karnaval.ir

شیرین کیاسروش

انتشار

26 مرداد 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

اگر دوستدار طبیعت هستید و اطلاعات مربوط به جاذبه های طبیعی را در رسانه ها دنبال می کنید، حتما با نام انجمن نشنال جئوگرافیک (The National Geographic Society) آشنایید. نشنال جئوگرافیک سازمانی غیردولتی و مردم نهاد است که از بزرگترین نهادهای غیرانتفاعی در زمینه علمی و آموزشی در سراسر دنیا شناخته می شود. این انجمن در ژانویه 1888 در واشنگتن پایه گذاری شده و زمینه های فعالیت آن جغرافیا، باستان شناسی، حفاظت از آثار باستانی، آشنایی با فرهنگ های مختلف، علوم طبیعی و حفظ محیط زیست است. جان ام. فاهی (John M. Fahey) یکی از مدیران نشنال جئوگرافیک می‌گوید:

هدف ما این است که با تشویق مردم آنها را علاقه‌مند کنیم به سیاره شان توجه و از آن مراقبت کنند.

این روزها طبیعت و حیات وحش خیلی به این نهاد مدیون هستند! چون نه تنها زیبایی های زمین را  معرفی می کند، بلکه در جهت حفظ آن ها تلاش می کند. نشنال جئوگرافیک زیبایی های این سیاره را به مردم می شناساند و توجه مخاطب هایش را به خطرهایی که برای حیوانات و گیاهان به وجود آمده است جلب می کند. 

یکی از فعالیت های جالب نشنال جئوگرافیک انتشار تصویرهای زیبایی ست که عکاسان در سراسر دنیا ثبت می کنند. این عکس ها به مناسبت های مختلف و با موضوع های متنوع جمع آوری می شوند: حیوانات، فرهنگ، دانش و نوآوری، محیط زیست، سفر، عکاسی منظره و غیره. مجموعه ای که امروز با هم خواهیم دید چند عکس برگزیده از میان تصویرهای زیبای عکاسی منظره (Landscape Photography) است که مخاطبان نشنال جئوگرافیک ثبت کرده و برای این انجمن فرستاده اند. این ها بهترین عکس هایی هستند از ابتدای سال 2018 تا کنون برای این نهاد فرهنگی فرستاده شده اند.

تماشای عکس های این مجموعه زیبا ما را به سرتاسر دنیا می برد و جلوه هایی شگفت انگیز را نشان مان می دهد. پیش از این نیز برای شما مجموعه‌هایی از عکس های منتخب نشنال جئوگرافیک را منتشر کرده ایم که می توانید از طریق بخش مطالب مرتبط به بعضی آن ها دسترسی داشته باشید و یا عنوان نشنال جئوگرافیک را در سایت کارناوال جست‌و‌جو کنید.

با کارناوال همراه شوید تا بار دیگر سفری به درون دنیای رنگ ها و زیبایی ها داشته باشیم.

1- برف روی دریاچه بلد (Lake Bled) در شمال غرب کشور اسلوونی، صحنه ای شبیه به داستان های افسانه ای به وجود آورده است. در جزیره کوچک میان دریاچه، کلیسایی قرار دارد که از اواخر قرن 17 تا به امروز فعال است.

دریاچه بلد اسلوونی

Jaka Ivancic

2- یک کوهنورد در دره یوسیمیتی کالیفرنیا (Yosemite Valley) صبحش را این گونه شروع می کند.

اریک هریس (Eric Harris) که این تصویر را ثبت کرده است می گوید:

آدرنالینی که به خاطر ایستادن بر لبه صخره 305 متری در بدنم ترشح شد کمک کرد که خواب از سرم بپرد!

