karnaval.ir

الهه افهامی

انتشار

08 خرداد 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

پارک های ملی بسیاری در سرتاسر جهان وجود دارد. از #آسیا گرفته تا آفریقا و اروپا و آمریکا.

کارناوال این بار قصد دارد شما را به دیدن یک #پارک ملی در #تایلند دعوت کند. این پارک سکونت گاه گونه های بسیاری از گیاهان و جانوران است و هر ساله گردشگران بسیاری برای دیدن آن راهی مقصد تایلند می شوند؛ حتی مردم محلی هم در تایلند برای گذراندن اوقات فراغت خود این پارک را انتخاب می کنند؛ زیرا هم فضای بکر و مناسبی دارد و هم دارای امکانات خدماتی نسبتا خوبی است.

در ادامه با کارناوال همراه باشید تا از پارک ملی "خویای" Khao Yai بیشتر بدانیم.

پارک ملی Khao Yai

لذت قدم زدن در میان انبوهی از درختان و جنگلی انبوه و یا تماشای گله فیل ها در دشتی سبز و سرشار از آرامش ، کدام یک را دوست دارید؟ اگر به پارک ملی"خویای"  Khao Yai بیایید، جاذبه های بسیاری در انتظارتان خواهد بود.

حیات وحش غنی، انواع گونه های گیاهان، پرندگان مهاجر، خفاش های مرموز، همه و همه جزء جذابیت های این پارک ملی زیبا هستند.

می توانید حتی شب را در این مکان سپری نمایید و با سرود شبانه جیرجیرک ها، که شاید زیباترین موسیقی شبانه جنگل باشد به خواب روید.

پارک ملی "خویای" Khao Yai

پارک ملی Khao Yai

  پارک "خویای" Khao Yai دومین پارک ملی بزرگ در تایلند است و به زبان تایلندی  معنی آن تپه های بزرگ می شود.  مساحت این پارک 2168 کیلومتر متر مربع را در بر می گیرد و در دامن کوه های "فانوم دنگ" Phanom Dong واقع شده است.

 در 18 سپتامیر 1962 گشوده شد و در سال 2005 این مکان به عنوان میراث طبیعی یونسکو معرفی شد.

 پارک به قدری بزرگ است که مساحت آن 4 استان را شامل می شود. این چهار استان شامل Nakon Nayok", Prachinburi, Saraburi and Nakon Ratchasima Korat می شوند.

امکانات خدماتی و رفاهی در این پارک کامل است که در ادامه آن ها را معرفی خواهیم کرد.

 از لحاظ پوشش گیاهی و جانوری تنوع بسیاری دارد و بسیاری از گیاهان معطر و حتی گیاهان تجاری هم در این پارک دیده می شود.

 این پارک مقصد بسیاری از محلی ها و هم چنین توریست های داخلی خود تایلند است و حتی در روزهای غیر تعطیل هم بسیار شلوغ می شود.

پارک ملی Khao Yai
پارک ملی Khao Yai
پارک ملی Khao Yai

جذابیت های پارک ملی  "خویای" Khao Yai

در پارک ملی "خویای" Khao Yai جاذبه های بسیاری وجود دارد. از رودخانه ها و آبشارها گرفته تا کوه ها و حتی غاری که در این پارک وجود دارد و محل سکونت میلیون ها خفاش است. 

در این پارک پنج  #آبشار و #رودخانه وجود دارد که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند و دارای پوشش گیاهی و جانوری خاصی هم هستند. 

در ادامه هر یک از این جذابیت ها را معرفی خواهیم کرد.

رودخانه های پارک ملی "خویای" Khao Yai

در پارک ملی پنج رودخانه وجود دارد که شامل  Prachin Buri ، Nakhon Nayok ، Lam Ta Kong، Praplerng ،Muag Lekv می شود.

رودخانه "نیخون نایوک" Nakhon Nayok در بخش جنوبی واقع شده است و برای فعالیت های اقتصادی و کشاورزی محلی ها مفید است.

رودخانه "مواگ لکو" Muag Lekv هم  در قسمت شمالی واقع شده است و در تمام طول سال آب در آن جریان دارد.

این رودخانه هم برای کشاورزی مفید است.

