karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

07 آبان 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

هر کسی که قدم به تهران می گذارد، فکر می کند که همه ی جلوه های این کلانشهر به خیابان ها و بزرگراه ها، ساختمان های سر به فلک کشیده و مدرن و بسیاری دیگر از نشانه های زندگی پیشرفته، ختم می شود؛ اما اگر کمی از مرکز این استان فاصله بگیریم و راهمان را به سوی مناطقی دیگر در گوشه و کنار آن کج کنیم، تصویری متفاوت از آنچه که با عنوان تهران می شناسیم پیش رویمان شکل می گیرد. کافیست جنوب تهران را به عنوان مقصد برگزینیم و جریان زندگی را بسیار متفاوت از مرکز شهر ببینیم.

شهر ری، یکی از همان مناطق است که در جنوب تهران قرار گرفته و دیدنی های بسیاری را در خود جای داده است. پیش از آنکه تهران به صورت امروزی شکل بگیرد و به پایتختی برگزیده شود، این ری بود که به عنوان یکی از بزرگترین شهرهای دنیا شناخته می شد و تهران را زیر سایه ی خود داشت. شهر ری از کهن ترین شهرهای جهان است و تاریخی بس طولانی دارد؛ این را می شود از بناهای به جامانده در آن به خوبی دریافت و لمس کرد. در هر گوشه از این شهر، بنایی تاریخی قد علم کرده و  قدمت چشمگیر این دیار را به نمایش گذاشته است. وجود همین آثار، بهترین فرصت برای این شهر هستند تا به یک مرکز گردشگری تبدیل شود و درآمد قابل توجهی داشته باشد؛ اما آنچه که در کوچه ها و خیابان های ری مشاهده می شود چیزی متفاوت از این تصور است و حکایت از هدر رفتن این سرمایه ی با ارزش چند هزارساله دارد.

حال به جای آنکه روز به روز شاهد حضور گردشگران بیشتری در این شهر باشیم، کارخانه سیمان و پالایشگاه نفت را می بینیم که در حاشیه ی ری جا خوش کرده و رنگی خاکستری را بر همه جا پاشیده اند. ساختمان های فرسوده و قدیمی در اطراف این منطقه به چشم می خورند و حاشیه نشینان زیادی زندگی خود را در آن می گذرانند. شهری که می تواند یکی از پربازدیدترین مقاصد ایران باشد، گرفتار مشکلاتی شده که به این راحتی ها حل نمی شوند.

عکاس هنرمند، اکبر توکلی، برای به تصویر کشیدن حال و هوای این شهر، گشت و گذاری متفاوت در آن داشته و به جای آنکه به سراغ جاذبه های ریز و درشت آن برود، قدم به خیابان ها گذاشته و با مردمی همنشین شده که یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران را برای سکونت انتخاب کرده اند. او تصاویری را از حال و هوای مناطق حاشیه ی شهر ری به ثبت رسانده و در خبرگزاری ایرنا منتشر کرده است.

با کارناوال همراه شوید تا نگاهی به این تصاویر بیاندازیم...

شهر ری

1- حال و هوای خیابان های یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران

خیابان شهر ری

خیابان شهر ری

2- لحظه ای در میان مردم

ساکن و اهل ری با عنوان رازی شناخته می شود. می گویند بنیانگذاران این شهر، دو برادر به نام های "ری" و "راز" بودند و توافق کردند شهر را "ری" و اهالی آن را "رازی" بنامند.

مردم شهر ری

3- خلوت با تنهایی...

مردم شهر ری

4- چشم انتظار آینده ای روشن

عکس از شهر ری

5- صنعت، لباسی از دود و آلودگی برای شهر می دوزد...

یکی از آفاتی که به جان شهر ری افتاده، صنایع آلاینده ای هستند که سایه ی خاکستری خود را بر سر شهر انداخته اند. این شهر، عنوان آلوده ترین منطقه تهران را به خود اختصاص داده است و سیاست‌های اتخاذی برای کاهش آلودگی صنایع و در نظر گرفتن طرح‌های حمایتی و تشویقی از آن ها نیز برای کاهش این آلودگی، کاری از پیش نبرده اند.

آلودگی هوای شهر ری

6- گنج فراموش شده

شهر ری

7- در کوچه پس کوچه های شهر...

ری در لغت به معنای شهر سلطنتی است؛ زمانی این شهر، مرکز مهم اقتصادی در ایران بوده و امروز به خطه ای فراموش شده در دود و غبار تبدیل گشته است.

شهر ری

شهر ری

8- خانه ها هم به تنگ آمده اند...

بیشتر خانه های این منطقه در بافت فرسوده قرار دارند و هر آن، ممکن است فرو بریزند.

ساختمان های فرسوده شهر ری

ساختمان های فرسوده شهر ری

9- کودکانه های کهن ترین منطقه تهران

کودکان شهر ری

10- در خانه های شهر چه می گذرد؟

خانه های شهر ری

خانه های شهر ری

11- حال درخت هم کم از ساختمان ها ندارد!

شهر ری

12- شهر، از نمایی دیگر

شهر ری

13- همسایگان حاشیه نشین

حاشیه نشینان شهر ری

14- در حوالی بازار...

بازار طلای شهر ری

سخن آخر

بد نیست هر از گاهی گشتی در اطراف تهران داشته باشید و جریان زندگی را متفاوت از آنچه که تصور می کنید، به تماشا بنشینید. شهر ری از مناطقی است که هم می تواند با جاذبه هایش میزبان شما باشد و هم چشم هایتان را به روی واقعیاتی تلخ باز کند. 

نظرتان در مورد این تصاویر چیست؟

بهترین راه استفاده از پتانسیل های گردشگری این شهر تاریخی را چه می دانید؟

منتظر دیدگاه های شما خوبان هستیم...

...

آیا این مطلب مفید بود؟

8 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.