karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

22 آذر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

وقتی قرار است به مقصد جدیدی سفر کنید، باید نکات بسیاری را در نظر داشته باشید. از نکات کلی و آشنایی با مواردی چون زبان، فرهنگ، شماره های ضروری و عبارات کاربردی بگیرید تا سطح هزینه سفر، جاذبه های پرطرفدار و امنیت. در نظر گرفتن هر کدام از این موارد به قدری اهمیت دارد که اگر با آشنایی و اشراف به این مسایل دست به سفر بزنید، قطعا سفری خاطره انگیزتر را برای خود رقم زده اید.

امنیت، یکی از مهمترین مواردی است که اغلب اوقات در زیر سایه سنگین و پر رنگ چیزهای دیگری مانند جاذبه های مشهور و هزینه های سفر، فراموش می شود. یعنی کمتر کسی به امنیت مقصد موردنظر خود توجهی نشان می دهد و مقاصد سفر خود را از لحاظ ایمنی بررسی می کند. وقتی از امنیت حرف می زنیم، نکات مختلفی است که باید در نظر بگیرید؛ اما این بار می خواهیم توجه‌تان را به نکات بهداشتی و امنیت جسمی جلب کنیم. امروز به سراغ یکی از محبوب ترین شهرهای خارجی نزد ایرانی ها خواهیم رفت تا ببینیم برای آن که سفری بدون مشکل به شهر کوالالامپور داشته باشیم، چه باید بکنیم و دانستن چه مواردی به کار ما خواهد آمد.

پس همراه کارناوال باشید و با امنیت خاطر به کوالالامپور سفر کنید.

ورود به صفحه اختصاصی معرفی شهر کوالالامپور

شهر کوالالامپور

پیش از سفر به کوالالامپور چه کنیم؟

پیش از آن که بار و بندیل سفر به مالزی و شهر جذاب کوالالامپور را ببندید، توصیه می شود که از انجام دادن کارهای زیر غفلت نکنید:

  • گرفتن بیمه مسافرتی
  • بسته بندی داروها و قرار دادن آن ها در بسته اصلی و شفاف خودشان به همراه اسامی
  •  در صورتی که تحت درمان خاصی قرار دارید و از داروهایی به خصوصی استفاده می کنید، لازم است تا نامه ای به همراه مهر، امضا و تاریخ از پزشک خود داشته باشید که شرایط پزشکی و جسمانی شما در آن شرح داده و داروهای شما را به همراه نام عمومی شان ذکر کرده باشد.
  • اگر دچار بیماری های قلبی و خاص هستید، حتما نوار قلب خود را که به تازگی دریافت کرده اید، همراه خود داشته باشید.
  • از هر داروی ضروری خود دو برابر بردارید تا در صورت مفقود یا ربوده شدن آن ها، به مشکل برنخورید.
  • خوب است بدانید که شماره های اورژانس در کشور مالزی 112 یا 999 هستند. بنابراین در صورتی که نیاز به دریافت مراقبت های فوری و پزشکی داشتید، تنها کافی‌ست یکی از این دو شماره تلفن را با موبایل خود بگیرید. در صورتی که پس از آن برای درمان خاصی به بیمارستان یا کلینیکی ارجاع داده شدید، لازم است بلافاصله با شرکت بیمه پزشکی خود ارتباط برقرار کنید. 

کارهای پیش از سفر

کارهای پیش از سفر

وضعیت مراکز درمانی کوالالامپور

خوب است بدانید که بیمارستان ها و مراکز درمانی بسیاری در کوالالامپور به چشم می خورند که استانداردهای جهانی سلامت در آن ها رعایت می شود. همچنین به راحتی می توانید از داروخانه های کوالالامپور، داروهای بدون نسخه و نسخه دار خود را تهیه کنید. البته توجه داشته باشید که محدوده داروهای بدون نسخه، در هر کشور متفاوت هستند و برای فروش آن ها خطوط قرمز متفاوتی تعریف شده که به قوانین آن کشور بر می گردد. 

