karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

12 تیر 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

 زیستگاه ما، سرشار از شگفتی ها و زیبایی هاست و هر گوشه از آن را دستی هنرمند بنا کرده است. با گذشت دهه ها و قرن های بسیار از آفرینش بشر، حال این موجود فانی هرچه در چنته داشته به کار گرفته است تا راه آفریننده خود را ادامه دهد و مانند او شگفتی ساز باشد. اگرچه انسان ها در این راه، بسیار ناپخته هستند اما با این وجود، نمی توان از ابداع ها و نوآوری های منحصر به فردشان به سادگی گذشت. یکی با قلم مویش نقش می آفریند و دیگری، با کلمات. هر صفحه از تاریخ، یادآور هنرمند گرانقدری ست که عرصه جهان را زیبنده‌تر کرده و یادی از خود در جهان باقی گذاشته است.

به جرات می توان گفت که در بین ده ها رشته هنری، عکاسی تازه ترین شان به شمار می رود. قدمت این شاخه هنرآفرینی به کمتر از دو سده پیش باز می گردد. از آن زمان تاکنون، حرفه عکسبرداری شمایل تازه و پیچیده ای به خود گرفته است. با پیشرفت دوربین های عکاسی، عکاسان نیز به جلو حرکت می کنند و هر روز آثار ارزشمند خود را در فضای مجازی و نمایشگاه های هنری به نمایش می گذارند. بسیاری از این افراد، به تازگی به زمره هنرمندان تاریخ پیوسته و نام و نشانی برای خود پیدا کرده اند.

امروزه رقابت های عکاسی فرصت مناسبی برای عکاس ها پدید آورده تا بتوانند هنر خود را در عرصه جهانی نشان دهند و به این وسیله شناخته شوند. رقابت های عکاسی در شاخه های متفاوتی صورت می گیرد. یکی از معتبرترین مسابقات عکاسی، هر ساله توسط انجمن نشنال جئوگرافیک (National Geographic) برگزار می شود. نشنال جئوگرافیک، از معتبرترین منابع گردشگری دنیا به شمار می رود و در زبان فارسی آن را با نام «انجمن جغرافیای ملی» نیز می خوانند. این سازمان، یک نهاد مردمی ست که در سال ۱۸۸۸ میلادی با هدف معرفی و نگه داری آثار طبیعی، باستان شناسی، زیست شناسی و علوم جغرافیایی در آمریکا پایه گذاری شد. همه ساله نشنال جئوگرافیک برای تشویق عکاسان برتر دنیا و البته کشف استعدادهای تازه، مسابقه های بسیاری برگزار کرده و این گونه عکاس های سراسر دنیا را به ثبت دنیای اطراف شان تشویق می کند.

یکی از محبوب ترین مسابقه های عکاسی نشنال، «نشنال جئوگرافیک در سفر» است که همه ساله بین ماه های مارس تا می برگزار می شود. عکاس های رقابت سال جاری، تا پایان روز ۳۱ ماه می ۲۰۱۸ برابر با نهم خرداد ۱۳۹۷ فرصت داشتند که تصاویرشان را برای حضور در رقابت به وب سایت نشنال جئوگرافیک بفرستند. در رقابت نشنال جئوگرافیک در سفر، تصاویر برتر در سه بخش مردمی، شهرها و طبیعت به نمایش گذاشته می شوند و داورها، از هر بخش برندگانی را انتخاب می کنند. در انتها، یکی از سه تصویر برتر نهایی، به عنوان برنده اصلی انتخاب می شود. عکس برگزیده امسال (2018)، جایزه ای به ارزش ۱۰ هزار دلار دریافت کرده و به هر کدام از دو برنده دیگر دو هزار و پانصد دلار اختصاص یافته است. در ادامه می خواهیم نگاهی به 10 تصویر برنده این دوره بیندازیم.

با کارناوال همراه شوید و چند مورد از بهترین تصاویر 2018 را از نظر بگذرانید.

شهر شنژن چین

Daniel Cheung

1- پری دریایی

ریکو تاکاهاشی (Reiko Takahashi)، عکاس این تصویر است که درباره خاطره ثبت این لحظه، چنین می گوید:

من به اندازه کافی خوش شانس بودم که در اولین غواصی ام حوالی جزیره کومجیما (Kumejima Island)، با یک نهنگ گوژپشت و فرزندش روبه‌رو شوم. در بیشتر لحظات، نهنگ فرزند کنار مادرش می پلکید؛ اما پس از مدتی شروع به شیطنت در میان آب ها کرد. در نهایت، مادر به سوی او آمد و این بچه بازیگوش را با خود برد. من از فرصت استفاده کردم در آخرین لحظه، او را به ثبت رساندم.

