karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

14 مهر 1396

به روز رسانی

21 دی 1398

با شروع فصل سرما و ورود به پاییز و زمستان، بهترین گزینه ها برای سفر به کشوری خارجی را می توان در میان کشورهای استوایی و گرمسیری یافت. کشورهایی که زمستان، هوای برفی و یخبندان در آن ها جایی ندارد و می توانید در عرض چند ساعت و تنها با سفری هوایی، تابستان و سرسبزی هایش را برای خود به ارمغان بیاورید. از محبوب ترین مقاصد برای ایرانی ها که آب و هوایی گرمسیری دارد، می توان به کشورهای مالزی و تایلند اشاره کرد. امروز که قرعه به نام مالزی افتاده، به سراغ شهر محبوب کوالالامپور می رویم تا ببینیم چه چیزی انتظار ما را می کشد.

همان طور که می دانید کوالالامپور، پایتخت کشور مالزی و شهری مدرن و بسیار پیشرفته است که با آسمان خراش های مختلف، مراکز خرید مدرن، معماری خاص و هزاران جاذبه طبیعی و دلربایش در جهان شناخته می شود. ما امروز به شما کمک می کنیم تا با این شهر محبوب آشنا شوید و کوالالامپور را از جنبه های مختلفش بشناسید. با خواندن این مقاله از ضروری ترین نکات گرفته تا اطلاعاتی چون عبارات پرکاربرد به زبان مالایی، در اختیار شما قرار خواهند گرفت.

همراه کارناوال باشید و پیش از سفر، با کوالالامپور به طور مفصل آشنا شوید.

کوالالامپور

چرا کوالالامپور؟


  • پایتخت و بزرگ ترین شهر در کشور مالزی است.
  • طبیعتا یکی از مهم ترین شهرهای مالزی محسوب می شود.
  • به سبب مراکز خرید مختلف، متنوع و مدرنش شهرت دارد.
  • جاذبه ها و تفریحات بسیاری را در اختیار گردشگران قرار می دهد.

شهر کوالالامپور

شهر کوالالامپور را بیش تر بشناسید

شهر وسیع و پیشرفته کوالالامپور که در میان عموم و به صورت اختصاری با نام کی ال (KL) شناخته می شود، بزرگ ترین شهر و پایتخت کشور مالزی است. این شهر وسعتی برابر با 243 کیلومتر مربع دارد و جمعیتی در حدود 1.73 میلیون نفر را در خودش جای داده است. جالب است بدانید که کوالالامپور تنها شهر جهانی مالزی بوده و از جمله جوامع شهری جنوب آسیاست که پیشرفت بسیار زیاد و قابل توجهی در سیستم شهری و جمعیت افراد ساکن خود داشته است. با این اوصاف، طبیعی است که کوالالامپور نه تنها مرکز فرهنگی، مالی و اقتصادی مالزی بلکه قطب با اهمیتی در میان کشورهای جنوب آسیا محسوب شود. 

کوالالامپور از مناطق مختلفی تشکیل شده است که محبوب ترین مناطق آن را با نام مثلث طلایی می شناسند و بخش هایی چون بوکیت بینتانگ، کی ال سی سی و محله چینی ها (Chinatown) را شامل می شود. این سه بخش از پر رفت و آمد ترین مناطق کوالالامپور هستند و بسیاری از جاذبه های پایتخت را در همین محله ها خواهید دید. هنگامی که در کوالالامپور گردش می کنید، با فضایی مدرن رو به رو خواهید شد که به نحو دلپذیری با ساختمان های قدیمی و معماری انگلیسی ترکیب شده اند. البته در این بین فضای سرسبز و طبیعت دوست داشتنی منطقه، بر وجه خوشایند و زیبایی بصری شهر افزوده و نقش مهمی را ایفا می کند. 

