karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

15 دی 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری ایسنا، شهر تاریخی یزد پس از ثبت در فهرست میراث جهانی توانست عنوان نخستین شهر جهانی شده‌ ایران را به دست بیاورد و اتفاق بزرگی را برای ایران و مدیریت فرهنگی کشور رقم بزند. با این اتفاق قول و قرارها و طراح‌هایی برای ساماندهی و جذب بیشتر گردشگر به این شهر ارایه شد اما با وجود این همه حرف، هنوز نه تنها هیچ یک از ابتدایی ترین قول‌ها نیز اجرایی نشده اند بلکه هر روز خبر از حرکت لودرها به سمت یک خانه‌ تاریخی به گوش می رسد.

گفته می شود که بافت تاریخی یزد یکی از نخستین بافت‌هایی است که برای آن «شهردار ناحیه تاریخی» انتخاب شده است؛ شهرداری که نه تنها وظیفه‌ یک شهردار کامل، بلکه مدیریت در مناطق تاریخی شهر را نیز باید انجام دهد. این در حالی است که امیرچخماق به عنوان یکی از مهم ترین جاذبه های یزد بدون توجه و ساماندهی مانده و کسی به دادش نمی رسد. حالا چه توقعی می توان از شهر تاریخی و جهانی شده‌ یزد داشت؟  

میدان امیرچخماق را می‌توان با میدان نقش جهان مقایسه کرد

امیر ترقی‌نژاد، فعال میراث فرهنگی، به امیرچخماق یزد به عنوان یکی از نقاط پرتردد گردشگران خارجی اشاره کرد و در این باره گفت:

این محوطه در قلب بافت جهانی یزد است اما متاسفانه علی رغم همه قول‌هایی که داده‌اند، هنوز هیچ کاری برای ساماندهی آن انجام نشده است، به جز نصب سنگ جدول یا ساماندهی کف برخی معابر.

او محوطه امیرچخماق را با میدان "نقش جهان" مقایسه کرد و ادامه داد:

این میدان باید مانند میدان جهانی "نقش‌جهان" اصفهان ساماندهی شود چون در بسیاری از موارد مشابه یکدیگر هستند اما در میدان امیرچخماق، متکدیان می‌چرخند یا در بازارچه‌ آن جگرکی ها و نانوایی ها فعالیت می‌کنند؛ در حالی که محوطه و بازارچه میدان نقش جهان تقریبا یک وضعیت فرهنگی دارند و صنایع دستی استان را در آن به فروش می‌رسانند.

میدان امیرچخماق جای جگرکی است یا صنایع‌دستی یزد؟

وی با اشاره به اینکه میدان نقش‌جهان با فروش صنایع دستی‌ مختلف، میدانی فرهنگی برای حضور گردشگران ایجاد کرده است، اظهار کرد:

استان یزد صنایع دستی‌ مختلف و مهمی مانند سفال و شعربافی، دارایی بافی، زیلوبافی، ترمه‌بافی و ... دارد که هنوز برخی از آنها به طور کامل معرفی نشده‌اند، با فروش آن‌ها به جای جگرکی و نانوایی که می‌توان آن سطح را به یک منطقه پایین‌تر منتقل کرد، یک موقعیت فرهنگی در میدان ایجاد کرد، همان چیزی که دولت برای جذب گردشگر به آن نیاز دارد.

ترقی‌نژاد ادامه داد:

متاسفانه حاکمیت شهری یزد هنوز دیدگاه های فرهنگی ندارد و بیشتر دیدگاه‌های اقتصادی را مد نظر دارد؛ در حالی که توجه بیشتر به دیدگاه‌های فرهنگی، رشد اقتصادی را به همراه می آورد.

اجازه بازدید از بخشی از بنای امیرچخماق را نمی‌دهند

او مشکلات و آسیب‌های بیشتری را متوجه محوطه امیرچخماقِ قرار گرفته در قلب شهر جهانی یزد دانست و افزود:

در کوچکترین حالت می‌توان گفت موزه آب این منطقه سال‌هاست غیرفعال است یا امکان بازدید از آب‌انبار، راهرو، پشت‌بام و جداره‌ تاریخی امیرچخماق که گردشگران را به بالای پشت بام می‌رساند، از ابتدای دولت یازدهم وجود ندارد.

وی بیان کرد:

همچنین پشت بام میدان، اکنون به انباری تبدیل شده و به نظر می‌رسد این اقدامات برای جلوگیری از ندیدن ترک‌های موجود در جداره امیرچخماق است. در شرایطی که اگر یک مقام بلندپایه به یزد می‌آید به بالای پشت بام امیرچخماق برده می‌شود، در شرایطی که حضور گردشگران در این منطقه خود یک تجمع فرهنگی به شمار می آید.

شهردار بافت تاریخی یزد چه می‌کند؟

وی به حال و روز ناخوش این میدان اشاره کرد و گفت:

این میدان که در میان شهر جهانی یزد قرار گرفته است به  مدیریت شهری از همه جهات نیاز دارد.

این فعال میراث فرهنگی یزد ادامه داد:

یزد اولین شهریست که شهرداری ناحیه تاریخی برای آن ایجاد شده و بیشترین کارش این است که استعلام‌های ساخت‌وساز را پیگیری کند، در حالی که مهمترین وظیفه خود یعنی توجه به فعالیت‌های فرهنگی را نادیده گرفته است، به همین دلیل معتقدم مدیریت شهری در بافت جهانی یزد وجود ندارد و تقریبا هیچ دیدگاه فرهنگ مدِ نظرِ آن نبوده است.

ورود به صفحه اختصاصی معرفی میدان امیرچخماق

امیرچخماق

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

شهاب كاويانى

اولین حسی که مسافرت های داخلی به من دست میده یه حس تاسف باریه که چرا هیچ امکاناتی که شایسته و بایسته این هم آثار تاریخی و زیبا در سراسر کشورمون هست وجود نداره و هیچ مدیریتی برای حفظ و نگهداری این اماکن وجود نداره و در کنار هزینه هایی که بایت ورودیه ها میگیرن هیچ سرویس درستی نمیدن که شهر یزد هم از این قایده مستثنی نیست ، و زمانی که میبینی کشواری دیگه چطور تلاش میکنن جاذبه های توریستی خودشون رو بالا ببرن برای ارز آوری بیشتر و جذب توریست به فکر فرو میری ، امیدوارم روزی برسه که قدر داشته هامون رو خیلی خیلی بیشتر بدونیم و از حضور در این اماکن لذت کافی ببریم ، با سپاس

انتشار:12 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.