karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

08 بهمن 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

این بار می خواهیم شما را با برندگان مسابقه عکاسی زیر آب اقیانوس 2018 آشنا کنیم و عکس های شان را با شما به اشتراک بگذاریم. در 2018، هفتمین دوره از این رقابت ها در رشته های مختلف برگزار شد و حال، نتایج مسابقه اعلام شده است. در ادامه چندی از برترین تصاویر این رقابت را به شما نشان می دهیم که دنیای زیر اقیانوس را به تصویر می کشند و مقام هرکدام از عکس ها را نیز ذکر می کنیم. مسابقه عکاسی از اقیانوس فرصتی ست برای عکاسان زیر آب تا هنرشان را به نمایش بگذارند و با حرفه ای های این رشته عکاسی به رقابت بپردازند. 

با کارناوال همراه شوید تا نتیجه قضاوت داوران را ببینیم و تجربه عکاس ها از ثبت تصاویر را بخوانیم؛ همچنین بیشتر با موجودات آبزی بیشتر آشنا شویم. 

1- کسوف یا خسوف | مقام پنجم مسابقه در بخش زاویه باز

در تصویر، گونه خاصی از سفره ماهی ها به نام گلدن رِی (Golden ray) یا اشعه طلایی ها را می بینید. هر ساله بین ماه های آگوست تا نوامبر، تعداد زیادی از این موجودات به آب های اقیانوس آرام در سواحل کاستاریکا سفر می کنند. دلیل مهاجرت این ماهی ها به طور قطع مشخص نیست، شاید برای فرار از دست آبزی های شکاری باشد و شاید رفتار اجتماعی شان چنین ایجاب می کند.

در هر صورت، عکاس که از ماجرای این مهاجرت خبر داشت، به زیر آب رفته و این عکس زیبا را از حرکت دسته جمعی این ماهی ها به ثبت رسانده است. جالب آن که وی می گوید در اولین لحظه مواجهه با سفر ماهی ها، محو تماشای شان شده و مدتی گذشته تا به یاد آورد برای چه اینجاست و دوربینش را آماده کند.

مکان ثبت عکس: جزیره بت (Bat Island)، کاستاریکا

سفره ماهی ها کاستاریکا

Edwar Herreno | Ocean Art

2- عشق پدری | مقام سوم در بخش رفتار موجودات آبزی

دلقک ماهی های پدر، توجه ویژه ای به فرزندان خود دارند تا نسل شان ادامه پیدا کند؛ در این تصویر، نیز می توان نمونه ای از این محبت و توجه را دید. دلقک ماهی پدر، به کمک بال هایش کمک می کند تا فزرندانش تنفس کنند. از تخم ها مراقبت می کند، گرد و غبار را از روی شان می زداید و تخم های مرده را به بیرون می اندازد. 

مکان ثبت عکس: شهر پدانگبای (Padangbai)، بالی

دلقک ماهی بالی

François Baelen | Ocean Art

3- باله سفره ماهی های پرنده | مقام اول در بخش رفتار آبزیان

سفره ماهی اسپینتیل (Spinetail mobula)، گونه خاصی از سفره ماهی ها است و در گروه ماهی های لوجه ای (1) قرار می گیرد. در عکس مقابل که برنده اصلی مسابقه است، سه تا از این موجود تماشایی را می بینید. جالب آن که از این سه موجود، دوتای‌شان نر هستند و به دنبال ماهی ماده می چرخند؛ هر کدام از ماهی های نر می خواهد به نحوی برتری‌ش را اثبات، و توجه ماهی ماده را به خود جلب کند. 

مکان ثبت عکس: فیلیپین، استان پالاوان (Palawan)، خلیج هوندا

پاورقی


1: به آن بخش از آب دریاها و اقیانوس ها که در نزدیکی کف آب نباشد لُجّه، گودابه، بخش لُجه ای یا بخش پـِلاژیک می گویند. 

سفره ماهی اسپینتیل فیلیپین

Duncan Murrell | Ocean Art

4- پرتوهای خورشید | مقام دوم در بخش منظره مرجانی

عکاس، به زیبایی لحظه غروب و صخره های مرجانی را در تصویرش شکار کرده و این منظره هنرمندانه را پیش روی مان قرار داده است. بد نیست توضیح دهیم این عکس هنرمندانه به سبک بالا و پایین ثبت شده است؛ روشی که در آن، نیمی از تصویر، دنیای زیر آب و نیمه دیگر آن، فضای بیرون را نشان می دهد. 