مکان: جزیره کومجیما، ژاپن

دسته بندی: طبیعت

مقام: برنده جایزه اصلی

نهنگ گوژپشت جزیره کومجیما ژاپن

Reiko Takahashi

2- تنها در میان ازدحام

گری کامنیز (Gary Cummins)، درباره دلیل ثبت این نما از شهر هنگ کنگ چنین می گوید:

در این تصویر، من سعی کردم شرایط زندگی متشنج و پرازدحامی را به تصویر بکشم که هنگ کنگ به آن مشهور است. با وجود اینکه بسیاری از مردم هنگ کنگ در فضاهای کوچک زندگی می کنند، بسیار عجیب است که تمام زمین های بازی پیش رو، خالی ست و هیچ کس از آن ها بهره نمی برد. من معمولا تنها مسافرت می کنم و این منظره، حس عجیبی از همزاد پنداری را در من پدید آورد.

مکان: هنگ کنگ، چین

دسته بندی: شهرها

مقام: حضور افتخاری

هنگ کنگ، چین

Gary Cummins

3- نمایشی از خواهرهای پناهنده

تاتی ایتات (Tati Itat) می گوید:

از سال 2016، من با پناهنده های هائیتی (Haiti) که به شهرمان آمده اند، ارتباط دارم و با برخی از این خانواده ها صمیمی شده ام، به ویژه با این خواهرهای دو قلویی که در تصویر می بینید، لااِل(Laëlle) و لیدا (Leïda). این دو خواهر، معتقدند که زندگی در برزیل مانند بهشت است و آرزو دارند که در آینده مدل و معلم شوند تا بتوانند دیگر اقوام شان را نیز به برزیل بیاورند. زمانی که من تصویر پیش رو را به ثبت رساندم، این دو مشغول اجرای نمایشی در جلوی خانه شان بودند و لااِل سر لیدا را بالا گرفته بود و به او توضیح می داد که به کدام سمت نگاه کند. 

مکان: شهر استرلا (Estrela)، برزیل

دسته بندی: مردم

 مقام: دوم

پناهنده ها استرلا برزیل

Tati Itat

4- مریخی بر روی زمین

این ستون های شنی به نام اهرام زمینِ پلاتن (Earth Pyramids of Platten) در پلاتن و استان تیرول جنوبی (South Tyrol) جای خوش کرده اند اما گویی در سیاره ای دیگر قرار دارند. صدها سال پیش، با وجود طوفان ها و رانش زمین، این ستون های شنی پدید آمده اند. همچنین، باران های شدید و البته خشکسالی ها نیز موجب فرسایش زمین شده و در پدید آمدن این شمایل نقش پررنگی داشته اند. جالب آنکه حتا امروزه نیز این مکان مدام دستخوش تغییر است؛ با تغییرات فصلی و گذر زمان برخی از ستون ها ناپدید می شوند و برخی دیگر شکل می گیرند.

مکان: تیرول جنوبی، ایتالیا

 دسته بندی: طبیعت

مقام: سوم

اهرام زمینِ پلاتن تیرول جنوبی ایتالیا

Marco Grassi

5- یک روز بارانی دیگر در شهر ناگاساکی

تصویر پیش رو، از داخل یک تراموا در شهر تاریخی ناگاساکی ثبت شده است. اگرچه این تراموا بسیار قدیمی ست اما به سیستم بلیت مدرن مجهزش کرده اند و دیگر هیچ شخصی برای دریافت بلیت ها در آن جا حضور ندارد؛ تنها راننده دیده می شود.

مکان: شهر ناگاساکی، ژاپن

دسته بندی: شهرها

مقام: اول

ناگاساکی ژاپن

Hiro Kurashina

6- مکانی برای خلق خدایان

عکاس ایتالیایی تبار، درباره سوژه عکاسی اش چنین می گوید:

تئوتیئواکان (Teotihuacan)، به معنای جایی ست که خدایان خلق شده اند؛ و این دقیقا همان احساسی ست که بازدیدکنندگان در حین قدم زدن در خیابان دد (Dead)، حوالی این هرم باستانی، احساس می کنند. این هرم را برای خدای خورشید ساخته اند و من حقیقتا مبهوت شدم زمانی که دیدم خورشید بر روی نیمی از آن می تابد و نیمه دیگر هرم در سایه فرو رفته است. من همیشه به باستان شناسی و تمدن های باستانی علاقه داشتم و بی صبرانه برای سفر به مکزیک و بازدید از بقایای تمدن پیشاکلمبی (1) انتظار می کشیدم. در نهایت زمان طلوع آفتاب را برای عکاسی انتخاب کردم تا ترکیبی از نور طلایی خورشید، بازی سایه ها و عده ای از بازدیدکنندگان را در یک قاب به تصویر بکشم و با دِرون، این لحظه را ثبت کردم.

