karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

05 آبان 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

این روزها بازار عکاسی بیش از هر هنر دیگری داغ است و عکاسان زیادی در سراسر دنیا، نهایت تلاش خود را به کار گرفته اند تا زیبایی های این کره ی خاکی را به بهترین شکل به تصویر بکشند. آن‌ها در این راه از ابزار مختلفی استفاده می کنند و تکنیک های بسیاری را به کار می برند تا بی نقص ترین تصاویر را به ثبت برسانند. با گذر زمان دوربین های عکاسی پیشرفته تر شده و وسایل جدیدی جای خود را در این هنر باز کرده اند و همین امر موجب شده تا روز به روز شاهد کارهای باکیفیت تری از عکاسان باشیم.

تا همین چند سال پیش عکاسی هوایی یکی از دشوارترین انواع عکاسی ها به شمار می رفت. هلیکوپترها و هواپیماها به پرواز در می آمدند و عکاسان از داخل آن ها به ثبت تصاویر می پرداختند. از هزینه ی گزاف این کار که بگذریم، تکان های شدید این وسایل یکی از بزرگترین موانع این کار به شمار می رفت و هر کسی نمی توانست از پس آن برآید. صدها عکس به ثبت می رسید و در نهایت نتیجه ی کار نیز آن قدرها رضایت بخش نبود. کم کم سر و کله ی وسیله ای جدید به نام دِرون (drone) پیدا شد که گونه ای پهباد کوچک بود و انقلابی را در عکاسی هوایی به وجود آورد. عکاسان بسیاری این وسیله را به کار گرفتند و تماشایی ترین جلوه ها را به ثبت رساندند اما همه چیز به همین جا ختم نشد؛ چرا که بیشتر کشورها به دلایل امنیتی، قوانین سفت و سختی برای استفاده از درون وضع کردند و روز به روز بر تعداد کشورهای محدود کننده عکسبرداری و فیلم برداری با این وسیله، افزوده شد.

گرجستان، یکی از سرزمین هایی است که به تازگی و در اول سپتامبر 2017، به جمع کشورهای محدود کننده ی پرواز درون پیوسته و در این رابطه، محدودیت هایی را به قوانین کشوری خود افزوده است. به بهانه ی این ممنوعیت، می خواهیم سفری تصویری به گرجستان داشته باشیم و آخرین یادگار پرواز درون ها در این کشور را به تماشا بنشینیم. در این سفر بر فراز گرجستان به پرواز در می آییم و گوشه های مختلف این کشور را از نظر می گذرانیم تا با بخشی از زیبایی های آن آشنا شویم.

ثبت کننده ی این تصاویر، عکاسی نیوزلندی است که آموس چپل (Amos Chapple) نام دارد. وی بین سال های 2003 تا 2005 روزنامه نگار یکی از روزنامه های پر تیراژ کشورش بوده و پس از آن برای سازمان یونسکو به عکسبرداری پرداخته است. او در سال 2012 کارش را به عنوان عکاس و روزنامه نگار مستقل آغاز نمود و تا به امروز موفق شده به بیش از هفتاد کشور جهان سفر کند. پیش از این تصاویری از این عکاس را به تماشا نشستیم که در سفرش به ایران ثبت شده بودند و حالا می خواهیم با او راهی گرجستان شویم و زیبایی های این کشور را از لنز دوربین او ببینیم.

برای دیدن این تصاویر زیبا در کارناوال همراهمان باشید...

ورود به صفحه تصاویر آموس چپل از ایران

تصاویر گرجستان

1- آخرین بارقه های نور خورشید بر فراز روستا

به زودی ابرها سراسر آسمان روستای ژوتا (Juta) و رشته کوه های استان متسختا-متیانتی (Mtskheta-Mtianeti) را فرا می گیرند.

روستای ژوتا رشته کوههای استان متسختا-متیانتی

2- شهر، زیر سایه مادر گرجستان

در تصویر زیر، مجسمه ی کارتلیس دِدا (Kartlis Deda) را می بینید که با اقتدار ایستاده و از تمامی نواحی شهر تفلیس (Tbilisi)، پایتخت گرجستان دیده می شود. کارتلیس ددا به معنای مادر گرجستان است.

مجسمه کارتلیس ددا تفلیس گرجستان

3- قله پر دردسر

قله ی قازبگی (Mount Kazbek) با ارتفاع 5033 متر را در شرق کشور گرجستان می بینید که بر اساس گفته ها، مشقت فتح آن با دشواری فتح اورست برابری می کند. با کمی دقت کلیسای گرگتی تیرینیتی (Gergeti Trinity Church) نیز در میان سایه ها دیده می شود.

قله قازبگی شرق گرجستان

4- تارِک دنیا برای بیست و چهار سال

کلیسای کاتشکی پیلار (Katskhi Pillar) بر یک ستون سنگی در غرب گرجستان قرار دارد؛ جایی که یکی از راهبان این کشور به مدت بیست و چهار سال است در آن زندگی می کند تا اینگونه به خداوند نزدیک تر باشد. در پایین این ستون سنگی، صومعه ای دیگر قرار دارد و غذای راهب از آنجا تامین می شود.

کلیسای کاتشکی پیلار عرب گرجستان

5- کلیسایی در میان مه

 مه تمام شهر گولبی (Gulebi) را در آغوش گرفته و در این بین، کلیسای کوچکی بر فراز کوه ها چشمک می زند. این شهر در جنوب غربی استان آجارستان (Adjara) قرار گرفته است. 

