karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

31 شهریور 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

با مدرنیزه شدن سبک زندگی و پیشرفت صنایع مختلف و بکارگیری تکنولوژی در همه ی ابعاد معاش، خود به خود تحولی اساسی در همه چیز حتی افکار و رفتار انسان ها به وجود آمده است، روز به روز به جمعیت کره ی زمین افزوده و ایده هایی نوین مطرح می شود.

همراه با جمعیت رو به رشد نیاز به ساختمان های غول آسا و آسمان خراش های سر به فلک کشیده برای اسکان و رفع نیازهای جامعه بیشتر احساس شده است به گونه ای که ساخت آسمان خراش های مدرن و پیچیده تر به بازاری رقابتی میان شهر و کشورهای مختلف دنیا تبدیل گشته و هم چنان هم ادامه دارد.

در حال حاضر برج های بلندی ساخته شده که کارناوال در گذشته به بسیاری از آن ها سفر کرده و از نزدیک گزارش های کاملی تهیه نموده است و در آینده هم حتما از دیگر آسمان خراش های دنیا بازدید خواهد کرد. امروز هم به آسمان خراش دیگری خواهیم رفت به نام برج های شعله که در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان قرار دارند. برج های شعله سه ساختمان بلند هستند که طراحی آن ها شبیه به شعله های آتش است و جزو زیباترین آسمان خراش های دنیا محسوب می شوند، این برج ها از بلندترین ساختمان های باکو هستند.

همراه کارناوال باشید تا به برج های شعله برویم.

برج های شعله آذربایجان

برج های شعله ی باکو

آسمان خراش های شعله ( Baku Flame Towers ) بلندترین برج های باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان هستند. ارتفاع این برج ها با هم متفاوت هستند بلند ترین آن ها 190 متر ( 620 فوت ) و کوچک ترینشان 140 متر می باشند و شکلی منحنی و کاملا شبیه به شعله های آتش دارند. مساحت کل برج های شعله 245,000 متر مربع می باشد.

هر یک از ساختمان های این برج کاربری خاصی دارند اولین برج کاملا مسکونی، دومین برج تماما هتل و سومین برج محل قرار گیری دفاتر و مراکز تجاری می باشند.

 در نمای برج های شعله 10,000 لامپ ال ای دی که از شرکت های انگلیسی و چینی اوسرام ( osram traxon ) و ورتار ( vetar ) تهیه شده اند به کار رفته اند و برج ها را به صورت صفحه ی نمایش بزرگی در آورده اند که در شب روشن و برج ها را کاملا شبیه به شعله های آتش می کنند. به عبارتی دیگر این ال ای دی ها قابلیت دارند که انواع و اقسام طرح های رنگی و زیبا را روی نمای اصلی برج ها به نمایش در بیاورند.

ساختمان های شعله کاربرد اداری و مسکونی را هم زمان دارند در این برج ها هم هتل برای استراحت و اقامت وجود دارد و هم بلوک های اداری و فروشگاه های لوکس.

با توجه به سابقه ی آتش پرستی در آذربایجان شکل ظاهری این برج ها از آتش که نماد انرژی و ابدیت در باکو است برگرفته اند. از بالا که به برج ها بنگریم گویا به صورت مثلث هستند و هر برج بر روی گوشه ای از این مثلث ساخته شده است.

باکو در سالهای اخیر به یکی از مناطق پربازدید جهان تبدیل شده و پروژه ی ساخت برج های شعله هم برای رونق بخشیدن بیشتر به صنعت گردشگری این شهر بوده است. برای ساخت و ساز این بنا 350 میلیون دلار هزینه صرف کرده اند و اتمام این طرح هم از سال 2007 تا 2013 میلادی به طول انجامید.

شهر باکو نیروی بالقوه ی زیادی در جذب گردشگر دارد و یکی از بزرگ ترین مکان های نفت خیز جهان می باشد به همین دلیل ساخت برج هایی با طراحی های خاص می تواند به بهتر و جذاب تر شدن این شهر کمک شایانی کند.

