karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

26 تیر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

شاید سالیان گذشته فکر ساخت پلی شیشه ای بر فراز کوه ها فکری عجیب و دور از ذهن بوده باشد اما حالا شاهد بازگشایی مرتفع ترین و بلند ترین و در عین حال مستحکم ترین پل شیشه ای جهان در #چین هستیم. به چین سفر می کنیم تا این پل شیشه ای شگرف را از نزدیک ببینیم.

همراهمان باشید گویا آن قدر این پل ترسناک است که بازدیدکنندگان از راه رفتن بر روی این پل شیشه ای وحشت دارند و خیلی ها ابتدای راه پشیمان می شوند.

این پل که قبلا چوبی بوده در مقایسه با طراحی امروزیش اصلا ترسناک نبوده است. امروز روز هیجانی خواهد بود ، بدون شک گام برداشتن بر روی پل شیشه ای 300 متری چین تجربه ای فراموش نشدنی خواهد بود ...

این پل یک سال است که یعنی از سال 2015 به صورت آزمایشی بازگشایی شده است  اما در 22 آگوست مصادف با دوم شهریور 1395 برای ورود عموم قابل بازدید شده است.

با کارناوال در این روز هولناک همراه باشید.

پل ژانگ جیا جی ، چین | طولانی ترین پل شیشه ای جهان
پل ژانگ جیا جی ، چین | طولانی ترین پل شیشه ای جهان

چرا بازید از پل ژانگ جیا جی؟


_ طولانی ترین پل شیشه ای ساخته شده در دنیا تا به امروز است.

_ قدم زدن روی آن تجربه ی بسیار جالبی می باشد.

_ تفریحات شگفت انگیزی روی پل و در اطرافش وجود دارد.

پل ژانگ جیا جی

آشنایی با طولانی ترین پل شیشه ای جهان

این پل مملو از آدرنالین و هیجان است ، از آسانسوری که  3,543 فوت بالاتر از سطح دریاست بالا می رویم و به پل می رسیم ، با ترس و دلهره بر روی پل شیشه ای قدم می گذاریم پلی که 180 متر بالاتر از سطح زمین است ، سطح صاف و صیقلی پل فراتر از انتظارمان می درخشد و می ترسیم رویش سر بخوریم اما این پل کاملا امن است و جای نگرانی نیست .

این پل زیبا در منطقه ی ژانگ جیا جی چین (  Zhangjiajie Grand Canyon ) ساخته شده است و به همین دلیل نام ( The Zhangjiajie Grand Canyon Bridge ) بر روی آن گذاشتند ؛ کارناوال قبلا هم به این منطقه و پارک جنگلی، کوهستانی ژانگ جیا جی سفر کرده است که می توانید در این لینک سفر را مرور کنید.

این پل شیشه ای ترسناک قبلا پلی معمولی با جنس چوب بوده است اما چینی ها تصمیم گرفتند این پل را به پلی شگرف تبدیل کنند و برای رسیدن به این هدف از شیشه های سه لایه و زخیم که هرکدام 24 میلی متر ضخامت دارند استفاده کردند و همین کار باعث شد تا 25 برابر قوی و مستحکم تر از دیگر پل های شیشه ای جهان شود و بازدیدکنندگان با اطمینان بیشتری بر روی آن قدم بگذارند.

این سازه ی منحصر به فرد توان این را دارد که هر بار وزن 800 نفر را تحمل کند ، فلز به کار رفته در این پل فولاد است و نرده هایی بسیار قوی دارد که این توانایی را به پل می دهد تا در مقابل پرش بازدیدکنندگان و پیچ و تاب خوردن مقاومت کند.

در ابتدا پل شیشه ای گرداگرد صخره ی اطراف کوه می چرخد و اطمینانی به بازدیدکنندگان برای شروع می دهد اما همه ی بازدیدکنندگان از گام برداشتن بر روی پل وحشت دارند و به کسانی که از روی پل عبور می کنند لقب قهرمان داده می شود البته این اسم به پل هم سرایت کرده و به نام پل قهرمان ( hero bridge )  معروف شده است.

پل ژانگ جیا جی ، چین | طولانی ترین پل شیشه ای جهان
پل ژانگ جیا جی ، چین | طولانی ترین پل شیشه ای جهان

ضخامت شیشه های به کار رفته در ساخت پل

طولانی ترین پل شیشه ای در چین | پل ژانگ جیا جی

ویدئویی زیبا از پل شیشیه ای چین

افتتاحیه ی پل شیشه ای

خبر گذاری چن ( chen ) گفته بود که ما می خوهیم در ماه ژانویه ی 2017 میلادی جشنی بزرگ به مناسبت افتتاحیه ی پل بگیریم و این سخن را به دروغ منتشر کرده بود تا اگر افتتاحیه به تاخیر افتاد منتظران غمگین نشوند اما در نهایت بزرگ ترین پل شیشه ای جهان در ژوئن 2016 میلادی بازگشایی و 20 سپتامبر به دیده ی عموم در آمد.

