karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

13 مهر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

از زمان اختراع دوربین های عکاسی در اوایل قرن هجدهم میلادی، افراد بسیاری این هنر را وسیله ی سرگرمی خود قرار دادند. اما برای کسانی که نگاه تیز و هنرمندانه‌ای به جهان و طبیعت منحصر به فردش داشته اند، عکاسی تنها یک سرگرمی نبوده، بلکه به حرفه و پیشه‌شان بدل شده است. از طرفی، از وقتی که دوربین عکاسی به وسیله ای ساده در زندگی روزمره ی انسان ها تبدیل شد، دیگر این هنرِ قابل تامل، تنها وسیله ای برای ثروتمندان و طبقه ی مرفه جامعه نبود، حالا مردم عادی هم می توانند هنرشان را نمایان و قاب نگاهشان به جهان را، از طریق تصاویر برای مردمان دنیا توصیف کنند. امروز دیگر مردم، متقاضی عکس های بیشتر شده اند، به دنبال سوژه های داغ و فارغ از کلیشه ها هستند، دیگر تنها وجود یک عکس ساده باعث شگفتی کسی نمی شود. اینها، مواردی هستند که رقابت های دیدنی را در دنیای عکاسی به وجود آورده اند تا به این طریق، بهترین و ناب ترین عکس ها به مردمان جهان نشان داده شود.

همه ساله نشریه ها و وب سایت های گوناگونِ عکاسی، رقابت ها و مسابقات مختلفی را برگزار می کنند تا بدین وسیله به معرفی عکاسان حرفه ای کمک کرده باشند و دنیا را از نگاهی متفاوت به جهانیان نشان دهند. یکی از این وب سایت ها، آی ام (EyeEm) نام دارد. آی ام یک شرکت معتبر است که در زمینه فروش عکس و عکاسی با تلفن همراه فعالیت می کند و چند سالی می شود که مسابقات عکاسی در زمینه های مختلف را برگزار می کند تا به این طریق به عکاسان جوان و مشتاق انگیزه بدهد. چهارمین و بزرگترین رقابت عکاسی این شرکت در سال 2017 برگزار شد که برندگانش در تاریخ 15 تا 18 سپتامبر مشخص شده اند. در مسابقه امسال، بیش از 88 هزار نفر از 150 کشور مختلف شرکت کردند و با این حضور باشکوه‌شان، مسابقه ی عکاسی آی ام را به بزرگترین رقابت عکاسی جهان مبدل ساخته اند. قابل توجه است که از میان این خیل عظیم تصاویر، 136 عکس به مرحله ی رقابت و داوری رسیده اند. 

در ادامه می خواهیم به تماشای تصاویر بخش عکاسی خیابانی این رقابت بنشینیم؛ تصاویر هنرمندانه ای که از سیزده کشور مختلف جهان به ثبت رسیده اند و نمای دیگری از زندگی را به نمایش می گذارند.

با کارناوال، همراه باشید.

ورود به صفحه اختصاصی مطالب مسابقات عکاسی دنیا

عکس های خیابانی

1- خیابان های پر جوش و خروش بانکوک

نمای یکی از خیابان های شهر بانکوک در تایلند را تماشا می کنید؛ شهری که هر ساله گردشگران بی شماری را به سوی خود می کشاند و حتی در سالی که گذشت، یعنی سال 2016 بیشترین توریست جهان را در خود جای داد.

بانکوک تایلند

Angkul Sungthong

2- بازی سایه و روشن

 مردی سیاه پوست، از سایه روشن نور آفتاب در خیابان های نیویورک گذر می کند و عکاس تصویر با هنرمندی، صورتش را در جایی که نور می تابد پنهان کرده است.

نیویورک آمریکا

Fabian Palencia

3- چشم انتظاری در پشت پنجره

گونه های استخوانی و چشم های نگران این بانو به وضوح نشان از نژاد فرانسویش دارد. در این تصویر که در خیابان های کنار موزه ی لوور فرانسه (The Louvre) به ثبت رسیده، رنگ دیوارها و لباس طوسی و چهره ی افسرده ی زن پشت شیشه، توازنی مثال زدنی به تصویر داده که نظر داوران را نیز به خود جلب کرده است.

جالب است که در کنار این خانم خیره به خیابان، قوری چای قرار گرفته که خبر از چشم انتظاری زن برای میهمانی دارد. کسی چه می داند، شاید در همین روزها میهمانش از راه برسد و رنگ و بویی تازه به این تصویر غمزده ببخشد.

موزه لوور پاریس فرانسه

Francis Malapris

4- طلب کمک از جانب دست های مرد تایلندی

تصویری از دستهای زحمتکش مرد تایلندی که در شهر نانتبری تایلند (Nonthaburi,Thailand) به ثبت رسیده است.

نانتبری تایلند

Jatuporn Pateepaparnee

5- به آغوش کشیدن پرچم کشورش |  نیویورک

نیویورک آمریکا

Kanrapee Chokpaiboon

6- تصویر برنده

تصویری که در شهر توکیو ژاپن به ثبت رسیده و در نهایت برنده ی رقابت عکس های خیابانی شده است. شاید برایتان جالب باشد که عکاس، دلیل پوشانده شدن صورت این زنان را بیان نکرده و ندانستنش را بخشی از جذابیت های عکس دانسته است. البته به نظر می رسد داوران این رقابت ها نیز، با این دیدگاه موافق بوده اند.

توکیو ژاپن

Julie Hrudova

7- کسب و کاری سنتی

در یکی از گوشه های شهر لویسینا فیلیپین (Lucena City)، جایگاهی برای بار زدن محموله ها تعبیه شده، جالب این است که برخلاف کشورهای مدرنی که از کانتیرها با درهای وسیع و شیک برای این منظور استفاده می کنند، این مکان به روش سنتی تر و با پارچه های رنگی پوشانده شده است. 

