karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

15 آذر 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

این روزها و با در دسترس بودن رسانه های تصویری، دیدن تصاویر زیبا از حیات وحش دیگر کار چندان دشواری نیست و با قدری جستجو در گوگل، به راحتی می توان طیفی از برترین عکس های حیات وحش دنیا را تماشا کرد؛ اما امروز می خواهیم به سراغ آثار قابل توجه برنده نوجوان یکی از مسابقات معتبر دنیا در زمینه عکاسی از طبیعت برویم. این عکاسِ برگزیده، جوزا لونستاین (Josiah Launstein) است که 13 سال دارد و تا به حال توانسته با ثبت عکس هایی از حیات وحش کانادا، دو بار جایزه عکاسِ جوان فستیوال عکاسی طبیعت OPOTY در سال های 2014 و 2017 را از آن خودش کند. همراه کارناوال باشید تا ضمن آشنایی با لونستاین 13 ساله، کارهای شاخصش را ببینیم. 

جوزا لونستاین

آشنایی با جوزا لونستاین

جوزا لونستاین، عکاس 13 ساله کانادایی، عاشق گشت و گذار در طبیعت و یادگیری درباره حیوانات است. بدون شک همین دو خصیصه سبب شده اند تا جوزای نوجوان، بدون خستگی، روزها را در شرایط سخت و نامساعد سپری کند تا بتواند عکس موردعلاقه اش را به ثبت برساند. جوزا لونستاین خودش را این گونه معرفی می کند:

 من واقعا چالش های عکاسی حیات وحش رو دوست دارم. توی این شاخه از عکاسی، در کنار یاد گرفتن تکنیک های مختلف، ناچارید یاد بگیرید تا چطور برای عوض شدن شرایط، واکنش مناسب رو نشون بدید. همچنین هیچ وقت مطمئن نیستید که قراره اصلا حیوان مورد نظر رو ببینید و یا فرصت عکاسی ازش رو داشته باشید یا نه! 

لونستاین جوان که علاقه به عکاسی حیات وحش را از پدر و خواهرانش به ارث برده در ادامه می گوید:

من و خونواده م هیچ وقت برای جلب نظر حیوانات از طعمه و یا حقه های مختلف استفاده نکردیم. اگه اتفاق افتاد که فبها؛ در غیر این صورت ما یه تجربه باحال از طبیعت گردی رو پشت سر گذاشتیم و خوشحالیم که حیوان ها رو تحت فشار قرار ندادیم. همچنین هیچ وقت از این موجودات دوست داشتنی انتظار نداشتم که یه خورده اون ورتر وایسن تا من بتونم عکس بهتری رو بگیرم و یا پرنده ای که همین الان از جلوم رد شد، یه بار دیگه از تو نور بگذره تا یه عکس خارق العاده رو به ثبت برسونم. فقط سعی می کنم از اون چیزی که هست، بهترین رو در بیارم.

قسمت جالب تر زندگی جوزا آن است که این نوجوان با استعداد و سختکوش، عکاسی حیات وحش را از 5 سالگی آغاز کرده و در سال 2014 میلادی توانست در مسابقه عکاسی طبیعت Outdoor Photographer مقام نخست عکاس جوان را از آن خود کند. جوزا برای موفقیت همسن و سالان خود می گوید:

همیشه توصیه می کنم از همون چیزی عکاسی کنین که عاشقش هستین، چرا که این عشق واقعا تو عکس هاتون دیده می شه. من فکر می کنم شما برای نشون دادن زیبایی موضوعاتی که بهش علاقه دارین، بیشتر وقت می ذارین و همین راز موفقیته. همین طور فکر می کنم هر چقدر وقت بیشتری رو با دوربین‌تون بگذرونین، عکاس بهتری خواهید شد. پس زمان زیادی رو برای بیرون رفتن و عکاسی اختصاص بدین و دوربین‌تون رو هم فراموش نکنین.

