karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

21 شهریور 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

عکاسی پدیده ای محبوب است که با وجود مقرون به صرفه شدن هزینه های آن، به هنری رایج میان مردمان جهان تبدیل شده است؛ هنری که هر ساله جمعیت زیادی را در دنیا برای سفر به سرزمین های گوناگون و به ثبت رساندن زندگی و مردمان ملل مختلف، اغوا می کند. حتی عده ای را با اختیار و میل شخصی خودشان، خانه به دوش می کند تا بیشتر در دنیا بگردند و عکس های منحصر به فردتری را ثبت کنند. این هنر آتشش در دوران ارسطو و اقلیدس روشن شده بود، البته با هدفی متفاوت، چرا که این دانشمندان برای اثبات عقاید خرافی مردم مبنی بر اینکه نور از چشم فرد به جسم برخورد می کند و بازتاب آن دیدن تصویر را ممکن می کند، برای اولین بار از اساس کار دوربین عکاسی استفاده کردند. آن ها در پس دوربین هایی که به آن ها سوراخ سوزنی می گفتند، صفحه ای نیمه مات قرار دادند که تصویر بازتاب شده روی آن، توسط چشم دیده شود و اینگونه به تفکر نابجا پایان دهند. ماجرای پیشرفت دوربین های عکاسی برای سال ها ادامه داشت و نمی توان این صنعت را فقط مدیون اختراع یک شخص دانست، بلکه با کسب ذره ذره دانش و تجربه و قرن به قرن به دوربین های فوق تخصصی امروزی دست یافته ایم. 

اما شاید برایتان جالب باشد که اولین تصویری که با طرح نگاری نوری یا لیتوگرافی نوری به ثبت رسید، هنر دست یک فرانسوی به نام، ژوزف نیسه‌فور نیپس (Nicéphore Niépce) بود و اینگونه سفر به سوی دوربین های امروزی و ثبت کردن لحظات با بهترین کیفیت ممکن آغاز شد. پس از دوران به ثبت رسانیدن صورت و شکل و شمایل انسان ها که بازار آن هم بسیار گرم بود، عکاسان جهان به دنبال موضوعات جدیدی برای عکسبرداری گشتند و تقریبا هر لحظه ی کره ی خاکی را در قاب دوربینشان به اشکال مختلف به تصویر کشیدند. اما عرصه ی بازار جهانی عکاسی به این سادگی ها و کلیشه ای نبوده و نخواهد بود. هنرمندان عکاس، همه روزه به دنبال موضوعات جدید و داستان های تازه برای دوربین هایشان هستند؛ یکی به آسمان می رود تا دنیا را از دید پرندگان به تصویر بکشد و دیگری به اعماق اقیانوس می رود تا دنیای زیر آب ها را به ما نشان دهد. در این بین تصویربرداری از موجودات دریایی از محبوبیت بسیاری برخوردار است؛ شاید به این دلیل که دسترسی انسان ها به اعماق اقیانوس کاری بس دشوار است و بعضی تنها به دیدن تصاویر آن اکتفا می کنند.

ولی بحث داغ این روزها، عکس های "شکاف‌دار" یا "بالا و پایین" است که در اینگونه تصاویر نیمه ی پایینی دوربین، داخل آب و نیمه ی بالایی، هرچه بالای آب اتفاق می افتد را به ثبت می رساند. اگر دستی در هنر عکاسی داشته باشید، دشواری این زمینه ی عکسبرداری برایتان پوشیده نخواهد بود. دوربین های بسیار تخصصی در عکاسی شکافدار، استفاده می شود و عکسبردار ترجیحا در نزدیکی ساحل و دریاهای کم عمق به شکار لحظه ها می نشیند؛ حتما سطح آب باید آرام باشد و زاویه ی مناسبی را برای عکاسی انتخاب کرد. همه ی این موارد و نکات تخصصی تر  باید برای این عکس های بالا و پایین رعایت شود.

امروز در کارناوال می خواهیم هنر دست عکاسان خبره ی جهان را در این تکنیک عکاسی به نظاره بشینیم و لذتی مثال نزدنی از دیدن این تصاویر دریایی را تجربه کنیم، پس ما را در این سفرمان به زیر و روی آب همراهی کنید.

عکس دنیای زیر آب

1- آرواره ها از نمایی نزدیک

در این تصویر مهیب، آرواره ها و دندان های اره ای یک "کوسه ی لیمویی" دیده می شود؛ نوعی از کوسه که به دلیل رنگ مایل به زردش اینگونه نامگذاری شده است. تصویر این حیوان درنده که توانایی رشد تا حدود سه متر را دارد، در آب های اقیانوس اطلس و کناره ی کشور باهاما (Bahamas) عکسبرداری شده است. 

