karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

22 خرداد 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در دنیای این روزها، رویدادهای ورزشی از محبوبیت قابل توجهی برخوردار هستند و با برگزاری این مراسم سالانه، تمامی مردم جهان می توانند سرزمین و فرهنگ شان را به دیگر ملیت ها معرفی کنند. در این میان، مسابقات ورزشی اهمیتی دوچندان دارند. چرا که علاوه بر نزدیکی و شناخت ملت ها از یکدیگر، رقابت سالمی میان ورزشکاران در می گیرد و هیجان کسب نتایج نیز بر جذابیت این گونه مسابقه ها می افزاید. بر هیچ کس پوشیده نیست که جام جهانی فوتبال از مهمترین رویدادهای ورزشی جهان است. حتا افرادی که چندان علاقه ای به فوتبال و حواشی آن ندارند نیز در گیر و دار این رقابت ورزشی، گاه نگاهی به صفحه تلویزیون می اندازند و در کل، از اخبار و نتایج بازی ها بی اطلاع نمی مانند.

قدمت جام جهانی فوتبال نیز در محبوبیت آن بی تاثیر نیست. این رقابت ها از سال 1930 تا به امروز، هر چهار سال یک بار برگزار شده است و تنها در سال های 1942 و 1946 به خاطر جنگ جهانی دوم، جام جهانی فوتبال برگزار نشد. شاید برای تان جالب باشد که در سال 1942 بنا بر این بود که رقابت جهانی فوتبال در آلمان برگزار شود و در عوض آتش جنگ در این سرزمین شعله ور شد؛ تا سال 2006 که عاقبت ژرمن ها عهده دار برگزاری جام جهانی در خانه شان شدند.

میزبانی رقابت های جام جهانی، اتفاق بسیار بزرگی ست و همه کشورهای دنیا خواهان به دست آوردن این فرصت طلایی هستند. اگرچه این میزبانی هزینه های گزافی را در بر دارد، اما بسیاری از دولت ها مسوولیت این هزینه ها را بر عهده می گیرند تا از دریچه رقابت های فوتبال به معرفی فرهنگ و کشورشان در دنیا بپردازند و گردشگری سرزمین شان را بهبود بخشند. همین موضوع چندی پیش سبب شد کشور قطر با رشوه دادن به فیفا میزبانی جام جهانی 2022 را خریداری کند.

حال روسیه این فرصت طلایی را به چنگ آورده است و جام جهانی 2018 را در خانه خود برگزار می کند. نمی توان انکار کرد که روسیه هرچه در چنته داشته بر روی دایره ریخته تا میزبان شایسته ای برای این رقابت ها باشد و بتواند میهمانانش از سراسر جهان را راضی نگه دارد. شاید باورش سخت باشد، اما این کشور حدود 8.5 میلیارد برای تامین زیرساخت های جام جهانی هزینه کرده و امکانات قابل توجهی برای میهمانان تدارک دیده؛ همچنین چند استادیوم ویژه جام جهانی 2018 بنا کرده است.

تنها دو روز به آغاز جام جهانی روسیه باقی مانده است؛ به همین دلیل، از فرصت استفاده کرده ایم تا به استادیوم های مخصوص جام جهانی نگاهی بیاندازیم. بد نیست بدانید که زاویه نگاه مان به این ورزشگاه ها قدری متفاوت است و از نگاه ماهواره ها، به تماشای این استادیوم های زیبا و مجلل می رویم. سالنی که برای برگزاری افتتاحیه و فینال در نظر گرفته شده را می بینیم و از استادیوم هایی که میزبان بازی های تیم ملی کشورمان هستند بازدید می کنیم.

کارناوال را در این سفر هوایی بر فراز استادیوم های روسیه همراهی کنید.

ورود به صفحه اختصاصی مطالب جام جهانی 2018

جام جهانی روسیه

1- آغاز رقابت های تیم ملی

ورزشگاه کرستوفسکی (Krestovsky Stadium) در شهر سن پترزبورگ روسیه قرار دارد؛ به همین دلیل از آن با نام ورزشگاه سن پترزبورگ نیز یاد می کنند. بد نیست بدانید تیم ملی کشورمان در این ورزشگاه به مصاف مراکشی ها می رود و اولین بازی خود را انجام می دهد.

ورزشگاه کرستوفسکی سن پترزبورگ روسیه

2- ورزشگاه نیژنی نووگورود

 این ورزشگاه در شهر نیژنی نووگورود (Nizhny Novgorod)، در فاصله تقریبی 400 کیلومتری از پایتخت روسیه، قرار گرفته است؛ از این شهر به اختصار با نام نیژنی نیز یاد می کنند. 

ورزشگاه نیژنی نووگورود شهر نیژنی نووگورود روسیه

3- میزبان بازی افتتاحیه و فینال رقابت ها

ورزشگاه لوژنیکی (Luzhniki Stadium) در شهر مسکو قرار گرفته است و نقش پررنگی در رقابت جام جهانی روسیه دارد؛ چرا که مسابقه فوتبال افتتاحیه میان عربستان و روسیه در این ورزشگاه برگزار می شود و همچنین لوژنیکی، میزبان بازی پایانی رقابت ها نیز به حساب می آید.

ورزشگاه لوژنیکی مسکو روسیه

4- زمین بازی سردار!

ورزشگاه روستوف آرنا (Rostov Arena)، در شهر روستوف-نا-دونو (Rostov-on-Don) قرار دارد و می تواند 45 هزار تَن را در خود جای دهد. بد نیست بدانید بازی های خانگی تیم روستوف نیز در این ورزشگاه انجام می شود؛ روستوف، تیم باشگاهی بازیکن محبوب کشورمان، «سردار آزمون» است.

