karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

20 آذر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

تا به حال توجه کرده اید که دیوارهای زیادی در سراسر دنیا ساخته اند که به مرور زمان تبدیل به یکی از جذاب ترین پدیده های گردشگری شده اند؟

شاید نام گردش و تفریح و گردشگری که به میان آید ذهن ها به سرعت به سوی طبیعت و یا شهرهای شلوغ و مدرن برود اما جالب این است که برخی از کشورها تنها به دلیل داشتن یک دیوار منحصر به فرد توانسته اند توریست ها را جذب کنند و در صنعت گردشگری پیشگام شوند.

دیوارهای زیادی هستند که مورد توجه مردمان اقوام مختلف قرار گرفته اند مثل دیوار شگفت انگیز چین، دیوار عشق پاریس و یا حتی در ایران عزیزمان دیوارهایی مانند دیوار گرگان که در تمام دنیا هیچ نظیری ندارند و کاری بیهوده نیست که برای دیدن این دیوار ها سفر کنیم و قدم به شهر و کشورهای دیگر بنهیم.

دیوار هایی که آن قدر زیبا و دوست داشتنی هستند که می توان ساعت ها به آن ها خیره و غرق در رویا و تاریخ گذشتگان شد. سعی داریم با هم به تک تک دیوارهای شاخص در دنیا برویم و برای یک بار هم که شده در طول زندگیمان آن ها را از نزدیک ببینیم.

این بار به سوی دیواری عجیب می رویم؛ دیوار آدامسی سیاتل! بلی برای دیدن این دیوار زیبا و جالب باید ایالت واشنگتن در کشور آمریکا برویم، جایی که همه آدامس هایشان را به دیوار می چسبانند! درست است که سفر به سیاتل برای دیدن دیوار آدامسی کار چندان عاقلانه ای نیست اما اگر مسافر این شهر هستید خوب است از دیوار آدامسی مشهور سیاتل نیز دیدن نمایید.

با کارناوال همراه باشید.

دیوار آدامسی سیاتل
photo by Christopher Chung
دیوار آدامسی سیاتل

چرا دیدار از دیوار آدامسی؟


_ این دیوار در سیاتل بسیار مشهور است و اگر به این شهر می روید دیدار آن می تواند جالب باشد.

_ دیوار آدامسی سیاتل از معروف ترین دیوارهای آدامسی در دنیا است.

_ یکی از جاذبه های توریستی واشنگتن به حساب می آید.

دیوار آدامسی سیاتل
photo by Peilun Chen
دیوار آدامسی سیاتل
photo by Urmas Kamberg

نگاهی به دیوار آدامسی سیاتل

اگر زمانی که به اماکن گردشگری شاخص در هر شهری سفر می کنید کمی با دقت تر به اطرافتان نظر کنید می توانید در برخی مناطق تابلوهایی را ببینید که رویشان پر از آدامس های جویده شده است و محل چسباندن آدامش بازدیدکنندگان می باشد. این تابلوها به این منظور تعبیه شدند که گردشگران آدامس هایشان را در طبیعت رها نکنند یا به این طرف و آن طرف نچسبانند.

اما در برخی از شهر ها چسباندن آدامس روی در و دیوار به نوعی تفریح تبدیل شده است. در سیاتل مردمانی که در حال جویدن آدامس در کوچه و خیابان های این شهر هستند آدامس هایشان را به مرکز شهر می برند و روی دیواری به نام دیوار آدامسی ( Seattle gum wall ) می چسبانند.

نظیر این دیوار در دنیا کم نیست مثلا در سان لوئیس کالیفرنیا دیوار آدامسی در حال تبدیل شدن به کوچه های آدامسی ایست و ساکنان این شهر از سراسر شهر برای چسباندن آدامس هایشان به سمت دیوار آدامسی می روند.

دیوار آدامسی سیاتل قدمتی دیرینه دارد و بیش از 20 سال است که مردمان این شهر آدامس هایشان را می جوند و به دیوار آدامسی می چسبانند. البته ناگفته نماند که در سال گذشته ( 2015 میلادی ) دیوار آدامسی پاکسازی شد اما بالافاصله دوباره ارازل و اوباش شروع به چسباندن آدامس روی دیوار کردند و آرام آرام بار دیگر این دیوار به دیوار آدامسی تبدیل شد.

دیوار آدامسی بر روی دیوار خانه ی متروکه ای تشکیل شده است و تنها دلیلی که این دیوار برای چسباندن آدامس انتخاب شد این بود که نزدیک به تئاتر شهر سیاتل هم بود و افرادی هم که برای دیدن تئاتر صف می ایستادند هم آدامس هایشان را روی دیوار می چسباندند.

