
یزدان مرشدزاده
انتشار
08 بهمن 1394
به روز رسانی
15 شهریور 1398
تایتانیک ، بزرگترین و زیبا ترین کشتی که در آن زمان ساخته شده بود .
در سال 1912 همه خوشحال بودند که از این به بعد می توانند سوار بر این کشتی به سفر بروند .
این کشتی در آن زمان بزرگترین کشتی ساخته شده به حساب می آید و برای اولین بار در تاریخ 12 آپریل سال 1912 آماده ی استفاده شد . قرار بود تایتانیک از بندر ساوت همپتون به سمت نیویورک حرکت کند و 2224 مسافر و خدمه ی خود را به مقصد برسد .
سفری که پایانی تلخ را به همراه داشت .
همراه ما باشید گام به گام با فاجعه ی دردناک تایتانیک ....
زمان حرکت | 12 آپریل
صبح بود ، مردم زیادی به اسکله آمده بودند و محو تماشای این غول دریایی شده بودند . خورشید در آسمان می درخشد و هوا برای یک سفر دریایی بسیار مناسب است . مسافران از راه می رسند . پیر ، جوان ، کودک . چمدان هایشان را تحویل می دهند و آماده ی سفر می شوند .
کاپیتان کشتی ،ادوارد اسمیت به همراه چند تن از ملوانان کنار ورودی کشتی ایستاده بودند و به مسافران خوش آمد می گفتند .
مسافران از پله ها که بالا می رفتند ، مرغ های دریایی بالای سرشان پرواز می کردند ، سر وصدا می کردند و انگار سعی داشتند به آن ها چیزی بگویند .
زمانی که همه ی مسافر ها سوار شدند کشتی به نشانه ی حرکت چندین بار بوق زد و شروع به حرکت کرد .
سفر آغاز شد ...
( این نقاشی تایتانیک را بصورت کامل و در نهایت زیبایی نمایش می دهد )
روز اول | 13 آپریل
چندین ساعت از حرکت تایتانیک گذشته است . مسافران اتاق هایشان را پیدا کرده اند . نزدیک ظهر است و همه ی مسافران به روی عرشه ی کشتی آمده اند و کودکان در حال بازی کردن و بزرگتر ها در حال آفتاب گرفتن هستند .
رنگ آبی اقیانوس به رنگ آبی آسمان در آمده و خورشید، گرم سوزان در حال تابش . هوا گرم و مطبوع است . باد ملایمی می وزد .
صدای بوق کوتاهی این خبر را می دهد که مسافران می توانند برای صرف ناهار به رستوران ها بروند .
عصر است و بیشتر مسافران به اتاق هایشان رفته اند تا استراحت کنند . غروب نزدیک می شود و غروب در اقیانوس چه زیباست .
روز دوم | 14 آپریل
صبح است و روز دیگری شروع شده . مسافران بار دیگر بر روی عرشه در حال لذت بردن سفرشان هستند . هوا کمی سردتر شده و به دستور کاپیتان به سرعت کشتی افزوده شده است .
به هنگام ظهر کسی کاپیتان اسمیت را ندید و ملوانان گفتند به دلیل بالا رفتن سرعت باید در اتاق کنترل بماند و نظارت کند .
عصر فرا می رسد . هوا سرد تر شده و این برای مسافران کمی عجیب به نظر می آید و زود تر از روز قبل به اتاق هایشان می روند تا استراحت کنند .
شب فاجعه | نیمه شب 14 آپریل
ساعت 11:40 دقیقه است که صدایی بسیار بلند همه را از خواب بیدار می کند . کشتی با شی بزرگی برخورد کرده است . کاپیتان اسمیت به روی عرشه می آید و با صحنه ای ترسناک و نا امید کننده مواجه می شود .
کوه یخی بزرگی از کنار کشتی در حال عبور است ولی دقایقی پیش با بدنه ی کشتی برخورد کرده و قسمت بزرگی از بدنه را سوراخ کرده است .
به دلیل ورود آب به داخل کشتی موتور ها از کار افتاده اند . مسافران کم کم متوجه می شوند که چه اتفاقی افتاده است . به روی عرشه هجوم می آورند و ماجرا از همین حالا شروع می شود .
آب به سرعت در حال بالا آمدن از طبقه ی اول است و کشتی هر لحظه ممکن است به زیر آب برود . ملوانان از مسافران می خواهند که آرامش خود را حفظ کنند . قایق های نجات در حال آماده شدن هستند .
امکان در خواست کمک از کشتی ها ی دیگر نیست چون که نزدیک ترین کشتی حدود 7 ساعت با تایتانیک فاصله دارد .
ابتدا کودکان و زنان باید سوار شوند و سپس مرد ها . به دلیل وجود مشکلات فنی و کنترل نکردن اوضاع تعداد بسیار کمی از قایق های نجات توانستند به آب انداخته شوند .
به زیر آب رفتن کشتی
تعدادی از قایق های نجات به آب انداخته شده در حال دور شدن از تایتانیک هستند . صدای فریاد و جیغ مسافران به جا مانده به گوش می رسد . صدای گریه کودکانی که خیلی زود به مرگ نزدیک می شوند .