در ادامه با چندی از نکات و دانستنی های کوالالامپور آشنا می شوید:

  • کوالالامپور یکی از محبوب ترین مقاصد برای گردشگری سلامت محسوب می شود و از جراحی های زیبایی بگیرید تا خدمات دندان پزشکیِ با کیفیت را در این شهر خواهید یافت.
  • مراکز درمانی و دندان پزشکی را به راحتی می توانید در مراکز خرید بزرگ و مشهور شهر بیابید و هزینه یک مشاوره خصوصی در حدود 50 رینگیت مالزی (469,897 تومان) خواهد بود.
  • داروخانه ها را در تمام شهر خواهید یافت، در این بین، داروخانه های زنجیره ای واتسون‌ز (Watsons) را به راحتی پیدا می کنید. 
  • بیمارستان عمومی و مرکزی کوالالامپور در شمال مرکز شهر قرار دارد.

از جمله مراکز درمانی قابل توجه کوالالامپور نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مرکز خدماتی برج دوقلوی KLCC: درست در کنار مرکز خرید برج دوقلوی پتروناس قرار دارد و یک شعبه از آن نیز در منطقه کی ال سنترال قرار گرفته است.
  • فروشگاه دارویی کین فت | Kien Fatt: هر دو نوع داروهای چینی و غربی را می توانید از این فروشگاه قدیمی و معروف تهیه نمایید. همچنین یک دکتر متخصص و مسلط به زبان انگلیسی در این داروخانه مشغول به کار است.
  • بیمارستان تونگ شین | Tung Shin Hospital: بیمارستانی عمومی به همراه یک کلینیک سنتی و چینی 
  • کلینیک مدی‌کر | Klinik Medicare: برای چک آپ و درمان های فوری می توانید به این کلینیک مراجعه کنید. مدی‌کر در مرکز خرید معروف مید ولی مگامال (Mid Valley Megamal) قرار دارد.

مراکز درمانی کوالالامپور

مراکز درمانی کوالالامپور

بهداشت بانوان در کوالالامپور

در نظر داشته باشید که کشور مالزی یکی از کشورهایی است که ویروس زیکا در آن شیوع دارد و باید بدانید بیماری های عفونی ناشی از این ویروس در زنان باردار، می تواند منجر به بیماری های جدی در کودک شود. بنابراین اگر حامله هستید، در این دوران حساس از سفر به کشور مالزی خودداری کنید. 

باید بدانید که موارد و لوازم بهداشتی مورد نیاز بانوان را به راحتی می توانید در کوالالامپور تهیه کنید. 

در نظر داشته باشید که گزینه های جلوگیری از بارداری در کوالالامپور محدودند و در صورت نیاز، لازم است که به میزان کافی همراه خود داشته باشید.

عواملی همچون گرما، رطوبت و آنتی بیوتیک به صورت همزمان می توانند باعث عفونت و قارچ بدنی شوند، در نتیجه توصیه می کنیم که از کرم های ضدقارچ و یا قرص های کلوتریمازول (Clotrimazole) استفاده کنید. البته به جای این دو می توانید قرص های فلوکونازول (fluconazole) را به عنوان یک جایگزین عملی به کار ببرید.

بهداشت بانوان

وضعیت آب آشامیدنی در کوالالامپور

درباره آب شهری کوالالامپور نکاتی است که باید به آن ها توجه کنید:

  • 1- هرگز از آب شیر ننوشید مگر آن که کاملا از سلامت آن مطمئن شده باشید. البته باید بدانید که آب شهری کوالالامپور با روشی مدرن و با استفاده از گیاهان تصفیه می شود. 
  • 2- به هنگام خرید آب معدنی، دقت کنید که درِ شیشه بسته بوده و دست نخورده باشد.
  • 3- در محیط هایی که تمیز به نظر نمی آیند از مصرف یخ خودداری کنید.
  • 4- آبمیوه هایی را که تازه نیستند و یا به نظر می آید به آن ها آب افزوده اند ننوشید.
  • 5- بهترین راه برای تصفیه آب و اطمینان از سلامتی اش، جوشاندن آن است.
  • 6- باید بدانید که گرچه ید، ضدعفونی کننده ای قوی برای آب محسوب می شود؛ اما خانم های باردار و یا افراد مبتلا به تیروئید، نباید از آن استفاده کنند. 