دیوار آدامسی سیاتل
photo by PLUS Conor Clancy
دیوار آدامسی سیاتل
photo by Miyoko Fukushima
دیوار آدامسی سیاتل

پدید آمدن دیوار آدامسی

اگر به صورت دقیق تر بخواهیم به تاریخچه ی دیوار آدامسی سیاتل بنگریم باید بگوییم که حدودا از سال 1990 میلادی بود که مردم سیاتل شروع به چسباندن آدامس هایشان بر روی این دیوار کردند.تنها دلیل آن هم این بود که دیوار بخت برگشته ی آدامسی در نزدیک ایستگاه اتوبوس ساخته شده بود و مسافرانی که منتظر آمدن اتوبوس بودند در حال انتظار آدامس هایشان را به این دیوار چسباندند. برخی دیگر می گویند به دلیل نزدیک بودن این دیوار به مرکز برپایی تئاتر شهر مردمان سیاتل که منتظر خرید بلیت تئاتر  بودند و در صف، انتظار می کشیدند آدامس هایشان را به دیوار می چسباندند و این دیوار که متعلق به ساختمانی متروکه بود ساکنی هم نداشت که به این کار آن ها اعتراض کند و همین مساله سبب شد تا رفته رفته بر تعداد آدامس ها افزوده شود و به شکل امروزی در آید و خود دیوار هم به بخشی از تئاتر شهر تبدیل شود.

سر انجام چسباندن آدامس ها روی دیوار آن قدر ادامه پیدا کرد که در سال 1999 میلادی به یکی از جاذبه های گردشگری سیاتل تبدیل شده بود.

دیوار آدامسی سیاتل
photo by Courtney Baxter
دیوار آدامسی سیاتل
photo by Alland Dharmawan
دیوار آدامسی سیاتل
photo by Ryan Smith

تفریحات و سرگرمی در کنار دیوار آدامسی سیاتل

شاید تصورش سخت باشد زمانی که بدانید افراد زیادی برای دیدار این دیوار از سراسر جهان می آیند تا آن را از نزدیک ببینند. جالب است که با تفریحات موجود در کنار این دیوار بیشتر آشنا شویم.

1 ) عکاسی

اغلب افرادی که از دیوار آدامسی بازدید می کنند در همان نگاه اول به عکاسی از دیوار و سلفی گرفتن با این دیوار عجیب و غریب می پردازند به همین دلیل عکس های زیبا و در برخی موارد کاملا چندش آور از این دیوار موجود است که در زیر می توانید مشاهده نمایید.

دیوار آدامسی سیاتل
دیوار آدامسی سیاتل

2) عروسی

برخی ار عروس و داماد های جوان حاضرند هر کاری انجام دهند تا روز پیوندشان را بیادماندنی و خاص کنند یکی از کارهایی که دیده شده در همین زمینه انجام می دهند گرفتن عکس با دیوار آدامسی است. عروس و داماد ها در روز ازدواجشان ساعتی را اختصاص می دهند تا به کنار دیوار بیایند و با لباس عروس و داماد با این دیوار عکس بگیرند.

دیوار آدامسی سیاتل

3) نقاشی

برخی از سالکنان سیاتل که کمی ذوق هنری دارند روی دیوار نقاشی می کنند که اغلب آن ها معانی خاصی هم دارند. برای مثال پرتره ی کسی که ماسک زده و نشان دهنده ی میزان آلودگی بیش از حد دیوار آدامسی است. پس از اتمام نقاشی، آنها با هزاران آدامس رنگ آمیزی می شوند و قطعه ی هنری در میان آلودگی ها می سازند.

دیوار آدامسی سیاتل
photo by Anabel H
دیوار آدامسی سیاتل
photo by ay photos
دیوار آدامسی سیاتل
photo by AWESOME Mike Swartz

4) چسباندن سکه

یکی دیگر از تفریحاتی که افرادی که برای تفریح و دیدار این دیوار می آیند به آن می پردازند، چسباندن سکه روی دیوار است. آن ها سکه های خردشان را روی آدامس ها می چسبانند تا زیباتر شود و نیازمندان هم بتوانند آن ها را بر دارند.

دیوار آدامسی سیاتل

خطرات دیوار آدامسی

در سال 2009 میلادی تحقیقاتی انجام شد و اعلام گشت که این دیوار پنجمین مکان گردشگری آلوده در دنیا است. برای خوردن آدامس همیشه مزایا و معایب متعددی ذکر می شود، مزیت هایی مثل کمک به هضم غذا و خطراتی مثل جذب مواد قندی و شیمیایی موجود در آن ها، حالا تصور کنید که با پدیده ای رو به رو هستید که میلیون ها آدامس جویده شده که هر کدام توسط یک فرد جویده شده در کنار هم تل انبار شده اند.