از جمله جاذبه های محبوب کوالالامپور می توان به بلندترین برج های دوقلوی جهان یعنی برج های دو قلوی پتروناس، مرکز خرید پاویلیون کوالالامپور، آکواریوم شهر، باغ پرندگان، باغ گیاه شناسی پردانا، غارهای باتو و شب بازار پتالینگ اشاره کرد. در کنار همه این ها باید بدانید که کوالالامپور مقصدی مورد توجه برای شکم گردی و گشت و گذار میان خوشمزه های محلی و بین المللی است. رستوران ها و کافه های بسیار متنوعی در شهر کوالالامپور به چشم می خورند که به تنهایی یکی از جذابیت های پایتخت مالزی محسوب می شوند. قبل تر برخی از این دیدنی ها در کارناوال معرفی شده اند و به زودی می توانید درباره باقی مکان ها نیز مطالب جامع و کاملی بخوانید.

شهر کوالالامپور را بیش تر بشناسید

دانستنی های مهم شهر کوالالامپور

خواندن و دانستن اطلاعات زیر، می تواند در حین سفر به کوالالامپور برای شما بسیار مفید باشد:

زبان مردم کوالالامپور: زبان رسمی مردم مالزی مالایی بوده و اغلب مردم به زبان انگلیسی نیز تسلط دارند.

پول رایج در کوالالامپور: رینگیت مالزی 1 رینگیت مالزی (9,398 تومان)

اختلاف ساعت با تهران: 3 ساعت و نیم جلوتر

سطح قیمت: مشابه تهران

سوغات شهر: در کشور مالزی و شهر کوالالامپور سوغات و صنایع دستی فراوانی به چشم می خورد. از جمله سوغاتی های این منطقه می توان به مواردی چون: باجو کبایا (لباس سنتی خانم های مالزی)، ظروف فلزی، دست بافته های رنگارنگ، تافی سنتی، انواعی از پارچه های رنگارنگ مالزی، کروگسنگ (نوعی سنجاق سینه)، ظروف شیشه ای و سفالین لابو سایونگ و ... اشاره کرد.

وضعیت بهداشت: کوالالامپور از لحاظ وجود کلینیک ها و بیمارستان هایی با استاندارد جهانی، در وضعیت خوبی قرار دارد. همچنین امکان تهیه داروهای بدون نسخه در بسیاری از داروخانه های معروف شهر امکان پذیر است. در مجموع درباره شهر کوالالامپور باید بدانید که از وضعیت بهداشتی خوبی برخوردار است اما نکاتی هست که دانستن و رعایتشان خالی از لطف نیست. به طور مثال در کوالالامپور از آب شیر ننوشید و به هنگام تهیه آب معدنی نیز دقت کنید که بطری ها دست نخورده و پلمپ شده باشند. 

وضعیت تحصیلی: کوالالامپور از جمله شهرهایی است که میزبان دانشگاه های بین المللی و معروف بسیاری‌ست. این شهر یکی از محبوب ترین مقاصد برای تحصیل در دنیا و خصوصا جنوب شرقی آسیاست و در رتبه بندی جهانی نیز جایگاه قابل توجهی دارد. از دانشگاه های معروف و معتبر کوالالامپور می توان به مواردی چون: کالج کی.ای.جی.سی (KAGC College)، کالج مانتیسا (Mantissa College)، مدرسه تجارت آسیا (Asia School of Business)، دانشگاه گلوبال نکست (GlobalNxtUniversity)، کالج اریکان (Erican College) و ... اشاره کرد.

دانستنی های کوالالامپور

در سفر به کوالالامپور بدانید

از دیگر اطلاعات و نکات ضروری پیش از سفر می توان به عبارات کوتاه و پرکاربرد مقصد و شماره های ضروری آن شهر اشاره کرد. دانستن این اطلاعات، هم سفر را برای شما راحت تر خواهد کرد و هم آمادگی شما را برای عکس العمل بجا در اتفاقات غیر منتظره بالا می برد.

شماره های ضروری:

کد شماره گیری مالزی 60+
کد شهر کوالالامپور 03
شماره پلیس / آمبولانس 999
آتشنشانی 994
حوادث گاز 993

عبارات کاربردی:

صبح / عصر / شب بخیر Selamat pagi / petang / malam 
خداحافظ (Selamat jalan (Ser-la-matte ja-lan
ببخشید (Maafkan saya (ma-af-kan sa-ya
لطفا Sila
ممنونم (Terima kasih (te-ri-ma ka-sih
بله / نه (Ya / tidak (yer / tee-dak
نه با تأکید (Jangan (jang-nan
کجا (Di mana (dee ma-na
قیمتش چقدره؟ (Berapa (ber-ra-pa
میشه تخفیف بدید؟ (Murah sikit boleh? (moo-rah see-kit bo-leh
خیلی گرونه Mahal sangat
لطفا بیا Sila masuk
اسم من ... است ...Nama saya
می توانید انگلیسی صحبت کنید؟ bolehkah anda berbahasa inggeris
دستشویی کجاست؟ Di mana tandas
ساعت چنده؟ jam/pukul berapa sekarang?

