karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

19 اردیبهشت 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در این پهنه خاکی، هر روز با اتفاق های تازه ای رو به رو هستیم که شاید بعضی از آن ها چندان خوشایند نباشند؛ یک روز انسان با دانشی که به دست می آورد به سوال های بی پاسخ و رازهای بسیار پاسخ می دهد و روز دیگر مجبور می شود در مقابل قدرت طبیعت تسلیم شود. در این بین بلایای طبیعی به مراتب بیشتر باعث شگفتی انسان می شوند چرا که به هیچ عنوان نمی توان آن ها را پیش بینی کرد. حوادثی مانند زلزله، سیل، توفان، سونامی و حتا فوران آتشفشانی که چند روز پیش در جزیره هاوایی به وقوع پیوست و زندگی ساکنان این جزیره زیبا را به کل دگرگون کرد. می خواهیم نگاهی به مجموعه تصاویر این واقعه تلخ داشته باشیم و به چشم ببینیم که چطور ممکن است هر انسانی در کسری از ثانیه خانه و کاشانه خود را به کلی از دست بدهد.
هاوایی یکی از ایالت های کشور آمریکا به شمار می رود و در میان اقیانوس آرام جا خوش کرده است. این مجمع الجزایر در واقع از 8 جزیره کوچک تشکیل شده است که بزرگ ترین آن ها با 8.150 کیلومترمربع جزیره هاوایی نام دارد. بد نیست بدانید که برای جلوگیری از این سردرگمی و اشتباه گرفتن جزیره هاوایی با ایالت هاوایی، اغلب از عنوان جزیره بزرگ یا بیگ آیلند (Big Island) برای اشاره به جزیره هاوایی استفاده می کنند.

در روز جمعه به تاریخ 4 مِی 2018 (14 اردیبهشت)، چندین و چند زلزله پی در پی که قدرتمندترین شان 6.9 ریشتر بود در بیگ آیلند رخ داد و باعث شد یکی از کوه های آتشفشانی جزیره به نام کیلاویا (Kīlauea) فوران کند؛ جزیره هاوایی از 5 آتشفشان تشکیل شده است که کیلاویا فعالترین آن هاست. بد نیست ذکر کنیم که کیلاویا یک آتشفشان سپری ست؛ این نوع کوه ها، از جمع شدن روانه های آتشفشانی به روی هم ایجاد می شوند و به همین دلیل، قله ای نوک تیز ندارند و شکل ظاهری شان بیشتر به سپر شبیه است. شاید همین سپری بودن کیلاویا باعث شده باشد که ماجرای فوران این آتشفشان کمی ترسناک تر از دیگر فوران ها شود؛ چرا که پس از زلزله های متوالی، اطراف کیلاویا هشت شکاف ایجاد شد. این شکاف ها گسترده تر شدند و مسیرشان را به درون شهر باز کردند؛ حتا از زیر خانه ها سر بر آوردند و همچنین آسفالت خیابان ها را به طرز وحشتناکی متلاشی کردند.

حالا بسیاری از ساکنین منطقه مسکونی ایالات لیلانی (Leilani Estates) در نزدیکی کوه کیلاویا، اسباب خود را جمع کرده اند تا پیش از آن که دیر شود، خود را از منطقه خطر دور کنند. این افراد حتا نمی دانند چه زمانی دوباره به خانه های خود باز می گردند؛ اصلا خانه ای برای بازگشت شان وجود دارد یا نه؟! بعد از گذشت دو روز از این اتفاق وحشتناک، یعنی در تاریخ 6 مِی 26 خانه در این ایالت ویران شدند. گزارش های مختلف از این منطقه حکایت از آن دارند که شدت گاز دی اکسید کربن به حدی است که حتی نیروهای امدادی نیز نمی توانند در محل حضور پیدا کنند.

در ادامه همراه کارناوال بمانید تا به کمک عکس ها، فوران آتشفشان و زلزله را در جزیره بزرگ هاوایی دنبال کنیم.

فوران آتشفشان کیلاویا جزیره هاوایی

1- نابودی در همسایگی

جریانی از گدازه های آتشفشان به طول 610 متر که در شرق کوه کیلاویا پیشروی می کند و تهدید برای خانه های اطراف به حساب می آید.

فوران آتشفشان کیلاویا ایالات لیلانی هاوایی

Frederic J. Brown

2- رقص گدازه ها

خشم این آتشفشان به قدری است که گاهی گدازه ها را تا چندین متر به آسمان پرتاب می کند.

فوران آتشفشان کیلاویا ایالات لیلانی هاوایی

Frederic J. Brown

3- هر چیزی که بر سر راه باشد، نابود خواهد شد

در صبح پنجم ماه می، برابر با 15 اردیبهشت، مواد مذاب شکاف 7، به آرامی به سمت شمال شرقی حرکت کردند و از خیابان هوکاپو (Hookapu Street) در ایالات لیلانی گذشتند. در تصویر می بینید که چطور این گدازه ها درختان، تیرهای چراغ برق و هر چیز دیگری که بر سر راه شان باشد نابود می کنند.

فوران آتشفشان کیلاویا ایالات لیلانی هاوایی

4- گدازه ها نور شب شده اند.

فوران کیلاویا هاوایی

Shane Turpin

5- آتش به جان جنگل هم افتاده...

مواد گداخته راه خود را در میان جنگل های ایالات لیلانی باز کرده اند و با دود، مسیر خود را نشان می دهند. این ناحیه در نزدیکی منطقه مسکونی پاهوا (Pahoa) قرار دارد. این تصویر را سازمان زمین شناسی ایالات متحده به ثبت رسانده است.

