karnaval.ir

مهسا محرابی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

28 آبان 1395

به روز رسانی

26 فروردین 1402

ترکیه کشوری هم مرز با ایران است که از نظر گردشگری جایگاه خوبی را در میان کشورهای منطقه دارد. سالانه گردشگران زیادی به این کشور سفر می کنند و با گشت و گذار در آن خاطرات خوشی را برای خود رقم می زنند. در ترکیه جاذبه های طبیعی و تاریخی زیادی وجود دارند که چهره ای متفاوت به شهرهای مختلف آن بخشیده اند و هر یک علاقه مندانی را به سوی خود جلب می کنند.

در کنار دیدنی های رنگارنگی که در جای جای این سرزمین دیده می شوند فرهنگی غنی نیز در تمام نقاط آن جریان دارد که می تواند تجربه ای متفاوت از سفر را برایتان به ارمغان بیاورد. یکی از تجربیات چشیدن غذاهای خوشمزه ای است که در رستوران های کوچک و بزرگ این کشور سرو می شوند و به شما این فرصت را می دهند تا طعم های خلق شده توسط آشپزهای ترکیه ای را امتحان کنید و با فرهنگ غذایی مردمان این کشور آشنا شوید.

در میان غذاهای ترکیه کباب ها جایگاه خاصی دارند و در انواع مختلفی تهیه می شوند. امروز قصد داریم سفری خوشمزه در میان کباب های این کشور داشته باشیم و از طعم متفاوت آنها لذت ببریم.

نگاهی به فرهنگ غذایی ترکیه

ویژگی های فرهنگی امپراطوری عثمانی تاثیر شگرفی را در غذاهای ترکیه گذاشته است و این مسئله در کنار قدرت صنعت گردشگری این کشور، باعث شده تا نام غذاهای ترکیه به عنوان یکی از برجسته ترین و اشتها آورترین غذاهای جهان مطرح شوند. میراث غذایی عثمانی در نتیجه ترکیب انواع شیوه های پخت و پز و مواد اولیه ی غذاها در آسیای مرکزی، قفقاز، خاورمیانه، مدیترانه و بالکان به وجود آمده و ساختاری چند فرهنگی دارد.
به دلیل استفاده ی زیاد از سبزیجات و ماهی تازه و روغن زیتون غذاهای این کشور از غذاهای غنی جهان نیز به حساب می آیند. مواد پر کاربرد در آشپزی ترکیه گوشت، سبزیجات و حبوبات را شامل می شوند و به دلیل استفاده از غذاهای آبکی و خورش مصرف نان نیز در این کشور بالا است.

صبحانه، بخش مهمی از وعده های غذایی برای ساکنان ترکیه می باشد و موادی سالم، مغذی و خوشمزه را شامل می شود که در نقاط مختلف به شکل های متفاوتی سرو می گردد. سبزیجات، گوجه فرنگی، خیار و فلفل از جمله موادی هستند که در صبحانه به همراه پنیر، تخم مرغ، زیتون، عسل، خامه وشیر خورده می شود. نان های محلی هر منطقه ، نان ذرت و نان حلقه ای یکی از اجزای اصلی این وعده ی غذایی به شمار می روند. در روز های یکشنبه صبحانه مفصل تر تهیه می گردد و بهانه ای برای دورهمی های اجتماعی را ایجاد می کند .

کباب ها جایگاه خاصی در فرهنگ غذایی ترکیه دارند و با روش های متفاوتی طبخ می شوند در کنار این کباب ها بسته به مواد تشکیل دهنده و شیوه ی پخت، برنج، برنج بلغور و سبزی نیز سرو می گردد.

1) کباب کلاسیک | شیش کباب Şiş kebab

یکی از معروف ترین کباب هایی که در ترکیه می توانید طعم لذیذ آن را بچشید، شیش کباب است که از کلاسیک ترین کباب های ترکی به حساب می آید.

برای طبخ این غذا، گوشت گوسفند و یا گاو را که در تکه های کوچک برش داده اند، از یک شب قبل در موادی از قبیل، نمک، آبلیمو سیر، روغن زیتون، زیره، فلفل قرمز می خوابانند. قطعات گوشت را به سیخ می کشند و سپس آنها را روی ذغال می گذراند تا به خوبی کبابی شده و آماده ی خوردن شود. شاید یکی از تفاوت های این کباب با انواع دیگر آن این باشد که معمولا برای مزه دار کردن گوشت آن از سبزیجان استفاده نمی کنند.

بدون شک امتحان شیش کباب در ترکیه لذتی است که باید آن را حتما تجربه کنید.

شیش کباب

2) آدِنا کباب | Adana Kebabı

یکی دیگر از کباب های معروف و خوشمزه ی ترکیه آدنا کباب است که باید بهترین و با کیفیت ترین نوع آن را در ترکیه مزه کنید.

