karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

20 دی 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری ایرنا، علی بختیار نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس از در تعرض بودن حریم بناهای ثبت جهانی شده ایران در یونسکو خبر داد و گفت:

وضعیت به گونه‌ای‌ست که برخی از بناهای ثبت شده کشورمان اکنون در خطر خروج از فهرست میراث جهانی قرار گرفته اند. 

ایشان در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایرنا در همین زمینه به نقش مجلس در حفاظت از آثار جهانی ایران اشاره کرد و افزود:

مجلس امکان سوال از رییس سازمان میراث فرهنگی را ندارد لذا می خواهیم هر سه حوزه این سازمان را تحت نظارت مجلس قرار دهیم. در همین راستا تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه در مجلس ارایه و تصویب شد اما شورای نگهبان بر آن ایراد گرفت. 

آقای بختیار در ادامه از تخریب روزافزون بناهای تاریخی کشورمان سخن گفت و ادامه داد: 

امروزه بسیاری از بناهای تاریخی توسط افراد یا ارگان های مختلف تخریب می شود. همچنین حریم بناهای ثبت شده در فهرست میراث فرهنگی یونسکو به سادگی مورد تجاوز قرار می گیرد به طوری که برخی از بناهای ثبت شده کشورمان در فهرست میراث فرهنگی جهانی در خطر خروج از این فهرست قرار گرفته است.

رییس فراکسیون پاسخگو مجلس شورای اسلامی از نبود برنامه مشخص برای توسعه گردشگری انتقاد کرد و گفت: 

در رابطه با بخش گردشگری دچار این معضل هستیم که برنامه مشخص برای توسعه صنعت گردشگری نداریم و زیرساخت های صنعت گردشگری را در کشور ایجاد نکردیم. در حوزه صنایع دستی نیز علی رغم اینکه پتانسیل و ظرفیت های بسیار خوبی به ویژه در روستاها داریم و کارآفرینی های بزرگی را در روستاها می توانیم انجام دهیم، متاسفانه این حوزه را آنطور که باید، توسعه نداده ایم.

وی به نداشتن ابزار نظارتی مجلس در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری اشاره کرد و افزود:

ما در مجلس راجع به هر کدام از این بخش ها می خواهیم سوال بپرسیم یا تذکر دهیم، امکان پرسش و تذکر نداریم، زیرا میراث فرهنگی یک سازمان است و وزارتخانه نیست و تنها وزارتخانه می تواند توسط مجلس مورد سوال قرار گیرد. ما ابزاری که بتوانیم یک سازمانی را به مجلس احضار کنیم، همچون وزرا که آنها را مخاطب قرار می دهیم و در مجلس سوال می کنیم، در اختیار نداریم.

این نماینده مجلس از ایراد شورای نگهبان به وزراتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سخن گفت و چنین توضیح داد: 

 ایراد شورای نگهبان به وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی این بود که این اقدام بار مالی ایجاد می کند و بر این طرح ایراد اصل 75 گرفت. این اصل ناظر بر این است که اگر طرحی با بارمالی مواجه بود، باید بار مالی آن پیش بینی شود. ما اتفاقا در این طرح تاکید کردیم که نمی خواهیم ساختار سازمان را افزایش دهیم، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حد و اندازه ای که هست تبدیل به وزارتخانه شود تا وزیر تحت نظارت مجلس قرار گیرد و بتوانیم وزارت میراث فرهنگی را در مقابل مجلس پاسخگو کنیم.

آقای بختیار در ادامه از فواید وزاتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی صحبت کرد و گفت: 

وزیر در مقابل مجلس پاسخگو است و این نکته مهمی است. وزیر برنامه ارایه می دهد و برنامه های او توسط مجلس بررسی می شود و نیاز به رای نمایندگان دارد و این باعث می شود که گزینه بهتری برای تصدی میراث فرهنگی توسط دولت انتخاب شود. اشکالات متعددی در بخش های مختلف وجود دارد و باید تعامل کنیم. رییس سازمان میراث فرهنگی باید به مجلس بیاید. هدف از این سوالات این است که کار رو به جلو پیش رود و هدف قفل کردن امور نیست. اگر اکنون در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با مشکلاتی مواجه هستیم، این اشکالات با تعاملات دو سویه بین دولت و مجلس قابل حل است.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار به قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در مورد موزه ها اشاره کرد و گفت: 

در دنیا اینگونه است گنجینه موزه ها بر اساس قانون دسترسی آزاد به اطلاعات اعلام می شود، اما در کشور ما گنجینه موزه ها هیچگاه اعلام نشده است. 

آقای بختیار همچنین در مورد درجه بندی و ارزش گذاری آثار تاریخی چنین توضیح داد: 

ما قانونی در مورد خروج آثار از کشور داریم. اگر آثار درجه یک طبقه بندی شده باشند خروج آنها نیاز به سلسله مراتبی است و بدون اجازه نمی توان این آثار را خارج کرد و بر همین مبنا نیاز به مصوبه هیات وزیران دارد، اما زمانی که می خواهند آثار را از موزه ها برای نمایش در موزه های سایر کشورها، خارج کنند، تمام آثار و حتی نفایس کشور را درجه دو تلقی می کنند و این بستری برای آسیب است. همین مساله درجه بندی نبودن آثار تاریخی، ممکن است برای بیمه کردن این آثار مشکل ایجاد کند. 

تخت جمشید

اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید. 

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.