karnaval.ir

بیتا عزیزی

انتشار

02 بهمن 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

تاریخ یعنی تمام گذشته زمین، از خیلی دور تا خیلی نزدیک. همه چیز بخشی از تاریخ است و این گستره تمام نشدنی جهان خاکی ماست. مطالعه و ورود به بخش های مختلف تاریخ برای بسیاری از ما اتفاق جالب و هیجان انگیزی به شمار می آید و آنچه که این هیجان را چند برابر می کند دیدن تصاویری واقعی از روزهای گذشته مان است. این که بتوانیم واقعیت زمان، مکان و افراد را ببینیم و تجسمی واقعی از تخیلاتمان داشته باشیم لذت کَند و کاو در گذشته را دو چندان می کند.

حال تصاویری زیبا و فریبنده از زندگی امپراطوران در کاخ هایشان یا زندگی به ثبت رسیده مردمان جنگ زده و آواره و هر تصویر دیگری می تواند جذابیت خودش را داشته باشد. امروز هم با تصاویری نه چندان با کیفیت اما واقعی و بکر از جنگ جهانی اول در عراق همراهتان هستیم. تصاویر کمیابی که سربازی انگلیسی به نام مونتر هری دراکر Mounter Harry Druquer ) از جنگ اعراب در دوران جنگ جهانی اول به ثبت رسانده و هم اکنون به حراج و مزایده گذاشته شده. عکس های هری دراکر در واقع از روابط میان ارتش انگلستان و منطقه میانرودان (که امروز با نام عراق شناخته می شود)، به هنگام شکست متحد آلمان، یعنی امپراتوری عثمانی پرده بر می دارد. مغز متفکر این درگیری ها را لورنس عربستان می دانند، زیرا او بود که به پسر رهبر شورشی ها، شریف حسین، مشاوره مستقیم می داد و در ادامه تصویری از او خواهید دید. خوب است بدانید که دراکر این عکس ها را در طی سه سال، از 1917 تا 1919 میلادی گرفته است. 

هری دراکر تنها لحظه ها و تصاویر را ثبت نمی کرد و علاوه بر آن ها، هفت دفترچه خاطرات دارد که در آن ها از دستاورد غنایم جنگی بریتانیا به هنگام شکست نیروهای عثمانی سخن می گوید. تصاویری که در ادامه می بینیم، تنها بخشی از 130 تصویر به ثبت رسیده آقای دراکر است که به همراه خاطرات و همچنین نقشه جوهری وی با قیمت 2000 پوند در حراج ژانویه 2017 شرکت داده شده است.

مدیر انجمن حراج لندن درباره این مجموعه با ارزش چنین گفته است: این تصاویر از اهمیت بسیاری برخوردارند چرا که زندگی سخت ارتش انگلستان را در بیابان ها نشان می دهند و تعامل با مردمان بومی و هزاران مشکل دیگر از جمله گرمای طاقت فرسا و بیماری و شوق بازگشت به خانه در آنها به ثبت رسیده است.

کارناوال شما را به تماشای این آلبوم قیمتی دعوت می کند.

1- آماده سازی یک کاروان برای آغاز سفری طولانی به دمشق

تصاویر جنگ جهانی اول در عراق

2- تعامل میان نیروهای آلمانی و امپراطوری عثمانی در عراق

تصاویر جنگ جهانی اول در عراق

3- دختر بچه های عرب در بحبوحه جنگ جهانی اول

تصاویر جنگ جهانی اول در عراق

4- انتظاری گروهی از مردم در اسکله شهر بغداد

تصاویر جنگ جهانی اول در عراق

5- اردوگاه ارتش انگلستان در نزدیکی رود فرات

آب و هوای عراق با دمای بالای 40 درجه سانتی گراد برای ارتش انگلستان تجربه ای جدید و دشوار محسوب می شده است.

تصاویر جنگ جهانی اول در عراق

6- سیل های مداوم و زمین گل آلود

یکی دیگر از مشکلات سربازان بریتانیا مقاومت در برابر سیل های پی در پی و گیر افتادن در زمین های گل آلود بوده است.

تصاویر جنگ جهانی اول در عراق

7- چشم اندازی از چادرهای اردوگاه آکسفورد

تصویری مربوط به سال 1918 و سربازانی که در اردوگاهشان مشغول کار یا استراحت هستند.

تصاویر جنگ جهانی اول در عراق

8- سربازان مجروح در انتظار بازگشت به انگلستان

تصویری از اولین دسته سربازان در حال بازگشت در سال 1919. به علت کمبود امکانات پزشکی و بیمارستان مردان مجروح ارتش حدود دو هفته پیش از بازگشت به انگلیس در قایق ها ماندند.