در سفر به کوالالامپور بدانید

امنیت در کوالالامپور

خوب است بدانید که کشور مالزی از لحاظ شاخص های جهانی امنیت در رده 30 دنیا قرار دارد و به این ترتیب از کشورهایی چون رومانی، قطر، ایتالیا، فرانسه و کویت در رده بالاتری قرار گرفته است. 

البته اگر بخواهیم نگاه دقیق تری به شهر کوالالامپور بیاندازیم و آن را با کلان شهر تهران مقایسه کنیم، خواهیم دید که تهران در مورادی از این شهر امن تر محسوب می شود. به طور مثال آمار خلاف هایی چون دزدی، کیف قاپی، پخش و فروش مواد مخدر، حمله فیزیکی و ... در این شهر بسیار بالاست و در مقابل تهران ناامنی بیش تری دارد. همچنین خوب است بدانید طبق آمارها امنیت پیاده روی به تنهایی در طی روز در شهر کولاالامپور متوسط ارزیابی می شود و در شب ها نیز امنیت پیاده روی بسیار پایین است.

+ بنابراین در طی سفر به مالزی رعایت کردن موارد ایمنی بسیاری ضروری است. به طور مثال بهتر است در مکان های شلوغ و توریستی مانند خیابان ها، دوربین، موبایل و وسایل قیمتی خود را در دسترس و معرض دید قرار ندهید و از حمل کردن مقدار زیادی پول نقد جدا بپرهیزید. مدارک مهم خود مانند پاسپورت را در جای امن مانند هتل نگهداری کنید و اگر مجبور به حمل پول نقد هستید، در ملأ عام آن را از جیب خود خارج نکنید.

+ هرگز شب هنگام به تنهایی به گشت و گذار نروید و حتما با چند نفر دیگر همراه شوید.

+ اگر به صورت کوله گردی سفر می کنید و یا در هاستل ها و اقامتگاه های ارزان قیمت اقامت می کنید، حتما با خود قفل کوچک و محکمی برای وسایل خود داشته باشید.

امنیت در کوالالامپور

Hanna Slavinska

جشنواره ها و تعطیلات رسمی کوالالامپور

از دیگر نکات جالب توجه پیش از سفر می توان به جشنواره ها و تعطیلات رسمی هر شهر اشاره کرد. با در اختیار داشتن این اطلاعات می توانید برنامه ریزی دقیق تر و بهتری داشته باشید، چرا که تعطیلات عمومی و جشنواره ها ممکن است بر روی وضعیت بازدید از جاذبه ها و اماکن و دیدنی تأثیر داشته باشند.

جشنواره های کوالالامپور:

جشن سال نوی چینی ها، تایپوسام در غارهای باتو، جشنواره بالون فیستا، جشنواره راک کوالالامپور، جشنواره بین المللی جاز، جشنواره دیوالی (جشنواره شمع) و  جشن کریسمس

تعطیلات مالزی در سال 2020

باید بدانید که تعطیلات رسمی کشور مالزی بسته به منطقه و شهر متفاوت هستند و در اینجا فقط تعطیلات ملی و تعطیلات مختص به کوالالامپور ذکر شده اند. 