پل شیشه ای عظیم چین در کوه های یونتای پارک زمین شناسی ( the Yuntai Mountain Geological Park در فصل بهار این منطقه و مصادف با هفته ی تعطیلات طلایی ( holiday Golden Week ) چین بازگشایی شد و به همین دلیل مناظر اطراف و پایین پل بسیار سرسبز و دیدنی است. 

پل ژانگ جیا جی ، چین | طولانی ترین پل شیشه ای جهان

تفریح روی بلند ترین پل شیشه ای دنیا

پیاده روی و ترس از قدم برداشتن روی این پل بزرگترین جاذبه ی گردشگری و تفریحی این پل است و بازدیدکنندگان به دلیل حس راه رفتن در ارتفاعات بر روی شیشه به این پل و منطقه می آیند اما تفریحات دیگری هم روی بلندترین پل شیشه ای جهان وجود دارد.

پل ژانگ جیا جی ، چین | طولانی ترین پل شیشه ای جهان

1 - بانجی جامپینگ

بانجی جامپینگ ( bungee jump ) این پل هم طرفداران زیادی دارد و بسیاری از ماجراجویان دوست دارند از بلندترین پل شیشه ای جهان به پایین بپرند و هیجان را با تمام وجود احساس کنند .

 بانجی جامپیگ در این ناحیه بلندترین #بانجی جامپینگ جهان است و پرش کنندگان باید 233 متر به پایین بپرند اما هنوز جامپینگ این پل زیبا راه اندازی نشده است ولی در دست اقدام می باشد.

جامپینگ

2 - خوشمزه ی چینی

پارک ژانگ جیا جی پارکی عظیم و کوهستانی است در این پارک پل شیشه ای و قدیمی دیگری هم وجود دارد که محلی ها بر فراز آن خوراکی های محلی یا شیرینی های قند دار را برای کسانی که ترس و دلهره دارند به روی پل می آورند و می فروشند و از آنجایی که این پل بلندترین پل شیشه ای جهان است صحبت شده است که محلی ها بتوانند خوراکی هایشان را روی این پل هم بیاورند و بفروشند.

پل ژانگ جیا جی ، چین | طولانی ترین پل شیشه ای جهان

3 - عکس برداری

اگر به بانجی جامپینگ علاقه ندارید می توانید روی پل شیشه ای بنشینید و عکس های زیبا و خاصی از خودتان و مناظر دیدنی اطراف بگیرید، این پل شیشه ای پدیده ای ناب برای عکس و فیلم برداری است بطوری که پس از یک هفته که پل بازگشایی شده بود میلیون ها سلفی با این پل زیبا گرفته شد.

سلفی در ابتدای بلندترین پل شیشه ای جهان

عکس العمل بازدیدکنندگان پل شیشه ای چین

خیلی از بازدیدکنندگان این پل سعی می کنند طوری وانمود کنند که انگار کار سختی نیست و راه رفتن بر روی پل شیشه ای با زمین فرقی ندارد اما در ابتدای پل شاهد هستیم که با تردید همراهانشان را ترقیب می کنند که آنها اول روی پل بروند و می ترسند و حتی بعضی از آنها که پشیمان شده اند توسط دوستان و همراهانشان به روی پل کشانده می شوند یا دستان هم را محکم می گیرند و چشمانشان را می بندند حتی گاهی هم می بینیم که افرادی از ترس در میانه های پل دراز می کشند و سینه خیز ادامه ی مسیر را طی می کنند.

پل ژانگ جیا جی ، چین | طولانی ترین پل شیشه ای جهان
پل ژانگ جیا جی ، چین | طولانی ترین پل شیشه ای جهان

حفاظت فوق العاده از استحکام پل

این پل شیشه ای مرتفع و طویل مستحکم ترین پل شیشه ای جهان هم هست و بازرسان کنترل کیفیت بارها استحکام آن را اندازه گیری کرده اند و اظهار داشتند که  فقط اگر با پتک بر پل ضربه زده شود ترک بر می دارد و کاملا مانند شیشه ی اتومبیل ها ترک های ریز می خورد و می شکند اما...