آب شیر در کوالالامپور

آب شیر در کوالالامپور

وضعیت سرویس های بهداشتی در کوالالامپور

خوشبختانه امروزه سرویس های بهداشتی عمومی کوالالامپور وضعیت بهتری به نسبت گذشته دارند؛ اما باز هم موارد ناخوشایندی هستند که در این باره به چشم می خورند:

1- اول از همه باید بدانید که در مالزی علاوه بر توالت های فرهنگی، سرویس های ایرانی را نیز همه جا خواهید دید. بنابراین خیالتان از این بابت راحت باشد!

2- در صورتی که می خواهید از دستشویی های فرنگی استفاده کنید، حتما حتما دستمال های مرطوب و آنتی باکتریال را همراه خود داشته باشید و محل نشستن خود را پیش از استفاده، تمیز کنید؛ چرا که در بسیاری از مکان ها، رد پای افراد را بر روی قسمت نشستن دستشویی های فرنگی خواهید دید. البته این مشکل در مراکز خرید مدرن و معروف مالزی، مشاهده نمی شود.

3- بسیاری از دستشویی های عمومی فاقد دستمال هستند، بنابراین همیشه مقداری دستمال کاغذی همراه خود داشته باشید.

سرویس های بهداشتی کوالالامپور

سرویس های بهداشتی کوالالامپور

مسایل و مشکلات ناشی از گرما

همان طور که احتمالا می دانید، کوالالامپور آب و هوایی گرم و شرجی دارد و احتمالا دو هفته طول می کشد تا به آب و هوای آن عادت کنید. در این مدت ورم پا و قوزک پا بسیار رخ می دهد و گرفتگی عضلات به جهت تعرق بالا، بسیار شایع است.

کمبود آب بدن مهمترین اتفاقی است که در اثر گرمازدگی رخ می دهد و علایمی چون ضعف، سردرد، حالت تهوع، پوست عرقی، نبض سریع یا آرام و دمای بالا در بدن دیده می شوند. 

در صورتی که دچار گرمازدگی شدید، ابتدا از گرما دور شوید، لباس های خود را خیس کرده و با استفاده از آن بدن خودتان را هم خیس کنید. سپس بر روی زمین دراز بکشید و پاها را بالا ببرید. همچنین از نوشیدن آب کافی با درصد کمی نمک نیز غفلت نکنید. 

شوک گرمایی حالت جدی تر و خطرناک تری است که باید آن را جدی بگیرید. علایمش به سرعت بروز می کنند و شامل خستگی و ضعف، استفراغ، دمای بالای بدن (بیش از 41 درجه سانتیگراد)، سرگیجه، توهم، عدم تعادل، تشنج و در نهایت غش و بیهوشی می شود. در صورتی که فردی با این وضعیت را مشاهده کردید، به سرعت درخواست کمک پزشکی کرده و از سویی دیگر، تلاش کنید تا فرد مورد نظر را از محیط گرم خارج کنید. لباس ها را از تنش درآورده و سعی کنید تا بدنش، خصوصا قسمت های کشاله ران و زیر بغل را با استفاده از آب و یخ خنک نمایید.

عرق سوز شدن یکی دیگر از مشکلات شایع است که احتمال دارد در کوالالامپور با آن مواجه شوید. برای رفع این مشکل، از محیط گرم دوری کنید، برای چند ساعتی خود را محیطی خنک قرار داده و از دوش آب خنک غفلت نکنید. از آن جا که عرق سوز شدن به سبب تجمع عرق زیر پوست رخ می دهد، در این هنگام در استفاده از هرگونه کرم و پماد پوستی اجتناب کنید.

گرمازدگی در کوالالامپور

مشکلات گزیدگی و نیش حشرات

از آن جا که کوالالامپور در منطقه ای استوایی و گرمسیری قرار دارد، حشرات مختلفی در این منطقه به چشم می خورد. بنابراین آگاهی از وجود انواع حشرات، راه های پیش گیری از گزیدگی و یا درمان بیماری های حاصل از آن ها الزامی است:

شپش: از شایع ترین مشکلات که در موهای سر و قسمت شرمگاهی بدن به چشم می خورد، وجود شپش هاست. راه انتقال شپش از طریق نزدیک شدن به افراد آلوده است و برای درمانش می توانید به سادگی از شامپوهای ضد شپش حاوی پرمترین (permethrin)  استفاده کنید. 