مکان ثبت عکس: دریای سرخ، مصر

صخره های مرجانی دریای سرخ

Tobias Friedrich | Ocean Art

5- نه نه! مقام سوم در بخش عکاسی زاویه باز با دوربین بدون آینه

شیرهای دریایی همیشه موجوداتی بامزه و خاطره ساز هستند. اگر با این موجودات مواجه شدید، حتما در کارشان دقیق شوید و با آن ها ارتباط برقرار کنید. جالبتر اینکه این حیوانات علاقه خاصی به دوربین دارند و اگر از عکاس نترسند تا جای ممکن به دوربین نزدیک می شوند. شیر دریایی مقابل نیز با عکاس ارتباط برقرار کرده و به او نزدیک شده است. عکاس می گوید، این شیر دریایی چنان سرش را تکان می داده که گویی می خواسته بگوید: نه نه!

مکان ثبت عکس: جزایر گالاپاگوس (Galápagos Islands)، غرب کشور اکوادور

شیر دریایی

Pier Mane | Ocean Art

6- غول های مهربان | مقام اول در بخش زاویه باز

این تصویر در جزیره رئونیون (Reunion Island) در جنوب غربی اقیانوس هند به ثبت رسیده است؛ جایی که توسط نهنگ های گوژپشت برای تولد و پرورش فرزندان شان برگزیده می شود. در عکس مقابل یک نهنگ گوژپشت مادر را می بینید که در عمق 15 متری استراحت می کند، درحالیکه فزرندش کمی بالاتر مشغول تفریح و خوشگذرانی با انسان هاست. 

مکان: جزیره رئونیون از قلمروهای فرادریایی فرانسه 

نهنگ های گوژپشت

François Baelen | Ocean Art

7- دسته ای از ماهی ها | مقام دوم در بخش رفتار بدون انعکاس

عکس مقابل، یکی از عجیبترین تصاویر این مجموعه است. گونه ای از کوسه به نام کوسه سند تایگر (Sand tiger shark) را می بینید که میان ماهی های کوچک و درشت حرکت می کند؛ اما قصد شکار این ماهی ها را ندارد. ماهی ها نیز آرام و آسوده در اطرافش می چرخند و اصلا از این موجود نمی ترسند. 

مکان ثبت عکس: کمی بالاتر از کشتی شکسته کاریب‌سی (Caribsea)، خارج از شهر مورهاد سیتی (Morehead City)، کارولینای شمالی

کوسه سند تایگر کارولینای شمالی

Debbie Wallace | Ocean Art

8- صبح مه آلود در رودخانه آدام | مقام پنجم در بخش آب سرد

یک ماهی آزاد یا ماهی سالمون قرمز (Red salmon) را در این تصویر تماشایی مشاهده می کنید که در یک صبح مه آلود در سطح رودخانه آدام (Adams River) شنا می کند. 

مکان ثبت عکس: رودخانه آدام، استان بریتیش کلمبیا، کانادا

ماهی آزاد قرمز بریتیش کلمبیا

Eiko Jones | Ocean Art

9- حلزون دریایی ژست می گیرد | مقام دوم در بخش لیسه دریایی

این عکس در بهار 2012 در عمق 10 متری از سطح آب به ثبت رسیده است؛ جایی که یک کمربند جلبکی، دماغه یک فری قدیمی در منطقه شهری برمسنس (Bremsnes) نروژ را پوشانده بود. این نوعی حلزون دریایی به نام پولیسرا کوآلریلینئتا (Polycera quadrilineata) است که در میان لیسه های دریایی طبقه بندی می شود. بهار در سواحل اسکاندیناوی، فصل لیسه های دریایی ست. 

لیسه های دریایی یک ساله که بزرگسال شمرده می شوند، تخم ریزی می کنند. آن هایی که کاملا بالغ شده اند و 3 یا 4 سانتی متر طول دارند، به وضوح بر روی برگ های جلبک ها قابل مشاهده هستند. این موجودات در کنار هم جمع می شوند و تخم های شان نیز به چشم می خورند. بعضی از این لیسه ها بدن شان را کش می آورند و به دنبال چیزی می گردند. معلوم نیست، شاید به دنبال یک لیسه دریایی دیگر برای جفتگیری هستند. همین رفتار لیسه ها فرصت ثبت این تصویر را به دست عکاس داده است.