برج باکو
برج های شعله

برفراز برج های شعله ی آذربایجان برویم

آشنایی با برج های شعله 

در ادامه به توضیح و معرفی تک تک برج های شعله می پردازیم و با کاربری های گوناگونشان آشنا می شویم. 

1 ) برج شماره ی یک

اولین ساختمان برج های شعله که بلندترینشان هم هست 190 متر ارتفاع و 39 طبقه دارد و کاملا مسکونی می باشد. این برج جنوبی ترین ساختمان برج های است و 130 آپارتمان بسیار لوکس و 318 اتاق زیبا و لوکس را در خود جای داده است.

از این ساختمان می توان به خوبی دریای خزر را دید و از مناظرش لذت برد. انواع امکانات رفاهی از جمله سالن های وسیع بدنسازی، استخر، آبگرم و ... هم برای ساکنان برج های شعله در این قسمت فراهم می باشد.

برج شعله باکو

2 ) برج شماره ی دو

این ساختمان 160 متر ارتفاع دارد و شامل 37 طبقه است و شرقی ترین برج به حساب می آید. در این برج تنها هتل وجود دارد؛ هتل هایی  که در باکو از شهرت بالایی برخوردارند. در این بخش یک سالن نهار خوری بزرگ به وسعت 2500 متر مربع و سالن جلسات و همایش به ابعاد گوناگون وجود دارد.

نام هتل موجود در این برج فیرمونت Fairmont ) می باشد، که انواع اتاق های سوئیت، دو تخته، یک تخته، هانی مون و خانوادگی که در مجموع 318 اتاق می شود را در خود جای داده است. کیفیت این هتل بسیار قابل توجه و خوب می باشد و جزو هتل های پنج ستاره ی باکو محسوب می شود. حمام ها و اتاق های لوکس این هتل بسیار زبانزد هستند و کارناوال حتما در آینده به صورت جزئی تر به معرفی این هتل خواهد پرداخت.

اما نکته ی جالبی که درباره ی این هتل می توانیم به آن اشاره کنیم امکان برپایی جشن های عروسی و جلسات رسمی در هتل فیرمونت می باشد که بسیار مورد توجه ساکنان آذربایجان و حتی گردشگران از سرار دنیا قرار گرفته است.

flame towers hotel
هتل برج شعله
برج شعله ی باکو

3 ) برج شماره ی سه

این برج که از همه ی ساختمان های دیگر ارتفاع کمتری دارد 140 متر است و 38 طبقه دارد. این برج تنها مخصوص دفاتر و اداره های برج های شعله و در واقع قطب تجاری این آسمان خراش ها است، و این برج غربی ترین برج شعله می باشد.

مساحت برج شماره ی سه شعله 33,114 متر مربع است و 33000 فروشگاه تجاری و شرکت های گوناگون خصوصی را در خود جای داده است. فروشگاه های برج تجاری هنوز هم به طور کامل بازگشایی نشده اند و بسیاری از آن ها خالی می باشند، اما یکی از نکات قابل توجه این بخش نمایندگی فروش ماشین های لامبورگینی در طبقه ی همکف برج تجاری است که توجه بازدیدکنندگان زیادی را به خود جلب می نماید، این فروشگاه اولین نمایندگی اتومبیل های برند لامبورگینی در باکو بود که در سال 2014 در برج شعله آغاز به کار نمود.

اما به زودی قرار است 6 سالن تئاتر (سالن معروف IMAX ) و سینما، سینمای سه بعدی، سرزمین کودکان، استودیو عکس برداری، 16 رستوران و کافه، سالن بولینگ و ... هم در برج سه شعله مورد بهره برداری قرار گیرد.

برج های شعله باکو
لامبورگینی
برج های شعله باکو

فضای میانی برج ها

در میان این سه برج محوطه ی زیبایی قرار دارد که در آن انواع رستوران ها، سینما و مراکز تفریحی مانند استخر وجود دارد و گردشگران می توانند از ان ها استفاده نمایند.