به دلیل شیرینی آدامس ها و قند موجود در آن ها حشرات گوناگون جذب دیوار می شوند و محیطی مالامال از آلودگی را به وجود می آورند، اصلی ترین علتی که در سال 2005 میلادی این دیوار را پاکسازی کردند همین آلودگی های وحشتناک بود که سبب بیماری بازدیدکنندگان می شد و اغلب آن ها با ماسک به دیدار دیوار می رفتند یا دهان هایشان را با قسمتی از لباس هایشان می پوشاندند تا هوای این منطقه را تنفس نکنند، علاوه بر این موضوع وجود آدامس ها در طی سال های متمادی سبب سریع شدن روند تخریب و فرسایش آجرهای دیوار شده اند.

نکته ی قابل توجه دیگری که باید درباره ی دیوار به آن توجه داشته باشیم این است که مکانی که دیوار در آن قرار گرفته محله ای فقیر نشین است و مردمان آن از وضعیت بهداشتی و فرهنگی خوبی برخوردار نبوده اند و همین مساله هم بر هرچه آلوده تر شدن دیوار افزوده است.

دیوار آدامسی سیاتل
دیوار آدامسی سیاتل

حقایقی درباره دیوار آدامسی سیاتل

_ نام دیگر دیوار آدامسی سنگ چرب و نرم ( Blarney Stone ) است، که بیشتر نوعی توصیف برای آن می باشد.

_ در فیلم عشق اتفاق می افتد ( Love Happens ) با نقش آفرینی بازیگر مشهور هالیوودی جنیفر انیستون که در سال 2008 میلادی اکران شد این دیوار نشان داده می شود.

_ 130 ساعت طول کشید تا دیوار آدامسی از آدامس ها پاک شود.

_ در پاکسازی دیوار آدامسی که در سال 2015 انجام شد 1070 کیلوگرم آدامس از دیوار کنده و نابود شد.

_ پاکسازی دیوار آدامسی 3 روز طول کشید.

_ این دیوار آدامسی جزئی از تئاتر شهری شهر سیاتل محسوب می شود و جایی ایست که با هنر دست میلیون ها نفر ساخته شده.

 _ دیوار با استفاده از بخار تمیز شد؛ بخاری که با فشار به دیوار زده می شد.

_ در فرایند پاک سازی حدودا از هر آجر در دیوار، 150 آدامس کنده شد.

دیوار آدامسی سیاتل
photo by Rene Jalink
دیوار آدامسی سیاتل
دیوار آدامسی سیاتل

دسترسی

دیوار آدامسی سیاتل در سیاتل و چه بسا تمامی آمریکا مشهور است، بنابراین رسیدن به این دیوار کار دشواری نیست، کافی است به مرکز شهر بروید و کوچه ی پست والی ( Post Alley ) را پیدا کنید این کوچه قسمت پشتی بازاری به نام پایک است، که البته با نام کوچه تئاتر شهر هم شناخته می شود این نام در قدیم رواج داشت.

آدرس: آمریکا، ساتل، پست والی.

.Address: 1428 Post Alley, Seattle, WA 98101, USA

سیاتل

موقعیت دیوار آدامسی سیاتل روی نقشه

توصیه کارناوال

درست است که دیوار آدامسی بسیار جالب و کم نظیر می باشد و میلیون ها نفر در تشکیل آن نقش داشته اند اما توصیه می کنیم اگر برای بازدید از این دیوار می روید حتما ماسک همراه داشته باشید و بدون دستکش به آدامس های روی دیوار دست نزنید. همچنین لباس هایی بپوشید که اگر آدامسی شدند نگران نشوید و اگر لباس کهنه ای ندارید روی تن پوش هایتان کیسه های پلاستیکی بکشید تا خراب نشوند.

seattle
سیاتل
photo by PLUS Anthony May
دیوار آدامسی

در پایان بازدیدی مجازی از این دیوار داشته باشید

 

سخن آخر

از نظر شما عزیزان دیوار آدامسی چه خطرات دیگری می تواند داشته باشد؟

در کشورمان ایران در چه مکان هایی تابلوهای آدامسی دیده اید؟

تا به حال دیوار آدامسی سیاتل را از نزدیک مشاهده کرده اید؟

منتظر دیدگاه های شما خوبان هستیم.

 

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

5 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

خیلی جالبه اما کار زشتیه که ادم بیاد ادامسشو بچسبونه رو دیوار و بی فرهنگی حساب میشه اما برای سرگرم شدن ما خوبه که نگاه کنیم

انتشار:07 بهمن 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

haleh

چقدر جالب !امیدوارم یه روز بتونم اینجارو از نزدیک ببینم اینم یه سبکی از هنر و یادگاریه دیگه 

انتشار:15 مرداد 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

فش نیوز

اوقم گرفت اه اه

انتشار:23 آذر 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.