karnaval.ir

شیرین کیاسروش

انتشار

15 آبان 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

موزه تاریخ طبیعی (Natural History Museum) لندن در 1881 ساخته شد اما در سال 1960 تبدیل به موزه ای مستقل شد و تا آن زمان بخشی از موزه بریتانیا به شمار می رفت. این موزه گنجینه ای از 70 میلیون نمونه ارزشمند متعلق به دوره های مختلف زمین شناسی دارد اما این تنها دلیل اهمیتش نیست. مسئولان موزه تاریخ طبیعی، دوره های آموزشی، همایش ها و نمایشگاه های مختلفی را با موضوعات هنری، تاریخی و فرهنگی برگزار می کنند. از جمله فعالیت های جانبی این موزه برگزاری بزرگ ترین رقابت بین المللی عکاسی حیات وحش در دنیاست که مسابقه عکاس حیات وحش سال (Wildlife Photographer of the Year) نام دارد. تاریخ اولین رقابت به سال 1964 برمی گردد که 3 بخش و 600 شرکت کننده داشت. در 2008 این رقابت بیش از 32,000 عکس از 3100 عکاسِ اهل 82 کشور مختلف دریافت کرد.

مسئولان موزه تاریخ طبیعی هر سال عکس برگزیده و عکس های منتخب را ابتدا در این موزه و سپس در سراسر دنیا به نمایش می گذارند. از سال 1992 به بعد، هر ساله عکس های برنده را در قالب یک کتاب نیز به چاپ می رسانند. یکی از اهداف اصلی این مسابقه متوجه کردن مردم دنیا به خطرهایی ست که در کمین حیات وحش و زیستگاه های طبیعی هستند.

شرکت کنندگان این مسابقه در گروه های سنی مختلف و در بخش های موضوعی متفاوت قرار می گیرند. برنده اصلی هر یک از دو گروه بزرگسالان و نوجوانان علاوه بر دریافت تندیس مسابقه و دعوت به لندن برای شرکت در مراسم اهدای جوایز، جایزه 10,000 پوندی را نیز از آنِ خود می کنند. عکس های دیگری که با عنوان منتخب برگزیده می شوند نیز جوایز نقدی و غیر نقدی را به دست می آورند . برندگان مسابقه 2018 انتخاب و عکس های آن ها منتشر شده اند. با کارناوال همراه باشید تا ببینیم بهترین عکس های حیات وحش که در سال 2018 از سراسر دنیا گرفته شده اند کدامند.

1- زوج طلایی رنگ | عکس برنده بخش بزرگسالان

عکاس هلندی، مارسل ون اوستن (Marsel van Oosten)، تصویری از 2 میمون دماغ‌ سربالای طلایی (Golden Snub-nosed Monkey) را در رشته کوه (Qinling) استان شاآنشی (Shaanxi) چین ثبت کرده و با این تصویر عنوان برنده مسابقه را به دست آورده است. تابش نور آفتاب روی موهای طلایی آن ها در کنار رنگ سبز درختان، عکس را منحصر به فرد می کند. این میمون ها در خطر انقراض هستند و اکنون تنها 4,000 میمون از این نوع در دنیا وجود دارد.

میمون دماغ‌ سربالای طلایی

Marsel van Oosten

2- پلنگی که لم داده است | عکس برنده بخش زیر 18 سال

اسکای میکر (Skye Meaker) نوجوان 17 ساله اهل آفریقای شمالی، با خوش شانسی صحنه استراحت کردن ماتوجا (Mathoja) را در منطقه محافظت شده ماشاتو گیم ریزرو (Mashatu Game Reserve می بیند و با گرفتن عکس آن، برنده مسابقه در رده سنی خودش می شود. ماتوجا (Mathoja) نامی ست که اهالی این منطقه از آفریقای شمالی به این پلنگ داده اند و معنای آن "کسی که لنگان لنگان راه می رود" است. این جانور زیبا در کودکی از ناحیه پا آسیب می بیند اما در این منطقه محافظت شده سلامتی خود را به دست آورده است. او حیوان خوش شانسی ست، زیرا این گونه از پلنگ ها به خاطر زیبایی و قیمت زیاد پوست‌شان در معرض خطر شکارچیان غیرمجاز هستند.

پلنگ

Skye Meaker

3- اردک رویاها | برنده بخش 11 تا 14 سال

کارلوس پرِرِز ناوال (Carlos Perez Naval) اهل اسپانیاست و در حین قایقرانی بر روی دریای بارنتز (Barents Sea) این عکس را از یک اردک دم بلند (Long-tailed Duck) می گیرد. دریای بارنتز که از اقیانوس منجمد شمالی منشعب می شود، در شمال روسیه و نروژ قرار دارد و میزبان خوبی برای پرندگان دریایی ست.