سینمای برج های شعله که در فضای باز محوطه قرار دارند طرفداران زیادی پیدا کرده اند که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با فیلم و هزینه ی بلیت و ساعات پخش فیلم ها می توانید از این لینک دیدن نمایید. 

 می توان گفت در این قسمت به نحوی محوطه ی داخلی برج ها با چشم انداز خیابان و فضای خارج از آن ها ادغام شده است و حس جالبی از زندگی مدرنیزه شده را پیش روی بازدیدکنندگان قرار می دهد،. اغلب دست فروش و خرده فروشان در این ناحیه جمع می شوند و محصولات خود را به فروش می رسانند و در تلاش هستند همه ی ابعاد شهر باکو را به توریستان نشان دهند.

اگر به تصاویر زیر با دقت نگاه کنید فضایی شیشه ای شبیه لانه ی زنبور می بینید در این قسمت علاوه بر اماکن تفریحی امکان پارک 50 اتومبیل هم وجود دارد.

برج شعله آذربایجان
برج های شعله آذربایجان

نمای برج

نمای خارجی برج های شعله را از نزدیک که بنگریم مملو از میله های بافته شده هستند که هرکدام 610 میلی متر قطر دارند و در فواصل گوناگون به هم جوش داده شده اند، این میله ها جنسی فولادین دارند و بسیار مقاوم هستند.

امروزه 54 درصد از مردم کره ی زمین در شهرها سکونت دارند به همین دلیل چهره ی ساختمان و بناها بخصوص آسمان خراش ها که از سراسر شهر دیده می شوند به امری مهم و حائز اهمیت تبدیل شده اند، برج های شعله با طراحی خاص و نمای زیبایشان به خوبی از عهده ی ماموریتشان بر آمده و توانسته اند شمایل باکو را زیباتر کنند.

برج های شعله را به گردنبندی زیبا بر گردن تپه ها هم تشبیه کرده اند به دلیل آن که از همه ی نقاط باکو بر فراز تپه می درخشد و به شهر جلای خاصی می بخشد.

برج شعله باکو
برج شعله باکو

نگاهی به برج های شعله ی باکو

سازندگان برج شعله

سازندگان ماهر برج های شعله از بتن و لوله های 6 الی 10 سانتی متری خم شده برای ساخت این بناها استفاده کردند تا مقاومت بیشتری در مقابل زلزله داشته باشند، همچنین در منطقه ای که برج واقع شده اند به صورت مداوم باد می وزد، به همین منظور ساختمان ها را طوری طراحی کردند که در برابر باد های شدید هم مقاوم باشند.

همون، اوباتا، کاساوم معروف به اچ او کی HOK یکی از معروف ترین شرکت های طراحی و مهندسی معماری ایالت متحده ی آمریکا است که تا به حال سازه های منحصر به فرد زیادی را تولید کرده، کار ساخت برج های شعله هم یکی از هنرمندی های همین کمپانی می باشد. در حال حاضر 45 درصد از درآمد این کمپانی از ساخت سازه های بین المللی که همگی شاخص هستند تامین می گردد. سازه هایی مانند دانشگاه ملک سعود عربستان که طراحی خیره کننده ای هم دارد.

مهندس ناظر اصلی این سازه فردی به نام بالکاریا ( Balkar Mühendislik ) است و برج های شعله را تحت نظارت شرکت DIA جمهوری آذربایجان ساخته و به اتمام رسانده است.

ساخت برج های شعله از سال 2008 میلادی تا 2011 میلادی طول کشید، پس از اتمام ساخت برج های شعله ساخت برج هایی بلند با فاصله ی کم از یکدیگر را کاری هوشمندانه دانستند و آن را برتر از ساخت آسمان خراش های پراکنده در سراسر کشور خواندند. امروزه مشتریان به دنبال ساختمان هایی خاص و نمادین هستند تا علاوه بر استفاده ی روزمره یادواره ای از یکی از اعتقاداتشان هم باشد، این برج ها علاوه بر این که به دلیل انحناهایش طراحی و ساخت دشواری داشت بسیار موفقیت آمیز به پایان رسید.

