karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

19 شهریور 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

 به نقل از ایسنا، در روز های نخستین حضور کافه های سیار در خیابان سی تیر به آنها عنوان مهمان ناخوانده داده بودند؛ کافه هایی که از آنها با نام استریت‌فود یا همان غذای خیابانی یاد می‌شود و گمان می‌رفت با پایان نوروز امسال به کار خود پایان دهند اما حالا به نظر می‌رسد تبدیل به همسایگان دائمی موزه ملی ایران شده اند.

اگر هدف از حضور این همسایگان دائمی را که با ایده‌ی شهرداری منطقه به این منطقه آمده اند، حضور بیشتر مردم و حتی گردشگران در این منطقه‌ی تاریخی با توجه به نامناسب بودن کارکرد مغازه‌های اطراف محدوده‌ی میدان مشق بدانیم، می توانیم آن را یک موفقیت چشمگیر تلقی کنیم؛ موفقیتی که با نگاه کردن به چهره ی هر کدام از ساکنان و مهمانان تهران که با خنک شدن هوا به این منطقه پا می‌گذارند به وضوح به چشم می خورد.

اما اگر یکی از اهداف این طرح را جذب گردشگر به سمت بناهای تاریخی در نظر بگیریم، باید گفت درصد کمی از این موفقیت حاصل شده چرا که اکثر طرفداران این کافه‌های سیار و علاقه مندان به گشت و گذار در خیابان سی‌تیر در شب ها به این مکان می آیند.

این در حالی است که حضور مردم در فضاهای فرهنگی و آشتی آن‌ها با موزه‌ها یکی از آرزوها و رویاهای مسئولان فرهنگی کشور شده است؛ رویایی که چند ماهی است در محدوده‌ی تاریخی خیابان سی‌تیر به دلیل استقبال زیاد مردم در حال تبدیل شدن به واقعیت است اما یک تفاوت بین این رویا و واقعیت وجود دارد.

تفاوتی که بیشتر به یک فرصت‌سوزی برای موزه‌های این محدوده به ویژه موزه های ملی و آبگینه شده است که نه هر شب، بلکه حداقل یک یا دو شب در ماه می‌توانند به واسطه حضور بی‌شمار مردم و علاقمندان به برگزاری برنامه‌های فرهنگی مانند شبی‌ با موزه بپردازند. مشخص نیست چند درصد از افرادی که تا امروز مسیرشان به واکینگ استریت سی تیر افتاده چند بار نام موزه ملی ایران یا دیگر موزه‌های قرار گرفته در محدوده‌ی میدان مشق تهران را شنیده اند؟

ساده‌ترین راهی که  برای استفاده از این فرصت مناسب و حضور مردم در این خیابان وجود دارد این است که موزه‌هایی مانند «آبگینه و سفالینه‌های ایران»، «علوم و فناوری»، «ملی ایران» و حتی «فضای باز باغ‌ملی» و کتابخانه و موزه ملک»، موزه «بانک سپه»، «علوم ارتباطات» و موزه‌ی دوباره بازگشایی شده «علی‌اکبر صنعتی» که در اختیار متولیان فرهنگی کشور قرار داده‌ شده اما هنوز از آن هیچ استفاده‌ای نشده است، تا در برخی شب ها به فکر برگزاری طرح هایی همچون «شب‌هایی با موزه» باشند و بهانه ای برای حضور مردم در موزه ها ایجاد نمایند.

نکته قابل توجه این است که استفاده از استریت فودها بیشتر موکول به خنک‌شدن هوا یعنی عصر و نهایتا تا پاسی از شب می شود و در نتیجه مردم پس از پایان کار موزه‌های قرار گرفته در این محدوده به سراغ سی تیر می آیند. این به این معناست که همین چند کافه و ماشین سیار غدا و فضای باز خیابان سی‌تیر توانسته فضای کاسب‌کارانه محدوده‌ی میدان امام خمینی (ره) تا حسن‌آباد و فضای داخلی سی‌تیر را به فضایی اجتماعی تبدیل کند، اما موزه‌ها هنوز نتوانستند قدمی در این زمینه بردارند.

از کنار این فرصت‌سوزی که بگذریم، علاوه بر نوع ساماندهی فضا برای حضور ماشین‌ها یا گاری‌ها سیار در ابتدای خیابان سی‌تیر، فروش انواع مواد غذایی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. فروش غذاهای سنتی و خانگی و بعضا محلی، فست‌فود، بستنی، شربت، چائی و قهوه را که یک طرف بگذاریم، می رسیم به بساط منقل و سیخ کردن قارچ و جگر و دیگر مخلفات آن در مقابل موزه‌ی ملی ایران و باد زدنشان روی زغال که یک علامت سوال را در ذهن باقی می گذارد: شانیت این محوطه‌ی تاریخی که قصد تبدیل به پایلوت فرهنگی گردشگری و نقطه‌ی آغاز موزه‌های کشور را نیز دارد چه می‌شود؟