دره یوسیمیتی کالیفرنیا

Eric Harris

3- "ابراج البیت" مجموعه ای از هفت برج مدرن شهر مکه است که در مجاورت با مسجد الحرام قرار دارند. بلندترین برج این مجموعه، هتلی پنج ستاره است که ظرفیت پذیرایی از 100,000 مهمان را دارد. ابراج البیت در سال 2012 بازگشایی شد و علاوه بر کاربری اصلی آن به عنوان هتل، از بخش های مختلف دیگری مانند رستوران، باشگاه، مرکز درمانی، مرکز خرید و کتابخانه تشکیل شده است. این مجموعه از نظر ارتفاع (با ارتفاع 581 متری) بلندترین برج عربستان سعودی و پنجمین برج بلند غیرمتکی دنیاست و از نظر حجم نیز (با مساحت 1,500,000 مترمربع) بزرگترین ساختمان جهان به شمار می رود. در بالای مرتفع ترین برجِ این مجموعه، یک ساعت چهار وجهی قرار دارد که با عرض 43 متر بزرگ ترین ساعت دنیا شناخته می شود. تصویری که از فراز شهر مکه ثبت شده است عظمت این بنا را نشان می دهد.

جالب است بدانید که سالانه 15 میلیون مسلمان برای برگزاری مراسم حج به مکه می آیند. ورود به شهرهای مکه و مدینه فقط برای مسلمانان جایز است و غیرمسلمانان حتی اجازه ندارند که به حریم هوایی این شهرها وارد شوند.

 

برج ساعت مکه

Ammar Alamir

4- مسیر راه آهن تادامی (Tadami Line) به طول 135.184 کیلومتر در ژاپن قرار دارد. ترویو آرایا (Teruo Araya) که این لحظه زیبا را ثبت کرده است می گوید:

چشم اندازی که از درون قطار دیده می شود خیره کننده است! این قطار از روی پل های زیادی عبور می کند و از میان شکوفه های گیلاس در بهار، رنگ های سبز در تابستان، برگ های رنگارنگ در پاییز و برف در زمستان می گذرد.

راه آهن تادامی ژاپن

Teruo Araya

5- ورزشکاری که یخ ها را می پیماید، در غار یخی دریاچه بایکال (Lake Baikal) در سیبری شرقی.

این دریاچه با عمق 1641 متری عمیق ترین دریاچه جهان است و حجم آبی که در خود دارد (23,615 کیلومترمکعب) بیش تر از مجموع آب های گریت لیکس (Great Lakes) یا دریاچه های بزرگ آمریکاست. در زمستان ها آب دریاچه بایکال ممکن است یخ هایی با ضخامت بیش از 1 متر تشکیل بدهد و غارهایی از دیواره های یخی بسازد.

گریت لیکس به پنج دریاچه ای گفته می شود که چند ایالت آمریکا را در بر می گیرد و در مرز بین این کشور با کانادا قرار دارد. این دریاچه ها مجموعا 244,106 کیلومترمربع مساحت و 22,671 کیلومترمکعب حجم دارند.

غار یخی دریاچه بایکال سیبری

Zhu Xiao

6- تراس بندی (Terracing) شالیزارها در جزیره بالی اندونزی

 تراس بندی تکنیکی است که به کمک آن می توان اراضی شیب دار را به اراضی تقریبا مسطح تبدیل کرد و در سطح آن عملیات کشت و زرع انجام داد. تراس بندی در تپه ها یا زمین های کشاورزی ناهموار مانع فرسایش خاک می شود و به آبیاری بهتر کمک می کند.

جزیره بالی اندونزی

Evgeny Vasenev

7- چونگ‌ کینگ (Chongqing) یا چونگ‌ چینگ در جنوب غربی چین، منزل 30 میلیون نفر از مردم این کشور است. 

این شهر برای بیش از 100 روز در طول سال مه آلود است. نام مستعار فاگ سیتی (Fog City یا شهرِ مه) به درستی برای شهرهای چونگ کینگ و سیاتل (Seattle) انتخاب شده ست. شهر سیاتل در آمریکا، که خواهر خوانده چونگ کینگ خوانده می شود، نیز در بیشتر روزهای سال هوایی مه آلود دارد. 

شهر چونگ کینگ چین

Alexander Kaunas

8- خورشید از پشت کوه ها بر دریاچه آبراهام (Abraham Lake) در رشته کوه های راکی کانادا (Canadian Rockies) طلوع می کند. نوسان سطح آب در این منطقه باعث می شود تا وضعیت یخ های این دریاچه حتا در زمستان غیرقابل پیش بینی باشد.