مکان ثبت عکس: برمسنس، نروژ

لیسه دریایی

Fredrik Ehrenström | Ocean Art

10- شکوفه پُرسِلان | مقام دوم در بخش سوپرماکرو

هر عکاس زیر آبی وظیفه دارد که تصاویرش را با کمترین مزاحمت ممکن برای آبزیان ثبت کند؛ عکاس این تصویر نیز سعی کرده با کمترین مزاحمت و دخالتی در زندگی این خرچنگ پرسلان (Porcelain crab) چهره ای مناسب از او را در قاب دوربین جای دهد. بد نیست بدانید که پرسلان به نوعی فراورده سرامیکی شیشه‌ای و سفید نیز گفته می شود.

مکان ثبت عکس: آنیلائو (Anilao)، فیلیپین

خرچنگ پرسلان

Wayne Jones | Ocean Art

11- لبخند یک دوست | مقام دوم در بخش  آماتور DSLR

عکاس می گوید که همیشه دوس داشته از تمساحی وحشی عکس بگیرد و هیچ وقت این فرصت را به دست نمی آورد. تا اینکه درون آب های کوبا این شانس نصیبش شد تا تصویر یک تمساح به نام ال نینو (El Niño) را ثبت کند. اگرچه عکاس لحظات ترسناکی را سپری کرد اما در نهایت نتیجه کارش نویدبخش بود.

مکان ثبت عکس: خوکارو (Jucaro)، کوبا

تمساح کوبا

Antonio Pastrana | Ocean Art

12- زندگی تازه | مقام پنجم در بخش رفتار آبزیان

هشت پایی در حال مراقبت از تخم هایش

مکان: کپو نولی (Capo Noli)، ایتالیا

هشت پا

Flavio Vailati | Ocean Art

13- رئیس کیه؟ | مقام چهارم در زاویه باز با دوربین کامپکت

ایگوانای دریایی (Marine iguanas) جانداری است که تنها در جزیره های گالاپاگوس یافت می شود و تنها گونه ای از ایگوانا هاست که درون اقیانوس تغذیه می کند. عکاس مدت زمان زیادی را صرف تماشای زندگی روزمره این موجودات کرده تا اینکه فهمیده چگونه به این حیوانات نزدیک شود بدون آن که مزاحم شان باشد؛ سپس این تصویر را به ثبت رسانده است. 

مکان: جزایر گالاپاگوس، اکوادور

ایگوانا دریایی

Andreas Schmid | Ocean Art

14- زندگی حبابی | مقام پنجم در ماکرو با دوربین بدون آینه

لیسه دریایی بر روی خزه های دریایی بوده و پس از آن که از سبزینه دریایی تغذیه کرده است، پوششی از حباب به دور خود درست کرده است تا زندگی حبابی‌ش را آغاز کند.

مکان ثبت عکس: جزیره گرین (Green Island)، تایوان

لیسه دریایی

Owen Yen | Ocean Art

15- امور خانوادگی | مقام پنجم در رفتار، دوربین بدون آینه

تعدادی از نهنگ های دندان‌کلفت را در عکس پیش رو مشاهده می کنید. سر دسته این نهنگ ها نگاه به عکاس دارد، در حالیکه توجه باقی اعضا به دیگر نقاط است. 

نهنگ های دندان‌کلفت

Tiffany Poon | Ocean Art

16- کشتی غرق شده میلیون هوپ | مقام افتخاری در بخش عکاسی زاویه باز با دوربین بدون آینه

کشتی میلیون هوپ (Million Hope) یا میلیون ها امید، بزرگترین کشتی شکسته ای ست که در آب های دریای سرخ به گل نشسته است. این کشتی در آب های کشور مصر و در تنگه تیران (Straits of Tiran) قرار دارد. 

میلیون هوپ، بزرگترین کشتی غرق شده ای است که عکاس تا به حال دیده یا از آن عکس گرفته است. به گفته وی، کشتی چنان ابعاد بالایی دارد که اکسیژن کافی برای بازدید از تمامی قسمت های آن در کپسول وجود ندارد. نکته دیگر اینکه یک طرف کشتی به صخره های مرجانی تکیه دارد و این، کار را دشوارتر نیز می کند. 

مکان ثبت عکس: دریای سرخ، مصر

کشتی غرق شده

Fabrice Dudenhofer | Ocean Art

17- پرتو نور | مقام افتخاری در بخش هنر زیر آب

این تصویر رویایی، زمانی به ثبت رسیده که عکاس به همراه دوستش که یک غواص آزاد است به اعماق آب های یک گودال رفته اند. در همان زمان اشعه های خورشید به داخل گودال تابیده و این چشم انداز را به وجود آورده است.