تایتانیک آرام آرام به همراه مسافران به جا مانده به زیر آب می رود . حدود 3 ساعت طول می کشد تا کشتی به طور کامل به زیر آب فرو برود .
مسافرانی که بر روی عرشه بوده اند به داخل آب پرتاب شده اند و در سرمای شدید آب مرگ آن ها را به آغوش می کشد .
بعد از گذشت چندین ساعت کشتی که 7 ساعت با تایتانیک فاصله داشت از راه می رسد . کسی زنده نمانده است تا بخواهند نجاتش دهند .
پس از غرق شدن ، کشتی کارپاتیا
کارپاتیا همان کشتی است که حدود 7 ساعت با تایتانیک فاصله داشت و حالا به کمک نجات یافتگان آمده بود . 214 نفر جان سالم به در برده بودند و به کشتی کارپاتیا منتقل شدند .
3 روز طول کشید تا به نیویورک برسند ولی خبر این حادثه در همان روز اول به گوش مردم در نیویورک رسیده بود و 40 هزار نفر در بندر به انتظار کارپاتیا نشسته بودند تا ببینند آیا نزدیکانشان زنده هستند یا نه .
کارپاتیا به بندر می رسد و به همراه خود غم و اندوه را به ارمغان می آورد .
پایان عمر کوتاه تایتانیک
کشتی به زیر آب رفت و به همراه خود 1514 نفر را برد . بعد از گذشت چندین روز برای جمع آوری اجساد به منطقه ی حادثه آمدند . جالب این جا بود که اجساد یخ زده بودند و بسیاری از آن ها کاملا سالم بودند .
یکی از غم انگیز ترین اتفاق های این فاجعه در همین موقع رخ داد . افراد ثروتمند با پرداخت هزینه هایی توانستند بستگان فوت شده اشان را به خشکی برگردانند و به خاک بسپارند و کسانی که بضاعت مالی نداشتند همان اقیانوس تبدبل به مزارشان شد . مزاری سرد و آبی .
درباره ی تایتانیک بیشتر بدانیم ...
این کشتی در آن زمان بزرگترین کشتی ساخته شده به حساب می آمد و ساخت آن حدود 4 سال به طول انجامید . شرکت دریایی ستاره ی سفید پروژه ی ساخت تایتانیک را بر عهده داشت . نام این کشتی در ریشه زبان یونانی به معنی عظیم می باشد .
مهندسی این کشتی بسیار پیشرفته بوده است . 3 عدد موتور سوختی عظیم در قسمت پشتی کشتی و 2 موتور بادی کوچک در قسمت جلویی کشتی قرار داده بودند . تایتانیک از 4 طبقه تشکیل شده بود . طبقه ی اول که زیرین ترین هم بود متعلق به قشر کم بضاعت ، طبقه ی دوم قشر متوسط و طبقه ی سوم اشراف و ثروتمندان . در قسمتی از طبقه ی اشراف رستوران های مجللی برای این قشر قرار داشت که بسیار زیبا و گران قیمت به حساب می آمدند . سالن های رقص و بار ها نیز در همین طبقه قرار داشت .
در این کشتی 20 عدد قایق نجات برای 1178 نفر تعبیه شده بود که متاسفانه تعداد کمی از آن ها در زمان فاجعه استفاده شد .
تایتانیک در دنیای امروز
امروزه این کشتی زیبا در اعماق اقیانوس به خوابی ابدی فرو رفته است . تیم های تحقیقاتی زیادی هستند که به اعماق آب ها شیرجه می زنند تا به حقایق تازه ای در رابطه با این حادثه دست پیدا کنند .
تنها بازمانده ی تایتانیک ، میلوینا دین که هنگام حادثه 2 ماه سن داشت و کچکترین مسافر نیز به حساب می آمد در سن 97 سالگی ، سال 2009 از دنیا رفت . میلوینا بوسیله ی یکی از همان قایق های نجات به خشکی رسید و توانست بار دیگر زندگی را ادامه دهد .
در ادامه عکس هایی از میلوینا را با هم خواهیم دید .
( میلوینا به هنگام آغاز سفر )
( میلوینا بعد از گذشت مدتی از حادثه )
مستندی در رابطه با تایتانیک
سخن اخر ...
زندگی می گذرد و گردی از خاطرات را به جا می گذارد .