کوه های راکی کانادا

Jin Gong

9- مردی درون یک مخزن آب طبیعی در مکزیک غواصی می کند. نور خورشید خودش را به عمق این آب رسانده است.

فابریس گورین (Fabrice Guerin) درباره ثبت این عکس می گوید:

این یک تجربه حیرت انگیز و ویژه است. چنین تجربه ای فقط یک بار برای هنرمندی که در زیر آب عکاسی می کند رخ می دهد. رازآلود بودن، زیبایی و فراوانی این منظره های زیر آب چنان بود که من احساس می کنم دنیای دیگری را کشف کرده ام.

غواصی ، مکزیک

Fabrice Guerin

10- ساحل ناواجیو (Navagio Beach) یا شیپ رِک (Shipwreck) در جزیره زاکینتوس (Zakynthos) یونان

کشتی موتوردار پاناجیوتیس ساخت کشور اسکاتلند، 43 سال بعد از ساخته شدن، در سال 1980، در ساحل ناواجیو به گل نشست. در اواخر عمر این کشتی از آن برای حمل اجناس قاچاق استفاده می کردند. پاناجیوتیس در نزدیکی جزیره زاکینتوس با هوای طوفانی برخورد می کند و قاچاقچیانی که از سوی نیروی دریایی تعقیب می شدند، آن را رها کردند و فرار کردند. کشتی در این محل ماندگار و تبدیل به یک جاذبه زیبای توریستی و عکاسی شد.

ساحل ناواجیو ، شیپ رک

Srdjan Vujmilvic

11-  جوسلین کورنو (Josselin Cornou) معتقد است که این عکس را فقط در شرایط خیلی ویژه ای می شد گرفت:

بعد از غروب آفتاب، همزمان با یک باران سیل آسا.

 این تونل قدیمی واقع در هلنزبور (Helensburgh) در ایالت نیو ساوت ولز (New South Wales) استرالیا، زمانی محل حرکت قطارها و بسیار شلوغ بوده اما امروز ساکنان جدیدی پیدا کرده است:

شهری از کرم های شب تاب، جمعیت این ایستگاه قطار قدیمی را تشکیل می دهند و در روزهای بارانی این نورهای زیبا را به وجود می آورند.

تونل هلنزبور نیوساوت ولز استرالیا

Josselin Cornou

12- در سال 2002 فوران کوه آتشفشانی اِتنا (Etna) در شمال شرقی جزیره سیسیل (Sicily) ایتالیا باعث شد که گدازه ها جنگل را ببلعند و بخشی از آن را نابود کنند.

جالب است بدانید که در یکی از صحنه های فیلم جنگ ستارگان از این منطقه به عنوان بخشی از منظره سیاره موستافار (Mustafar) فیلم برداری شده است.

جنگل سیسیل ایتالیا

Placido Faranda

13- در شمال منطقه سین‌کیانگ (Xinjiang) یا شین‌جیانگ چین، گله داران شترها، گوسفندها و گاوها را به مراتع جدیدی هدایت می کنند که در طول زمستان بتوانند در آن جا به چرا بپردازند. تابستان های این منطقه گرم و بسیار خشک است. 

گله داری در چین

Songge Cui

14- مه صبحگاهی بر شمال غرب نیومکزیکو کشیده می شود، جایی که تک صخره شیپروک (Shiprock) با ارتفاع 2187 متری قد علم کرده است. شکل گیری این صخره برای مردم قبیله ناواهو (Navajo) که سرزمین اطراف آن را در اختیار دارند، اهمیت خاصی دارد.

ناواهو با جمعیت سیصدهزار نفری، یکی از بزرگترین قبایل سرخ پوستی ایالات متحده آمریکاست.

تک صخره شیپروک

Henry Do

15- اسکی بازانی که در مناطق بکر و دور افتاده اسکی می کنند، به کوه پانتا کلابر (Punta Calabre) در مرز فرانسه و ایتالیا صعود کرده اند. پس از پایان یک سفر دشوار، این اسکی بازان ایتالیایی ارتفاعی در حدود 1,219 متر را فتح می کنند.