مکان ثبت عکس: شهر مریدا (Mérida)، مکزیک 

دنیای زیر آب مکزیک

Alexandre St. Jean | Ocean Art

18- نِمو | مقام افتخاری در بخش پرتره

در عکس پیش رو، یکی از انواع دلقک ماهی ها را می بینید که به نام دلقک ماهی معمولی شناخته می شود. این موجود در میان شاخک های حساس شقایق ها قرار گرفته و چشم به دوربین دوخته است. 

دلقک ماهی و شقایق های دریایی یک رابطه دو طرفه دارند، دلقک ماهی، شقایق را از خورده شدن توسط دیگر موجودات آبزی محافظت می کند و در عوض شاخک های شقایق مکان خوبی برای پنهان شدن دلقک ماهی ست. 

مکان ثبت عکس: ژاپن، جزیره اوکیناوا (Okinawa Island)، جزیره ایشیکاگی (Ishigaki Island)

دلقک ماهی

Matteo Visconti | Ocean Art

19- حمله خرچنگ عنکبوتی | مقام افتخاری در بخش آب سرد

زمانی که عکاس سرگرم غواصی در یکی از مکان های مورد علاقه اش، یعنی خلیج باباکمب (Babbacombe) در انگلستان بوده، با یک عنکبوتی‌خرچنگ‌واران (Spider Crab) مواجه شده است؛ این موجود در حقیقت خرچنگ است اما شباهت عجیبی به عنکبوت دارد. با وجود آن که در فصل تابستان تعداد زیادی از این خرچنگ ها در این منطقه جمع می شوند باز هم عکاس از دیدن این جاندار وحشت کرده است، اما در نهایت وسوسه شده تا تصویر آن را به ثبت برساند.

مکان ثبت عکس : خلیج باباکمب (Babbacombe)، شهر دوون (Devon)، انگلستان 

خرچنگ خلیج باباکمب

Henley Spiers | Ocean Art

20- انتخاب زمان درست | مقام افتخاری در رفتار موجودات آبزی

کامافلاژ گروپر (Camouflage grouper) گونه ای از ماهی های خانواده هامورماهیان است. این ماهی ها تنها یک یا دو بار در سال، آن هم به مدت یک یا دو روز تخم ریزی می کنند. 

عکاس در توضیح این تصویر چنین می گوید:

برای هفت سال در انتظار ثبت لحظه تخم ریزی این گونه ماهی بودم و سرانجام در یک نیمه شب، درون آب های پالائو (Palau) با یک ماده گروپر مواجه شدم. متوجه شدم که این ماهی تا چند لحظه دیگر تخم ریزی می کند، پس آماده باش در کمین این اتفاق نشستم. ماهی ماده در حالی تخم ریزی کرد که ماهی نر در نزدیکی ش بود و از او در مقابل دیگر موجودات آبزی مراقبت می کرد.

مکان ثبت عکس: جمهوری پالائو در اقیانوس آرام

تخم ریزی ماهی ها اقیانوس آرام

Richard Barnden | Ocean Art

21- غرش | مقام افتخاری در بخش پرتره

بلنی (Blenny) نام گونه ای ماهی ها در راسته سوف‌ماهی‌سانان است. این بلنی قرمز رنگ که در تصویر می بینید، در صخره های مرجانی کشور ژاپن، در شمال غربی اقیانوس آرام زندگی می کند. شاخک های روی سر این ماهی ها که شبیه به مدل موی موهاک است معمولا در رنگ های قرمز، زرد و مشکی دیده می شود. 

مکان ثبت عکس: استان کاناگاوا (Kanagawaken)، ژاپن

ماهی بلنی

Jinggong Zhang | Ocean Art

سخن آخر

به تماشای تصاویر برتر از مسابقه عکاسی زیر آب در اقیانوس 2018 نشستیم. نتیجه قضاوت داوران را دیدیم و تجربه عکاس ها از ثبت تصاویرشان را خواندیم.

نظر شما درباره این تصاویر چه بود؟

کدامیک از عکس ها را بیشتر دوست داشتید؟

آیا به کمک این عکس ها، ارتباط بیشتری با دنیای زیر آب برقرار کردید؟

منتظر دیدگاه تان هستیم.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.