کنه: گزش توسط کنه ها اغلب به هنگام پیاده روی و گشت و گذار در اطراف کوالالامپور رخ می دهد. اگر گزیدگی کنه ها را تجربه کردید و به علایمی مانند خارش پوست، تب و یا دردهای عضلانی دچار شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید. قرص های داکسی سایکلین (Doxycycline) از گسترش و انتقال بیماری کنه ها به بدن تان جلوگیری می کند. 

زالو: اگر از عاشقان طبیعت گردی هستید و قرار است به دل جنگل های بارانی اطراف کوالالامپور بروید باید بدانید که احتمال مواجهه با زالو را خواهید داشت. البته زالوها ناقل بیماری نیستند؛ اما جای گزش آن ها بر روی بدن تان، ممکن است تا هفته ها با عوارضی چون خارش همراه باشد. همچنین از آن جا که امکان عفونت این زخم ها بالاست توصیه می شود که حتما جای گزش زالوها را با بتادین ضدعفونی کنید.

زنبور: اگر به نیش زنبور حساسیت دارید، توصیه می کنیم که حتما آمپول های آدرنالین (اپی نفرین) را برای درمان فوری همراه خود داشته باشید.

خود را از گزش ساس ها در امان نگه دارید:

ساس ها معمولا در شیار مبلمان و دیوارها زندگی می کنند و شب هنگام به سوی تخت خواب ها آمده تا از بدن شما تغذیه کنند. گرچه این حشرات را در هر جایی می توان دید؛ اما احتمال وجود ساس ها در اقامتگاه های پر رفت و آمد مانند هاستل ها بسیار بالاست. ظاهر تمیز و مرتب یک اقامتگاه، دلیلی بر عدم وجود ساس نیست و بنابراین توصیه می کنیم راهکارهای زیر را دست کم نگیرید:

  • 1- از مالک و مدیر اقامتگاه خود سوال کنید که برای جلوگیری از وجود ساس ها چه کرده اند؟ از آن جا که وجود ساس، مشکلی شایع و همه گیر است، وجود روش های کنترل حشرات و آفات در اقامتگاه ضروری است.
  • 2- وسایل و چمدان های خود را در ارتفاع مناسبی از سطح زمین نگه دارید، چرا که به این ترتیب از انتقال ساس ها به وسایل خود و در نهایت جا به جایی آن ها به نقاط دیگر جلوگیری خواهید کرد. 
  • 3- اتاق خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که نشانه ای از حشرات نمی یابید. دیدن موجوداتی ریز با پوست های قهوه ای شفاف و یا مدفوع های ریز و به شکل دانه خشخاش، از جمله علایم وجود حشرات است.

در صورت گزش ساس ها...

  • 1- برای خارش پوست خود می توانید از آنتی هیستامین استفاده کنید.
  • 2- تمام وسایل سفر، کوله پشتی و چمدان خود را تمیز کنید، تمام لباس ها را به خشکشویی بسپارید و پس از دریافت آن ها، لباس ها را با کاورهای پلاستیکی بپوشانید تا از مشکلات بعدی ساس ها و انتقال شان جلوگیری کنید. 
  • 3- حتما حتما در این باره با مدیریت و مسوولیت اقامتگاه خود صحبت کنید و در صورتی که دیدید از پذیرفتن این مشکل خودداری می کنند و اهمیتی به حرف های شما نمی دهند، به سراغ دفتر گردشگری محلی کوالالامپور بروید و شکایت خود را ابراز کنید. 

گزیدگی و نیش حشرات

گزیدگی و نیش حشرات

گزیدگی و نیش حشرات

راه های پیشگیری از گزیدگی

همان طور که شما هم احتمالا این شعار معروف را شنیده اید، پیشگیری بهتر از درمان است! بنابراین در این جا با برخی از نکات پیشگیری از گزیدگی آشنا می شویم که در طی سفر به مالزی می تواند برای شما مفید و موثر باشد:

  • 1- از لباس های آستین بلند و شلوارهای پاچه دار استفاده کنید و استفاده از کلاه را هم از قلم نیندازید.
  • 2- با توجه به مقصد سفر از دافع حشرات مخصوص استفاده کنید.
  • 3- می توانید لباس های خود را به پرمترین (ماده ای برای دفع حشرات) آغشته کرده و از گزیدگی تا حدی در امان بمانید.
  • 4- اتاق ها و مکان هایی با تهویه مناسب را برای استراحت و اقامت برگزینید.
  • 5- اگر تخت شما در فضای باز قرار دارد، حتما از پشه بند استفاده کنید. 