چندی پیش اتفاقی رخ داد که باعث تعجب خیلی از دوستداران پل شد، لیوانی از دست یکی از بازدیدکنندگان رها شد و محکم به سطح شیشه ای پل برخورد کرد و شکست و همه ی بازدیدکنندگان با ترس و وحشت فرار کردند و بلافاصله بعد از این حادثه پل تعطیل شد و مسئولان اذعان داشتند که تعطیلی به دلیل حفاظت و تغییرات شیشه ی آسیب دیده است تا به استحکام پل خدشه وارد نشود و بتواند مقابل همه ی نوسانات مستحکم باشد هیچ خطری متوجه بازدیدکنندگان نیست و اطمینان کامل داده شده است که این پل در مقابل باد و زمین لرزه کاملا مقاوم است و حتی برای ثابت کردن استحکام پل اتومبیلی را در روی سطح پل به حرکت در آوردند و گفتند حتی اگر شیشه ی پل هم بشکند اتفاقی برای بازدیدکنندگان رخ نمی دهند زیرا این پل چندین لایه دارد.

پل ژانگ جیا جی ، چین | طولانی ترین پل شیشه ای جهان
پل ژانگ جیا جی ، چین | طولانی ترین پل شیشه ای جهان
پل ژانگ جیا جی ، چین | طولانی ترین پل شیشه ای جهان
پل ژانگ جیا جی ، چین | طولانی ترین پل شیشه ای جهان

استحکام بلندترین پل شیشه ای جهان را ببینید...

علت به تاخیر افتادن بازگشایی پل

سازندگان پل در زمانی که قرار بود پل بازگشایی شود گفتند که ساخت پل کامل نشده است ، کارهای کوچکی دارد و باید 10 تکه کوچک شیشه ی دیگر هم به پل اضافه شود . البته این شیشه ها کارگذاشته شده بودند ولی در مراحل ساخت و ساز آسیب دیده اند و باید جایگزین شوند ، همچنین باران های بهاری منطقه آنها را مجبود کرده بود که چند روز کار ساخت پل را تعطیل کنند.

سازندگان بلندترین پل شیشه ای جهان اضافه کردند که می خواهیم محوطه ی اطراف پل را زیبا سازی و تزیین کنیم تا در نگاه اول جهانیان زیبا و فوق العاده به نظر بیاید.

پل ژانگ جیا جی ، چین | طولانی ترین پل شیشه ای جهان
پل ژانگ جیا جی ، چین | طولانی ترین پل شیشه ای جهان

سازندگان پل شیشه ای چین

برای طراحی و ساخت این پل عظیم و طویل 11 مهندس به صورت 24 ساعته کار و فعالیت کردند و هر روز 10 شیشه را در پل جایگذاری کردند، تا پل چوبی به چنین سازه ی زیبا و منحصر به فردی تبدیل شود ، مهندس طراح اصلی این پروژه ی عظیم فردی اسرائیلی به نام هایم دوتان ( Haim Dotan ) است که او با تاخیر پل را تحویل داد ، قرار بود در ماه می این پل تمام شود. ولی باران های بهاری جلوی کار آنها را گرفت وماجراجویان هم با صبوری تحمل کردند تا پل ساخته شود و در نهایت در ماه ژوئن امسال بازگشایی شد.

دولت چین هم در این پروژه عظیم همکاری زیادی کرد و در سال 2012 میلادی بودجه ی ساخت پل را برای افزایش جاذبه ی گردشگری چین تصویب کرد و با فرستادن بازرس از استحکام پل مطمئن شد و پوشش رسانه ای زیادی به این پروژه داد و رسانه ی جهانی چن ( chen ) گام به گام  از شروع اولیه و ساخت آن و تکمیلش گزارش تهیه کرد و حتی گزارشی با نام من به شما اطمینان می دهم که پل 99 درصد کامل است را منتشر کرد که با استقبال زیادی رو به رو شد و همین مساله باعث شد در سراسر جهان برای بازگشایی این پل شور و هیجان ایجاد شود.

به طور کلی ساخت این پل نشانی دیگر از ابتکار و ذهن خلاق انسان و تکنولوژی مردم چین است که باری دیگر همه ی جهانیان را مجذوب خود کرده است. 

یکی از مهندسان این پی به نام یانگ گوهانگYang Guohong ) در مصاحبه با خبرگذاری دیلی نیوزپیپر گفته است که مهم نیست بازدیدکنندگان چطور بر روی پل بالا و پایین بپرند این پل باز هم مقاوم بر جایش می ایستد.

یک مهندس دیگر این پل به نام کتی برونلی ( Keith Brownlie ) این پل را در یک کلمه خلاصه کرده است هیجان. او در جایی دیگر گفته است این پل احساسی است میان درک واقعیت ایمنی و احساس غیر واقعی ترس، این پل احساسات مردم را به چالش می کشد.

مهندسان این پروژه عقیده دارند معماری با شیشه همیشه لوکس و گران قیمت بوده است و شاید برخی این پل را نمادی برای اسراف چینی ها بدانند اما این پل سازه ای شگفت انگیز از معماری نامرئی است.