برای طبخ این کباب معمولا از  گوشت گاو استفاده می شود اما گاهی هم مخلوطی از تکه های گوشت گاو و گوسفند را انتخاب می کنند. گوشت چرخ شده را با مخلوطی از پیاز، سیر، ادویه جات و ترشیجات مخصوص ترکی مزه دار می کنند. ترک ها ادویه ای مخصوص به خود را دارند که از ترکیب مواد و ادویه های مختلف زیادی تشکیل می شود؛ این ترکیب شامل سماق، پاپریکا، تخم رازیانه، دانه کنجد، زیره، دارچین، فلفل شیرین، نعناع و پونه کوهی می باشد.

در مرحله بعد باید گوشت مزه دار شده را مانند کباب کوبیده ی ایرانی به سیخ کشید و روی آتش گذاشت.چربیِ گوشت عث انسجام مواد می شود و به هنگام پخت روی آتش، مزه ای لذیذ به غذا می دهد.

وقتی آدِنا کباب آماده شود، باید سیخ را از آن جدا کرد. در نهایت چیزی کهسرو می گردد مشابه همان چیزی که ما با عنوان کباب کوبیده می شناسیم.

اگر به ترکیه سفر کردید و خواستید آدِنا کباب را امتحان کنید این نکته را در نظر بگیرید که آدِنا کباب غذای تندی است و شاید هر کسی نتواند آن را بچشد. اگر هم تندی و آتشین بودن این کباب برایتان مسئله ای نبود، می توانید آن را با مخلوطی از فلفل سبز، فلفل قرمز، پیاز، گوجه فرنگی، بلغور و سبزی پلو نوش جان کنید.

آدِنا کباب

3) یورفا کباب | Urfa Kebabı

یورفا کباب نام یکی از غذاهای محبوب ترکیه است؛ کبابی که به گفته ی خود ترک ها از نظر محبوبیت و خوشمزگی بعد از آدِنا کباب قرار دارد و آن را پسر عموی آدِنا می نامند. در رابطه با طرز تهیه و مواد اولیه این کباب باید بدانید که تفاوت چندانی با آدنا کباب ندارد. اصلی ترین تفاوت این دو در تند مزه نبودن یورفا کباب است. در مواد اولیه این کباب از فلفل قرمز شیرین استفاده می شود و طعم ملایم تری نسبت به آدنا دارد. تفاوت دیگر این کباب در این است که در مقایسه با آدنا کمی آبدارتر سرو می شود. پس اگر نتوانستید در سفر به ترکیه  آدنا را به دلیل طعم تند آن امتحان کنید حتما یورفا بهترین گزینه برای شما خواهد بود. 

4) جوق کباب | Çöp Şiş

 جوق کباب از کباب های ذغالی و لذیذ ترکیه به شمار می رود. این کباب را معمولا به عنوان پیش غذا سرو می کنند چرا که ترک ها معتقدند که جوق کباب معده را آماد می کند تا بتوان به راحتی و با اشتهایی باز کباب های خوشمزه و غذاهای دیگر ترکی را نوش جان کرد. 

برای طبخ این کباب لذیذ، گوشت بره را با مواد مختلف مزه دار می کنند و در قطعات کوچک برش می دهند. شاید یکی از تفاوت های این کباب در این است که در تهیه ی آن از سیخ های کوچک چوبی استفاده می شود. 

البته ممکن است با کبابی با گوشت گوسفند و یا حتی مرغ هم برخورد کنید که با عنوان جوق کباب سرو می شود. اصلا تعجب نکنید چرا که بعضی ها جوق کباب را با این نوع از گوشت تهیه می کنند.

یورفا کباب

جوق کباب

5) دونر کباب یا کباب ترکی | Döner Kebabı

دونر کباب درواقع همان کباب ترکی خودمان است و به عنوان یکی از محبوب ترین، معروف ترین و خوشمزه ترین کباب های ترکی در سطح جهان از آن یاد می شود به طوری که شاید لازم نباشد برای چشیدن طعم آن حتما به ترکیه سفر کنید. اما بدون شک اگر دلتان می خواهد یک کباب ترکی اصیل و درجه یک را امتحان کنید باید در ترکیه به جستجوی آن بپردازید. جالب است بدانید این کباب تاریخچه ی جالبی دارد؛ زمانی که اسکندر افندی که در شهر بورسای ترکیه زندگی می کرده است، در سال 1800 میلادی دست به اختراع جالبی می زند. او نوعی از کباب را اختراع می کند که گوشت را سیخ می کرد و دور آتش می چرخاند. حاصل کار او همان کباب ترکی امروزی و یا دونر کباب است.

6 ) اسکندر کباب | Iskender Kebabı

اسکندر کباب نام یکی از کباب های معروف و خوش طعم شهر بورسای ترکیه است. پیشنیه ی این کباب هم به اسکندر افندی که در اواخر قرن 19 در ترکیه زندگی می کرده است، می رسد. بدون شک ترکیبی که این کباب دارد می تواند خبر از طعم و مزه ی بی نظیر آن بدهد. این کباب از دو بخش تشکیل شده است؛ گوشت کباب شده و سس مخصوص آن.

بری تهیه ی سس آن پوره ی گوجه فرنگی را با روغن زیتون و فلفل در یک ماهی تابه تفت می دهند و بعد از مدت کوتاهی به آن نمک، فلفل تند و سبزی های معطری مثل جعفری تازه و نعنا به عنوان چاشنی اضافه می کنند.

