karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

05 دی 1396

به روز رسانی

26 شهریور 1398

وقتی به کشور و مقصدی خارجی سفر می کنیم، در اغلب موارد دیگر خبری از ماشین های شخصی نیست که به میل و علاقه خودمان شهر را بگردیم. در نتیجه نخستین گزینه برای گشت و گذار در مقصد، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند تاکسی، اتوبوس، مترو و ... است. البته در شهرهای بزرگ و توریستی مانند استانبول، دبی، رم، بانکوک و ... به سبب بزرگی و وسعت قابل توجه شهر، سیستم حمل و نقل پیچیده ای به چشم می خورد و چیزهای بسیاری هست که باید درباره آن ها دانست. اتوبوس ها یکی دو تا نیستند و خطوط مترو، تراموا و یا قطارهای شهری هر کدام داستانی جداگانه دارند. بسیاری از شهرها بلیت الکترونیک مخصوص به خود را دارند که اغلب اوقات داشتن چنین کارت های هوشمندی، اجباری بوده و یا در بهترین حالت هزینه ها را کاهش می دهند.

به همین دلیل بر آن شدیم تا در مجموعه ای از مقاله ها به صورت جداگانه به گزینه های متنوع حمل و نقل درون شهری کشورهای مختلف بپردازیم و اطلاعات پیش از سفرمان را افزایش دهیم. به این ترتیب هم از هزینه های رفت و آمد درون شهری آگاه می شویم و هم خواهیم دانست که برای گردش در مقصد چقدر دستمان باز است.

امروز کارناوال به سراغ شهر دبی می رود و سیر تا پیاز گشت شهری دبی را برای شما رو می کند. همراه ما باشید تا با دستی پر از اطلاعات مفید به دبی سفر کنید.

ورود به راهنمای استفاده از حمل و نقل عمومی استانبول

راهنمای حمل و نقل دبی

نول کارت | بلیت الکترونیک دبی 

برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی دبی، باید بلیت الکترونیک شهر یا همان «نول کارت» را تهیه کنید. در مجموع 4 نوع متفاوت نول کارت وجود دارد که عبارت اند از: نول کارت قرمز، نول کارت طلایی، نول کارت نقره ای و نول کارت آبی.

برای پیدا کردن نزدیک ترین پایانه محل فروش نول کارت، بر روی این لینک کلیک کنید. 

در ادامه با هر یک به صورت جداگانه آشنا می شویم:

*نول کارت قرمز

نول کارت های قرمز کاغذی هستند، می توانید آن ها را از هر دستگاه فروش بلیت تهیه کرده و از آن ها برای پرداخت هزینه مترو، اتوبوس و یا اتوبوس آبی استفاده کنید.

اگر تنها چندین روز مسافر دبی هستید و استفاده محدودی از نول کارت خواهید داشت، نول کارت قرمز بهترین گزینه برای شما خواهد بود. هزینه خرید این نول کارت 2 درهم امارات (37,404 تومان) بوده، تا 90 روز اعتبار داشته و تا حداکثر 10 بار قابلیت استفاده دارد. البته باید بدانید که نول کارت های قرمز دارای محدودیت هستند و فقط برای یک نوع وسیله حمل و نقل عمومی می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. یعنی به طور مثال اگر یک نول کارت قرمز دارید، فقط در اتوبوس ها و یا فقط در متروی دبی قابلیت استفاده از آن را خواهید داشت و در صورتی که بخواهید در طول سفر خود، هم از مترو و هم از اتوبوس های دبی استفاده کنید، باید دو نول کارت جداگانه بخرید.

هزینه: 2 درهم امارات (37,404 تومان)

نول کارت قرمز

*نول کارت نقره ای

نمونه ای از بلیت های هوشمند و الکترونیکی هستند که می توانید آن ها را تا 5,000 درهم امارات (93,510,000 تومان) شارژ کنید. هزینه خرید نول کارت های نقره ای 25 درهم امارات (467,550 تومان) بوده که 14 درهم امارات (261,828 تومان) آن اعتبار اضافه است. برخلاف نول کارت قرمز، امکانش را دارید تا از این کارت به صورت نامحدود و همزمان برای تمام گزینه های مختلف حمل و نقل عمومی دبی استفاده کنید. خوب است بدانید که نول کارت های نقره ای اعتباری 5 ساله دارند و می توانید آن ها را از تمام دفاتر فروش بلیت، ماشین های فروش بلیت، دفاتر خدمات مشتری RTA و یا نمایندگی های آن ها تهیه کنید.

هزینه خرید: 25 درهم امارات (467,550 تومان)

نول کارت نقره ای

*نول کارت طلایی

نول کارت های طلایی نمونه پیشرفته تری از نول کارت های نقره ای هستند با این تفاوت که راحتی بیشتری را به شما هدیه می دهند، چرا که با داشتن نول کارت های طلایی و با پرداخت هزینه‌ای بیشتر، می توانید از بخش های درجه یک سیستم حمل و نقل عمومی دبی استفاده کنید. البته اگر سوار وسیله ای بدون صندلی ویژه و یا بخش طلایی شدید، دیگر هزینه بیشتری پرداخت نمی کنید. هزینه این نول کارت ها برابر با 25 درهم امارات (467,550 تومان) است که 14 درهم امارات (261,828 تومان) آن شارژ اضافه نول کارت خواهد بود. نول کارت های طلایی برای 5 سال اعتبار دارند و محدودیتی در استفاده این کارت به صورت همزمان در وسایلی چون مترو و اتوبوس و ... وجود ندارد. این کارت ها را تنها از دفاتر فروش بلیت مترو می توانید تهیه کنید.

هزینه خرید: 25 درهم امارات (467,550 تومان)

نول کارت طلایی

*نول کارت آبی

 این نول کارت ها بیشتر به کار شهروندان دبی می آیند و هزینه و امکانات به خصوصی را ارایه می دهند. نول کارت های آبی کاملا شخصی و هوشمند بوده و می توان آن ها را تا 5,000 درهم امارات (93,510,000 تومان) شارژ کرد. می توانید از نول کارت های آبی در هر گونه وسیله حمل و نقل عمومی استفاده کنید. یکی از مزیت های ویژه نول کارت آبی آن است که در صورت گم شدن، نیازی نیست که نگران اعتبار کارت تان باشید. چرا که برای استفاده از نول کارت آبی نیاز است در هر ایستگاه شناسایی شوید و بنابراین کسی نمی تواند از کارت گم شده شما سو استفاده کند. هزینه این کارت ها 70 درهم امارات (1,309,140 تومان) بوده که 20 درهم امارات (374,040 تومان) اعتبار نول کارت خواهد بود. همچنین خوب است بدانید در صورتی که از دانش آموزان شهروند، سالمندان یا شهروندان ناتوان جسمی دبی باشید، تخفیف های ویژه ای به شما تعلق می گیرد. نول کارت های آبی را تنها از دفاتر فروش بلیت دبی می توانید تهیه کنید.