کوسه لیمویی باهاما

2- حقا که نامش برازنده اوست 

تصویری جالب که باز هم در اقیانوس اطلس و در کناره ی یکی از شهرستان های انگلستان به نام کورنوال (Cornwall) به ثبت رسیده و تقابل جالب یک "کوسه ی آسوده" در کنار کوه مایکل مقدس (St Michael's Mount) را به تصویر کشیده است. شاید برایتان جالب باشد که این نوع از کوسه جزو معدود کوسه های پلانکتون خوار است که در همین تصویر نیز مشغول شکار پلانکتون هاست.

کوسه آسوده انگلستان

3- تماشای دو دنیای موازی

نمایی چشم نواز از یک دریاچه ی آب شیرین در ناحیه ی نیو انگلند (New England) در کشور آمریکا که جالیزی از زنبق های آبی شناور را در داخل و خارج از آب به نمایش گذارده است. 

زنبق آبی نیو انگلند آمریکا

4- ماهی طلای کوچولو 

این ماهی های استوایی در میان قطاری از مرجان ها در کنار آب های جزیره ی هواهین (Huahine) شناور شده اند. این جزیره متعلق به یکی از قلمروهای فرادریایی فرانسه به نام پلی نزی فرانسه (French Polynesia) است.

تپه مرجانی پلی نزی فرانسه جزیره هواهین

5- نمایی حیرت انگیز از توده های شناور یخ

با دیدن این تصاویر، مسئله ی صدمه دیدن کشتی ها در برخورد با توده های یخ قابل هضم تر می شود، چرا که در نمای خارجی این توده های یخی، تنها ده درصد از عظمت آن ها به نمایش گذاشته می شود، توده هایی که به شکل دندان انسان در آب ریشه دارند.

توده شناور یخ

توده شناور یخ

6- شنای سگی به روش سگ ها

شاید در بالای آب، سگ های شکاری در آرامش کامل به نظر آیند اما حقیقت این است که در زیر آب آن ها تلاشی پایان ناپذیز برای مقابله با آب و نجات از خفگی دارند.

شنا سگی سگ ها

7- تلاش مذبوحانه ؟!

در دریاچه ی تاهو (Tahoe) و کناره ی رشته کوههای سیرا نِودا (Sierra Nevada) در آمریکا، سگی زرد رنگ از نژاد رابرادورها، مشغول شنا می باشد و با تمام قدرتی که در بدن دارد برای گرفتن اکسیژن تلاش می کند.

سگ لابرادور سیرا نوادا آمریکا

8- خیره به اعماق 

در خارج از آب کاپیتان بر روی لبه ی کشتی ایستاده و به عمق اقیانوس و سایه ی این کوسه های نوک سفید خیره شده است. همه ی این موجودات زنده در کناره ی جزیره ی کت یا گربه (Cat Island) در کشور باهاما (Bahamas) گشت و گذار می کنند.

کوسه نوک سفید جزیره کت باهاما

9- باغ و باغچه از جنس های متفاوت 

در نزدیکی جزایر سنگهای لیمویی (Limestone Islands) در راجا آمپات (Raja Ampat) متعلق به کشور اندونزی، باغچه ای از تپه های مرجانی رشد کرده و در بالای تپه ها و خارج از آب، جنگلی را می بینید که سر به آسمان گذاشته است.

جزایر سنگ لیمویی راجا آمپات اندونزی

10- مطلقا دل انگیز، مطلقا ساکت 

جزیره ای در ایالت اورگن (Oregon) در آمریکا که در آرامش مطلق فرو رفته است و نیمی از آن در آب و نیمی دیگر از زاویه ی بیرونی به تصویر کشیده شده؛ این دریاچه برای منظره ی بی نظیرش شهره ی عالم شده است.

دریاچه ایالت اورگن آمریکا

11- در دل آب ها ریشه کرده اند

صخره های نوک تیز که در میان تاریکی آب ها ریشه دوانده اند و رود از میان همین صخره ها به دریاچه جاری شده و آب را به جوش و خروش آورده است.

دریاچه صخره های نوک تیز

12- زمانیکه خورشید به آرامی غروب می کند، تخت مرجانی که در زیر کلبه قرار دارد هم در تاریکی مطلق فرو می رود. 

تپه مرجانی زیر کلبه

13- سر به آسمان کشیده

این عکس کمتر از دیگر تصاویر مجموعه به دو نیم تقسیم شده و بیشتر زاویه ی درون آبی را به نمایش می گذارد. در این عکس  خرسی قهوه ای را می بینید که در رودخانه ی اوزرنایا (Ozernaya) در روسیه شناور شده است.

خرس قهوه ای رودخانه اوزرنایا روسیه

سخن آخر

نظرتان در مورد این تصاویر چیست؟ آیا تا به حال دنیا را از این زاویه به تماشا نشسته بودید؟ آیا از وجود چنین تکنیک عکاسی اطلاع داشتید؟

کدام تصاویر به نظرتان جالب تر بود؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.