تصاویر جنگ جهانی اول در عراق

9- نیروهای کرد عراق در طول شورش اعراب

در دوران جنگ جهانی اول و شورش همزمان اعراب حدود 40 هزار سرباز انگلیسی و هندی کشته و نزدیک به پنجاه هزار نفر هم زخمی و مجروح شدند. از طرف دیگر هم حدود 325 هزار کشته از امپراطوری عثمانی بر جای ماند.

تصاویر جنگ جهانی اول در عراق

10- نمایی دور از اردوگاهی در امتداد رود فرات

 

تصاویر جنگ جهانی اول در عراق

11- سرباز انگلیسی و اتومبیلش

در دوران جنگ به علت مرگ و میر فراوان، افزایش مگس، پشه و سایر حشرات موذی منجر به بروز بیماری های بسیاری در میان سربازان شد. این تصویر در اکتبر 1918 ثبت شده است.

تصاویر جنگ جهانی اول در عراق

12- آغاز سفری بیمناک از عراق به دمشق

تصویری از زنان حیران و ترسان عرب که خود را مهیای سفری دور و دراز به دمشق و سپس قسطنطنیه می کنند و پیش از سوار شدن بر قایق ها بار سفر می بندند.

تصاویر جنگ جهانی اول در عراق

13- دفتر هفت خاطره

هفت سند مهم درباره اقبال ارتش بریتانیا و غلبه بر نیروهای عثمانی موجود است که به همراه این تصاویر در حراج به فروش رسیده است.

تصاویر جنگ جهانی اول در عراق

14- ارتش انگلستان درحال ترک منطقه بین النهرین بعد از پایان جنگ

سربازان انگلیسی بعد از پذیرش آتش بس از جانب امپراطوری عثمانی گروه گروه منطقه جنگی را ترک کردند.

تصاویر جنگ جهانی اول در عراق

15- تصویری از لورنس عربستان، مرد تاثیرگذار جنگ

توماس ادوارد لورنس در زمان جنگ جهانی اول رایزن میان نظامیان انگلستان و اعراب حجاز بوده است. او به خوبی زبان عربی را سخن می گفت و درباره فرهنگ اعراب مطالعه می کرد و از اینکه مانند اعراب لباس بپوشد و در میان قبایل آنها زندگی کند بسیار احساس غرور می کرد. به همین جهت عرب های حجاز به او لقب لورنس عربستان دادند.

جنگ عراق

سخن آخر

آیا به تاریخ علاقه مندید؟

آیا تماشای تصاویری از این دست را می پسندید؟

نظرتان راجع به آلبوم تصاویر امروز چه بود؟

ما در کارناوال پذیرای نظرات و پیشنهادات شما هستیم

آیا این مطلب مفید بود؟

5 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

محمدرضا

من امروز با سایت خوبتون آشنا شدم.گاهی حتی یک قطعه عکس از گذشته. میتونه گویای مطالب زیادی باشه که عکسهای این صفحه هم ازین قاعده مستثنی نیستند. برداشت من از این عکسها این بود که بعد از صدسال هنوز هم میبینیم که نظامیان کشوری دیگه در میان رودان عکس میگیرند منتهی با دوربین دیجیتال و پهباد و... از زمانی که میان رودان به عنوان یک بخش جدا شده از امپراطوری ساسانی (ساتراپی از ساتراپی های غرب ایران) تصور پوچ استقلال و توانایی حکومت بر خاورمیانه رو در ذهنشون پرورش دادند دیگر روی آرامش رو به خودشون ندیدند. روزگاری بغداد رو وزرای ایرانی پس از اسلام برپا کردند تا پایگاه علمی دنیای شرق و غرب باشه و در ابتدا هم شد منتها این لباسی بود که به تن اون مردم زیادی گشاد بود و حفظ اون دستاوردها نبوغ و تلاش میخواست که ما ازین مردم هرچیزی سراغ داریم جز نبوغ و تلاش.

انتشار:14 بهمن 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

میلاد

عالی بود سایت شما فوق العاده س

انتشار:11 بهمن 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

عبالرضا نادری

با سلام فراوان بسیار عالی بود من هم به تاریخ علاقه مند هستم سپاس از شما

بیتا عزیزی

و سپاس از شما. ممنون بابت درمیان گذاشتن علایقتان با ما در کارناوال.

06 بهمن 1395

انتشار:04 بهمن 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.