هزینه خرید: 70 درهم امارات (1,309,140 تومان)

نول کارت آبی

نحوه محاسبه هزینه ها با نول کارت

مناطق شهر دبی به 7 منطقه تقسیم می شوند و نرخ سفرهای درون شهری مترو، اتوبوس و تراموای دبی، بسته به مسافتی که درون این 7 منطقه طی می کنید و البته نوع نول کارت شما متفاوت خواهد بود. این هزینه به صورت خودکار محسابه شده و از کارت شما کسر می شود. به این ترتیب لازم است که هم در ابتدای ورود به وسیله نقلیه و هم در هنگام خروج از مترو، اتوبوس یا تراموا از کارت خود استفاده کنید.

جدول زیر به بررسی هزینه سفرهای درون شهری دبی می پردازد. 

هزینه / نوع کارت   نول کارت قرمز نول کارت نقره ای نول کارت طلایی نول کارت آبی
در یک منطقه 4 درهم امارات (74,808 تومان) 3 درهم امارات (56,106 تومان) 6 درهم امارات (112,212 تومان) 3 درهم امارات (56,106 تومان)
در دو منطقه همجوار 6 درهم امارات (112,212 تومان) 5 درهم امارات (93,510 تومان) 10 درهم امارات (187,020 تومان) 5 درهم امارات (93,510 تومان)
بیش از دو منطقه 8.5 درهم امارات (158,967 تومان) 7.5 درهم امارات (140,265 تومان) 15 درهم امارات (280,530 تومان) 7.5 درهم امارات (140,265 تومان)

نقشه مناطق دبی

باید بدانید که...

داشتن نول کارت ها برای پرداخت هزینه مترو و اتوبوس الزامی است.

از نول کارت ها در تاکسی های آبی مدرن (قایق ها) نیز می توانید استفاده کنید.

از هر نول کارت تنها یک نفر می تواند استفاده کند. 

کودکان 5 ساله و زیر 5 سال احتیاجی به داشتن نول کارت ندارند.

برای استفاده از نول کارت ها کافیست کارت را بر روی دستگاه بلیت خوان قرار دهید. 

در صورتی که به هنگام استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نول کارت نداشته باشید، 14 درهم امارات (261,828 تومان) جریمه خواهید شد.

به غیر از نول کارت آبی، برای خرید سایر نول کارت ها احتیاج به ارایه مدرک به خصوصی ندارید. 

برای خرید نول کارت های آبی ارایه عکس و کپی شماره ملی الزامی است.

نول کارت دبی

1- متروی دبی

متروی شهر دبی در مجموع 2 خط قرمز و سبز دارد. این دو خط در دو ایستگاه یونین (Union Station) و ایستگاه برجومان (BurJuman Station) یا مرکز خالد ابن ولید با هم تقاطع دارند. 

  1. خط قرمز: از نزدیک فرودگاه بین المللی دبی شروع شده و با 29 ایستگاه تا ساحل جبل علی پیش می رود. این خط مترو وارد مرکز شهر نمی شود و در طول بزرگراه شیخ زاید دبی کشیده شده است و ایستگاه هایی در فرودگاه، برج خلیفه و امارات مال دارد. بد نیست بدانید که سفر از ایستگاه اول تا انتهای خط قرمز نزدیک 60 دقیقه زمان می برد و این قطار در هر ایستگاه نزدیک 20 تا 30 ثانیه توقف دارد. این قطار در ساعت های شلوغی صبح هر 6 تا 8 دقیقه و در بعدازظهرها هر 5 تا 6 دقیقه از راه می رسد. 
  2. خط سبز: این خط در سال 2011 افتتاح شد، از مرکز شهر می گذرد و با استفاده از آن می توانید در میان خور دبی تا ایستگاه اتصالات رفت و آمد کنید. خوب است بدانید این خط مترو در مجموع 20 ایستگاه دارد و قدیمی ترین و پر رفت و آمد ترین میدان های شهر را به هم متصل می کند. 

هزینه: بسته به مسافت بین 3 درهم امارات (56,106 تومان) تا 7.5 درهم امارات (140,265 تومان)  

ساعت کاری مترو:

روزهای هفته

ساعات کار خط قرمز

شنبه تا چهارشنبه

5:00 تا 12:00

پنج شنبه

5:00 تا 1:00 بامداد روز بعد

جمعه:

10:00 تا 1:00 بامداد روز بعد

 امکانات متروی دبی:

خوب است بدانید که در هر ایستگاه مترو، تاکسی و اتوبوس هایی برای رساندن شما به مقصد وجود دارد. همچنین از دیگر امکاناتی که در ایستگاه های متروی دبی به چشم می خورد می توان به دستگاه خودپرداز، وایفای پرسرعت و رایگان در واگن ها و فروشگاه های زنجیره ای، دوربین مدار بسته، تلفن تماس ضروری و ایستگاه های پلیس مترو اشاره کرد.

 در مترو های دبی، واگن هایی با عناوین بخش ویژه یا طلایی و واگن های مخصوص بانوان و کودکان وجود دارد.

قوانین و توصیه هایی برای استفاده از متروی دبی:

  • درهنگام حضور در مترو و ایستگاه مترو دیگران را هل ندهید.
  • به فضای شخصی باقی افراد احترام بگذارید و فواصل را حفظ کنید.
  • اجازه دهید که دیگر مسافران مترو جا به جا شوند.
  • به سمت انتهای کابین ها حرکت کنید.
  • اجازه دهید ابتدا مسافران از مترو پیاده شده و سپس وارد واگن ها شوید.
  • هر شخص تنها می تواند با دو چمدان وارد متروی دبی شود. یک چمدان بزرگ با حداکثر ابعاد (۸۱cm x ۵۸cm x ۳۰cm) و یک چمدان کوچک با حداکثر ابعاد (۵۵cm x ۳۸cm x ۲۰cm)

مترو دبی

مترو دبی

2- اتوبوس دبی

اتوبوس های دبی راهی ارزان برای جا به جایی در شهر هستند که استفاده از آن ها بسیار راحت است. در مجموع 116 خط اتوبوس در دبی وجود دارد که 35 خط به ایستگاه های مترو می رسند، 12 خط بین شهری بوده و شما را به سوی دیگر مناطق کشور امارات هدایت می کنند، 62 خط درون شهری و 8 خط پرسرعت هستند. اتوبوس های دبی به 4 شکل دو طبقه، استاندارد، طولانی و اتوبوس های خط مترو در سطح شهر فعالیت می کنند. تمام اتوبوس های دبی به جز اتوبوس خط مترو که آبی بوده، به رنگ سفید و قرمز هستند.

هزینه: بسته به مسافت بین 3 درهم امارات (56,106 تومان) تا 8.5 درهم امارات (158,967 تومان)  

ساعات کاری ایستگاه های اتوبوس:

نوع ایستگاه اتوبوس

ایستگاه های اصلی

ایستگاه های فرعی

*ایستگاه جبل علی

ایستگاه های اتوبوس مترو خور

ساعت کار

5:00 تا 24:00

5:00 تا 23:00

6:00 تا 22:10

5:15 تا 1:10 بامداد

  1. ایستگاه های اصلی: ایستگاه هایی مانند گلد سوک (Gold Souk) و الغبیبه (Al Ghubaibah)
  2. ایستگاه های فرعی: ایستگاه هایی مانند السطوه (Al Satwa)، القصیص (Al Qusais)، فوز الصناعیه (Al Quoz Industrial)
  3.  ایستگاه های اتوبوس مترو خور: ایستگاه الرشیدیه، ایستگاه امارات مال، ایستگاه ابن بطوطه، ایستگاه دبی مال / برج خلیفه، ایستگاه ابوحیل، و ایستگاه اتصالات

امکانات اتوبوس های دبی:

خوب است بدانید که اتوبوس های دبی به امکاناتی چون تهویه هوا، بخش جداگانه مخصوص بانوان و محل مخصوص افراد با صندلی چرخدار مجهز هستند. 

