karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

19 اسفند 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری تسنیم، مسعود نصرتی -مدیر مجموعه کاخ گلستان- از نمایش تخت مرمرین فتحعلی‌شاه در نوروز 97 خبر داد.

 وی با اعلام این خبر اظهار کرد:

عمارت تخت مرمر ،یکی از قدیمی‌ترین بخش‌های کاخ گلستان، نیازمند مرمت بود، این عمارت در سال‌های گذشته همواره به روی بازدیدکنندگان باز بود اما حدود 4-5 ماه پیش به‌دلیل انجام مرمت بسته شد.

مدیر مجموعه کاخ گلستان ادامه داد:

این بخش دارای دو گوشواره شرقی و غربی است و بخش شرقی آن که یکی از زیباترین گوشواره‌های کاخ است مرمت شد.

نصرتی تصریح کرد:

تخت مرمرین فتحعلی‌شاه به‌صورت 63 پازل به هم وصل می‌شود و دارای تزیینات زیبا و منحصر‌ به‌ فردی است که نیازمند تمیز کردن و مرمت بود. نخستین شاهی که بر روی این تخت، شاهی خود را اعلام کرد فتحعلی‌شاه و آخرین شاه رضاشاه‌ بود.

وی میزان اعتبار برای مرمت این بخش از کاخ را 135میلیون تومان اعلام کرد و گفت:

تا به‌ امروز بازدید از تخت مرمر و برلیان رایگان بود، اما پس از مرمت ما مبلغ 2 هزار تومان ورودی را برای بازدید‌کنندگان پیشنهاد دادیم که در صورت تایید اداره‌کل امور موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی‌ تاریخی از بازدیدکنندگان اخذ و صرف نگهداری و تمیز کردن این بخش می‌شود.

بد نیست بدانید که در سال 1178 خورشیدی فتحعلی شاه به سبب محفوظ نبودن ایوان تخت مرمر و دشواری جابجایی تخت طاووس، دستور ساخت تختی را داد که همیشه در وسط ایوان قرار داشته باشد. این تخت به تخت مرمر یا تخت سلیمانی مشهور شد. طراحی تخت کار میرزا بابای شیرازی نقاش باشی بود و سرپرستی حجاری آن را استاد محمد ابراهیم اصفهانی، حجارباشی دربار بر عهده داشت.

تخت مرمر سکوی بلند دیواره داری است که روی دوش سه دیو و شش فرشته و درست در وسط ایوان قرار دارد. این تخت یازده ستون مارپیچی دارد که بعضی از آنها در زیر تخت و بقیه در کناره‌های تخت و هر کدام در پشت شیری قرار گرفته‌اند. در سطح عمودی پله‌ها و بر روی طارَمی های (دست اندازهای دور تا دور تخت) تخت مرمر اشکال و اشعاری از فتحعلی خان صبا حک و زراندود شده‌ است. نام سازنده اصلی تخت، محمدابراهیم، نیز بر روی مجسمه‌ها به چشم می خورد. بر روی سطح عمودی کنار دو پله جلوی تخت، نقش دو اژدها و در دوسوی پله اول دو مجسمه شیر حجاری شده‌ است.

تخت مرمر

تخت مرمر

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

4 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

ترانه معنوى

از نزدیک این تخت رو دیدم و واقعا ا ارزش و خاص هست .

انتشار:14 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

حاج على

البته الان هم آقایان از این بهتر و گران قسمت تر هاش رو دارند .

انتشار:05 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

tahereh

نوشته خیلی خوب و مفیدی بود . ممنون بابت اطلاعات . خسته هم نباشید .

انتشار:22 اسفند 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.