فوران آتشفشان کیلاویا شهرستان هاوایی

6- اولین لحظات فوران کیلاویا
در تاریخ 4 می 2018، پیرو زلزله 6.9 ریشتری از جناح جنوبی کوه کیلاویا، توده عظیمی از دود به رنگ قهوه ای مایل به قرمز سر بر آورد و این منظره مخوف را ایجاد کرد.

فوران آتشفشان کیلاویا جزیره هاوایی

7- اثری از پنجمین شکاف

همان روز اول فوران گداخته ها، مواد مذاب از میان شکاف پنج فوران کرده و راه شان را در میان جنگل باز کرده اند.

فوران آتشفشان کیلاویا جزیره هاوایی

Marco Garcia

8- کوچ اجباری
در ایالات لیلانی، مردم مجبور به کوچ اجباری هستند و به خاطر شرایط نا امن منطقه، مسوولین اجازه بازگشت ساکنان هاوایی به خانه های شان را نمی دهند. 

فوران آتشفشان کیلاویا جزیره هاوایی

Marco Garcia

9- کمی پیش از نابودی

این تصویر مربوط به ساعات اولیه ایجاد شکاف در جزیره هاوایی ست. زمانی که پهنه زمین ترک خورده است اما هنوز گدازه های آتش فوران نکرده اند.

فوران آتشفشان کیلاویا جزیره هاوایی

10- پانورامای گداخته
تصویری سراسرنما از خیابان لیلانی و جاده پوهوییکی (Pohoiki Road) در ایالات لیلانی که در دومین روز فوران به این وضعیت دچار شده اند.

فوران آتشفشان کیلاویا جزیره هاوایی

11- نامه هایی که به مقصد نمی رسند

صندوق پستی را می بینید که به زودی طعمه مواد مذاب می شود.

فوران آتشفشان کیلاویا جزیره هاوایی

Marco Garcia

12- درونی سوزان و گداخته

به نظر می آید که توده های آتشفشانی سرد شده اند اما از درون همچنان شلعه های سوزان می درخشند.

فوران آتشفشان کیلاویا جزیره هاوایی

Marco Garcia

13- با چشمانی نگران در تعقیب شکاف ها

سم ناکس (Sam Knox)، یکی از ساکنین جزیره هاوایی ست که هیچ برنامه ای برای تخلیه منطقه ندارد. او گفته که خانه اش تنها یک کیلومتر با شکاف های آتشفشانی فاصله دارد اما همچنان امیدوار است که راه گداخته ها به محل سکونتش باز نشود.

فوران آتشفشان کیلاویا جزیره هاوایی

14- نخل خوشبختی، دفع کننده بلا

مردم گیاهی به نام نخل خوش بختی را در میان شکاف آسفالت ها قرار داده اند تا آن ها را از وقوع بلایای بیش تر محافظت کند.

نخل خوش بختی فوران آتشفشان کیلاویا هاوایی

Marco Garcia

15- کوه کیلاویا از نمایی دورتر در روز اول فوران

فوران آتشفشان کیلاویا جزیره هاوایی

Marco Garcia

16- مخروط آتشفشانی با چند دهه فعالیت
این تصویر در تاریخ 23 آپریل از مخروط آتشفشانی Pu'u O'o در شرق کیلاویا به ثبت رسیده است. از سال 1983 تاکنون این مخروط آتشفشانی دایما از مواد مذاب خالی و پر می شود و یکی از فعالترین نواحی آتشفشان کیلاویا به شمار می رود.

مخروط آتشفشانی شرقی کوه کیلاویا جزیره هاوایی

17- آرامش، یک روز پیش از حادثه

تصویر پیش رو یک روز قبل از زلزله و فوران آتشفشانی را نشان می دهد که چطور مخروط آتشفشانی Pu'u O'o در شرق کیلاویا، خالی از گداخته است و هیچ نشانه ای از فوران گداخته ها در آن دیده نمی شود. بد نیست بدانید که معمولا آتشفشان های سپری چند مخروط آتشفشانی با اسامی متفاوت دارند.

مخروط آتشفشانی شرقی کوه کیلاویا جزیره هاوایی

18- پیشروی مواد مذاب در ایالات لیلانی 

سخن آخر
تصاویری حیرت انگیز از فوران آتشفشان کیلاویا در جزیره بزرگ هاوایی تماشا کردیم. این حادثه بر اثر چند زلزله پی در پی رخ داده است و همچنان باعث سردرگمی مسوولین و ساکنان این جزیره زیباست. در میان عکس ها دیدیم که چطور مواد مذاب راه شان را از میان درختان و خانه ها باز می کنند و مردم را به کوچ اجباری واداشته اند.
آیا با وجود کوه های آتشفشانی بسیار، جزایر هاوایی را برای زندگی روزمره مناسب می بینید؟
نظرتان درباره تصاویری که از دیدیم چه بود؟
دیدگاه خود را با کارناوال در میان بگذارید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

3 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

در روایاتی راجع به اخر الزمان ما داریم که دودی سراسر اسمان را در بر میگیرد و تا ۴۰ روز احنمالا ادامه داشته باشد بعضی مفسران این دود رو بی ارتباط با ایه ۱۰ سوره دخان نمیدونن که دشمنان اسلام را نابود و مسلمانان حالت زکام میگیرن بعضی تحلیل گران بی ارتباط با این اتشفشانها نمیدونن قبل از ظهور احتمال فوران شدید هست

انتشار:09 دی 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

مرتضی

این یک واقعیت است!
طبیعت همیشه کار خودش را میکند!
چه بخواهیم و چه نخواهیم!

انتشار:07 خرداد 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اصغر

دمتون گرم
عالی بود
هم این نوشته هم کل سایت

انتشار:30 اردیبهشت 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.