اردک دم بلند

Carlos Perez Naval

4- جغدهای ساکنِ لوله | برنده بخش کودکان 10 سال و کمتر از 10 سال

آرشدیپ سینگ (Arshdeep Singh) یک پسر هندی ست که در حین گردش درون شهر پنجاب به این 2 بوفچه خالدار (Spotted owlets) برمی خورد. این گونه جغدها در پنجاب زیاد هستند اما آن ها جانورانی شب زنده دار محسوب می شوند و دیدن‌شان در طول روز اتفاق نادری ست.

بوفچه خالدار

Arshdeep Singh

5- تختخواب فک ها | برنده بخش حیوانات در محیط زیست خود

عکاس اسپانیایی، کریستوبال سرانو (Cristobal Serrano) پهپاد خود را در  شبه‌جزیره جنوبگانی، بخش شمالی سرزمین جنوبگان، به پرواز درآورده بود که تعداد زیادی فک خرچنگ‌ خوار (Crabeater Seals) را در حال استراحت روی تکه یخی می بیند. این حیوانات دسته جمعی زندگی می کنند و زندگی‌شان به یخ ها بسته است. آن ها روی یخ به استراحت می پردازند، در آنجا غذا می خورند و همان جا بی مهرگان دریایی به نام کریل (krill) را شکار می کنند. در نتیجه، آب شدن یخ ها زندگی آن ها را به خطر می اندازد.

فک خرچنگ‌ خوار

Cristobal Serrano

6- گرفتار سمندر آبی | برنده بخش رفتار دوزیستان و خزندگان

دیوید هرسیمشاکِ (David Herasimtschuk) آمریکایی شکار شدن یک مار آبی شمالی (Northern Water Snake) توسط یک سمندر آبی (Hellbender Salamander) را دید و توانست از آن ها عکاسی کند. این دو جانور آبی هر دو در آمریکای شمالی زندگی می کنند و درگیری بین آن ها خیلی بعید است زیرا سمندرهای آبی به طور معمول طعمه های کوچک تری را انتخاب می کنند.

سمندر آبی

David Herasimtschuk

7- تشنه خون | برنده بخش رفتار پرندگان

 توماس پ. پشاک (Thomas P. Peschak) عکاسی آلمانی - آفریقای شمالی ست. او در جزایر گالاپاگوس (Galápagos Islands)، غرب اکوادور، صحنه عجیبی را دید: یک سهره زمینی نوک‌ تیز (Sharp-beaked Ground Finch) به پرهای یک کودن نازکا (Nazca booby) نوک می زد. کودن ها یک رسته از پرندگان دریایی هستند که با نام‌ های بوبی و غاز احمق نیز شناخته می شوند. این سهره غذای کمی برای خوردن دارد و به نوشیدن خون کودن مشغول شده است. جزیره وُلف (Wolf Island) در جزایر گالاپاگوس با مشکل کم آبی مواجه و زندگی در آن سخت شده است. سهره ها به دنبال انگل های موجود در پرهای کودن ها به آن ها نوک می زنند و از خون آن ها نیز تغذیه می کنند.

پرنده کودن نازکا

Thomas P. Peschak

8- غلتاندن گِل توسط ماددابر | برنده بخش رفتار بی‌مهرگان

جورجینا استیلر (Georgina Steytler)، عکاس استرالیایی، تصویر زنبورهای ماددابر (Mud-Dauber) را در حالی ثبت کرد که آن ها گِل و لای نرم را به شکل توپ های کوچک درآورده بودند و به سمت لانه خود می بردند. این زنبورها بدون عسل هستند و لانه خود را با گِل درست می کنند.

زنبورهای ماددابلر

Georgina Steytler

9- کوهیروا برای کودکش عزاداری می کند | برنده بخش رفتار پستانداران

کوهیروا (Kuhirwa) نام این گوریل کوهی (Mountain Gorilla) ماده است که کودک مرده اش را رها نمی کند. او جسد کوچک کودکش را نوازش و مانند دیگر مادران آن را همراه خود حمل می کند. عکاس، ریکاردو نونیِز مونتِرو (Ricardo Núñez Montero) مثال خوبی برای اثبات این موضوع فراهم کرده است که حیوانات هم غم و اندوه را احساس می کنند. رفتار کوهیروا غم مادری را نشان می دهد که فرزند خود را از دست داده است.