بد نیست بدانید وقتی از شرایط سختی که جوزا لونستاین در عکاسی تجربه کرده حرف می زنیم، یعنی لونستاین در یخبندان کانادا، در انبوهی از لباس های گرم و با دوربین و لنز تله و سه پایه اش، چند روز را در میان برف سپری کرد تا بتواند عکس منحصر به فرد و موردنظرش را بگیرد. عکس مورد نظر یک «گوسفند بزرگ‌شاخ سیرا نوادا» (Sierra Nevada bighorn sheep) را به تصویر می کشد که پس از یک طوفان برفی بهاره در کانادا، برای گردش در دره های کوه سیرا نوادا بیرون آمده است. این عکس که در ادامه می توانید آن را ببینید، جوزا لونستاین را برای بار دوم برنده عکاسِ جوان مسابقه Outdoor Photographer در سال 2017 کرد. جوزا در حال حاضر تنها عکاسی است که توانسته دوبار این عنوان را به خودش اختصاص دهد. 

1- گوسفند بزرگ‌شاخ سیرا نوادا بر بالای کوه

این عکس در حفاظتگاه محیط زیستی ترنکول (Tranquille Ecological Reserve) در استان بریتیش کلمبیای مرکزی کانادا به ثبت رسیده است. 

عکس حیات وحش کانادا

Josiah Launstein

جوزا لونستاین

2- نخستین برف

در این تصویر توله روباه قرمزی را می بینید که از پناهگاهش در کوه های راکی بیرون آمده و در حال کشف دنیای برفی بیرون است. عکس «نخستین برف» یکی از دیگر تصاویری است که جوزا چندین ساعت را در طوفان برفی بهاره سپری کرد تا بتواند این روباه کوچک را به تصویر بکشد. 

عکس حیات وحش کانادا

Josiah Launstein

3- زمستان در راه است!

در این عکس، پیکا یا خرگوش بی دم را می بینید که در حال جمع آوری آذوقه زمستانه است. جوزا درباره این عکس توضیح می دهد:

پیکاها هیچ وقت از جمع آوری غذا برای زمستون خسته نمی شن. نکته ای که برای ثبت این عکس به من کمک کرد، نحوه رفتار یه پیکاست. خرگوش بی دم، اول دور و ور رو چک می کنه، بعد غذاش رو جمع می کنه و بعد دوباره دور و ور رو نگاه می کنه تا ببینه وضعیت به همون شکل قبلیه و اوضاع امنه. در واقع من با استفاده از همین روش تونستم به موقع عکسی رو که می خواستم بگیرم. 

عکس حیات وحش کانادا

Josiah Launstein

4- جنگ گوزن های الک

در این عکس دو گوزن نر الک را می بینید که در فصل جفتگیری در حال پیکار با یکدیگرند. 

عکس حیات وحش کانادا

Josiah Launstein

5- شکارچی کوچک

در این عکس شاهد نگاه خیره یک «جغد کوتوله شمالی» (Northern pygmy owl) هستید که در حین فرآیند شکارش به ثبت رسیده است. جوزا این شکارچی کوچک را در دره فرزر (Fraser Valley) در جنوب غربی بریتیش کلمبیا، شکار کرده است. 

عکس حیات وحش کانادا

Josiah Launstein

6- جنگ گوسفندهای بزرگ‌شاخ

 جوزا لونستاین در سال 2014 با این تصویر توانست مقام عکاس جوان سال را از آن خود کند. او این عکس از جنگ گوسفندهای بزرگ‌شاخ را در کوه های راکی کانادا به ثبت رسانده است.

عکس حیات وحش کانادا

Josiah Launstein

7- حمله غازی

عکس «حمله غازی» یکی از دیگر عکس های جوزاست که توانسته برای او در سال 2015 افتخار بیافریند. لونستاین جوان با این عکس جایزه عکاس حیات وحش سال را به دست آورد. او درباره «حمله غازی» می گوید:

در حال عکاسی از اردک ها در دریاچه برنابی (Burnaby Lake) در بریتیش کلمبیا بودم که متوجه این غاز خشمگین شدم . این غاز نسبت به ورود هر غاز دیگری به قلمرویش واکنش نشان می داد و سعی می کرد آن ها را از این محوطه براند. 