شهر گولبی آجارستان گرجستان

6- خداحافظی خورشید

آخرین اشعه های نور خورشید، بر فراز خانه های روستای یوخاتی (Ukhati) در شمال شرقی گرجستان می تابد و در گوشه ای از تصویر، جاده ی جورجن میلتری (Georgian Military Highway) نیز دیده می شود.

یوخاتی جاده جورجن میلتری گرجستان

7- جلوه ای از تاریخ

در این عکس، کلیسا و قلعه ای با نام گرمی (Gremi) را می بینید که در استان کاختی (Kakheti) کشور گرجستان واقع شده است و در پشت آن، تاکستان های زیبا و سرسبز ناحیه نیز خودنمایی می کنند. قدمت این بنای تاریخی به قرن شانزدهم میلادی باز می گردد.

کلیسا گرمی استان کاختی خاور دور گرجستان

8- طبیعت خوشمزه!

گوسفندها در زیر نور صبحگاهی در کوه و دشت های روستای اُمالو (Omalo) روانه شده اند تا دلی از عزا دربیاورند. این گوسفندان با غروب آفتاب دوباره به آغل هایشان می روند تا از چنگال گرگ ها در امان بمانند. 

امالو گرجستان

9- شهر معادن

در این تصویر نمایی از شهر چیاترا (Chiatura) را در استان ایمرتی (Imereti) مشاهده می کنید که معدن های منگنز فراوانی را در خود دارد و کارخانه های بسیاری از آن ها استفاده می کنند.

شهر چیاتورا استان ایمرتی گرجستان

10- تله کابینی برای کارگران

در تصویر، تله کابین شهر چیاتول دیده می شود که به وسیله ی مهندسین جماهیر شوروی نصب شده است تا رفت و آمد کارگران به معادن آسان تر شود.

شهر چیاتورا استان ایمرتی گرجستان

11- یادگاری از تاریخ

بنای تواریخ یا رویدادنامه گرجستان (The Chronicles Of Georgia monument) را مشاهده می کنید که در شهر تفلیس قرار دارد و معماری آن بر عهده ی زوراب زیریتیلی (Zurab Tsereteli) بوده است.

رویدادنامه تفلیس گرجستان

12- شهری از جنس سنگ

شهر سنگی واردیزیا (Vardzia) در جنوب گرجستان قرار گرفته و یکی از جاذبه های مهم گردشگری گرجستان به شمار می آید. جالب است که با وجود پر رفت و آمد بودن این مکان، باز هم راهبان در بخش هایی از غارهای آن عزلت گزیده اند. 

شهر سنگی واردیزیا گرجستان

13- بر فراز شهر

شما به تماشای سومین شهر پرجمعیت گرجستان، یعنی کوتائیسی (Kutaisi) نشسته اید که در بخش غربی استان ایمرتی قرار گرفته است.

کوتائیسی ایمرتی گرجستان

14- تماشای غروب در کنار دریای سیاه

نمایی از غروب دل انگیز آفتاب در شهر بندری باتومی را مشاهده می کنید که در کناره ی دریای سیاه قرار دارد.

باتومی گرجستان

15- نگهبانان روستا

در این تصویر برج های نگهبانی باستانی را می بینید که در کوه های اطراف روستای اُمالو در پارک ملی توشتی (Tusheti National Park) واقع شده اند. این پارک با جمهوری های خودمختار داغستان (Dagestan) و چچن (Chechnya) هم مرز است. 

روستای اومالو پارک ملی توشتی گرجستان

16- خانه ای امن بر روی بازمانده تاریخ

این بنای مخروبه که در تصویر مشاهده می کنید، کلیسای بارالتی (Baraleti) نام دارد که در روستای سیخیسجواری (Tsikhisjvari) قرار دارد. پرنده، بی خبر از همه جا، خانه ی خود را بر روی این کلیسای تاریخی بنا کرده است.

بنا بارالتی روستا سیچیزری گرجستان

17-  نشانه ای از طمع بی پایان اسکندر مقدونی

قلعه نظامی خرتویسی (Khertvisi Fortress) را در عکس زیر می بینید که یکی از قدیمی ترین آثار باستانی گرجستان به شمار می رود. گفته می شود که اسکندر مقدونی در سفرش به شرق دور، این قلعه را نیز غارت کرده است. 

قلعه نظامی خرتویسی گرجستان

18- اردوگاهی برای جنگ زده ها

تصویری از اردوگاه سرووانی (Tserovani) که در نزدیکی منطقه ی اوستیای جنوبی (South Ossetia) (1) قرار دارد و در سال 2008 و حین جنگ گرجستان و روسیه، به پناهگاهی برای جنگ زدگان تبدیل شده بود. رنگ های شادی که برای رنگ آمیزی خانه ها استفاده شده، کمک روحی مناسبی به پناهندگان می کند.

پاورقی


سرزمین اوستی، به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می شود؛ اوستی یا اوستیای جنوبی در خاک گرجستان و اوستیای شمالی-آلانیا در خاک روسیه به صورت یک جمهوری خودمختار، قرار دارد.

اردوگاه سرووانی اوستیای جنوبی گرجستان

سخن آخر

به کمک درون ها سفری تصویری به گوشه و کنار سرزمین گرجستان داشتیم و جلوه های بسیار زیبایی را از فراز آسمان تماشا کردیم.

نظر شما درباره ی این کشور و جاذبه های گردشگری آن چیست؟

درباره ی قانون منع استفاده از درون در سایر کشورها چه می دانید؟

دیدگاهتان را با ما در میان بگذارید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.