ورزشگاه روستوف آرنا در شهر روستوف-نا-دونو روسیه

5- ورزشگاه مرکزی

این ورزشگاه سی و پنج هزار نفره، در سال 1975 در شهر یکاترینبورگ (Yekaterinburg) تاسیس شد؛ به همین سبب با نام ورزشگاه یکاترینبورگ نیز از آن یاد می کنند.

ورزشگاه مرکزی شهر یکاترینبورگ روسیه

6- میزبان بازی ایران-اسپانیا

ورزشگاه کازان آرنا (Kazan Arena) در سال 2013 در شهر کازان روسیه افتتاح شد و میزبان بازی های خانگی تیم باشگاهی روبین کازان (Rubin Kazan) است؛ همچنین آن را برای بازی های جام جهانی نیز در نظر گرفته اند. شهر کازان یا قازان از مهم‌ترین شهرهای روسیه به حساب می آید؛ اگر گذارتان به این شهر افتاد، ارگ کرملین قازان (Kazan Kremlin) را از یاد نبرید چرا که از میراث جهانی یونسکو به شمار می رود.

ورزشگاه کازان آرنا شهر کازان روسیه

7- از زیباترین ورزشگاه های جام جهانی

ورزشگاه المپیک فیشت (Fisht Olympic Stadium)، با ظرفیت 40 هزار نفر، سال 2013 در شهر سوچی (Sochi) بنا شد. از این ورزشگاه در رویدادهای ورزشی المپیک و پارالمپیک 2014 استفاده کردند و البته آن را برای جام جهانی روسیه نیز در نظر گرفته اند.

ورزشگاه المپیک فیشت شهر سوچی روسیه

8- مصاف میان بیرانوند و رونالدو

ورزشگاه موردوویا آرنا (Mordovia Arena) در مرکز شهر سارانسک (Saransk) قرار دارد. این ورزشگاه نیز، برای میزبانی جام جهانی، میان سال های 2010 تا 2018 ساخته شد. در طراحی این سازه از تصویر خورشید الهام گرفته اند چرا که خورشید یکی از نمادهای اصلی قوم ساکن در این ناحیه، موردوین (1) به شمار می رود. لازم است ذکر کنیم تیم ملی کشورمان در این ورزشگاه به مصاف کشور پرتغال می رود. صحبت از این مسابقه، نقل تمام محافل ورزشی ست؛ آیا بیرانوند، دروازه بان تیم ملی کشورمان، از پس شوت های کریستیانو رونالدو بر می آید؟!

 

پاورقی


1: مردمانی که از گذشته دور در یکی از جمهوری های غربی روسیه به نام موردوویا (Mordovia) و در کنار رود ولگا (Volga River) زندگی می کرده اند.

ورزشگاه موردوویا آرنا شهر سارانسک روسیه

9- ورزشگاه سامارا آرنا

ورزشگاه کاسموس آرنا (Cosmos Arena) در شهر سامارا (Samara) بنا شده و از میزبان های جام جهانی 2018 است؛ اما در حین رقابت ها، از آن به عنوان سامارا آرنا یاد می کنند. این ورزشگاه، ظرفیتی تا حدود 45 هزار تن را در خود جای می دهد.

ورزشگاه کاسموس آرنا شهر سامارا روسیه

10- ورزشگاه ولگوگراد آرنا

ورزشگاه ولگوگراد آرنا (Volgograd Arena) بین سال های 2015 تا 2018 ویژه مسابقات جام جهانی در روسیه و در شهر ولگوگراد (Volgograd) ساخته شد؛ حال، با ظرفیت 45 هزار و پانصد نفر آماده میزبانی در این رقابت هاست.

ورزشگاه ولگوگراد آرنا شهر ولگوگراد روسیه

11- گذار ژرمن ها به اینجا نمی افتد.

ورزشگاه کالینینگراد (Kaliningrad) با جمعیت حدود 35 هزار نفر در شهر بندری کالینینگراد در کنار دریای بالتیک ساخته شده است. بد نیست بدانید که پیش از جنگ جهانی دوم، منطقه کالینینگراد متعلق به خاک آلمان بود اما حالا بخشی از روسیه قلمداد می شود.

ورزشگاه کالینینگراد شهر بندری کالینیگراد روسیه

12- مسکو، آماده رقابت ها

ورزشگاه اوتکریتیه آرنا (Otkritie Arena)، یک مجموعه ورزشی چند منظوره در شهر مسکو است که بیشتر مسابقات فوتبال در آن برگزار می شود و برای رقابت های جام جهانی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. البته در طول جام جهانی، این ورزشگاه، استادیوم اسپارتاک (Spartak Stadium) خوانده می شود.

ورزشگاه اوتکریتیه آرنا مسکو روسیه

سخن آخر

نگاهی به استادیوم های ویژه جام جهانی 2018 داشتیم و آن ها را از زاویه ماهواره ها تماشا کردیم. دیدیم که بازی های تیم ملی کشورمان در کدام استادیوم ها برگزار می شود؛ همچنین میزبان بازی افتتاحیه و فینال رقابت ها در شهر مسکو را از نظر گذراندیم.

نظر شما درباره این رقابت ها چیست؟

آیا روسیه را میزبان مناسبی برای جام جهانی می دانید؟

نمای کدام ورزشگاه را بیشتر دوست داشتید؟

منتظر دیدگاه شما، علاقه مندان به فوتبال هستیم.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.