در انتها اگر دچار گزش حشرات شدید، از خارش محل گزیدگی بپرهیزید و برای قسمت مورد نظر از پماد هیدروکورتیزون (hydrocortisone cream) یا کرم کالامین دی (calamine lotion) استفاده کنید. 

راه های پیشگیری از گزیدگی

مشکلات پوستی در کوالالامپور

بروز عفونت های قارچی در قسمت هایی از بدن که رطوبت بالاست و هوای کمی به آن ها می رسد، بسیار شایع و محتمل است. به همین دلیل عفونت های قارچی اغلب اوقت در زیر بغل، کشاله های ران و میان انگشت های پا دیده می شوند. 

برای جلوگیری و درمان چنین مشکلاتی، کافی است تا بدن خود را خشک نگه دارید و از پوشیدن لباس های تنگ و چسبان خودداری کنید. همچین استفاده از کرم های ضد قارچ مانند کلوتریمازول و تربینافین (Terbinafine) راهکارهای خوبی خواهند بود. 

قارچی به نام تینه‌آ ورسی‌کالر (tinea versicolor) باعث بروز لکه هایی روشن و سفید رنگ در قسمت پشت، سینه و شانه ها می شود. در صورتی که این عوارض را مشاهده کردید، حتما به دکتر سری بزنید.

هرگونه زخم و جراحتی را بلافاصله با آب تمیز، شستشو داده و سپس از مواد ضدعفونی کننده استفاده کنید. در صورت مشاهده علایمی از عفونت، مانند افزایش درد و یا تورم محل زخم، حتما به سراغ پزشک بروید.

غواص ها و افراد علاقه مند به شنا و غواصی باید هرگونه زخم و جراحت ناشی از مرجان ها را جدی بگیرند، چرا که این زخم ها به راحتی عفونی می شوند.

مشکلات پوستی در کوالالامپور

مشکلات پوستی در کوالالامپور

آلودگی هوا در کوالالامپور

باید بدانید کوالالامپور یکی از بزرگترین و شلوغ ترین شهرهای دنیاست که کیفیت پاکیزگی هوای آن در حد مطلوبی قرار ندارد. در صورتی که اقامت شما در این شهر بیش از هفت روز است و ناراحتی تنفسی دارید، چند روزی از کوالالامپور خارج شده تا هوایی تمیز استنشاق کنید. 

برای بررسی میزان تمیزی هوای کوالالامپور می توانید این جا را ببینید. 

آلودگی هوا در کوالالامپور

اسهال 

یکی دیگر از شایع ترین مشکلاتی که مسافران کوالالامپور با آن رو به رو می شوند، اسهال است که منشایی باکتریایی دارد. برای درمان اسهال لازم است تا مایعات کافی بنوشید و از محلول هایی مانند او آر اس (ORS) استفاده کنید تا الکترولیت ها و گلوکز بدن‌تان جبران شود. همچنین استفاده از آنتی بیوتیک هایی مانند نورفلوکساسین (Norfloxacin)، سیپروفلوکساسین (Ciprofloxacin) و آزیترومایسین (Azithromycin) برای از بین بردن باکتری ها، بسیار موثر خواهند بود. 

یکی دیگر از داروهایی که برای اسهال به کار می رود، لوپرامید (Loperamide) است. البته این قرص شما را درمان نکرده و تنها اسهال شما را قطع می کند. استفاده از لوپرامید در شرایط خاص توصیه می شود، به طور مثال زمانی که قرار است یک اتوبوس سواری طولانی را پشت سر بگذارید. 

اگر آنتی بیوتیک های تجویز شده، درمان و پاسخ مناسبی را به همراه نداشت، خیلی سریع پیگیری کنید و بار دیگر به بیمارستان مراجعه کنید. 

انگل ژیاردیا نیز از جمله انگل های نسبتا شایع در کوالالامپور بوده که با عوارضی چون حالت تهوع، نفخ، خستگی مفرط و اسهال متناوب همراه است. از جمله راه های درمانی این انگل، استفاده از قرص های تینیدازول (Tinidazole) و مترونیدازول (Metronidazole) است.