مکان: هرم باستانی تئوتیئواکان، شمال شهر مکزیکوسیتی، مکزیک

دسته بندی: شهرها

مقام: دوم

 

پاورقی


1: دوران پیشا-کلمبی زمانی ست که هنوز اروپایی ها به قاره آمریکا نیامده بودند. پیشاکلمبی، به دورانی اشاره دارد که هنوز آمریکا توسط «کریستف کلمب» کشف نشده بود.

هرم باستانی تئوتیئواکان، شمال شهر مکزیکو سیتی مکزیک

Enrico Pescantini

7- سفری پر از چالش

بسیاری از مردم هند، خانه و زندگی خود را رها می کنند و برای کار به شهر داکا (Dhaka) می آیند. اما در زمان تعطیلات، همه این افراد برای بازگشت به شهرشان صف می کشند و تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا مسافر آخرین قطارها باشند. این عکس هم در نزدیکی تعطیلات عید به ثبت رسیده است و مردان و زنان هندی را به تصویر می کشد که برای بازگشت به خانه، لحظه شماری می کنند.

مکان: ایستگاه قطار شهر داکا، هند

دسته بندی: مردمی

مقام: سوم

ایستگاه قطار شهر داکا، هند

MD Tanveer Hassan Rohan

8- اوج گرفتن فلامینگوها

این تصویر چشمنواز، بر فراز دریاچه نمکی ناترون (Lake Natron) به ثبت رسیده است و هزاران فلامینگوی در حال پرواز را به نمایش می گذارد. جالب آن که فلامینگوها اول باید در آب سرعت بگیرند و سپس به سوی آسمان حرکت کنند و همین، نقش های جالبی بر سطح آب پدید آورده است.

مکان: دریاچه ناترون، تانزانیا

 دسته بندی: طبیعت

مقام: دوم

فلامینگوها دریاجه ناترون تانزانیا

Lake Natron

9- دنیای اعجاب انگیز دبی

در ماه های دسامبر تا ژانویه، شهر دبی را منظره ای مه‌آلود فرا می گیرد که توجه عکاسان بسیاری را به خود جلب می کند. همچنین، سازه های منحصر به فرد این شهر و سایه ای که بر روی زمین انداخته اند، از آرایه های تماشایی تصویر پیش روست.

مکان: دبی

دسته بندی: شهرها

مقام: سوم

دبی امارات

Gaanesh Prasad

10- چای، بخشی جدانشدنی از فرهنگ قزاق ها

الکساندرا منیکونزی (Alessandra Meniconzi) برای مدتی طولانی گروهی از عشایر قزاق را در قشلاق به ییلاق شان همراهی کرده است. این مردم کوچ نشین عادت به شکار با عقاب دارند و این پرندگان را برای همراهی خود پرورش می دهند. یکی دیگر از عادات این مردم، نوشیدن چای است. چای برای آن ها تنها یک نوشیدنی به شمار نمی رود، بلکه نمادی از آرامش، سنت، مهمان نوازی و ...  نیز محسوب می شود.

مکان: غرب مغولستان

دسته بندی: مردمی

مقام: اول

عشایر قزاق غرب مغولستان

Alessandra Meniconzi

سخن آخر

باری دیگر، همراه نشنال جئوگرافیک شدیم و تصاویر منتخب یکی از مسابقات عکاسی آن را به تماشا نشستیم. به کمک این عکس ها توانستیم قدری بیشتر با دنیای اطراف مان آشنا شویم و همچنین، با تماشای چشم اندازهای زیبا، لحظات خوشی برای خود رقم بزنیم.

از تماشای این تصاویر لذت بردید؟

به نظر شما کدام عکس مستحق بُرد جایزه اصلی بود؟

دیدگاه خود را با ما شریک شوید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

سعید

سلام و ممنون از سایت خوبتون، من علاقه ی زیادی به عکاسی دارم و خیلی مایلم با سایت های معتبری مثل نشنال جئوگرافی همکاری کنم اما متاسفانه نمیتونم در سایت ثبتتام کنم، این موضوع بخاطر اینکه از ایران اقدام میکنم یا دلیل دیگه ای داره؟ در کل در چه مسابقات بین المللی معتبری و چطور شرکت کنم؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمائید

نسیم امینی

سلام دوست عزیز، درباره ثبت نام نشنال، باید بگم که هیچ محدودیتی نداره و امکانش زیاده که شما برگه ثبت نام رو درست پر نکرده باشید. اما درباره دیگر مسابقات معتبر عکاسی، شما می تونید عبارت «مسابقه عکاسی» رو در کارناوال جستجو کنید و برترین تصاویر هر مسابقه رو ببینید؛ و اینگونه با منابع آن ها آشناشید. البته این رو نیز ذکر کنم که در آینده ای نزدیک، کارناوال مقاله ای آموزشی درباره برترین رقابت های عکاسی و نحوه شرکت در آن ها رو در اختیار علاقمندانی همچون شما قرار می ده.

16 تیر 1397

انتشار:15 تیر 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.