همچنین از جمله امکاناتی که درون ایستگاه های اتوبوس های دبی به چشم می خورد می توان به مواردی چون کافه تریا و ماشین های فروش خوراکی، دستگاه شارژ نول کارت، صفحه نمایش اطلاعات و پارکینگ های تاکسی و دوچرخه اشاره کرد. 

قوانین و توصیه هایی برای استفاده از اتوبوس دبی:

  1. باید بدانید که سه ردیف جلوی اتوبوس های دبی مخصوص خانم ها و کودکان است.
  2. هنگامی که در ایستگاه منتظر اتوبوس هستید، خارج از فضای پارک اتوبوس ها بیایستید. همچنین برای نگه داشتن اتوبوس دست تکان دهید.
  3. پیش از سوار شدن به اتوبوس فاصله خود از درهای اتوبوس را حفظ کنید و اجازه دهید تا راننده ها درها را برای ورود شما باز کند.
  4. از دَرِ جلویی وارد اتوبوس شده و از در عقب خارج شوید. البته خانم ها و کودکان این اجازه را دارند تا از درهای جلویی اتوبوس پیاده شوند. 
  5. لطفا با راننده اتوبوس وارد مکالمه یا دعوای لفظی نشوید.
  6. در اتوبوس های دبی امکان نواختن سازهای موسیقی و یا پخش موسیقی به صورت بلند را ندارید. 
  7. اگر به ایستگاه مورد نظر رسیده اید و می خواهید پیاده شوید، زنگ ایست اتوبوس را بفشارید.
  8. هرگز پیش از آن که اتوبوس به طور کامل بایستد، برای پیاده شدن اقدام نکنید. 
  9. برای ورود به اتوبوس های دبی، به همراه داشتن وسایل و چمدان های حجیم، وسایل تیز و خطرناک و همچنین انواع حیوانات ممنوع است.
  10. اجازه ندارید که چمدان ها و وسایل خود را درون راهروی اتوبوس بگذارید. 

اتوبوس دبی

3- تراموای دبی

تراموای دبی به جهت تکنولوژی به روزش، یکی از امن ترین گزینه های حمل و نقل شهری در دنیاست که مترو دبی را به مونوریل جزیره نخل متصل می کند و مناطقی چون جاده الصفوح و جاده ساحل جمیرا را تحت پوشش قرار می دهد. بد نیست بدانید تنها 30 دقیقه طول می کشد تا کل سیستم تراموا را با استفاده از این وسایل پشت سر بگذارید. 

 نحوه پرداخت هزینه: برای پرداخت هزینه مترو دبی باید از نول کارت استفاده کنید و هزینه آن بسته به مسافتی که طی می کنید بین 4 درهم امارات (74,808 تومان) تا 8.5 درهم امارات (158,967 تومان)  متفاوت است. 

ساعات کاری تراموای دبی:

روزهای هفته (شنبه تا 5 شنبه): 6:00 تا 1:00 بامداد روز بعد

جمعه ها: 9:00 تا 1:00 بامداد روز بعد

امکانات تراموای دبی:

از جمله امکانات ویژه تراموا می توان به وجود آنتن موبایل و دسترسی به وایفای پرسرعرت رایگان در سراسر شبکه تراموای دبی اشاره کرد. در تمام ایستگاه ها آسانسور وجود دارد و راه های دسترسی برای عبور صندلی چرخدار نیز تعبیه شده است.

همچنین خوب است بدانید که در تراموای دبی، بخش مخصوص بانوان و کودکان و بخش ویژه وجود دارد که برای ورود به بخش ویژه یا طلایی احتیاج به نول کارت طلایی دارید. 

 قوانین و توصیه هایی برای استفاده از تراموای دبی:

  1. درهنگام حضور در تراموا و ایستگاه تراموا دیگران را هل ندهید.
  2.  به فضای شخصی باقی افراد احترام بگذارید و فواصل را حفظ کنید.
  3. اجازه دهید که دیگر مسافران تراموا جا به جا شوند.
  4. به سمت انتهای کابین ها حرکت کنید.
  5. اجازه دهید ابتدا مسافران از تراموا پیاده شده و سپس وارد واگن ها شوید.
  6. هر شخص تنها می تواند با دو چمدان وارد تراموای دبی شود. یک چمدان بزرگ با حداکثر ابعاد (۸۱cm x ۵۸cm x ۳۰cm) و یک چمدان کوچک با حداکثر ابعاد (۵۵cm x ۳۸cm x ۲۰cm)

تراموای دبی

4- تاکسی دبی

دو نوع تاکسی در شهر دبی به چشم می خورد:

1- تاکسی های عمومی

اغلب تاکسی ها در دبی از برند فولکس واگن و دیگر برندهای برتر دنیا هستند و شما می توانید برای گرفتن تاکسی از شماره تلفن ۲۰۸۰۸۰۸ 4 971+ و یا این وبسایت استفاده کنید. خوب است بدانید که این تاکسی ها تعطیلی ندارند و در 24 ساعت روز و 7 روز هفته در دسترس هستند.

از جمله امکانات تاکسی های دبی می توان به تاکسی های عمومی، تاکسی های مخصوص بانوان، تاکسی مخصوص افراد با کم توانی های جسمی، تاکسی های لیموزین و تاکسی های اجاره ای اشاره کرد.

هزینه ها:

  • تاکسی های فرودگاه: هزینه این تاکسی ها از 25 درهم امارات (467,550 تومان) شروع می شوند و برای هر کیلومتر مبلغی برابر با 1.96 درهم امارات (36,656 تومان) به کرایه افزوده می شود.
  • تاکسی بانوان: ورودی این تاکسی ها از 6:00 صبح 5 درهم امارات (93,510 تومان) است و از ساعت 22 به بعد پایه هزینه ها از 5.5 درهم امارات (102,861 تومان) خواهد بود. 
  • تاکسی های عمومی: ورودی تاکسی های عمومی دبی از 5 درهم امارات (93,510 تومان) آغاز شده و به ازای هر یک کیلومتر 2 درهم امارات (37,404 تومان) به کرایه شما افزوده می شود. پایه هزینه این تاکسی ها از 22:00 به بعد 5.5 درهم امارات (102,861 تومان) خواهد شد. 
  • تاکسی های خاص: این تاکسی ها مخصوص افراد کم توان جسمی و با صندلی چرخدار است که هزینه آن ها بسته به مکان و زمان متفاوت است. ورودی تاکسی از 6:00 صبح 5 درهم امارات (93,510 تومان) است و از ساعت 22 به بعد پایه هزینه ها از 5.5 درهم امارات (102,861 تومان) خواهد بود. 

با استفاده از این سایت می توانید مسیر خود را مشخص کنید و هزینه تاکسی روی آن را به دست آورید. 

