karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

18 مرداد 1396

به روز رسانی

13 آبان 1398

از دوران قدیم تا به امروز، انسانها شیوه های مختلفی را برای زندگی انتخاب کرده اند؛ برخی یکجانشینی برگزیدند و در شهرها یا روستاها خانه ی خود را برپا ساختند و گروهی زندگی در دامان کوه و دشت را به یک جا ماندن ترجیح دادند. عشایری که زندگی خود را با طبیعت گره زده اند و در دامان پرمهرش به دنبال رزق و روزی خود هستند.

عشایر ایران نیز سالهاست که به شیوه قشلاق و ییلاق گذران ایام می کنند و دامداری و صنایع دستی شغل اکثر آنان است. عشایر، این مردمان دلیر و آزاده در جای جای نقاط ایران پراکنده شده اند، از شمال غربی ایران تا دامان کوه های زاگرس، از سرزمین های مرکزی تا غرب سربلند و زیبا. اما شاید کمتر کسی از این موضوع اطلاع داشته باشد که زندگی عشیره ای در شمال شرقی ایران، خراسان بزرگ نیز رواج دارد. عشایری که در استان های شمال شرقی ایران در دامنه کوه های پراکنده این منطقه سکنی گزیده اند، عمدتا از کردهای خراسان هستند. ییلاق آنها اکثرا ارتفاعات خراسان جنوبی و شمالی، گلستان و سمنان است و در قشلاق دشتهای خراسان جنوبی، رضوی، شمالی و استان گلستان در شهرهایی مانند قوچان، سبزوار، سرخس، کناره های رود اترک و ... ساکن می شوند.

امروز به همراه شما در کارناوال می خواهیم مروری بر گوشه هایی از زندگی عشایر خراسان داشته و با مردمان این منطقه از ایران بزرگ بیشتر آشنا شویم. با ما همراه باشید.

این تصاویر توسط عکاس توانمند، رسول عزیزی گرفته شده و در خبرگزاری میزان منتشر شده است.

تصویری از زن عشایر خراسانی

1- در صف | حتی حیوانات نیز صف را رعایت می کنند

دامداری، اصلی ترین منبع درآمد عشایر ایران است و عمده زمان و کار آنها در این ارتباط می گذرد. 

دامها در حال حرکت به سمت محل چرای خود

2- از طبیعت به طبیعت 

دام هایی که از مراتع دامنه کوه ها تغذیه می کنند، در نهایت غذای گروه دیگری در طبیعت می شوند. چرخه زندگی این گونه شکل می گیرد و ادامه می یابد. 

مرتع سرسبز کوه، غذایی عالی برای دامها

دامهای در حال چرا در دامنه کوه ها

3- این حیوان بازیگوش

چوپان در حال بازگرداندن این حیوان بازیگوش به گله است. تلاشی که تصویر جالبی را خلق کرده و عکاس با هنرمندی آن را به تصویر کشیده است. 

عشایر خراسان

4- دوستی با حیوانات 

تصاویر فوق العاده جالب از گوسفند و بزی که انگار این جوانان را به مبارزه کشتی طلبیده اند و در حال نشان دادن زورشان هستند.

دوستی با حیوانات

دوستی با حیوانات

5- به خط

گوسفندانی که با نظم و ترتیب خاصی در یک خط قرار گرفته اند و منتظر نوبتشان هستند. 

گوسفندها به خط

6- انگار گوشواره بر گوش دارد

دام های عشایر خراسان

7- با حیوانات مهربان هستیم

عشایر دور از نامهربانی هایی که برخی مردم شهری بر حیوانات روا می دارند، با حیوانات خود، آفریده های خدای بزرگ با مهربانی رفتار می کنند و این مهم را به کودکان خود نیز یاد می دهند. 

با حیوانات مهربان باشیم

با حیوانات مهربان باشیم

8- کودکان شریک کار و تلاش

زندگی عشایری به گونه ای است که کودکان از سنین پایین به بزرگترهای خود در کار و اداره زندگی کمک کرده تا در آینده بتوانند از پس زندگی پر از چالش و تلاش عشایری برآیند. 

کودکان شریک کار و تلاش

9- بازی، شادی، سرزندگی 

اما تمام مدت روز برای بچه ها به کار نمی گذرد. فرصت طلایی و کم نظیر زندگی در دامن طبیعت به کودکان عشایر این امکان را می دهد تا نهایت شادی و لذت را حتی با امکانات بسیار کم به دست آوردند.

بازی، شادی، سرزندگی

بازی، شادی، سرزندگی

10- قدرت زندگی در کوهستان 

زنان عشایر به مانند مردانشان، از قدرت و توان بالایی برای انجام کارهای خود برخوردارند، چیزی که در زندگی شهری بعد از سالها ورزش و کلاس نیز ممکن است به دست نیاید. 

قدرت زندگی در گوهستان

11- سقفی به وسعت آسمان 

زندگی عشایر در چادرها می گذرد و مدت زمان طولانی از روزشان زیر آسمان سپری می شود. جایی که خبری از در و دیوارهای سیمانی و سنگی نیست و چشم اندازهای طبیعی، پس زمینه هر لحظه از زندگی است. 

سقفی به وسعت آسمان

سقفی به وسعت آسمان

12- نشاط وشادابی را از چشمان زیبایشان می توان زندگی کرد

نشاط و زندگی را از چشمان زیبایشان می توان زندگی کرد

13- زنان و مادران، قلب هر زندگی 

از سپپیده دم تا غروب آفتاب، زنان عشایر لحظه ای از کار نمی نشینند. از مراقبت و تربیت کودکان گرفته تا پخت نان و گرفتن کره و ماست از شیر، از دوشیدن شیر گوسفندان تا شستشو و رسیدگی به کارهای چادر، که تنها گوشه ای از روزشان را تشکیل می دهد، زنان و مادران عشایر سختی زندگی را بر خانواده خود هموار می کنند. 

زنان و مادران، قلب هر زندگی

زنان و مادران، قلب هر زندگی

14- و کار هر روز ادامه پیدا دارد...

کار هر روز ادامه پیدا می کند

کار هر روز ادامه پیدا می کند

15- خانه و ماوای عشایر | مکانی برای استراحت و آرامش 

عشایر خراسان به مانند دیگر عشایر ایران از چادر به عنوان خانه و سرپناه استفاده می کنند و آن را از موی بز می سازند. سیاه چادرها هنر دست زنان عشایری است و شیوه و نحوه بافتشان از مادر به دختر منتقل می شود. 

سیاده چادر

16- گرد پیری بر چهره زن عشایری | در پشت این نگاه سالها تجربه نشسته است

مادربزرگ عشایری

17- داستان های زندگی 

مادربزگ عزیزی که در انتظار نوه هایش نشسته است،تا از داستان های زندگی پر فراز و نشیبش بگوید و مهر و محبتش را با آنها تقسیم کند. 

داستان های زندگی

سخن آخر

امروز به همراه شما در کارناوال به عشایر خراسان سری زدیم و روزی را با آنها گذراندیم. با چوپانان به دامنه کوه رفتیم، شریک کار و تلاش زنان شده و با شادی کودکان شاد شدیم. حالا به انتظار نوشته ها و نظراتتان هستیم. برایمان در مورد این تصاویر بنویسید و اگر تجربه ای از زندگی با عشایر خراسان دارید، لطفا آن را با ما و دوستانتان در کارناوال به اشتراک بگذارید. 

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.