco

2- اینجا چه خبره؟ | میانمار

آناپرنا ملور (Annapurna Mellor) به شرقی ترین ایالت میانمار یعنی شان (Shan State) سفر کرده و عکس دختری بودایی را با لباس های سنتی و در حین یکی از مراسم هایشان به ثبت رسانیده است. 

ایالت شان میانمار

Annapurna Mellor

3- فیل های تشنه لب | سریلانکا

در جنوبی ترین کشور آسیا، یعنی سریلانکا، جماعت فیل ها برای رفع تشنگی‌ به سمت منبع آب هجوم برده‌اند؛ در این حین مارک ارنبولد (Marc Ehrenbold) لحظه را غنیمت شمرده و تصویریشان را به ثبت رسانیده است. معمولا این حیونات عظیم الجثه، گل و لای را با خرطوم به پشتشان می مالند و این رنگ نارنجی بر بدن فیل ها، همان گِل های خشک شده است.

سریلانکا

Marc Ehrenbold

4- بریتانیا و مستعمره اش

در بنگال غربی واقع در کشور هفتاد و دو ملت هندوستان، دختر بچه ای، پرنده را به عنوان دوست و همبازیش برگزیده، جالب آن است که این کودک، خروس و تاجش را همزمان بر سر نهاده است که از خوش ذوقی و شور و حال کودکیش پرده بر می دارد .

در سمت چپ، تام هرست (Tom Hirst) غروب آفتاب را در جزیره ی انگلسی (Anglesey) به تصویر کشیده است. این جزیره در سواحل شمال غربی کشور ولز (بخشی از بریتانیا) قرار دارد.

5- ساعت مرگ را به جلو می کشد | میانمار

گوین برنت (Gavin Burnett)، حین گشت و گذارش در شهر باستانی باگان (Bagan) در کشور میانمار، تصویری از سیگار کشیدن پیرزنی را به ثبت رسانده است. گویا این خانم مسن، نوعی سیگار برگ به نام شروت (cheroot) مصرف می کند. 

شهر باستانی باگان کشور میانمار

Gavin Burnett

6- صبر و تحمل حیرت انگیز | سریلانکا

نمایی حیرت انگیز را شاهدیم که تونی والبانک (Tony Wallbank)، در طول سفرش به شهرک ولیگاما (Weligama) در ساحل جنوبی کشور سریلانکا به ثبت رسانده است. وی در گشت و گذار خود، متوجه مردان ماهیگیری شد که بر روی چوب های استوار نشسته و برای ساعت ها مشغول ماهیگیری می شوند. این تصویر، جلوه ی دیگری از تحمل سختی ها و مصائب را در جنوب شرقی قاره ی آسیا به نمایش می گذارد. 

شهرک ولیگاما سریلانکا

Tony Wallbank

7- در طلب روزی | هندوستان

مردان ماهیگیر، رودخانه ی شیلاباتی در بنگال غربی را برای به دست آوردن لقمه ای نان انتخاب کرده اند. هنگاهی که این مردان تورهای ماهیگیری را در بستر رودخانه پهن می کنند، انعکاس نور خورشید بر تورها، نمای دل انگیزی به منظره می بخشد. 

رودخانه شیلاباتی بنگال غربی هندوستان

Deba Prasad Roy

8- سحرگاه مه آلود | انگلستان

در آغاز روز، هیبت ابرها و نور کم فروغ خورشید، بر فراز دره ی لانگدال، چشم نوازی می کنند. این دره در دل مناظر سرسبز لیک دیستیریکت (Lake District) در کشور انگلستان قرار گرفته است.  

لیک دیستیریکت کشور انگلستان

Andrew Clayborough

9- رنگ زدن بر چهره جزیره | یونان

در این تصویر، مردی را می بینید که نمای خارجی خانه ها را در روستای اویای (Oia) شهر سانتورینی (Santorini) نقاشی می کند. سانتورینی جزیره ای در دریای اژه می باشد که البته جزئی از خاک کشور یونان نیز به حساب می آید. سقف ها و نمای بیرونیِ غالبا سفید در سازه های این جزیره، موجب شهرت بسیار آن شده اند و همین موضوع، اهمیت کار نقاش را دو چندان می کند. او تنها نقاش خانه ها نیست، بلکه از هویت شهرش حمایت می نماید.