2- تاکسی های آنلاین

حتما از وجود نرم افزارهای موبایلی تاکسی آنلاین خبر دارید. نرم افزارهایی مانند اسنپ که تنها کافیست بر روی گوشی تان نصب کنید و به راحتی تاکسی های آنلاین نزدیک خود را بیابید و با سرعت بالا و البته هزینه ای کمتر به مقصد برسید. خوب است بدانید که این تاکسی ها تنها محدود به ایران نمی شوند و در بسیاری از شهرهای بزرگ نمونه اش را خواهید دید. از جمله تاکسی های آنلاین دبی می توان به کریم و کیوی تاکسی اشاره کرد. 

تاکسی دبی

5- حمل و نقل آبی دبی

 همان طور که می دانید دبی شهری ساحلی است که در امتداد خلیج فارس ایجاد شده و درون شهر نیز به آبراه هایی وسیع مجهز است. بنابراین یکی از راه های حمل و نقل این شهر مدرن، استفاده از مسیر دریایی است. به این منظور انواعی از گزینه ها مانند تاکسی آبی، اتوبوس آبی، قایق های مدرن و قایق های چوبی (ابرس) در اختیار شما قرار دارد. در این بخش با هر یک از گزینه ها آشنا می شویم:

1- تاکسی آبی دبی

برای فرار از شلوغی و ترافیک شهر می توانید تاکسی های آبی را استفاده کنید، در عین حال بر روی صندلی های چرمی قایق تکیه زده و از منظره آبی شهر دبی لذت ببرید. خوب است بدانید با این تاکسی ها می توانید به 32 نقطه از دبی دسترسی پیدا کنید. تاکسی های آبی دبی ظرفیتی 10 نفره دارند، هر صندلی به صفحه نمایش مجزا مجهز بوده و تهویه مناسبی درون این تاکسی های مدرن به چشم می خورد. از دیگر ویژگی های خوب این وسایل حمل و نقل عمومی می توان به رزرو آنلاین آن ها اشاره کرد. 

ساعات کاری: 10:00 تا 22:00

هزینه ها:

برای پرداخت هزینه ها می توانید از نول کارت استفاده کنید.

برای محاسبه هزینه مسیر مورد نظر به این سایت مراجعه کنید.

هزینه کرایه تاکسی های آبی به صورت چارتری برای هر ساعت برابر با 400 درهم امارات (7,480,800 تومان) است.

نقشه تاکسی آبی دبی

تاکسی آبی دبی

2- اتوبوس آبی دبی

 اتوبوس های آبی دبی در واقع کشتی های کروزی هستند که با قیمت بسیار مناسب، گردش در اطراف دبی را برای شما فراهم می کنند. این اتوبوس های آبی به صندلی هایی راحت مجهزند و درون هر کابین با تهویه قابل توجهی رو به رو خواهید شد. 

مسیر و هزینه:

پیاده روی دبی مارینا تا مارینا تراس: 3 درهم امارات (56,106 تومان)

مرکز خرید دبی مارینا مال تا منطقه مارینا پرومنید: 3 درهم امارات (56,106 تومان)

پیاده روی دبی مارینا تا مرکز خرید دبی مارینا مال: 5 درهم امارات (93,510 تومان)

بلیت یک روزه: 25 درهم امارات (467,550 تومان)

ساعات کار:

شنبه تا پنج شنبه: 10:00 تا 23:00 هر 20 دقیقه

جمعه ها و تعطیلات رسمی: 12:00 تا 24:00 (در ساعات اوج یعنی 16:00 تا 19:00 هر 15 دقیقه اتوبوس های آبی حرکت می کنند.)

مسیر اتوبوس آبی دبی

اتوبوس آبی دبی

3- قایق های دبی

اگر به دنبال مقصد خاصی نیستید و فقط می خواهید در اطراف شهر دبی گردش کنید، استفاده از قایق های دبی گزینه مناسبی هستند. از فضای شکیل و لوکس قایق ها لذت ببرید و گردشی بی نظیر را تجربه کنید.

این قایق ها 100 صندلی را در خود جای داده اند که 84 صندلی آن مربوط به بخش عادی و اقتصادی بوده، 14 صندلی ویژه و اختصاصی و 2 صندلی به افراد کم توان جسمی اختصاص داده شده است.

از جمله امکانات قایق های دبی می توان به سرویس های بهداشتی، صفحه نمایش، پخش راهنمایی های صوتی و تصویری درباره اماکن و جاذبه های دبی، مغازه خرید سوغاتی و خوراکی های سبک مانند ساندویچ و امکان اجاره ساعتی و گروهی آن ها اشاره کرد.

برنامه قایق های دبی به صورت زیر است:

مسیر زمان حرکت طول سفر
ایستگاه الغبیبه، ایستگاه دبی مارینا مال و ویزا ورسا 11:00، 13:00 و 18:30 1 ساعت و 20 دقیقه
ایستگاه الغبیبه، بازار شناور، هتل حیات رجنسی، ایستگاه الغبیبه، مسیر چرخشی 15:00 1 ساعت 
ایستگاه الغبیبه، ساحل جمیرا، ایستگاه الغبیبه، مسیر چرخشی 17:00 1 ساعت 
ایستگاه دبی مارینا مال، در طول دبی مارینا، برج العرب، ایستگاه دبی مارینا مال، مسیر چرخشی 15:00 1 ساعت 
ایستگاه دبی مارینا مال، جزیره نخل، آتلانتیس جزیره نخل، ایستگاه دبی مارینا مال، مسیر چرخشی 17:00 1 ساعت 

هزینه ها:

هزینه / نوع کارت کارت طلایی کارت نقره ای کودکان
فردی 75 درهم امارات (1,402,650 تومان) 50 درهم امارات (935,100 تومان)

کودکان زیر 2 سال: رایگان

50% تخفیف برای کودکان 2 تا 10 سال

بسته خانوادگی (2 بزرگسال، 2 کودک) 210 درهم امارات (3,927,420 تومان) 140 درهم امارات (2,618,280 تومان)

مسیر قایق های دبی

قایق های دبی

4- ابرس | قایق های چوبی و سنتی دبی

ابرس ها، قایق های چوبی و یکی از قدیمی ترین وسایل حمل و نقل شهر دبی هستند. قرن هاست که محلی ها و ساکنین دبی از ابرس استفاده می کنند و می توان گفت این قایق های به نوعی نمادی از تاریخ و میراث دبی محسوب می شوند. باید بدانید که ابرس ها انواع مختلفی دارند و خود به چهار دسته تقسیم می شوند:

1) ابرس موتوری

بیشترین قایقی که در اطراف خلیج دبی خواهید دید، همین ابرس های موتوری هستند. هر گاه به خلیج دبی بروید، با تعداد زیادی از این ابرس ها رو به رو خواهید شد که شما را از منطقه دیره به بور دبی یا در مسیری برگشت جا به جا می کنند. هر کدام از این قایق ها ظرفیتی 20 نفره دارند و می توانید به صورت گروهی هم آن ها را اجاره کنید.

هزینه ها:

  • هزینه ها به صورت نقدی پرداخت می شوند.
  • برای هر فرد و مسیر یک طرفه: 1 درهم امارات (18,702 تومان)
  • برای اجاره خصوصی و ساعتی: 120 درهم امارات (2,244,240 تومان)

مسیر ها:

  • ایستگاه ابرس بور دبی به دیره و برعکس: در ساعات 6:00 تا 24:00
  • ایستگاه دبی اُلد سوک تا ایستگاه السبخا و برعکس: 24 ساعته

2) ابرس های بنزینی 

نمونه جدیدتری از قایق های سنتی دبی، همین ابرس های بنزینی هستند. این قایق ها سرعت بیشتری داشته و امنیت کافی برای تمام مسافران دارند. خوب است بدانید ابرس های بنزینی ظرفیتی 20 نفره دارند.