رودخانه Muag Lekv

آبشارهای پارک ملی Khao Yai

در این پارک ملی 6 آبشار زیبا وجود دارد که هر کدام در اندازه و  ویژگی های ظاهری متفاوت هستند. در نزدیکی هر کدام از این آبشارها امکانات متفاوتی موجود است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

1) آبشار"کانگ کئا" Kong Kaeo،  این آبشار واقعا در فصول بارانی سال دوست داشتنی است. اگر حدود 100 متر از مرکز راهنمایی گردشگری پیاده روی کنید به آن جا می رسید. به بازدید کنندگان اجازه می دهند که حتی در حوضچه زیر  آبشار شنا هم بکنند.

 2) آبشار "فاکوئای مای" PhaKluai Mai ، اندازه متوسطی دارد و به دو قسمت مختلف تقسیم می شود که در انتهای مسیر با هم ادغام می شوند. این آبشار هم با پای پیاده و هم با ماشین در دسترس است.

 3) آبشار  "هه سوات" Haew Suwat، از آبشار های معروف پارک است و حدود 20 متر ارتفاع دارد. 3 کیلومتر با آبشار PhaKluai Mai فاصله دارد و در فصول سرد و بارانی سال در این آبشار باید احتیاط کرد.

4) آبشار "هه نارک" Haew Narok، بزرگ ترین و بلندترین آبشار پارک است و 3 قسمت دارد. قسمت اول حدود 60 متر ارتفاع دارد و آب آبشار از این قسمت ها به قسمت های دوم و سوم سرازیر می شوند. به صورت کلی و روی هم ارتفاع این قسمت ها 150 متر می شود. از آن جایی که در  نزدیکی این آبشار اکثرا فیل های وحشی تردد می کنند ممکن است حوادثی هم رخ دهد؛گاه و بی گاه شاهد سقوط فیل های وحشی خواهیم بود.

در این منطقه آبشار های دیگری هم مانند Namtok Mai Plon و Namtok Haew Sai وجود دارد.

آبشار PhaKluai Mai
آبشار Haew Narok

تفریح در پارک ملی 

1) پیاده روی و کوه نوردی

مسیرهای پیاده روی زیبایی در این پارک وجود دارد. از مسیرهای کوتاه که 1 تا 9 کیلومتر طول دارند و برای لذت بردن از مناظر طبیعی به شما توصیه می شوند .

برای حرفه ای ها و کسانی که علاقه مند به کوه نوردی هستند هم مسیرهای صعب العبوری وجود دارد.

طول مسیرهای پیاده روی در این پارک  از 50 متر تا 8 کیلومتر متغیر است  و به صورت کلی همگی با هم 50 کیلومتر خواهند شد.

به همین دلیل هم می تواند بهترین مقصد برای کوه نوردان باشد.

البته محلی های تایلندی ترجیح می دهند در مناطق کمپ زنی چادر بزنند و برای پیک نیک به این پارک بیایند.

پیاده وری در پارک  ملی Khao Yai
پارک ملی Khao Yai

2) بازدید از پارک و موزه hq 

در پارک ملی، موزه ای وجود دارد که می توانید در آن آلبوم هایی باور نکردنی از حیوانات پارک را مشاهده نمایید. این آلبوم ها علاوه بر نشان دادن گونه های جانوری انواع گونه های گیاهی پارک را هم به تصویر می کشد.

هم چنین در این موزه مجسمه خشک شده ببری که به یکی از روستاهای نزدیک پارک ملی حمله کرده وجود دارد. این ببر پس از حمله توسط روستاییان شکار می شود.

پارک ملی "خویای" Khao Yai

3) سافاری شبانه

همراه با یک جیپ و یک نور افکن شما را به دل پارک ملی می برند و می توانید حیواناتی را که شب رو هستند ببینید. خوک وحشی،  فیل و بسیاری حیوانات دیگر در این سافاری احتمال دیده شدن دارند و مدت زمان کامل این سافاری یک ساعت می باشد.

این سافاری جذاب راس ساعت 7 غروب آغاز می شود و تا 8 شب ادامه خواهد داشت.