2 دیدگاه

سلام بر مسیولین سایت خوب کارناوال. لطفا اطلاعات تایتانیک رو درست کنید. تاریخ حرکت تایتانیک اشتباهه. لطفا همونطور که به دوست دیگه ای گفتید که بره و منبع انگلیسی رو بخونه شما هم زحمت بکشید اینکارو بکنید و در برابر تغییر مقاومت نکنید لطفا. این لینک که خدمتتون میفرستم تایم لاین حادثه تایتانیکه. اتفاقات رو با ساعت دقیقش نوشته. نظرتونو جلب میکنم به April 10, 1912: From 9:30 a.m. until 11:30 a.m., passengers board the ship این ساعت و تاریخ دقیق سوارشدن مسافرهاست. لینک رو خدمتتون میفرستم تا اصلاح بفرمایید.ممنون https://www.thoughtco.com/titanic-timeline-1779210
01 اردیبهشت 1399

میترا
سلام . ببخشید قصد بی احترامی ندارم اما بعضی از اطلاعاتتون اشتباه هست . اول اینکه نزدیک ترین کشتی کشتی کالیفرنین بود که فکر کرد این یه شوخیه . چون فکر نمیکرد تایتانیک غرق بشه و فقط 2 ساعت با تایتانیک فاصله داشت . بخاطر همین به کمکش نرفت چون فکر کرد شوخی بی معنیه . دومین کشتی نزدیک ؛ کشتی کالیفرنیا بود . که متاسفانه کسی که پشت دستگاه تلگراف بود خوابش برده بود برای همین درخواست کمک رو ندید و سومین کشتی ، کارپاتیا بود که تنها 5ساعت و 45 دقیقه با تایتانیک فاصله داشت . دوم اینکه تایتانیک در 10 آوریل حرکت کرد . و در 15 آوریل ساعت 2:10 بامداد غرق شد . غرق شدنش تنها 2:40 دقیقه طول کشید . سوما ساعت 4 صبح دیگه اثری اصلا ازش نبود . کامل به زیر آب رفته بود و خرده هاش هم پخش و پلا شد اما کارپاتیا ساعت 6 رسید . چهارم اینکه کارپاتیا 705 نفر رو با خودش برد . نه 214 نفر !! نزدیک 500 نفر بیشتر از چیزی که شما گفتید . پنجم اینکه کارپاتیا بعدازظهر روز بعد به مقصد رسید . یعنی تایتانیک تقریبا به نیویورک رسیده بود . فقط چند ساعت فاصله داشت که غرق شد . قایق نجات برای حدود 1400 نفر بود . هر قایق 69 نفر جا داشت اما خوب چون قشر ثروتمندو اول سوار کردن برای همین قایق ها رو خالی میفرستادن تا اذیت نشن . یعنی توی هر قایق 30 یا 40 نفر سوار کردند ! موقع غرق شدن تایتانیک ناخدای دوم روی عرشه بود و تنها 37 ثانیه وقت داشت تا تایتانیک رو نجات بده اما متاسفانه وقت کمی بود . بعد از حادثه هم که دیگه ناخدا اسمیت اومد . موتورها هم از کار افتاد چون افرادی که زغال سنگ توی کوره میریختند تا کشتی حرکت کنه برای نجات جونشون فرار کردند ? من هر چی میدونستمو گفتم . اما همه این ها از سایت های معتبر گرفتم . ممنون بابت زحمتی که برای ساخت سایت کشیدید ☺

عالی هستید همتون
26 فروردین 1401

یزدان مرشدزاده
دوست عزیز از این که مطلب را خواندید و نظر خود را مکتوب کردید ممنون و خرسندیم . اطلاعات موجود در این مطلب را نباید با سایت های موجود و هرچند مطرح مقایسه کرد چون مطالب این پست از روی سایت دیگری به عنوان منبع برداشته نشده است . باز هم از شما تشکر می کنیم که این گونه موشکافانه و دقیق این مطلب را مطالعه نموده اید . به هنگام غرق شدن تایتانیک آیا کسی در کنار کاپیتان بوده و زنده مانده تا ما امروز بدانیم 37 ثانیه وقت لازم بوده تا به گفته ی شما کاپیتان دوم کشتی را نجات دهد ؟ ( کاپیتان اسمیت ، ناخدای کشتی به هنگام این فاجعه از ابتدا تا انتها در صحنه حضور داشته و نامی از کاپیتان دوم در هیچ منبع موثقی ذکر نشده است . کشتی آسیب جدی دیده بوده و در حال غرق شدن بوده است ، چگونه دلیل غرق شدن کشتی را زیر سوال می برید ؟ دلیل آن برخورد با کوه یخ بوده . این کشتی هیچ راه نجاتی نداشته است . دوست عزیز ما دانشنامه ی دانشنامه ی ویکیپدیا به زبان انگلیسی را به شما پیشنهاد می کنیم تا به منبعی صحیح دسترسی داشته باشید . و پیشنهاد دیگر ما دیدن فیلم تایتانیک اثر جیمز کامرون می باشد و نگاهی حتی اندک بیاندازید و متوجه خواهید شد که نظر شما چقدر با واقعیت متفاوت است . این را به خاطر داشته باشید که این فیلم با اسناد تاریخی و واقعی مطابقت کامل دارد . این را یاد آور باید شد که کشتی به گفته ی شما متلاشی نشده است و هم اکنون در زیر آب های اقیانوس آرامیده است . با تشکر فراوان از شما دوست عزیز .
06 فروردین 1395
05 فروردین 1395












