هزینه ها:

  • 2 درهم امارات (37,404 تومان) برای هر سفر یک طرفه 
  • پرداخت هزینه با نول کارت ممکن است.

مسیرها:

  • بانیاس - دبی الد سوک - الغبیبه و مسیر برعکس
  •  بانیاس - السخبا و مسیر برعکس

ساعات کار:

  •  شنبه تا پنج شنبه: 7:00 تا 22:00
  • جمعه ها: 10:00 تا 24:00

3) ابرس پارویی

این قایق ها دقیقا همان نوع سنتی ابرس ها هستند که ظرفیتی 3 نفره دارند. گرچه ظاهرشان قدیمی است و خیلی جذاب به نظر نمی رسند؛ اما فرصتش را دارید تا به دل تاریخ پا بگذارید و حمل و نقلی متفاوت را در دبی تجربه کنید.

ایستگاه ها:

  • ایستگاه کتابخانه عمومی: 5:00 تا 12:00
  • ایستگاه پارک خلیج: 10:00 تا 21:00

هزینه: هر نیم ساعت 60 درهم امارات (1,122,120 تومان)

4) ابرس برقی

در نهایت آخرین نوع قایق های سنتی دبی، ابرس های برقی بوده که دوستدار محیط زیست اند و ظرفیتی 8 نفره دارند. 

برنامه سفر و هزینه این قایق ها به این ترتیب است:

مسیر ساعات کار هزینه
برج خلیفه: گردش در اطراف برج خلیفه، بازدید از آبنما و گردش در قلب شهر دبی 18:00 تا 23:00 65 درهم امارات (1,215,630 تومان) برای 25 دقیقه
دهکده جهانی دبی: گردش در این دهکده جهانی و در میان آبراه های دست سازش 16:00 تا 24:00 50 درهم امارات (935,100 تومان) برای 12-15 دقیقه
المزمر

17:00 تا 23:30

14:00 تا 24:00

60 درهم امارات (1,122,120 تومان) برای 30 دقیقه
آتلانتیس: گردش در اطراف جزیره نخل 13:00 تا 24:00  65 درهم امارات (1,215,630 تومان) برای 20 دقیقه

ابرس برقی

6- مونوریل 

مونوریل های بدون راننده، جزیره نخل جمیرا را به دبی مارینا متصل می کنند. این مونوریل ها تنها دو ایستگاه دارند و کل مسیر را در ۵ دقیقه طی می کنند. هزینه سفر یک طرفه مونوریل 15 درهم امارات (280,530 تومان) و دو طرفه 25 درهم امارات (467,550 تومان) است.

مونوریل دبی

از فرودگاه تا شهر دبی

فرض کنیم تازه به شهر دبی و فرودگاه بین المللی این شهر رسیده اید. باید بدانید که برای رسیدن به مرکز شهر، گزینه های مختلفی در پیش روی شما قرار دارد و محدود به تاکسی های گران قیمت فرودگاه نیستید. از جمله این وسایل می توان به تاکسی های عمومی، اتوبوس، مترو و تاکسی های خصوصی اشاره کرد.

مترو: کافیست به ایستگاه های مترو واقع در ترمینال های 1 و 3 رفته و به راحتی با استفاده از مترو به مرکز شهر دبی بروید. این قطارها هر 10 دقیقه یک بار حرکت می کنند و ساعات کار آن ها از 5 صبح آغاز شده و تا نیمه شب ادامه دارد. البته در روزهای آخر هفته یعنی پنج شنبه و جمعه، ساعات کار مترو دبی تا 1 بامداد افزایش می یابد.

اتوبوس: ایستگاه های اتوبوس فرودگاه دبی درست رو به روی ترمینال 1، 2 و 3 قرار دارند و شما را به سوی مرکز شهر دبی هدایت می کنند. قسمت خوب این اتوبوس ها شیفت شبانه آن هاست که اگر صبح زود به دبی رسیدید، می تواند جایگزین مترو شده و شما را به مرکز شهر ببرد. دقت داشته باشید که برای پرداخت هزینه اتوبوس ها نمی توانید از پول نقد استفاده کنید و به نول کارت احتیاج است. البته امکان آن را دارید که نول کارت ها را در ترمینال فرودگاه بین المللی دبی تهیه و شارژ کنید. 

همچنین اگر قرار است در هتل های سرشناس اقامت داشته باشید، می توانید از اتوبوس های اسکای باس فرودگاه استفاده کنید. هزینه این اتوبوس ها را هم می توان با نول کارت پرداخت کرد. 

تاکسی: می توانید منتظر تاکسی های عمومی شوید و از آن ها استفاده کنید. باید بدانید که طیف هزینه این تاکسی ها در حدود 40 درهم امارات (748,080 تومان) تا 100 درهم امارات (1,870,200 تومان) است.

تاکسی های آنلاین: حتما از وجود نرم افزارهای موبایلی تاکسی آنلاین خبر دارید. نرم افزارهایی مانند اسنپ که تنها کافیست بر روی گوشی تان نصب کنید و به راحتی تاکسی های آنلاین نزدیک خود را بیابید و با سرعت بالا و البته هزینه ای کمتر به مقصد برسید. خوب است بدانید که این تاکسی ها تنها محدود به ایران نمی شوند و در بسیاری از شهرهای بزرگ نمونه اش را خواهید دید. از جمله تاکسی های آنلاین دبی می توان به کریم و کیوی تاکسی اشاره کرد. 

فرودگاه دبی

تاکسی فرودگاه

رانندگی در دبی

رانندگی در اطراف شهر دبی امکان پذیر است؛ اما برای این کار باید راننده ای خبره و وارد باشید؛ اما در مجموع این کار چندان توصیه نمی شود، چرا که ترافیک شهر دبی در ساعات اوج رفت و آمد بسیار بالا و سنگین است. به طور مثال در ساعت های 7 تا 9 صبح، 1 تا 2 بعدازظهر و نزدیک 5 عصر، ترافیک وحشتناکی در خیابان های دبی به چشم می خورد. همچنین در اغلب روزهای جمعه و در اطراف مراکز خرید، سواحل و مراکز تفریحی خانوادگی، ترافیک سنگینی وجود دارد. 

البته این تنها ترافیک آزاردهنده دبی نیست که رانندگی را سخت و دشوار می کند، ساخت و سازهای دایمی نیز باعث تغییر خیابان ها و جاده ها می شود و علایم رانندگی نیز در وضعیت حداقلی قرار دارند و کمکی به شما نمی کنند. علاوه بر همه این ها، اغلب خیابان های شهر دبی یک طرفه اند و کمی گیج کننده به نظر می رسند.

پارکینگ های دبی

در تمام شهر دبی دستگاه های کارت پارک به چشم می خورند که برای استفاده از آن ها می توانید هزینه پارک ماشین را به صورت سکه و یا با کارت های شتاب پرداخت کنید. همچنین می توانید به صورت آنلاین در این سایت ثبت نام کرده، بلیتی اینترنتی تهیه کنید و یا با استفاده از نرم افزار موبایلی این سایت برای پرداخت هزینه جا پارک خود اقدام کنید. جریمه عدم تهیه بلیت در طی روز 100 درهم امارات (1,870,200 تومان) و در طی شب 150 درهم امارات (2,805,300 تومان) است. 