لویسینا فیلیپین

Julius Andres Manzano

8- خرید و فروش امید 

تصویری از یک خانم فروشنده را می بینید که در منطقه ی شینجوکو شهر توکیو در ژاپن (Shinjuku,Tokyo) به ثبت رسیده است، اما او یک فروشنده ای معمولی نمی باشد که جیب مردم را با خوراکی و تنقلات و دستشان را با مجلات پر کند، بلکه او با مشتریانش امید معامله می کند. مردم ژاپن با خرید بلیط های بخت آزمایی برای یک هفته و تا رسیدن نتایج در دلهایشان امید می پرورانند، اما با به پایان رسیدن قرعه کشی ها، این امید و آرزو از دل بسیاری از مردم رخت بر می بندد.

شینجوکو توکیو ژاپن

Junhan F

9- در اسارت دیوارها

باز هم تصویری از شهر نیویورک را در میان برترین های این رقابت نظاره‌ گریم، البته این تصویر با تصویر مورد 3 شباهت هایی دارد. افسردگی و تعلق در این تصویر نیز موج می زند. گویی که پیرمردی به اسارت ساختمان در آمده است.

 

نیویورک آمریکا

Jutharat Pinyodoonyachet

۱۰- معبر را مسدود نکنید

نگهبان کانتینرهای ترابری، نگاهش را به اطراف دوخته و برای رسیدن بار تازه انتظار می کشد، این تصویر در شهر داوائو سیتی فیلیپین (Davao City) به ثبت رسیده و بر روی درب کانتینر جمله ی مسیر عبور را مسدود نکنید نوشته شده است.

داوائو سیتی فیلیپین

Karlo Flores

11- نگاه های منتظر 

نگاه های کنجکاو و نگران در پشت شیشه ها، همیشه می تواند موضوع جالبی برای عکاسی باشد، به خصوص نگاه معصومانه ی این دخترک به مناظر پیش رویش. این تصویر در شهر کاراکاس ونزوئلا (Caracas, Venezuela) به ثبت رسیده است. 

شهر کاراکاس کشور ونزوئلا

Lennin Ruiz

12- تلاطم یک شهر، تنها در یک تصویر

این عکس پر هرج و مرج، در کلکته ی هندوستان به ثبت رسیده است. شلوغی، ازدحام، نابسامانی و فقری که شهر را فرا گرفته، به خوبی در این تصویر نمایان شده و گویی حس و حال دنیای هندی ها در یک قاب بندی جا گرفته است.

کلکته هندوستان

Maciej Dakowicz

13- سربازهای صادراتی 

تصویری از یک سرباز آمریکایی که برخلاف انتظار، در کومونه‌ی اوفانیای ایتالیا (Offagna, Italy) به ثبت رسیده است. شاید برایتان سوال باشد که کومونه چیست؟! کشور ایتالیا به بیست ناحیه تقسیم شده اما این نواحی، خود به استان ها و سپس کومونه ها تقسیم می شوند. بنابراین، کومونه ها از تقسیمات مهم کشور ایتالیا هستند. 

کومونه اوفانیا ایتالیا

Massimiliano Landi

14- لجاجت های معصومانه

کودکی سرکش در میوشی ژاپن (Miyoshi) که راه فرار از دستان پدر و مادرش را پیش گرفته است. لازم به ذکر است که کشور ژاپن، سه شهر با نام میوشی و در سه استان مختلف دارد که در این مجله ی عکاسی توضیحی برای مکان دقیق عکس خیابانی پیش رویمان ارائه نشده است.

شهر میوشی ژاپن

Mubariz Khan

15- صف از هم گسسته پرندگان 

اوج گرفتن پرندگان را در نمایی زیبا و در تقابل با یک ساختمان نیمه کاره در شهر لندن به تماشا نشسته ایم.

لندن انگلستان

Pau Buscató

16- خیابانی به رنگ پرچم برزیل

مردی آفریقایی-آمریکایی در حال عبور از پیاده رو های بروکلین نیویورک می باشد، غافل از آن که یک ماشین باربری دقیقا به رنگ لباسش در پس صحنه چشمک می زند. زردی لباس و ماشین و سبزی دیوارها، پرچم کشور برزیل را به بیننده یادآور می شوند.  

محدوده بروکلین نیویورک

Raffaele De Vivo

17- بهتی که بهت آورست

مورد آخر این رده بندی کمی بهت آور است، تصویری از نمای بسیار نزدیک از صورت شگفت زده‌ی یک پیرزن در خیابان های نیویورک. شاید با تماشای این تصویر ما هم به اندازه ی این خانم، متحیر شویم.

نیویورک آمریکا

Tomaso Baldessarini

سخن آخر

عکاسی در سفر امروزمان، از یک منظر با دیگر سفرهای تصویری تفاوت دارد. این بار ما در خیابان های سراسر جهان گشت زدیم و مردمانی از نژاد و دیارهای متفاوت را به تماشا نشستیم. نظرتان درباره ی برترین های این رقابت عکاسی چه بود؟

آیا درباره ی برنده ی مسابقات با داوران هم نظرید؟

شما کدامین عکس را بیشتر دوس داشتید؟ 

نظرتان را با ما به اشتراک گذارید.  

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

سوسن فیاض

عکسها بسیار جالب بودن.مسابقه عکاسی امسال چه زمانی برگزار و تا چه زمانی مهلت داره؟ سپاسگذار میشم.

انتشار:11 مهر 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.