لازم به ذکر است که ساخت برج ها چندین بار به دلیل وزش بادهای شدید و کنترل مقاومت متوقف شد و پس از اطمینان دوباره شروع به ادامه ی ساخت آن ها کردند و 150 مهندس هم زمان روی این پروژه نظارت داشتند.

HOK
برج شعله باکو
برج های شعله ی باکو

دسترسی و هزینه

برج های شعله در سواحل دریای خزر و در جنوب شبه جزیره آبشرون بر روی تپه ای مشرف بر باکو پایتخت آذربایجان ساخته شده اند جایی که در سال 2000 به عنوان مکانی تاریخی در فهرست میراث یونسکو ثبت شد، جالب است بدانید این مکان در زمان شوروی یکی از منابع غنب نفتی آذربایجان محسوب می شده است.

به همین دلیل رفتن به آن کار سختی نیست و می توانید به وسیله ی اتوبوس، ترن و تاکسی به این برج ها بروید، البته تاکسی پر هزینه ترین وسیله ی نقلیه می باشد و حدود 90 هزار تومان برایتان تمام می شود.

این برج ها از فرودگاه صمد باکو یک ساعت فاصله دارند و از شهرهای مسکو، سنت پترزبورگ، نووسیبیرسک، تفلیس و کیف هم می توانید سوار بر قطارهای بین المللی به مقصد برج های شعله ی باکو شوید و به راحتی به این برج ها برسید. اگر می خواهید با اتوبوس به برج های شعله بروید بهترین راه استفاده از اتوبوس های عمومی می باشد که بلیت هایشان حدودا 4 هزار تومان می شود، از تمامی ایستگاه های اتوبوس باکو می توانید استفاده نمایید و در مقصد برج شعله پیاده شوید.

می توانید با استفاده از تورهای گردشگری هم به باکو سفر کنید که با توجه به امکاناتی که دریافت می کنید هزینه های گوناگونی دارد اما حدودا 1 میلیون و 500 هزار تومان می شود.

آدرس: آسیا، آذربایجان، باکو.

.Address: Baku, Azerbaijan

برج های شعله باکو
برج های شعله باکو

موقعیت برج های شعله باکو روی نقشه

توصیه کارناوال

آذربایجان کشوری است پر از دیدنی و مناطق گردشگری ناب و دوست داشتنی پیشنهاد می کنیم در سفر به باکو از دیگر مناطق گردشگری بخصوص ساختمان های زیبای این کشور که از معماری خاصی برخوردار اند هم دیدن نمایید.

برج عای شعله باکو

سخن آخر

امروز به باکو پایتخت کشور همسایه ی عزیزمان آذربایجان سفر کردیم، آیا شما تا به حال به این کشور رفته اید؟ نقاط ضعف و قوت سفرتان به این کشور را با ما در میان بگذارید.

منظر نظر و پیشنهادات خوب شما هستیم، اگر مکان دیگری در آذربایجان را مد نظر دارید و دوست دارید کارناوال به آن ناحیه سفر کنید می توانید از طریق این لینک پیشنهاداتتان را با ما در میان بگذارید.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

3 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

بنده 2 بار رفتم باکو ... / زیباترین شهر منطقه! / ارزش بار سوم رفتن رو هم داره... / هم زبانیم و هم فرهنگ ...

انتشار:29 بهمن 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

برج های بسیار شیک و عالی هستند

انتشار:03 شهریور 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

محسن

سلام از اونجایی که امکان صفر با قطار از تهران تا پایتخت آذربایجان فراهم شده ، فکر کنم باید روش های سفر به این کشور رو در این مطلب ویرایش کنید ! :D

به جز مرز آستارا، هیچ اتصال ریلی به آذربایجان نداریم! آن هم فعلا مسافری نبوده و صرفاًً کاربری باری و ترانزیت بار دارد! / ایستگاه مسافریشو داریم در آستارا میسازیم... بنده اونجا مشغول نظارت هستم...

29 بهمن 1401

انتشار:20 دی 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.