10- در حال تلاش، مقام سوم | ژاپن

 این تصویر در ناحیه ای به نام جیون (Gion) در یکی از بزرگترین شهرهای ژاپن، به نام کیوتو (Kyoto) به ثبت رسیده است. عکاس، مارک ارنهولد (Marc Ehrenbold)، اینگونه تعریف کرده که پس از کنسل شدن یکی از قرارهایش، به شدت هوس وقت گذرانی در یکی از چشمه های آب گرم مخصوص ژاپنی ها به نام اونسن (onsen) را کرده بوده؛ اما درحین رفتن به این حمام های ژاپنی، نگاهش به غذافروشی های خیابانی جلب شده است. فروشنده ها با لبخند گرمشان از او استقبال می کنند و باعث می شوند او وارد یکی از این غذا خوری ها شود. دقیقا در همین لحظه، دختر بچه ی کارگر، مشغول اضافه کردن زغال گرم به غذاپزها بوده و به مارک این شانس را داده تا سومین عکس برتر راف گاید به ثبت برساند.

کیوتو ژاپن

Marc Ehrenbold

11- عکسبرداری به قیمت جان، مقام دوم | استرالیا

دانیل لنکستر (Danielle Lancaster)، یک عکاس خبری در کشور استرالیاست که لحظه ی فرود این نهنگ گوژپشت یا کوهان دار را در سواحل گلدن کوست (Gold Coast) به ثبت رسانده است. گلدن کوست به معنای ساحل طلاییست و در ایالت کویینز لند (Queensland) قرار دارد.

این عکاس، تجربه ی عکسبرداری از نهنگ مادر را بسیار دشوار دانسته؛ چرا که سوار بر یک یات (قایق تفریحی) بوده و موقعیت پایداری برای عکاسی نداشته است.وجود نهنگ های متعدد و فرود و خروجشان از آب، موجب تکان خودرن قایق می شده اند و به همین سبب دانیل مجبور بوده تا یک دستش را برای حفظ تعادل بر کناره های قایق بگیرد و با دست دیگرش عکس را به ثبت برساند. دقیقا پس از شکار این تصویر، قایق تکان شدیدی خورده که باعث شکسته شدن دنده ی دانیل شده است.

گلدن کوست کویینز لند استرالیا

Danielle Lancaster

12- آدرنالین، عکس برنده | تایلند

سالی لوی (Solly Levi)، برای کار به ساحل کاتا (Kata beach) در جنوب شهر پوکت یا فوکت (Phuket) سفر داشته و یک هفته را در طبیعت و جزایر آن ناحیه وقت گذارانی کرده و دقیقا در روز آخر اقامتش در ساحل، این تصویر را به ثبت رسانده است. 

او توضیح داده که بارش باران در شب قبل موجب سخت و غیر قابل نفوذ شدن شن های ساحل شده و موقعیت مناسبی را برای موتورسواری فراهم آورده بود. این کودکان، اهل یکی از روستاهای ماهیگیری اطراف هستند که سالی را یاد روزهای جوانیش در آفریقا انداخته اند. عکاس تصویر، نام آدرنالین را برای این تصویر مهیج برگزیده است.

فوکت تایلند

Solly Levi

سخن آخر

به کمک نشریه ی گردشگری راف گایدز، به مکان های تازه ای در جهان سفر کردیم و گوشه و کنار جهان را از نظر گذراندیم. نظر شما درباره ی این تصاویر چه بود؟

به نظرتان کدامیک بیشتر استحقاق برنده شدن را داشت؟

با دیدن کدام یک از تصاویر بیشتر هوس مسافرت کردید؟

دیدگاه هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.