اسهال در سفر

آفتاب سوختگی در کوالالامپور

باید بدانید که شدت تابش آفتاب در کوالالامپور بالاست و استفاده از کرم ضدآفتاب قوی با حداقل SPF 30، کلاه های لبه دار پهن و عینک آفتابی جدا توصیه می شود. 

در صورت آفتاب سوختگی، روزی دوبار از کرم های هیدروکورتیزون 1% در محل سوختگی استفاده کنید. 

آفتاب سوختگی

بیماری های احتمالی در کوالالامپور

بیماری هایی که در ادامه گفته می شود، از جمله شایع ترین بیماری های دیده شده در مسافران و گردشگران کوالالامپور است:

تب دِنگی | Dengue fever: یکی از شایع ترین بیماری های عفونی در شهرهای مالزی، همین تب دِنگی است که توسط نیش پشه منتقل می شود. برای جلوگیری از این بیماری می توانید روش های دفع حشرات را به کار ببرید. به طور مثال استفاده از لباس های آستین دار و پوشیده، از جمله راهکارهای مفید است. 

از علایم تب دنگی می توان به تب و سردردهای شدید، دردهای عضلانی، خارش پوست و اسهال اشاره کرد. تب دنگی هیچ درمان مشخصی ندارد و برای بهتر شدن لازم است که استراحت کرده و از قرص های استامینوفن استفاده کنید. حواستان باشد و در صورت ابتلا به تب دنگی، از قرص های آسپیرین استفاده نکنید؛ چرا که احتمال بروز خونریزی را افزایش می دهد.

هپاتیت A: هپاتیت A نوعی بیماری ویروسی است که به علت خوردن و نوشیدن غذا و آب آلوده رخ می دهد و باعث عفونت کبد می شود. هپاتیت A با علایمی چون یرقان یا زردی بدن، حالت تهوع و حالت گیجی و خواب آلودگی همراه خواهد بود. به همین دلیل تمام گردشگران کوالالامپور لازم است که در برابر هپاتیت A واکسینه شوند. 

هپاتیت B: این هپاتیت تنها بیماری است که از طریق آمیزش جنسی منتقل می شود و با واکسینه شدن می توان از ابتلا به آن جلوگیری کرد. 

هپاتیت E: هپاتیت E نیز از طریق آب و غذای آلوده منتقل می شود و نشانه هایی همچون هپاتیت A دارد، با این تفاوت که شیوع این بیماری کمتر از هپاتیت A است. با این همه باید بدانید که مشکلی بسیار جدی است و در صورتی که خانم بارداری به این بیماری دچار شده، می تواند همزمان منجر به مرگ مادر و کودک شود. در حال حاضر واکسنی برای این بیماری وجود ندارد و تنها راه جلوگیری از آن، استفاده از آب و غذای سالم و رستوران های قابل اعتماد است.

ایدز | HIV: ایدز نیز از جمله بیماری های شایع در کوالالامپور است. 

آنفولانزا: ابتلا به آنفولانزا برای کهنسالان و بیماران تحت درمان مانند افراد مبتلا به بیماری های قلبی و دیابت، بسیار خطرناک است. بنابراین برای این افراد، توصیه می کنیم که پیش از سفر، از واکسن های آنفولانزا استفاده کنند. برای درمان آنفولانزا، روشی قطعی وجود ندارد و استراحت طولانی و مصرف قرص استامینوفن توصیه می شود. 

مالاریا: باید بدانید که مالاریا در شبه جزیره مالزی، بیماری نادری است و داروهای ضدمالاریا به ندرت برای گردشگران توصیه می شود. هر چند در مناطق روستایی، احتمال بسیار کمی از ابتلا به مالاریا وجود دارد. به یاد داشته باشید که بیماری مالاریا می تواند کشنده باشد و اگر قصد دارید در طبیعت مالزی گردش کنید و به مناطق بکر کشور پا بگذارید، پیش از سفر به دنبال مشاوره جدی پزشکی باشید و دوز مناسب واکسن برای درمان بیماری مالاریا را بدانید. 