گوریل کوهی

Ricardo Núñez Montero

10- عتیقه بیابان | برنده بخش گیاهان و قارچ ها

جن گایتون (Jen Guyton) عکاس آلمانی - آمریکایی، از گیاه عجیبی در بیابان نامیب (Namib Deser)، جنوب آفریقا، عکس برداری کرده است. این گیاه ویلوچیا (Welwitschia) نام دارد و آن را به عنوان گل ملی نامیب برگزیده اند. ویلوچیا ظاهری شبیه به هشت پا دارد، می تواند بیش از 2000 سال عمر کند و طول برگ های آن به 8 متر می رسد. این گیاه به کمک ذخیره آب در برگ ها و تغذیه از آب های زیرزمینی با ریشه های بلندش می تواند در بیابان زندگی کند.

ویلوچیا

Jen Guyton

11- پرواز شب | برنده بخش زیر آب

پرنده ماهی ها (Flying Fish) به طور معمول سرعت بسیار زیادی دارند اما در شبی که مایکل پاتریک او نیل (Michael Patrick O’Neill)، عکاس آمریکایی، زیر آب شنا می کرد این ماهی با سرعت کم در حال حرکت بود و مایکل توانست عکسش را بگیرد.

این گونه از ماهی ها که در تمامی اقیانوس ها یافت می شوند، باله های بزرگی شبیه به بال پرندگان دارند و می توانند با پرواز کوتاه یا سر خوردن روی سطح آب از دست صیادان خود بگریزند.

پرنده ماهی ها

Michael Patrick O’Neill

12- عبور از راه ها | برنده بخش حیات وحش شهری

یک خرس قهوه‌ای مارسیکایی (Marsican brown bear) از دهکده عبور می کرد که مارکو کلمبو (Marco Colombo)، عکاس ایتالیایی، او را دید و توانست در نور ماشینش از او عکس بگیرد. این گونه از خرس های قهوه ای اغلب به خاطر باغ های میوه و سبزی به انسان ها نزدیک می شوند اما متاسفانه انسان ها گاهی آن ها را مسموم می کنند. 

خرس قهوه‌ای مارسیکایی

Marco Colombo

13- جاروی باد | برنده بخش محیط زیست زمین

اورلاندو فرناندز میراندا (Orlando Fernandez Miranda) بر بالای شن ها ایستاده بود که سه عنصر آب و هوایی متفاوت را در کنار هم دید؛ یک باد شمال شرقی شدید، آفتاب گرم بعد از ظهر و مه اقیانوس. این عکاس اهل ایتالیا، تصویرش را در یکی از سواحل اقیانوس اطلس کشور نامیبیا ثبت کرده است.

نامیبیا

Orlando Fernandez Miranda

14- خیال | برنده بخش عکاسی سیاه و سفید

ژان ون در گریفِ (Jan van der Greef) هلندی، یک مرغ مگس خوار را می بیند که در حال غذا خورد از یک درخت گل است، شهد این گل ها غذای خوشمزه ای برای این گونه پرندگان است. نشستن روی ویلچر کار ژان را برای به دست آوردن زاویه مناسب سخت می کرد و او دو نصفه روز را به گرفتن این عکس اختصاص داد.

مرغ مگس خوار

Jan van der Greef

15- استخر یخی | برنده بخش زوایه دیدهای خلاقانه

کریستوبال سرانو (Cristobal Serrano)، عکاس اسپانیایی، درباره این عکس خود می گوید:

"انسان ها فکر می کنند استاد هنر مجسمه سازی هستند اما کوه های یخ به ما نشان می دهند که رقیب طراحی فوق العاده طبیعت نیستیم."

او این عکس را به وسیله پهپاد از فک های خرچنگ خواری گرفته که بعد از غذا خوردن در حال استراحت هستند و یخ برای‌شان فضایی شبیه به استخر ایجاد کرده است.

فک های خرچنگ خوار

Cristobal Serrano

16- دلقک غمگین | برنده بخش عکاسی روزنامه نگاری حیات وحش، تک عکس

این میمون ماکاک (Macaque) دم دراز دستش را به سمت صورت خود برده است تا از شر ماسکی که روی صورتش قرار داده اند خلاص شود. در اندونزی این میمون ها را تعلیم می دهند تا از آن ها برای نمایش های خیابانی استفاده کنند. در این کشور چنین کاری مرسوم است و انجمن های حمایت از حیوانات در تلاش هستند تا از این حیوان آزاری و تلاش چند ساعته برای مجبور کردن آن ها به انجام کارهایی مثل دوچرخه سواری و رقص جلوگیری کنند. جوان ده لا مالا (Joan de la Malla) اهل اسپانیاست و برای جلب توجه صاحب این میمون خیلی تلاش کرد. او می گوید آن ها مردم بدی نیستند و برای فرستادن بچه های خود به مدرسه نیاز دارند که از این راه پول دربیاورند.