پارک ملی "خویای" Khao Yai
پارک ملی "خویای" Khao Yai

4) برج های مشاهده حیوانات

دو برج در پارک ملی وجود دارد که برای مشاهده حیوانات از فاصله دور طراحی شده است. هر کدام از برج ها در مکان های متفاوتی قرار دارند و از هر کدام زاویه متفاوتی رو به پارک دارید.

از این برج ها می توانید به راحتی گوزن ها، فیل ها و گراز های وحشی را در حال تردد ببنید و یا حتی از آنها عکاسی کنید.

پارک ملی "خویای" Khao Yai

5) دوچرخه سواری

یکی از محبوب ترین مکان های دوچرخه سواری در تایلند ، همین جاست. طبیعت بکر و دست نخورده منطقه و جاده های رویایی آن می تواند برای شما تجربه ای منحصر به فرد از دو چرخه سواری را در این مکان رقم بزند.

شما می توانید دوچرخه های تان را از پارک اجاره کنید. دقت داشته باشید که از جاده های اصلی هنگام دوچرخه سواری منحرف نشوید.

دوچرخه سواری در پارک  ملیKhao Yai

6) رفتینگ

یکی از تفریحات پیشنهادی ما به شما در پارک ملی "خویای" Khao Yai رفتینگ می باشد.

برای رفتینگ در پارک می توانید در "کانگ هین پرنگ" Kang Hin Perng این کار را انجام دهید.

پارک ملی "خویای" Khao Yai

تنوع گونه های مختلف جانوران در پارک ملی

بیش از 70 گونه از پستانداران مختلف در این منطقه وجود دارد که شامل فیل، گوزن سمبر، گاو وحشی هندی، آهو، خارپشت، گراز وحشی، گیبون، سگ وحشی و ببر و ... می شود.

 این پارک هم چنین بیشترین جمعیت فیل های وحشی را دارد. گوزن های قهوه ای و خاکستری هم جزء گونه هایی هستند که در این پارک بسیار دیده می شوند.

"گائور" Gaur هم نوعی گاو وحشی شاخ دار است که اکثر شب ها در این منطقه دیده می شود.

 پرندگان پارک ملی روی هم رفته 300 گونه هستند و شامل، مرغ مگس خوار، تروگن قرمز و مرغ مینا و ... می باشند.

 بوزینه های این پارک تقربیا در تمام قسمت ها و حتی کنار جاده ها هم دیده می شوند.  اگر شانس با شما یار باشد می توانید ببر های این منطقه را هم در کنار جاده ها ببینید.

 هنگامی که در حال قدم زدن در پارک هستید، مارها و مارمولک ها هم در زیر برگ های درختان با شماقدم برمی داند و شما با این که آنها را نمی بینید اما صدای خش خش حرکت آنها را خواهید شنید.

این پارک نزدیک به یک میلیون خفاش هم دارد که در غاری که در لبه پارک وجود دارد زندگی می کنند.به شما اجازه نمی دهند وارد غار شویدو اگر قصد عکاسی از آنها را داشته باشید باید صبر کنید آنها از غار بیرون بیایند و سپس به داخل آنجا بروید.

 خزندگان شامل مار پیتون، کبر، تمساح و.... می شود.

در این پارک ملی هم چنین 18 گونه جانور دو زیست هم وجود دارد.

پارک ملی Khao Yai
پارک ملی Khao Yai
پارک ملی Khao Yai
پارک ملی Khao Yai
پارک ملی Khao Yai
پارک ملی Khao Yai
پارک ملی Khao Yai

گونه های مختلف گیاهان در پارک ملی 

این پارک در بیشتر روزهای سال پوششی سبز و جنگلی دارد و انواع پوشش گیاهی که شامل  درختان سرخس، گلسنگ های رنگارنگ، و... می شود در آن می توان دید. تعداد گونه های گیاهی موجود در منطقه تقریبا 2000 گونه می باشد.

به صورت کلی پارک از لحاظ پوشش گیاهی به چند قسمت مختلف تقسیم می شود که شامل موارد زیر است.

 قسمت های خشک پارک، این قسمت پوشش دامنه های پایین تر پارک راشامل می شود و مهم ترین گونه های گیاهی که در این منطقه وجود دارد شامل Afzelia، Xylia و Lagerstroemia. می شود.