در دبی فضاهای مختلفی وجود دارد که برای پارک ماشین ها می توانید روی آن ها حساب کنید:

1- پارکینگ های ساختمانی در مناطق تجاری

ساعت کار: 8:00 - 22:00

هزینه: 

  • 1 ساعت: 2 درهم امارات (37,404 تومان)
  • 3 ساعت: 8 درهم امارات (149,616 تومان)
  • 24 ساعت: 10 درهم امارات (187,020 تومان)

2- پارکینگ های حاشیه خیابان در مناطق تجاری

ساعت کار: 8:00 - 22:00

هزینه: هر ساعت 4 درهم امارات (74,808 تومان)

نکات:

  •  خوب است بدانید پارکینگ های روباز دبی با رنگ های مشکی و فیروزه ای مشخص شده اند.
  •  اگر ماشین تان در جایی پارک کنید که علامت پارکینگ نصب نشده، جریمه خواهید شد.
  • در صورتی که از ماشین و یا وسیله نقلیه ای که در جایی نامناسب و غیر قانونی پارک شده باشد، عکس و فیلم تهیه کرده و در فضای مجازی منتشر کنید، جرم مرتکب شده و این کار شما ممکن است با جریمه هایی سنگین همراه باشد.

خیابان های دبی

پیاده روی در دبی

در مجموع باید بدانید که پیاده روی در دبی، ایده چندان جذابی برای شما و در طی سفر نخواهد بود. چرا که در این شهر پیاده روهای بسیاری نخواهید دید، فواصل میان جاذبه ها بسیار زیاد است و همچنین در بسیاری از قسمت های شهر اصلا خبری از پیاده رو نیست. در کنار همه این ها باید بدانید که گذر از بزرگراه های شلوغ و عریض کاری تقریبا دشوار و پرخطر است که اصلا توصیه نمی شود.

با این وجود اگر در مرکز بافت سنتی دبی هستید، پیاده روی گزینه مناسبی است و با پای پیاده به راحتی می توانید به بسیاری از بازارهای محلی دسترسی پیدا کنید.

دوچرخه سواری در دبی

 خیابان های شلوغ و پرترافیک دبی به آن معناست که دوچرخه سواری در دبی انتخاب مناسبی برای شما نخواهد بود. با این حال شرکت هایی هستند که در نقاط مختلف شهر ایستگاه های اجاره دوچرخه را تعبیه کرده اند و در صورتی که بر دوچرخه سواری در دبی اصرار دارید، این امکان را برای شما فراهم می کنند. 

هزینه

هزینه اجاره دوچرخه ها بسته به زمان استفاده متفاوت است، به طوری که می توانید با 15 درهم امارات (280,530 تومان) برای 30 دقیقه، 20 درهم امارات (374,040 تومان) برای 60 دقیقه و با 80 درهم امارات (1,496,160 تومان) نیز برای 24 ساعت دوچرخه اجاره کنید. 

دوچرخه دبی

اطلاعات تکمیلی

در ادامه با قوانین مهم استفاده از حمل و نقل عمومی دبی آشنا می شویم.

1) قوانین متروی دبی

اگر از قوانین و قواعد مترو دبی پیروی نکنید، جریمه های زیر شامل حال شما خواهد شد:

1- در صورتی که سعی کنید از نول کارت های دیگران و یا نول کارت های منقضی و فاقد اعتبار استفاده کنید، جریمه ای 200 درهم امارات (3,740,400 تومان) در انتظار شما خواهد بود.

2- همچنین اگر سعی کنید بدون پرداخت هزینه و بدون نول کارت از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس استفاده کنید، 200 درهم امارات (3,740,400 تومان) جریمه خواهید شد.

3- استفاده از نول کارت های جعلی جریمه ای 500 درهم امارات (9,351,000 تومان) دارد.

4- اگر پای خود را بر روی صندلی های ایستگاه مترو بگذارید، جریمه ای 100 درهم امارات (1,870,200 تومان) در انتظار شماست.

5- ورود به منطقه ممنوعه و یا ایستادن در مکان هایی که مسافرین از حضور در آن ها منع شده اند، جریمه ای 100 درهم امارات (1,870,200 تومان) دارد.

6- در صورتی که در هنگام استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی کارهایی خلاف قوانین نصب شده بر روی بُردها انجام دهید، موظف به پرداخت 200 درهم امارات (3,740,400 تومان) هستید.

7- توجه داشته باشید هرگونه خوردن و آشامیدن در مترو و دیگر وسایل حمل و نقل عمومی اکیدا ممنوع است و جریمه ای 100 درهم امارات (1,870,200 تومان) دارد.

8- در صورتی که برای سایر افراد حاضر در وسیله های حمل و نقل عمومی دبی ایجاد مزاحمت یا ناراحتی کنید، یا در مکان هایی غیر از صندلی ها بنشینید، جریمه ای 100 درهم امارات (1,870,200 تومان) در انتظار شماست.

9- خوابیدن در مکان های ممنوعه 300 درهم امارات (5,610,600 تومان) جریمه در پی دارد.

10- تخریب و آسیب رساندن به صندلی ها و یا هر بخشی از وسایل حمل و نقل عمومی با جریمه ای 2,000 درهم امارات (37,404,000 تومان) همراه است.

11- پارک وسایل حمل و نقل شخصی در ایستگاه های اتوبوس و یا غیره جریمه ای در حدود 100 درهم امارات (1,870,200 تومان) تا 1,000 درهم امارات (18,702,000 تومان) دارد.

12- ورود حیوانات به وسایل و ایستگاه های حمل و نقل عمومی دبی ممنوع بوده و جریمه ای 100 درهم امارات (1,870,200 تومان) در پی دارد. البته این قانون شامل سگ های راهنمای مخصوص افراد نابینا نمی شود.

13- کشیدن سیگار، انداختن آب دهان و هرگونه ایجاد آلودگی در واگن های مترو، اتوبوس ها و یا دیگر بخش های خدماتی و وسایل حمل و نقل عمومی، جریمه ای 200 درهم امارات (3,740,400 تومان) دارد.

14- عدم استفاده صحیح از آسانسورهای اماکن عمومی، پریدن بر روی وسایل حمل و نقل عمومی، تلاش بر باز کردن درهای وسیله نقلیه و یا خروج به هنگام حرکت، با جریمه ای 100 درهم امارات (1,870,200 تومان) همراه است. 

15- حمل لوازم و وسایلی که موجب آزار و اذیت دیگر مسافران شود، جریمه ای 100 درهم امارات (1,870,200 تومان) دارد.

16- هرگونه ایجاد اخلال و وقفه در کار رانندگان و هدایت کننده های وسایل حمل و نقل عمومی جریمه ای 200 درهم امارات (3,740,400 تومان) دارد. 

17- حمل نوشیدنی های الکلی در وسایل حمل و نقل عمومی دبی با جریمه ای 500 درهم امارات (9,351,000 تومان) همراه است.

