karnaval.ir

شیرین کیاسروش

انتشار

24 مرداد 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

نام ایالات متحده آمریکا زیاد به گوش‌مان خورده است؛ اما واقعا آمریکا را چه قدر می شناسیم؟! شما چه قدر با جغرافیای این سرزمین آشنایی دارید؟

اگر این کشور را بر روی نقشه بیابید و موقعیت جغرافیایی آن را بررسی کنید، حتما از وسعتش شگفت زده خواهید شد. ایالات متحده آمریکا در نیمکره غربی زمین و در شمال قاره آمریکا واقع شده است. این سرزمین که از 50 ایالت تشکیل شده یکی از پهناورترین کشورهای جهان به شمار می رود.

این بار می خواهیم از زاویه ای متفاوت به گوشه ای از این کشور پر از شگفتی نگاه کنیم: از بالا!

با تماشای عکس های ماهواره ای می توانیم سطح وسیعی از یک منطقه را در یک قاب ببینیم و ویژگی های آن را به خوبی بررسی کنیم. این بار با کمک گوگل ارت (Google Earth)، عکس های مناطقی از چند ایالت در جنوب غربی آمریکا را می بینیم و شاهد تغییراتی خواهیم بود که انسان در این مناطق به وجود آورده است؛ فعالیت هایی مثل گسترش مناطق مسکونی، ساختن راه ها و جاده ها، فعالیت در معادن و مزرعه های کشاورزی.

پیش از این هم یک سفر هوایی دیگر بر فراز آمریکا را تجربه کرده بویم که می توانید با کلیک بر روی دکمه زیر به تماشای این تصاویر جالب بنشینید. حالا آماده شوید تا با کارناوال سفری متفاوت بر فراز قسمت های دیگری از ایالت های آریزونا، نیومکزیکو، کلورادو، یوتا و نوادا در جنوب غرب آمریکا داشته باشیم. 

ورود به صفحه اختصاصی عکس های هوایی از جنوب غربی آمریکا - بخش اول

1- باند فرود مثلثی شکل در شهر چاوز (Chaves) ایالت نیومکزیکو که متعلق به دوران جنگ جهانی دوم است. این باند فرود از اواخر دهه 1950 تا الان متروک مانده است. قسمتی که در بالای ضلع شمال این مثلث مشاهده می کنید، اکنون به زندان رازول (Rosewell) تعلق دارد.

باند فرود در شهر چاوز آمریکا

2- عکس متعلق به معدن پتاش (Potash) در دشت های نمک بونویل (Bonneville Salt Flats) نزدیک شهر ونداورِ (Vendover) ایالت یوتا است. پتاش نوعی نمک معدنی ست که بیشترین کاربرد آن به عنوان کود در صنایع کشاورزی ست.

دشت های نمک بونویل در آمریکا

3- هزاران رد لاستیک ماشین در بیابان دریاچه بزرگ نمک (Great Salt Lake Desert). اینجا یک دریاچه خشک شده در شمال یوتای آمریکا است.

بیابان دریاچه بزرگ نمک

4- فرودگاه اسپیس پورت آمریکا (Spaceport America) یک پایگاه فضایی تجاری ست. این فرودگاه در شهرستان سیرا (Sierra County) در ایالت نیومکزیکو قرار دارد. اینجا امکان دسترسی به فضا برای انجام ماموریت های علمی، استفاده از ماهواره های کوچک و نیز امکاناتی برای علاقه مندان به گردشگری در فضا فراهم می شود!

فرودگاه اسپیس پورت آمریکا

5- توسعه یک منطقه مسکونی کوچک در کنار دو دریاچه کوچک زیبا در نزدیکی شهر راش ولی (Rush Valley) ایالت یوتا. زاویه قرارگیری این دریاچه ها نسبت به هم جالب است. به آب های قسمت بالای دریاچه در سمت چپ نگاه کنید؛ حرکت یک قایق تندرو موج های جالبی به وجود آورده است.

شهر راش ولی آمریکا

6- تصویری از بزرگراه ها و خطوط حمل و نقل ریلی در مرکز شهر سالت لیک سیتیِ (Salt Lake City) ایالت یوتا.

سالت لیک سیتی آمریکا

7- قسمتی از صدها خط و مسیر که نشان دهنده تقسیم بندی زمین برای ساختن خانه های جدید هستند. عکس متعلق به شهر لوس چاوس (Los Cjaves) در ایالت نیومکزیکو است. 

شهر لوس چاوس آمریکا

8- نظم در تقسیم بندی زمین های کشاورزی در نزدیکی شهر پوستنِ (Poston) ایالت آریزونا، در ذهن بیننده صفحه شطرنج را تداعی می کند. رنگ های مختلف محصولات تصویر را زیباتر کرده است.

شهر پوستن آمریکا

9- منطقه ای تقسیم بندی شده نزدیک به مرکز نظامی داگوی پروینگ گروند (Dugway Proving Ground) در ایالت یوتا. این جا برای آزمودن تجهیزات نظامی در نظر گرفته شده است.