اینجا موزه‌ی‌ ملی ایران است؛ موزه‌ی مادر که از ابتدای سده ۱۳۰۰ برای نگه‌داری آثار به دست آمده از کاوش‌های باستان‌شناسی ایجاد شده و حالا مهم ترین مخزن آثار تاریخی کشور به شمار می رود. با توجه به این اهمیت چگونه به راحتی اجازه می‌دهیم ماشین حمل کپسول‌های گاز برای جابجایی کپسول‌های پر و خالی همین کافه‌های سیار چند ساعتی را درست در چند قدمی موزه‌ی ملی ایران توقف کنند؟

در بسیاری از موارد و در زمان مطرح شدن چنین پروژه‌هایی، مدیران و متولیان فرهنگی کشور معمولا با استفاده از جملاتی مانند "اروپایی‌ها یا کشورهای دیگر نیز چنین طرح‌هایی را دارند" تلاش می‌کنند اقدامات خود را موجه و عالی جلوه دهند؛ اقداماتی که ایده‌های اولیه‌ی آنها قطعا می‌توانند به جا و مناسب برای جذب گردشگران داخلی و خارجی در نقاط مختلف کشور باشند. اما آیا در کنار تقلید اولیه از اروپایی ها به میزان استفاده از استانداردها و توجهی که آن‌ها برای حفظ شان، حفاظت از مکان‌ها و آثار خود دارند، نیز توجه داریم؟  

از بعد دیگر ماجرا باید به حضور این استریت فودها در ابتدای خیابان سی‌تیر توجه کرد. سنگفرش کردن خیابان، حرکت کند ماشین‌ها از ابتدای سی‌تیر به شلوغی این نقطه از خیابان تا زمان کار کافه‌های سیار است، وی انجامد و هر حرکت ناشیانه وسایل حمل‌ونقل در کنار شلوغی بیش از حد این منطقه در شب می‌تواند تصاوف و حوادثی ناخوشایند را به بار آورد.

خشایارفر، مدیر امور گردشگری و ابنیه تاریخی شهرداری منطقه ۱۲ مدتی پیش در این زمینه اعلام کرده است:

این خیابان با ۱۵ موزه در اطراف خود، یکی از گزینه‌های مناسب برای اجرای طرح خیابان‌های تفریحی و گردشگری بود. این خیابان تا به امروز در همه ساعات شبانه‌روز ماشین‌رو بوده، اما از آنجایی که ما همچون برخی از بازدیدکنندگان استریت فود (غذای خیابانی) با تبدیل آن به مسیر پیاده‌رو موافق هستیم، هماهنگی‌های لازم را با راهور ناجا انجام داده‌ایم و در آینده شاهد بسته شدن شبانه خیابان سی تیر خواهیم بود.

با این وجود قطعا با توجه به تعبیه نکردن چنین فضاها و امکاناتی در گذشته در تهران می توان این اقدام را یکی از بهترین موقعیت‌هایی دانست که مردم را می‌تواند در یک نقطه دور یکدیگر جمع کند. هر چند نمونه ی این فضا چند ماهی است در باغ فردوس مقابل موزه سینما با خدمات کمتر راه‌اندازی گردیده، اما استقبالی که از این منطقه شده، قطعا متفاوت از مناطق دیگر است.

بنابراین می توان گفت که اگر مصوبه‌ی چند سال پیش هیات دولت برای انتقال دستگاه های دولتی از میدان مشق به یک نقطه‌ی دیگر و تبدیل این منطقه به پایلوت موزه‌های تهران و گردشگری به واقعیت پیوسته بود، حالا می‌شد به راحتی و با رویی گشاده‌تر از این طرح استقبال نمود و دلیلی برای نگرانی در مورد این فرصت‌سوزی‌ها در این منطقه وجودنداشت.

این میزان از حضور مردم در زندگی شبانه خیابان سی‌تیر نشانه ای قابل احترام است و به نظر می‌رسد در قدم نخست باید یک ساماندهی از نظر منطقه، ترافیک شبانه، شانیت محوطه‌ی تاریخی میدان مشق و احیانا گردشگران به خصوص خارجی صورت گیرد چرا که این پروژه یک تجربه جدید برای مردم پایتخت به شمار می رود.

عکس های بیشتر در صفحه اختصاصی خیابان سی تیر

خیابان سی تیر تهران

خیابان سی تیر تهران

استریت فود تهران

استریت فود تهران

استریت فود تهران

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

5 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

مركز كروناست

انتشار:19 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

meysam ahmadpoor

عنوان خیلی جالبی گذاشتید روی این خیابون واقعا .

انتشار:14 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ركسانا

امیدواریم هر چه زودتر این کرونا از ایران عزیزمون بره چون دلم برای شب های سی تیر خیلی تنگ شده . بخصوص برای برگر هاش .

انتشار:05 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.