18- حمل و به همراه داشتن وسایل خطرناکی مانند انواع تفنگ ها، وسایل تیز و برنده، مواد آتشگیر و آتشزا و ... درون وسایل حمل و نقل عمومی دبی، جریمه ای 1,000 درهم امارات (18,702,000 تومان) را برای فرد خاطی در پی دارد.

19- استفاده نا به جا از وسایل ایمنی و اضطراری مانند راه های خروج اضطراری، جریمه ای 2000 درهمی (حدود 2 میلیون تومان) دارد.

2) قوانین اتوبوس های دبی

اگر از قوانین و قواعد اتوبوس دبی پیروی نکنید، جریمه های فوق شامل حال شما خواهد شد:

1- در صورتی که سعی کنید از نول کارت های دیگران و یا نول کارت های منقضی و فاقد اعتبار استفاده کنید جریمه ای 200 درهم امارات (3,740,400 تومان) در انتظار شما خواهد بود.

2- همچنین اگر سعی کنید بدون پرداخت هزینه و بدون نول کارت از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس استفاده کنید، 200 درهم امارات (3,740,400 تومان) جریمه خواهید شد.

3- استفاده از نول کارت های جعلی جریمه ای 500 درهم امارات (9,351,000 تومان) دارد.

4- اگر پای خود را بر روی صندلی های ایستگاه مترو بگذارید، جریمه ای 100 درهم امارات (1,870,200 تومان) در انتظار شماست.

5- ورود به منطقه ممنوعه و یا ایستادن در مکان هایی که مسافرین از حضور در آن ها منع شده اند، جریمه ای 100 درهم امارات (1,870,200 تومان) دارد.

6- در صورتی که در هنگام استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی کارهایی خلاف قوانین نصب شده بر روی بردها انجام دهید، موظف به پرداخت 200 درهم امارات (3,740,400 تومان) هستید.

7- توجه داشته باشید هرگونه خوردن و آشامیدن در مترو و دیگر وسایل حمل و نقل عمومی اکیدا ممنوع است و جریمه ای 100 درهم امارات (1,870,200 تومان) دارد.

8- در صورتی که برای سایر افراد حاضر در وسیله های حمل و نقل عمومی دبی ایجاد مزاحمت یا ناراحتی کنید، جریمه ای 200 درهم امارات (3,740,400 تومان) در انتظار شماست.

9- خوابیدن در مکان های ممنوعه 300 درهم امارات (5,610,600 تومان) جریمه در پی دارد.

10- تخریب و آسیب رساندن به صندلی ها و یا هر بخشی از وسایل حمل و نقل عمومی با جریمه ای 1,000 درهم امارات (18,702,000 تومان) همراه است.

11- پارک وسایل حمل و نقل شخصی در ایستگاه های اتوبوس و یا غیره جریمه ای در حدود 300 درهم امارات (5,610,600 تومان) تا 1,000 درهم امارات (18,702,000 تومان) دارد.

12- ورود حیوانات به وسایل و ایستگاه های حمل و نقل عمومی دبی ممنوع بوده و جریمه ای 100 درهم امارات (1,870,200 تومان) در پی دارد. البته این قانون شامل سگ های راهنمای مخصوص افراد نابینا نمی شود.

13- کشیدن سیگار، انداختن آب دهان و هرگونه ایجاد آلودگی در واگن های مترو، اتوبوس ها و یا دیگر بخش های خدماتی و وسایل حمل و نقل عمومی، جریمه ای 200 درهم امارات (3,740,400 تومان) دارد.

14- عدم استفاده صحیح از آسانسورهای اماکن عمومی با جریمه ای 200 درهم امارات (3,740,400 تومان)  همراه است. 

15- حمل لوازم و وسایلی که موجب آزار و اذیت دیگر مسافران شود، جریمه ای 100 درهم امارات (1,870,200 تومان) دارد.

16- هرگونه ایجاد اخلال و وقفه در کار رانندگان و هدایت کننده های وسایل حمل و نقل عمومی جریمه ای 200 درهم امارات (3,740,400 تومان) دارد. 

17- حمل نوشیدنی های الکلی در وسایل حمل و نقل عمومی دبی با جریمه ای 500 درهم امارات (9,351,000 تومان) همراه است.

18- حمل و به همراه داشتن وسایل خطرناکی مانند انواع تفنگ ها، وسایل تیز و برنده، مواد آتشگیر و آتشزا و ... درون وسایل حمل و نقل عمومی دبی، جریمه ای 1000 درهمی (حدود 1 میلیون تومان) را برای فرد خاطی در پی دارد.

19- استفاده نا به جا از وسایل ایمنی و اضطراری مانند راه های خروج اضطراری، جریمه ای 2,000 درهم امارات (37,404,000 تومان) دارد.

20 - پریدن بر روی وسایل حمل و نقل عمومی، تلاش بر باز کردن درهای وسیله نقلیه و یا خروج به هنگام حرکت با جریمه ای 100 درهم امارات (1,870,200 تومان)  همراه است. 

3) قوانین تراموای دبی

اگر از قوانین و قواعد تراموای دبی پیروی نکنید، جریمه های فوق شامل حال شما خواهد شد:

1- در صورتی که سعی کنید از نول کارت های دیگران و یا نول کارت های منقضی و فاقد اعتبار استفاده کنید جریمه ای 200 درهمی (حدود 200 هزار تومان) در انتظار شما خواهد بود.

2- همچنین اگر سعی کنید بدون پرداخت هزینه و بدون نول کارت از تراموا استفاده کنید، 200 درهم (حدود 200 هزار تومان) جریمه خواهید شد.

3- استفاده از نول کارت های جعلی جریمه ای 500 درهمی (حدود 500 هزار تومان) دارد.

4- اگر پایتان را بر روی صندلی های ایستگاه تراموا بگذارید، جریمه ای 100 درهمی (حدود 100 هزار تومان) در انتظار شماست.

5- ورود به منطقه ممنوعه و یا ایستادن در مکان هایی که مسافرین از حضور در آن ها منع شده اند، جریمه ای 100 درهمی (حدود 100 هزار تومان) دارد.

6- در صورتی که در هنگام استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی کارهایی خلاف قوانین نصب شده بر روی بردها انجام دهید، موظف به پرداخت 200 درهم امارات (3,740,400 تومان) هستید.

7- توجه داشته باشید هرگونه خوردن و آشامیدن در مترو و دیگر وسایل حمل و نقل عمومی اکیدا ممنوع است و جریمه ای 100 درهم امارات (1,870,200 تومان) دارد.

8- در صورتی که برای سایر افراد حاضر در تراموا ایجاد مزاحمت یا ناراحتی کنید، یا در مکان هایی غیر از صندلی ها بنشینید، جریمه ای 100 درهم امارات (1,870,200 تومان) در انتظار شماست.

9- خوابیدن در مکان های ممنوعه 300 درهم امارات (5,610,600 تومان) جریمه در پی دارد.

10- تخریب و آسیب رساندن به صندلی ها و یا هر بخشی از وسایل حمل و نقل عمومی با جریمه ای 3,000 درهم امارات (56,106,000 تومان) همراه است.

11- پارک وسایل حمل و نقل شخصی در ایستگاه های اتوبوس و یا غیره برابر جریمه ای در حدود 100 درهم امارات (1,870,200 تومان)   تا 1,000 درهم امارات (18,702,000 تومان) در پی دارد.

