karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

14 مهر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

رشد شرکت های حمل و نقل و افزایش تقاضا باعث شده است که سیستم های حمل و نقل، چالش هایی را برای دولت ها، برنامه ریزان و مهندسان به وجود آورند. با هم به بررسی این چالش ها می پردازیم. با کارناوال همراه باشید.

چالش های حمل و نقل

برنامه ریزی

از دیدگاه شرکت هایی که خدماتی را در زمینه ی حمل و نقل ارائه می دهند، برنامه ریزی یک مسئله ی همیشگی است. مقصود از برنامه ریزی این است که شرکت بکوشد تا با توجه به تقاضای مشتریان وسایل لازم را تامین نماید. برنامه ریزی در حمل و نقل از آن جهت اهمیت دارد که ماهیت عرضه در سیستم حمل و نقل به چنین چیزی نیاز دارد. این مسئله در زمان هایی خاص بیشتر به چشم می آید. عدم وجود ظرفیت برای برطرف کردن نیاز مشتری و یا خالی ماندن ظرفیت از چالش هایی است که باید راه حلی برای آن اندیشیده شود. در صورت خالی ماندن صندلی ها، بخشی از درآمده بالقوه ی یک وسیله ی نقلیه از دست خواهد رفت در حالی که هزینه های عملیاتی مثل دستمزد راننده و سوخت بدون توجه به تعداد مسافر همواره دارای مبلغ ثابتی هستند.

چالش های حمل و نقل

تراکم

تراکم جاده ها، پایانه های مسافربری و فرودگاه ها وضعی است که بیشتر مسافران با آن روبه رو هستند. اغلب علت اصلی این تراکم، نبود تشکیلات و وسایل کافی برای تامین نیازهای روزافزون است ولی فعالیت هایی چون ساختمان سازی و انجام امور امنیتی را نیز باید از عوانل مهم به حساب آورد. امور گمرکی باعث می شود که مسافران، مدت زمان بیشتری را در پایانه و یا فرودگاه منتظر بمانندو موجب افزایش تراکم شوند.

گاهی این تراکم موجب افزایش هزینه های سفر نیز می گردد. به عنوان مثال تراکم در پایانه ها ممکن است موجب تعلل مسافر و از دست دادن زمان بلیط وی شود. گاه به دلیل ترافیک مسافر مجبور می شود اقامت خود را در مقصا افزایش دهد و این امر هزینه هایی را برای وی ایجاد می کند. نوسانات ترافیک در طول سال ممکن است در نتیجه ی تغییرات آب و هوایی، تعطیلی مدارس و زمان مرخصی سالانه نیز به وجود آید.

برای رویارویی با تراکم لازم است که شرکت های حمل و نقل ظرفیت خود را در سطحی حفظ کنند که بتوانند بین هزینه ها و درآمدهای فصول ازدحام مسافر و فصل هایی که تعداد آنها به پایین ترین حد ممکن می رسد، تعادلی را برقرار نمایند.

چالش های حمل و نقل

ایمنی و سلامت مسافر

تامین امنیت و سلامت مسافر، همواره مورد توجه شرکت های حمل و نقل و به ویژه شرکت های هواپیمایی بوده است. با وجود اینکه در شرکت های حمل و نقل مسئله ی تروریسم و و سانحه به صورتی نادر مشاهده می شود اما پیشگیری و برخورد با آن در مواقع لزوم بسیار مهم می باشد. چرا که بروز مشکلات امنیتی میل مسافران برای مسافرت با شرکت های حمل و نقل را تحت تاثیر قرار می دهد.

از سوی دیگر وسواس زیاد در این امر نیز موجب آزار مسافران می شود. ایجاد تاخیر در ساعت حرکت و تراکم ناشی از چکاپ های امنیتی آزردگی را برای مسافر به وجود می آورد. هزینه های این امر نیز باید مورد توجه قرار گیرد. انجام امور حراستی، استخدام نیروهای امنیتی و تامین تجهیزات مستلزم پرداخت هزینه هایی است که باید از سوی مسافر تامین گردد و افزایش قیمت ها و احتمالا نارضایتی مسافران را به همراه خواهد داشت.

چالش های حمل و نقل

تاثیرات محیطی

شیوه های گوناگون حمل و نقل و تشکیلات مربوط به آن اثرات شدیدی بر محیط می گذارند. هر نوع حمل و نقل به سوخت و مصرف انرژی نیاز دارد که بیشتر آنها از سوخت های فسیلی تامین می گردد. این مصرف انرژی موجب آلودگی هوا و گرم شدن زمین می شوند. گذشته از این صنعت نفتی که حمل و نقل به آن بستگی دارد، می تواند به صورت یکی از منابع ویرانگر محیط مانند نفت کش هایی که دچار سانحه می شوند و نفت آنها، آب اقیانوس ها و دریاها را آلوده می کند، انفجار مخازن نفت و گاز و مشکلات حفاری در نقاط مختلف، در آید.

ساخت تاسیسات زیربنایی حمل و نقل مانند جاده سازی، ساخت پایانه و فرودگاه نیز اثرات مخربی بر محیط می گذارند. مثلا برای ساختن یک جاده نیاز به منفجر کردن کوه و ریختن آسفالت است و یا ساخت فرودگاه و پایانه آلودگی های صوتی را متوجه محیط می کند. در برخی موارد از بین رفتن پوشش گیاهی و جانوری نیز از پیامدهای سیستم حمل و نقل است.

گسترش سیستم حمل و نقل، تماس بیشتر مسافران با جوامع بومی را افزایش می دهد و می تواند آسیب هایی را به روستاها برساند. مسائل این چنینی به راحتی قابل حل نیستند اما می توان با برنامه های خاص اثرات آنها را کاهش داد.

دانشنامه گردشگری

با #مفاهیم و دانش گردشگری در کارناوال آشنا شوید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.