این کباب را هم مثل دونر کباب روی کباب گردان های عمودی طبخ می کنند اما اگر بخواهید آن را در منزل درست کنید می توانید تکه های گوشت گوسفند و یا گاو را در مواد بخوابانید و بعد آن ها را کباب کنید. سپس با سس مخصوص اسکندر کباب نوش جان فرمایید.

دونر

اسکندر کباب

7) علی نازیک کباب | Ali Nazik Kebabı

علی نازیک کباب از نظر محبوبیت رقیب اسکندر کباب به حساب می آید. اگر از آن دست افرادی هستید که به کباب خیلی علاقه دارید باید برای یک بار هم که شده علی نازیک کباب را امتحان کنید وگرنه نمی توانید ادعای حرفه ای بودن در این دنیای خوشمزه را داشته باشید.

برای تهیه ی این کباب بی نظیر که قدمت آن به قرن 16 میلادی می رسد، از گوشت بره استفاده می کنند البته اگر بخواهید غذایی مقرون به صرفه داشته باشید گوشت گاو و گوسفند هم انتخاب بدی نیست. تکه های گوشت را پس از کباب کردن در بشقابی حاوی بادمجان کبابی و ماست بگذارید و آنها را با هم سرو کنید.

فراموش نکنید که گوشت مزه دار شده و کباب شده به همراه طعم بی نظیر بادمجان کبابی و ماست، ترکیب لذیذی است که باید در سفر به ترکیه آن را تجربه کنید.

8) مرغ کباب | Tavuk SIS 

مرغ کباب که به آن Tavuk SIS با تلفظ ( tah-vook ) یک کباب طبخ شده با گوشت مرغ است که می تواند پیشنهاد خوبی برای کسانی باشد که علاقه ی چندانی به گوشت قرمز ندارند و از طرفی می خواهند کباب های کم نظیر ترکی را نیز امتحان کنند.

برای تهیه ی مرغ کباب، تکه های گوشت مرغ را در موادی مثل شیر، ماست، روغن زیتون، ادویه ها و ترشی های ترکی می خوابانند تا مزه دار شود. سپس آن ها را به سیخ می کشند و کباب می کنند.

به عنوان چاشنی از سس تند قرمز و یا رب فلفل قرمز در کنار این غذا استفاده می شود.

علی نازیک کباب

مرغ کباب

9) بیتی کباب Beyti Kebab

Beyti نام یک رستوران با پیشنیه ای تاریخی در ترکیه می باشد که امروز شعبه های زیادی را افتتاح کرده است و از رستوران های محبوب ترک ها به شمار می رود. برای طبخ این کباب لذیذ گوشت گاو و یا گوسفند مزه دار شده را در خمیری نازک مثل یوفکا می پیچند. سپس ترکیب به دست آمده را به قطعات کوچک تقسیم می کنند و به سیخ می کشند و کباب می کنند.

از ماست و سس گوجه فرنگی و سبزیجات معطر به عنوان چاشنی این کباب استفاده می شود. البته ممکن است بیتی کباب را با برنج هم سرو کنند.

10) پاتیجانلی کباب | Patlıcanlı Kebabı

پاتیجانلی کباب یا همان بادمجان کباب یکی از غذاهای خوش طعم و کباب های متفاوت ترکیه است. این کباب ترکیبی از گوشت گوساله و یا گوسفند با بادمجان و مخلفاتش را شامل می شود. برای آماده کردن این غذای خوشمزه، بادمجان را به صورت حلقه ای برش می دهند و جداگانه سرخ می کنند. تکه های گوشت هم به صورت جدا سرخ می شود. سپس در یک سیخ به صورت یکی در میان بادمجان و گوشت می گذارند و آن را کباب می کنند. البته اگر نخواهید روی آتش کباب کنید می توانید، همین ترکیب را درون ظرفی بچینید و در فر بگذارید. بعد از پخته شدن در کنار چاشنی های مختلف و با نان و یا برنج این کباب خوشمزه را میل کنید.

بیتی کباب

پاتیجانلی کباب

سخن آخر

تا به حال به ترکیه سفر داشته اید؟

کدام یک از این کباب ها را چشیده اید؟

منتظر نظرات و تجربیات شما هستیم...

هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردم که در دنیای گردشگری و سفر فعالیت کنم؛ برای کسی که در دبیرستان ریاضی و در دانشگاه آی‌تی خوانده کار و پیشه، خشک‌تر از این‌ها معنی می‌شود؛ اما اتفاقی‌تر از چیزی که فکرش را بکنم وارد دنیای سفر شدم.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

10 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

nice thanks

انتشار:03 آذر 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

لطفا اسامی رو درست ترجمه کنید درموردغذایی که اسمشو نمیتونید ترجمه کنید مطلب ننویسید

انتشار:18 مرداد 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

بله ، دونر کباب،شیش کباب ،سوپ شیر وقارچ بسیار خوشمزه و پیتزاترک

انتشار:27 اردیبهشت 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.