12- ورود حیوانات به وسایل و ایستگاه های حمل و نقل عمومی دبی ممنوع بوده و جریمه ای 100 درهم امارات (1,870,200 تومان) در پی دارد. البته این قانون شامل سگ های راهنمای مخصوص افراد نابینا نمی شود.

13- کشیدن سیگار، انداختن آب دهان و هرگونه ایجاد آلودگی در واگن های مترو، اتوبوس ها و یا دیگر بخش های خدماتی و وسایل حمل و نقل عمومی، جریمه ای 200 درهم امارات (3,740,400 تومان) دارد.

14- عدم استفاده صحیح از آسانسورهای اماکن عمومی، پریدن بر روی وسایل حمل و نقل عمومی، تلاش بر باز کردن درهای وسیله نقلیه و یا خروج به هنگام حرکت، با جریمه ای 100 درهم امارات (1,870,200 تومان) همراه است. 

15- حمل لوازم و وسایلی که موجب آزار و اذیت دیگر مسافران شود، جریمه ای 100 درهم امارات (1,870,200 تومان) دارد.

16- هرگونه ایجاد اخلال و وقفه در کار رانندگان و هدایت کننده های وسایل حمل و نقل عمومی جریمه ای 200 درهم امارات (3,740,400 تومان) دارد. 

17- حمل نوشیدنی های الکلی در وسایل حمل و نقل عمومی دبی با جریمه ای 500 درهم امارات (9,351,000 تومان) همراه است.

18- حمل و به همراه داشتن وسایل خطرناکی مانند انواع تفنگ ها، وسایل تیز و برنده، مواد آتشگیر و آتشزا و ... درون وسایل حمل و نقل عمومی دبی، جریمه ای 1,000 درهم امارات (18,702,000 تومان)   را برای فرد خاطی در پی دارد.

19- استفاده نا به جا از وسایل ایمنی و اضطراری مانند راه های خروج اضطراری، جریمه ای 2,000 درهم امارات (37,404,000 تومان) دارد.

20- در صورتی که با خودرو خود وارد خطوط قرمز تراموا شوید، جریمه ای 5,000 درهم امارات (93,510,000 تومان)  در انتظار شماست. 

21- در صورتی که با خودرو خود وارد خطوط قرمز تراموا شده و این ورود غیر مجاز منجر به تصادف و صدمات جسمی شود، جریمه ای سنگین و 15,000 درهم امارات (280,530,000 تومان) برای شما در نظر گرفته می شود. اگر تصادف شما منجر به مرگ فردی شود، این جریمه تا 30,000 درهم امارات (561,060,000 تومان) بالا می رود. 

22- در صورتی که در مسیرهای تراموا آشغال بیاندازید، باید منتظر جریمه ای 500 درهم امارات (9,351,000 تومان) باشید.

23- ورود و دسترسی به مناطق ممنوعه و عبور از خطوط جریمه ای 1,000 درهم امارات (18,702,000 تومان) دارد. 

24- ایجاد اختلال در کار ترامواها و یا تحت تاثیر قرار دادن امنیت این وسایل حمل و نقل عمومی جریمه ای 2,000 درهم امارات (37,404,000 تومان)  دارد. 

25- جلوگیری از حرکت تراموا در خطوط جریمه ای 3,000 درهم امارات (56,106,000 تومان) دارد. 

قوانین رانندگی در دبی

  1. از سمت راست رانندگی می کنند. 
  2. بستن کمربند برای راننده و سرنشین جلویی ماشین الزامی است.
  3. سرعت مجاز رانندگی در خیابان های شهر بین 40 تا 60 کیلومتر در ساعت و در جاده های اصلی شهر بین 70 تا 90 کیلومتر بر ساعت است. در بزرگراه های دو لاینه نیز این محدودیت سرعت به 100 تا 120 کیلومتر در ساعت می رسد.
  4. استفاده از تلفن همراه بدون هندزفری خلاف قوانین راهنمایی و رانندگی دبی است.
  5. خوردن و نوشیدن به هنگام رانندگی تخلف جدی رانندگی محسوب می شود و بدون شک با جریمه همراه خواهد بود. همچنین توجه داشته باشید در صورتی که قصد رانندگی دارید، به هیچ وجه نباید از نوشیدنی های الکلی استفاده کنید و در صورتی که با این وضع دستگیر شوید، جریمه ای حداقل 20,000 درهم امارات (374,040,000 تومان) ، مدتی زندانی و اخراج از دبی در انتظار شماست. 
  6. شکلک درآوردن و گرفتن قیافه گستاخانه برای دیگر رانندگان در حین رانندگی خلاف است و در صورتی که باعث تصادف جاده ای شوید، جریمه ای بیش از 250 درهم امارات (4,675,500 تومان) در انتظار شماست. 
  7. رانندگی سپر به سپر گرچه اتفاقی رایج در شهر دبی است، اما خلاف بوده و می توانند شما را به خاطر این نوع رانندگی جریمه کنند. 
  8.  از خطوط زرد عبور نکنید.
  9. در صورتی که تصادف کردید و یا با شما تصادف کردند، تا انتهای پایان تحقیقات و تعیین فرد مقصر، شما نیز یکی از مظنون ها و مقصران شناخته می شوید. 

سخن آخر

با نگاهی به همه اطلاعات داده شده، می توان گفت بهترین راه برای گردش درون شهر دبی، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است که قیمت مناسبی دارند.

در نهایت به این نکته هم توجه کنید که پلیس دبی بر روی تمام قوانین اجتماعی و راهنمایی خود حساس است و زمانی که جرم و خلافی را مرتکب می شوید، با جریمه و مجازات سنگینی رو به رو خواهید شد. بنابراین توصیه اکید ما این است که قوانین شهری را در هر موردی جدی بگیرید.

شما طی سفر خود به دبی از چه وسایلی برای گردش درون شهری استفاده کردید؟ هزینه ها به چه صورت بود؟

نظرها، خاطره ها و تجربه های خود را با ما در میان بگذارید و بگویید این بار به سراغ معرفی وسایل حمل و نقل کدام شهر معروف برویم.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

9 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

سلام از فرودگاه دبی تا شهر ابوظبی (سفارت امریکا) چه راه هایی پیشنهاد می کنید؟

انتشار:12 آذر 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

سلام از فرودگاه شارجه به ایستگاه الرشیدیه با اتوبوس ۱۱۱ باید بروم .حالا سوال من این است که حتما از طریق نول کارت باید پرداخت شود ؟ اگر بله نول کارت را از فرودگاه شارجه میتوان تهیه کرد ؟ سوال بعدی اینه که با همان نول کارتی که برای اتوبوس دادم میتونم ادامه سفر بدم با متروی دوبی؟ و لطفا بگوئید نول کارت قرمز بخرم یا نقره ای . در ضمن استفاده من از اتوبوس و قطار فقط برای مسیر فرودگاه شارجه به دوبی مارینا و بالعکس میباشد

انتشار:21 آبان 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

سلام ممنون از توضیحات خوب تان فقط یک سوال نول قرمز تا 10 بار قابل استفاده است منظور چیست؟ یعنی با دو درهم که پول می دهیم 10 بار می توانیم سوار شویم ونیاز به شارژ کردن ندارد؟

انتشار:15 آبان 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.