هایم دوتان سازده ی پل شیشه ای چین

هایم دوتان

 

منطقه قبل از ساخت پل

قبل از ساخت پل

مراحل ساخت بلندترین پل شیشه ای جهان

پل ژانگ جیا جی ، چین | طولانی ترین پل شیشه ای جهان
پل ژانگ جیا جی ، چین | طولانی ترین پل شیشه ای جهان
پل ژانگ جیا جی ، چین | طولانی ترین پل شیشه ای جهان
پل ژانگ جیا جی ، چین | طولانی ترین پل شیشه ای جهان

انتقاد وارد بر پل شیشه ای

از ابتدای ایده ی ساخت این پل همواره استفاده از شیشه در کوهستان و این که استفاده از این مصالح ساختمانی در کوه مناسب نیست مطرح شده بود و این انتقاد به این دلیل است که شیشه همیشه شوک پذیر است و تغییرات آب و هوا بر استحکام آن تاثیر گذار است و امکان دارد خود سنگ های کوهستان هم بر شکننده شدن شیشه ها تاثیر بگذارند.

از دیگر انتقادات وارد بر این سازه این است که تمیز نگه داشتن پل شیشه ای در کوهستان کار دشواری است و لازم است هزینه ی زیادی صرف آن شود همچنین لازم است همواره از مواد شوینده ای که لغزندگی ایجاد نکنند برای این کار استفاده شود.

وبلاگ ویبو ( Weibo ) که وبلاگ معروفی است نوشته مرگ و میر اجتناب ناپذیر است اما لطفا دیگر از این قبل پل ها نسازید و به افزایش مرگ و میر جهانی کمک نکنید .

انتقاد از مصارح استفاده شده در پل
انتقاد از پل

بلندترین پل شیشه ای جهان کجاست؟

پل ژانگ جیا جی در پارک ژانگ جیا جی که در منطقه ی شمال شرقی و 60 کیلومتری شهر ژانگ جیا جی است قرار دارد و جزو استان هونان ( Hunan Province ) محسوب می شود، برای رسیدن به این پل زیبا می توان از قطار ، اتوبوس یا هواپیما استفاده کرد، از مرکز ژانگ جیا جی تا این پل با اتوبوس 40 دقیقه زمان لازم است. از مرکز شهر تا این پل ترن های پر سرعت و معمولی هم وجود دارد که با ترن های معمولی 30 دقیقه زمان لازم داریم تا به پل برسیم.

برای پیاده روی روی این پل باید بلیت تهیه نمایید که 138 یوان می باشد، برای گردش و گشت و گذار در پارک جنگلی این مناطق می توانید از تورهای 4 تا 7 روزه ی گشت چین استفاده کنید.

آدرس: آسیا، چین، ژانگ جیا جینگ، پارک ملی و پل شیشه ای ژانگ جیا جینگ.

.Address: Zhangjiajie bridge, china 

بزرگترین پل شیشه ای جهان کجاست

توصیه کارناوال

اگر به چین سفر می کنید بازدید از این پل را از دست ندهید شاید در نگاه اول ترسناک به نطر برسد اما پلی بسیار مستحکم و قوی است فقط توصیه می کنیم که کفشی بپوشید که کمتر سر بخورد تا در ابتدای حرکت با اطمینان بیشتری قدم بردارید با این حال در ابتدای پل رو کش های مخصوص کفش که از سرخوردگی جلوگیری می کنند به بازدیدکنندگان داده می شود ، دیگر این که هرچند در این ناحیه هوا خنک و مطلوب است اما حتما عینک آفتابی همراه داشته باشید تا انعکاس نور در شییه های پل چشمانتان را آزاد ندهد، سفر خوشی داشته باشید.

پل ژانگ جیا جی ، چین | طولانی ترین پل شیشه ای جهان

کلام آخر

امروز به پل ژانگ جیا جی بلند و مرتفع ترین پل شیشه ای جهان سر زدیم و هیجان را بر فراز کوه ها تجربه کردیم اگر تجربه ای مشابه دارید با ما در میان بگذارید منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

mahiya

سلام میشه اطلاعات دقیق سازه ایی ساخت پل رو بگذارید؟یا از کجا میتونم تهیه کنم ؟

زهرا میرزایی

سلام دوست عزیز کارناوالی

کارناوال رسانه ای فعال در زمینه ی گردشگری است و ما هم این پل را از همین بُعد بررسی کریدم. متاسفانه چگونگی مهندسی و ساخت و سازش در حیطه ی کاری و تخصص ما نیست، شما می توانید با نامه نگاری با مسئولان این پروژه پاسخ سوالاتتان را به دست آورید.

با تشکر از شکیبایی و دیدگاه شما

09 آبان 1396

انتشار:29 مهر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.