 قسمت های مرطوب و خشک پارک،  که تقریبا 70 درصد از  پارک ملی شامل این گونه می شود.

 دشت های همیشه سبز، هم بیش از 1000 متر را شامل می شود.  در این زمین ها درخت ها کوتاه تر و بیشتر از نوع سرخس هستند .

 مراتع پارک جزء زیستگاه های منحصر به فرد می باشد و نوعی منطقه چرا برای حیوانات مختلف به حساب می آید.  در مراتع پارک ملی 70 گونه از پستانداران و 74 گونه از خزندگان و هم چنین هزاران مهره دار یافت می شود.

پارک ملی Khao Yai
پارک ملی Khao Yai

امکانات موجود در پارک ملی 

 در منطقه"فاکلو ای مای" Pha Kluai Ma  از پارک ملی منطقه ای وجود دارد که شما می توانید در آنجا کمپ بزنید. برای اقامت در این کمپ ها 32بات  از بزرگسالان و 10 بات هم به خاطر بچه ها دریافت می شود.  این کمپ رستوران هم دارد و اگر کیسه خواب همراه تان نباشد به شما کیسه خواب اجاره هم می دهند.(هر 32 بات برابر یک دلار آمریکا می باشد)

 در مناطق کمپزنی که  به تمام امکانات دسترسی خواهید داشت. این امکانات شامل پارکینگ و سرویس بهداشتی می شود؛ اما توجه داشته باشید که هنگام خارج شدن از کمپ حتما درها را ببنید و هم چنین تمام مواد غذایی تان را داخل محفظه های بسته قرارد هید تا میمون ها به آنها دست درازی نکنند. برخی میمون های بازیگوش وارد کمپ ها شده و غذاها را دست خورده می کنند.

1) کمپ "لم تاکونگ" Lam Takong 

اولین کمپ سایت در 6 کیلومتری مرکز بازدید از پارک قرار گرفته است و بسیار نزدیک به دیگر جاذبه های منطقه می باشد.

از این کمپ بهترین موقیت را برای تماشای فیل ها خواهید داشت.

پارک ملی "خویای" Khao Yai

2) کمپ"فاکولیمای" Pha Kluaymai

این کمپ در 3 کیلومتری شرق کمپ Lam Takong واقع شده است. چادر، کیسه خواب، بالش و تشک برای اجاره در دسترسمی باشد هم چنین دوش آب سرد، سرویس بهداشتی و رستوران ها در این کمپ وجود دارد. امکانات کمپ از دیگری بهتر است.

در نزدیکی این کمپ می توایند انواع مارمولک ها را هم ببنید.

از جمله جذابیت های کمپ Pha Kluaymai درختان میوه ای است که در آنجا وجود دارد و این درخت ها خانه بسیاری از پرندگان رنگی است که می توانید از تماشای آنها لذت ببرید.

پارک ملی "خویای" Khao Yai

دسترسی

برای آمدن به پارک ملی،دو راه وجود دارد. با ماشین شخصی خودتان تا پارک برانید و یا این که از راه کوه پیمایی و با پای پیاده راهی این پارک شوید. اگر با ماشین بخواهید بیایید، از شهر Nakhon Nayok به سمت Prachinburi آمده و حدود 15 کیلومتر را رانندگی می کنید.

آمدن از طریق کوه پیمایی و با پای پیاده کمی مشکل تر است و تقریبا دو روز را در راه خواهید بود. این روش از سال 1992 باب شده است و گردشگران بیشتر از کنار آبشار ang Rong می گذرند تا به این جا برسند؛ اما فقط در ماه های دسامبر تا جون می توانید این راه را طی کنید و بدترین فصل ها برای کوه نوردی در ماه های بارانی سال است.

 ورودی پارک برای خارجی ها 200 بات و برای افراد تایلندی 40 بات می باشد.

نقشه ی پارک ملی "خویای" Khao Yai

سخن کارناوال

امروز با هم به یکی از پارک های ملی تایلند رفتیم. اگر جاذبه خاصی در تایلند مد نظر شما است به ما بگویید تا  اطلاعات آن را در اختیار شما قرار دهیم.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

سجاد

تو قسمت "دوچرخه سواری" به اشتباه نوشتید "مالزی" !!

انتشار:09 شهریور 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.