مرکز نظامی داگوی پروینگ گروند

10- این تصویر، مزرعه ای در نزدیکی شهر گرنبیِ (Granby) ایالت کلورادو را ثبت کرده است. حرکت ماشین آلات کشاورزی خط های منظم و جالبی را به وجود آورده است.

شهر گرنبی آمریکا

11- ممکن است در نگاه اول فکر کنید که در این تصویر دو عکس در کنار هم قرار داده شده اند. اما این یک عکس است که قرار گرفتن حومه شهر لیک هاواسو سیتی (Lake Havasu City) و بیابانی در ایالت آریزونا را در کنار هم نشان می دهد.

لیک هاواسو سیتی آمریکا

12- این عکس قسمتی از نیروگاه خورشیدی در نزدیکی بولدر سیتیِ (Boulder City) ایالت نوادا را نشان می دهد. این نیروگاه، نور خورشید را به الکتریسیته تبدیل می کند.

بولدر سیتی آمریکا

13- نه، این ها کف یا خامه زده شده نیستند! این ها توده هایی از ضایعات سنگ هستند که توسط دستگاه اسنو استورم درج (Snowstorm Dredge) به وجود آمده اند. در گذشته این دستگاه حفاری رودخانه پلت جنوبی (South Platte River) واقع در شهر فرپلی (Fairplay) در ایالت کلورادو را با هدف کشف طلا زیر و رو می کرد.

رودخانه پلت جنوبی در فرپلی آمریکا

14- چیدمان دایره ای شکل و جالب خانه های منطقه مسکونی سان لیکس (Sun Lakes) در جنوب شهر فینیکس (Phoenix)، ایالت آریزونا.

منطقه سان لیکس در جنوب شهر فینیکس آمریکا

15- زمین های شخم زده شده در تضاد با زمین های مجاور که کمتر دست خورده هستند در قسمتی از منطقه ای نزدیک به شهر داو کریکِ (Dove Creek) ایالت آریزونا.

منطقه مجاور شهر داو کریک آمریکا

16- تراس بندی و قطعه بندی زمین برای مشخص کردن محدوده توسعه فعالیت های انسان در جنوب شهر لاس وگاسِ (Las Vegas) ایالت نوادا.

جنوب شهر لاس وگاس

17- تعداد زیادی پمپ جک (Pumpjack) در سکوهای نفتی و مسیرهای دسترسی به آن ها در شهرستان ادی (Eddy County) در جنوب ایالت نیومکزیکو. پمپ‌ جک نوعی پمپ مخصوص برای استخراج نفت خام از چاه است.

سکوهای نفتی در شهرستان ادی آمریکا

18- اتوبان وترنز مموریال (Veterans Memorial Highway) که از میان بیابانی در نزدیکی کویل دیلِ (Coaldale) ایالت نوادا عبور می کند. قسمت های مثلثی شکل در بالا، خندق هایی هستند که در دامنه کم شیب تپه حفر شده اند. آب های حاصل از باران های شدید، از طریق این خندق ها به مجرای آب زیر جاده هدایت می شوند تا خسارتی به بار نیاورند. خط موربی که در پایین جاده اصلی وجود دارد، بخش رها شده ای از اتوبان است که آب قسمت های مختلف آن را برده است.

اتوبان وترنز مموریال آمریکا

19- خرابه های به جا مانده از مرکز ترابری جنگی گرانادا (Granada War Relocation Center) نزدیک به شهر گرانادا در ایالت کلرادو. بین سال های 1942 تا 1945 این جا کمپ بازداشتی بود که هزاران شهروند آمریکایی_ژاپنی را در خود جای می داد. بد نیست بدانید که در سال 1942 بین ۱۱۰,۰۰۰ تا ۱۲۰,۰۰۰ نفر از مردم دارای اصل و نسب ژاپنی که در ساحل اقیانوس آرام آمریکا زندگی می‌کردند،  به صورت دسته جمعی بازداشت و جابه‌جا شدند. این اقدام به دستور روزولت، رییس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، صورت گرفت.

مرکز ترابری جنگی گرانادا

20- مرزهای مشخص بین یک بخش مسکونی کوچک و بیابانی که آن را محاصره کرده است در شهر بولهدِ (Bullhead) ایالت آریزونا.

شهر بولهد آمریکا

سخن آخر

با هم صحنه های جالبی از ردپای انسان و پیشرفت های زندگی مدرن او را در گوشه یکی از پهناورترین کشورهای دنیا دیدیم.

آیا فکر می کنید که انسان ها همواره در حال تخریب محیط اطراف خود هستند؟

فکر می کنید که با مدیریت صحیح می توانیم زیبایی های زمین را حفظ کنیم یا حتی آن را زیباتر کنیم و به میراث آیندگان آسیب نزنیم؟

برای ما بگویید که با دیدن این عکس ها درباره تغییراتی که انسان ها برای گسترش شهرها و زندگی مدرن به وجود می آورند چه فکر کردید.

زندگی برای من یعنی کتاب هایم و سفرهایم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.