عکس حیات وحش کانادا

Josiah Launstein

8- قطره ها

جوزا این عکس متفاوت را در سفرش به تایلند گرفته است. او توضیح می دهد:

تابستون پارسال برای تهیه یه مستند درباره عکاسی حیات وحش، به تایلند رفتم و اونجا هر طرف رو نگاه می کردی کلی کرم پیله ساز یا شاپرک می دیدی که این ور و اون ور می رن. یه بار تو استراحت بین صحنه ها، بارون گرفت و دیدن قطره های بارون روی بدن این حشره ها واقعا جالب توجه بود. تجهیزاتم به خاطر سفر محدود بود اما با همونایی که همراهم بود این عکس ضد نور رو گرفتم. 

عکس حیات وحش کانادا

Josiah Launstein

9- چشم

 در این عکس نمای بسته ای از صورت یک گوسفند بزرگ‌شاخ را تماشا می کنید که در ابتدای فصل جفتگیری، خود را برای جنگ با دیگر گوسفند های بزرگ‌شاخِ نر آماده می کند. 

عکس حیات وحش کانادا

Josiah Launstein

10- بر فراز کوه

یک گوسفند بزرگ‌شاخ را بر فراز کوه راکی می بینید که در حال استراحت و خوش گذرانی است. 

عکس حیات وحش کانادا

Josiah Launstein

11- بال لاکی رنگی

جوزا لونستاین در این تصویر یک زوج بال لاکی سدری را در کنار رودخانه کروزنست (Crowsnest River) شکار کرده است. 

عکس حیات وحش کانادا

Josiah Launstein

12- دید زدن!

 یک شیر کوهی جوان را می بینید که در پایین کوه های راکی در حال استراحت است و از میان علف های بلند، عکاس و دوربینش را دید می زند. جوزا لونستاین این عکس را در پارک ملی دریاچه های واترتون (Waterton Lakes National Park) در استان آلبرتای کانادا گرفته است. 

عکس حیات وحش کانادا

Josiah Launstein

13- روح زمستانی

یک جغد خاکستری بزرگ بر روی درخت نراد جا خوش کرده است و به صداهای طبیعت در یک روز زمستانی گوش می دهد. 

عکس حیات وحش کانادا

Josiah Launstein

14- تنهایی ساحلی

جالب است بدانید جوزا با این عکس در سال 2017 توانست جایزه بهترین عکاس پرنده سال را به دست آورد. در این عکس جغد تالابی تنهایی را می بینید که برای دید بهتر و شکار موفق، بر بالای درختی نشسته است. لونستاین جوان این عکس را در ساحل اقیانوس آرام در جنوب غربی بریتیش کلمبیا گرفته است. 

عکس حیات وحش کانادا

Josiah Launstein

15- پرنده تنها

تصویری از یک نوع چرخ ریسک آمریکایی را می بینید که یک روز سرد بهاری را در جنوب غربی استان آلبرتا سپری می کند. 

عکس حیات وحش کانادا

Josiah Launstein

سخن آخر

با هم مجموعه ای از تصاویر برگزیده و منحصر به فرد جوزا لونستاین، عکاس 13 ساله کانادایی را دیدیم که همگی در حیات وحش کشور کانادا به ثبت رسیده اند.

حس شما از دیدن این تصاویر چه بود؟

تصور می کردید نوجوانی 13 ساله بتواند در این مرحله عکس هایی حرفه ای ثبت کند؟

شما نیز عکاس حرفه ای جوان یا نوجوانی را می شناسید؟

دیدگاه های خود را با ما در میان بگذارید و بگویید این بار به سراغ معرفی کدام عکاس معروف برویم. 

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.