هاری: یکی از مشکلات و بیماری های احتمالی در کوالالامپور است که اگر درمان نشود، می تواند کشنده باشد. هاری اغلب با گاز و یا لیس حیواناتِ مبتلا، مانند سگ و میمون به انسان منتقل می شود. در صورتی که قبلا از واکسن های هاری استفاده کرده باشید، پس از ابتلا به هاری، درمان راحت و ساده ای پیش روی شماست.

اگر حیوانی شما را گاز گرفت، محل زخم را به آرامی با آب و صابون بشویید و سپس از بتادین و مواد ضدعفونی کننده استفاده کنید. در صورتی که سابقه واکسن هاری را ندارید، نیاز است هر چه سریع تر پادتن هاری را دریافت کنید. 

حصبه: حصبه نوعی عفونت باکتریایی و خطرناک است که از طریق آب و غذای آلوده منتقل می شود. از علایم حصبه می توان به تب آرام و شدید، سردرد، سرفه خشک و معده درد اشاره کرد. واکسن حصبه برای تمام گردشگرانی که می خواهند بیش از یک هفته در کوالالامپور اقامت کنند توصیه می شود؛ اما با این حال باید بدانید که این واکسن درمان قطعی حصبه نیست و باز هم نیاز است که به بهداشت آب و غذای خود دقت کنید.

تب زیکا: نوعی بیماری عفونی و ویروسی است که توسط پشه های آدس (Aedes) منتقل می شود و عوارضی شبیه تب دنگی دارد. باید بدانید که مالزی یکی از نقاط دنیاست که در آن احتمال ابتلا به تب زیکا بالاست و همان طور که در بخش بهداشت بانوان هم اشاره کردیم، برای سفر و خوشگذرانی به هنگام دوره بارداری اصلا توصیه نمی شود. 

بیماری های عفونی

واکسن های لازم پیش از سفر به مالزی

سازمان جهانی بهداشت (WHO) توصیه می کند پیش از سفر به مالزی و شهر کوالالامپور، از واکسیناسیون های زیر استفاده کنید:

**واکسن های الزامی

فرقی نمی کند چند ساله هستید و یا چه جنسیتی دارید، در هر حالتی لازم است حتما واکسن های زیر را تمدید کنید:

واکسن سرخک، اوریون، سرخجه یا MMR: لازم است که دو دوز از واکسن (MMR) را دریافت کنید مگر این که سابقه ابتلا به این بیماری ها را داشته باشید. همچنین برای بسیاری از مسافران جوان لازم است تا دوز یادآور (1) واکسن MMR را تزریق کنند. 

واکسن سه گانه دیفتری بزرگسالان،کزاز و سیاه سرفه: در صورتی که در 10 سال اخیر خود را در برابر این بیماری ها واکسینه نکرده اید، لازم است تا واکسن این بیماری ها را بزنید. 

واکسن فلج اطفال: باید بدانید که در سال های اخیر هیچ گزارشی مبنی بر وجود بیماری فلج اطفال در مالزی گزارش نشده است؛ اما استفاده از دوز یادآور واکسن فلج اطفال برای بزرگسالان و تضمین همیشگی در برابر این بیماری، توصیه می شود.

واکسن آبله مرغان یا وارسیلا: در صورتی که در کودکی به آبله مرغان دچار نشده اید، برای استفاده از این واکسن با دکتر خود مشورت کنید.

واکسن آنفولانزا: استفاده از این واکسن سالانه تا حد زیادی احتمال ابتلا به آنفولانزا در طول سفر را کاهش می دهد. 

**واکسن های لازم برای اغلب مسافران

دریافت واکسن های زیر شما را از خطر ابتلا به بیماری های رایج در کوالالامپور می رهاند.

واکسن هپاتیت A: این واکسن برای 1 سال سلامت شما را در برابر هپاتیت A تضمین می کند. البته با استفاده از دوز یادآور واکسن هپاتیت A، می توانید تا 20 سال خود را در برابر این بیماری واکسینه کنید. 

واکسن حصبه: استفاده از واکسن حصبه توصیه می شود، مگر آن که سفر شما نهایتا یک هفته بوده و تنها به گشت و گذار در شهرهای پیشرفته محدود می شود. خوب است بدانید که واکسن های حصبه، حفاظتی 70 درصدی در برابر بیماری حصبه ایجاد می کنند که برای دو تا سه سال به طول می انجامد و تنها با یک تزریق انجام می شود. قرص های این واکسن نیز موجود است، البته تزریق آن بیشتر توصیه می شود، چرا که عوارض جانبی خفیف تری به همراه دارد.

