karnaval.ir

سحر بحیرائی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

19 مهر 1398

به روز رسانی

19 مهر 1398

کارناوال در این مطلب راهی جنوب شده تا شما را با شیرینی های خوزستان آشنا کند. شیرینی های سنتی خوزستان معمولا با خرما تهیه می شوند چرا که خرماهای این خطه بسیار مرغوب است. اگر می خواهید با طرز تهیه کلوچه سنتی خوزستان که متعلق به شهر دزفول است و سایر شیرینی های این استان آشنا شوید ما را همراهی کنید.سفر به اهواز را با خرید مناسب‌ترین قیمت بلیط هواپیما تهران به اهواز از وبسایت کارناوال تجربه کنید.

شیرینی های خوزستان

1- کلوچه خرمایی دزفول

این شیرینی خوشمزه مخصوص شهرستان دزفول است اما می توانید به راحتی آن را در مغازه ها و شیرینی فروش های شهرهای دیگر خوزستان هم پیدا کنید. برای تهیه کلوچه خرمایی از خرمای له شده به عنوان مغز کلوچه و برای تهیه نان آن از خمیر مایه، شکر، شیر، گاهی زیره، روغن، آرد و ... استفاده می کنند. این شیرینی هم به صورت کلوچه های گرد تهیه می شود و هم به صورت نان های بزرگ که آن ها را بعد از پخت، تکه تکه و با کنجد تزیین می کنند.

2- لوز کنجدی دزفول | حلوا کنجدی

لوز کنجدی را تقریبا همه جای ایران می توانید پیدا کنید؛ شیرینی خوشمزه ای که با مقدار زیادی کنجد، کره، شکر و گاهی گردو تهیه می شود؛ اما شیرینی کنجدی های شهر دزفول از محبوبیت خاصی برخوردار هستند و به نوعی شرینی سنتی این شهر قلمداد می شوند.

لوز کنجدی

کلوچه خرمایی دزفول

3- رنگینک 

رنگینک نه تنها شیرینی سنتی استان خوزستان است بلکه می توان آن را در سایر شهرهای جنوبی ایران مثل بوشهر، بندرعباس، جهرم و ... نیز یافت. پایه اصلی این شیرینی خرمای اعلای جنوب است که روی آن را با مایعی مخصوص که ترکیبی از آرد گندم بو داده و روغن است، می پوشانند. برای آن که رنگینک را مفصل تر تهیه کنند گاهی داخل خرما، گردو می گذارند. برای تزیین رنگینک از مغز پسته و پودر دارچین و پودر نارگیل می توان استفاده کرد.

4- حلوا ارده

حلوا ارده شیرینی ست که می توانید به راحتی آن را در بسته بندی های مختلف و یا به صورت باز در مغازه ها پیدا کنید؛ اما برای خوزستانی ها حلوا ارده یک شیرینی سنتی است که گاهی در خانه ها هم تهیه می شود. برای تهیه حلوا ارده از مقدار زیادی کنجد، شکر، هل، گیاه چوبک و... استفاده می شود و آن را با انواع مغزها مثل پسته و همچنین پودر نارگیل تزیین می کنند.

حلوا ارده

رنگینک

5- حلوا خرمایی

این حلوای بسیار خوشمزه از موادی مثل خرما، آرد گندم، روغن مایع، زعفران، گلاب و دارچین تهیه می شود. برای پخت حلوا ابتدا آرد را حرارت می دهند، سپس خرمای له شده را با آن مخلوط می کنند و بعد روغن، گلاب، زعفران و دارچین را به آن اضافه می کنند. این حلوا شیرینی خود را از خرما می گیرد و احتیاجی به شکر ندارد.

6- کلوچه شوشتری

کلوچه شوشتری یکی از خوشمزه ترین شیرینی های این شهر است که به خاطر بافت نرم و مزه دلپذیرش بسیار محبوب است. کلوچه شوشتری از موادی مثل آرد، شیر، شکر، روغن، مایه خمیر و زیره تهیه می شود. کلوچه شوشتری را معمولا مثل باقلوا در سینی پهن می کنند و بعد از پخت برش می دهند.

کلوچه شوشتری

hanna_art1983

حلوا خرمایی توپی

foruzan_azizi

7- حلول قپیت | حلوا سفید

این حلوا در دزفول و شوشتر از محبوبیت بالایی برخوردار است و برای تهیه آن از سفیده تخم مرغ، شکر، زردچوبه و گاهی روغن حیوان تهیه می شود. این حلوا یکی از شیرینی های قدیمی این استان است که شباهت زیادی هم به یکی از سوغات همدان به نام انگشت پیچ دارد.

8- عسلیه دزفولی | خنجربانی

برای تهیه این شیرینی از رنگ های خوراکی، شکر و آرد استفاده می کنند. عسلیه دزفولی شباعت زیادی به آبنبات های رنگی دارد که به صورت سنتی تهیه می شود. برای درست کردن عسلیه ابتدا شکر و آب را حرارت می دهند تا شربت غلیظی به دست بیاید سپس آن را از روی حرارت برمی دارند تا کمی سرد شود، بعد از سرد شدن رنگ خوراکی را به آن اضافه می کنند و شربت را با قاشق به صورت جدا جدا داخل سینی که از قبل با آرد پوشانده شده می ریزند و می گذراند سرد شود.

حلوا سفید

عسلیه دزفول

سخن آخر

سری به دنیای رنگارنگ و خوشمزه شیرینی های استان خوزستان زدیم و باشیرینی هایی آشنا شدیم که ماده اولیه بیشتر آن ها خرماست. شما تا کنون کدام یک از شیرینی های استان خوزستان را امتحان کرده اید؟ اگر در لیست بالا جای شیرینی خاصی خالی ست آن را با ما به اشتراک بگذارید.

در دنیای آبی رنگ کاشی های فیروزه ای سفر می کنم تا بیابم راز این خاک مقدس را

آیا این مطلب مفید بود؟

9 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

چرا حلوا گردو دزفول رو نگفتید؟

انتشار:20 دی 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

طرز تهیه این شیرینکای قدیمی دزفولی توسینی میخاستم کسی هست طرز تهیشوبگه ممنون میشم

انتشار:28 خرداد 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

چرا دستور پخت باقلوای آبادان ثبت نشده

انتشار:08 اسفند 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.