کوه پانتا کلابر

Reiner Aichholz

16- پنجره های رنگارنگ، این خیابان در سنگاپور را که به طور معمول پر از فعالیت و شلوغی ست، رنگین و جذاب کرده اند.

شلوغی این خیابان باعث می شد که آندره زد (Andrei Z) نتواند از این منظره زیبا عکس برداری کند. او می گوید:

در آخرین روز اقامتم در حال عبور از این جا بودم که متوجه شدم تمام این منطقه مانند بیابانی خالی از جمعیت شده است، فوق العاده بود! چند عکس از این ساختمان با همه درخششی که داشت گرفتم، به هرحال اینجا دیگر زندگی جریان نداشت. خنده دار بود که ناگهان متوجه شدم در انتظار ورود نشانه ای از یک انسان به قاب تصویر هستم. 

خیابانی در سنگاپور

Andrei Z

17- میتسوهیکو کامادا (Mitsuhiko Kamada) از تکنیک نوردهی طولانی استفاده کرده است تا از این ابرهای صبحگاهی رویایی بر فراز شهر تسوبتسو (Tsubetsu) در جزیره هوکایدو (Hokkaido) ژاپن عکاسی کند.

تسوبتسو شهری کوچک در شمال ژاپن است و جمعیتی در حدود 5000 نفر را در خود جای داد.

نوردهی طولانی (Long-exposure) تکنیکی ست که برای ثبت تصویر از عناصری که بازتاب نوری کم دارند و نیز در محیط هایی که روشنایی زیادی ندارند استفاده می شود.

ورود به صفحه آشنایی با نوردهی طولانی

شهر تسوبتسو

Mitsuhiko Kamada

18- نور شفق قطبی در آسمانِ یک شب پاییزی در نروژ.

برای ثبت عظمت این پدیده از تکنیک نوردهی طولانی استفاده شده است.

شفق قطبی یک پدیده جوی ست که در عرض های نزدیک به دو قطب کره زمین نورهای رنگین و متحرکی در آسمان شب به وجود می آورد.

شفق قطبی در نروژ

Øyvind Blomstereng

19- کشاورزان در استان پنجاب پاکستان علوفه ها را درو می کنند.

این علوفه ها هر دو هفته یک بار برای غذا دادن به گاوهای شیرده درو می شوند.

پنجاب پاکستان

Zill Niazi

20- جاش هایدبرت (Josh Heidebrecht) هنگام ثبت این تصویر ماجرای جالبی را تجربه کرد؛ زمانی که او و دوستانش ماشین شان را کنار زدند تا ببینند بین درختان چه چیزهای جالبی می توانند بیابند. او می گوید:

در حال گشتن بودیم که یک سنجاب بالای سر من کمی پچ پچ کرد و باعث شد که من به بالای سرم نگاه کنم.  خوشبختانه لنز واید (wide-angle lens) را همراه خودم آورده بودم و توانستم این چشم انداز را از درختان سرخ چوبی که قسمت هایی از آن ها سوخته بود ثبت کنم؛ درختانی که در سکوتی عجیب بالای سر ما قد برافراشته بودند.

شمال کالیفرنیا

Josh Heidebrecht

سخن آخر

نشنال جئوگرافیک از معتبرترین و فعال ترین نشریه ها در زمینه عکاسی ست. تصاویر زیبایی از منظره های گوناگون را دیدیم. این تصاویر از میان هزاران عکسی که از سرتاسر دنیا برای این انجمن فرستاده می شوند برگزیده شده اند. 

شما چقدر با نشنال جئوگرافیک آشنایی دارید؟

آیا شما نیز از دنبال کنندگان و علاقه مندان به عکس های نشنال جئوگرافیک هستید؟

به ما بگویید که درباره انتخاب این عکس ها چه فکر کردید.

 

 

 

زندگی برای من یعنی کتاب هایم و سفرهایم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.