ماکاک دم دراز

Joan de la Malla

17- مادر مدافع | برنده بخش مجموعه آثار عکاس حیات وحش

این زنجره درختی (Treehopper) سوژه عکس یک عکاس اسپانیایی به نام خاویر آزنار ده روئِدا (Javier Aznar González de Rueda) شد. زنجره روی شاخه ای پر از حشرات دیگر نشسته و کودک خود را که هنوز از تخم درنیامده در آغوش گرفته است. او تا زمان بزرگ شدن بچه های‌ خود از آن ها مراقبت می کند.

زنجره درختی

Javier Aznar González de Rueda

18- دوئل رویایی | برنده بخش مجموعه آثار در حال ستاره شدن

ابرهای توفانی جنگل را فرا گرفته بودند که مایکل داولترمونت (Michel d’Oultremont)، اهل بلژیک، این دو گوزن نر قرمز را دید که با شروع فصل جفت‌گیری در حال نبرد و نشان دادن برتری خود هستند.

گوزن نر قرمز

Michel d’Oultremont

19- درخت امضا شده | برنده جایزه عکاسی روزنامه نگاری حیات وحش و عکس داستانی

عکاس مکزیکی، آلهاندرو پریِتو (Alejandro Prieto)، این تصویر را در کوه های جنگلی یک منطقه محافظت شده به نام سیِرا ده ولِهو (Sierra de Vallejo) در کشور خودش گرفته است. عکس او داستان پلنگ های خالدار آمریکایی (Jaguar) را روایت می کند که با پنجه روی درختان قلمرو خود خط می اندازند و به دیگران هشدار می دهند که به درخت‌شان نزدیک نشوند. این پلنگ های نر ممکن است 130 کیلومتر راه بروند و امضای خود را روی درخت ها حک کنند.

پلنگ های خالدار آمریکایی

Alejandro Prieto

20- پلنگ ها به شهر می آیند | برنده جایزه عکاسی روزنامه نگاری حیات وحش و عکس داستانی 

آلهاندرو پریِتو تصویر یک جشنواره محلی را ثبت کرده است. هر سال در ماه آگوست هزاران نفر از مردم شهر چیلاپا د آلوارز (Chilapa de Alvarez) در مکزیک، مراسمی را برای بزرگ‌داشت پلنگ های خالدار آمریکایی برگزار می کنند. این پلنگ ها نقش مهمی در فرهنگ و اسطوره های مکزیک دارند. روزگاری دیدن پلنگ ها در این منطقه امری عادی بود اما امروز دیگر منقرض شده اند. فقط تعدادی از افراد مسنی که در این جشنواره شرکت می کنند، به یاد می آورند گه گاه به گاه رد پای این پلنگ ها را در جنگل دیده اند.

جشنواره پلنگ ها به شهر می آیند

by Alejandro Prieto

21- فیل ها در هوای گرگ و میش | برنده بخش عکاسانی که در طول عمر خود بر دنیای عکاسی اثر مهمی گذاشته اند

فرنس لنتینگ (Frans Lanting) هلندی، عکس این فیل ها، انعکاس تصویر آن ها در آب و ماهِ محو شده در آسمان را در کشور بوستوانما (Botswana)، جنوب آفریقا، گرفته است. عکس او زیبایی حیات وحش آفریقای جنوبی و وجود ازشمند آب در این سرزمین تشنه را نشان می دهد.

سخن آخر

تصاویری از حیات وحش سراسر دنیا را دیدیم که زیبایی و تنوع طبیعت را به ما نشان دادند و خطر انقراض بعضی از این گونه های ارزشمند را به ما گوشزد کردند.

شما درباره انقراض گونه های گیاهی و حیوانی به خاطر رفتارهای انسان ها چه فکر می کنید؟

آیا حیوانات در معرض انقراض ایران را می شناسید؟

نطرات خود را با ما در میان بگذارید.

زندگی برای من یعنی کتاب هایم و سفرهایم.

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

عالی بود

انتشار:16 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

spa


https://www.adlist24.com/category/massagespa

انتشار:15 آبان 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.