**دیگر واکسن ها

با توجه به وضعیت سلامت، پرونده پزشکی خود و مقصد مورد نظرتان در مالزی، توصیه های لازم را از پزشک خود دریافت کنید. 

واکسن وبا: وبا یکی از بیماری های شایع در برخی از مناطق کشور مالزی است. بنابراین اگر مقصد شما کوالالامپور نیست، برای الزام استفاده از این واکسن تحقیقات لازم را انجام دهید. 

واکسن هپاتیت B: یکی از معمول ترین واکسن ها برای گردشگرانی است که قصد سفر به مالزی را دارند و شامل سه آمپول در طی شش ماه می شود. حالت دیگر استفاده سریع این واکسن، واکسن ترکیبی هپاتیت A و B است. 

واکسن تب زرد: همچنین در انتها خوب است بدانید که اگر شش روز پیش از سفر به مالزی، در مناطق تب زرد مانند کشورهای آفریقایی یا آمریکای جنوبی بوده اید، لازم است مدارک واکسیناسیون تب زرد را همراه خود داشته باشید.

واکسن آنسفالیت ژاپنی: آنسفالیت ژاپنی (Japanese encephalitis) نوعی بیماری عفونی بوده که توسط ویروسی به همین نام ایجاد می شود و ناقل آن نوعی پشه به نام کولکس (Culex) است. از عوارض این بیماری می توان به سردرد، تهوع، تب، سرگیجه و التهاب مغز اشاره کرد. اگر مدت زمان سفر شما به مالزی بیش از یک ماه است و تصمیم دارید به مناطق روستایی این کشور سری بزنید، حتما استفاده از این واکسن را در برنامه خود گنجانید. 

واکسن مالاریا

واکسن هاری 

پاورقی


1- دوز یادآور به واکسنی اشاره دارد که پس از نخستین واکسن تزریق می شود تا پاسخ ایمنی را حفظ کند و یا افزایش دهد. 

واکسن های لازم در کوالالامپور

توصیه های کارناوال

در کنار تمام اطلاعاتی که ارایه شد، خوب است نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • 1- پیش از هر چیزی، نوشیدن کافی آب و مایعات در سفر به کوالالامپور ضروری است و سعی کنید از فعالیت های شدید در نیمه روز و زیر آفتاب شدید بپرهیزید.
  • 2- غذاهای مالزی پر ادویه و تند هستند، بنابراین داروهایی برای ناراحتی معده همراه خود داشته باشید.
  • 3- برای جلوگیری از عرق سوز شدن می توانید پودر بچه تهیه کرده و در حین سفر به مالزی برای خود و بچه ها از آن استفاده کنید.
  • 4- از آن جایی که برخی از بیماری های عفونی و شایع در کوالالامپور مانند هپاتیت A و حصبه توسط آب و غذای آلوده منتقل می شوند، لازم است که برای صرف غذا به رستوران های مطمئن و مشهور بروید. همچنین اطمینان حاصل کنید که غذای مورد نظر شما کاملا پخته باشد. 
  • 5- در طی روز بیش از حالت عادی برای شستن دست ها اقدام کنید و یا ضدعفونی کننده دست همراه خود داشته باشید.

در انتها خوب است بدانید که سفر شما به کوالالامپور و مالزی می تواند کاملا بدون خطر و به دور از هر مشکلی باشد و نباید بگذارید دانستن این موارد، شما را وسواسی کند و در طی سفر به خود زیادی سخت بگیرید. تنها کافی است چند مورد ساده را رعایت کنید و در عین حال از سفر خود نهایت لذت را ببرید.

شهر کوالالامپور

سخن آخر

 تجربه شما از سفر به مالزی و شهر کوالالامپور چگونه بود؟ 

تجربه ناخوشایند یا مشکلی بهداشتی خاصی بوده که با آن مواجه شوید؟

نظرات، خاطرات و تجربه های ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذراید و بگویید این بار به سراغ اطلاع رسانی نکات بهداشتی کدام شهر برویم.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

نكات جالب و مفيدى بود تشكر

انتشار:30 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.