1 ژانویه (11 دی 1398): سال نوی میلادی

25 تا 27 ژانویه (5 و 7 بهمن): سال نوی چینی 

1 فوریه (12 بهمن): روز سرزمین فدرال

8 فوریه (19 بهمن): جشنواره تایپوسام

1 می (12 اردیبهشت 1399): روز کارگر

7 می (18 اردیبهشت): روز وساک

10 و 11 می (21 و 22 اردیبهشت): شب قدر

24 تا 26 می (4 تا 6 خرداد): عید فطر

6 جون (31 مرداد): تولد پادشاه مالزی

31 جولای (10 مرداد): عید قربان

20 آگوست (30 مرداد): اول محرم

31 آگوست (10 شهریور): روز مردکا

16 سپتامبر (26 شهریور): روز مالزی

29 اکتبر (8 آبان): میلاد پیامبر

14 نوامبر (24 آبان): جشنواره دیپوالی یا دیوالی

25 دسامبر (5 دی): روز کریسمس

جشنواره ها و تعطیلات رسمی کوالالامپور

آب و هوای شهر کوالالامپور

از آن جا که کشور مالزی در نزدیکی خط استوا قرار دارد، در اغلب اوقات آب و هوایی گرم و مرطوب در این منطقه حاکم است. به همین دلیل در پایتخت مالزی خبری از تابستان های گرم و زمستان های سرد نیست و در اکثر روزهای کوالالامپور، شاهد آب و هوای مطبوعی خواهید بود. البته باید بدانید که در فصل هایی از سال، بارش باران شدت گرفته و رمیزان طوبت و گرما، بیش از سایر اوقات است.

با این حال در شهر کوالالامپور آب و هوای خنک تری به نسبت سایر نقاط کشور مالزی به چشم می خورد، چرا که این شهر با کوه ها و دره هایی از اطراف احاطه شده که در مجموع بر روی آب و هوای پایتخت تأثیر دارد. با این حساب، میانگین دمای روزانه شهر کوالالامپور بین 29 تا 35 درجه سانتیگراد متغیر بوده و در شب ها نیز این میانگین دما در حدود 26 تا 29 درجه سانتیگراد متفاوت است. یکی از ویژگی های مثبت آب و هوایی مالزی در مقابل دیگر کشورهای منطقه، تأثیر پذیری حداقلی اش در برابر بادهای موسمی شرقی و غربی است.

همچنین دانستن این نکته خالی از لطف نیست که حتی شرایط بد آب و هوایی نمی تواند تاثیر چندانی بر روی خوش گذرانی و تفریح شما در شهر کوالالامپور داشته باشد، چرا که اغلب پیاده روهای شهر، مجتمع های تفریحی، مراکز خرید و البته پایانه و ایستگاه های حمل و نقل شهری به سایبان ها و چترهایی به خصوص مجهزند که در صورت بارش های سنگین به کار خواهند آمد.

فصل سفر: ماه های اردیبهشت تا مرداد (می تا آگوست) + آذر، دی و بهمن (دسامبر تا فوریه) شلوغ ترین و پرطرفدارترین ماه های سفر به شهر کوالالامپور است. متوسط دمای هوا در این زمان بین ۲۱ تا ۳۳ درجه سانتیگراد خواهد بود.

ماه های کم طرفدار سفر: در ماه های اسفند و فروردین + شهریور، مهر و آبان میزان بارندگی در شهر کولالامپور بسیار زیاد و گردشگران کم تری این ماه ها را برای سفر انتخاب می کنند. 

آب و هوای شهر کوالالامپور

فرودگاه های کوالالامپور

دو فرودگاه در اطراف شهر کوالالامپور به چشم می خورد که در ادامه با آن ها بیش تر آشنا می شویم:

1- فرودگاه بین المللی کوالالامپور | Kuala Lumpur International Airport

اصلی ترین و بزرگ ترین فرودگاه بین المللی کوالالامپور است که از مرکز پایتخت مالزی، فاصله ای 60 کیلومتری دارد. خوب است بدانید که فرودگاه بین المللی کوالالامپور یا (KLIA) یکی از مهم ترین پایانه های هوایی در میان کشورهای جنوب شرقی آسیا محسوب می شود و با هزینه‌ای هنگفت در حدود 3.5 میلیارد دلار (3.5 بیلیون تومان) ساخته شده است!

فرودگاه بین المللی کوالالامپور یکی از 24 فرودگاه شلوغ جهان بوده و تا به حال در جا به جایی 52,643,511 مسافر نقش داشته است. 

دسترسی: برای آن که از فرودگاه بین المللی کوالالامپور خود را به مرکز شهر برسانید، سه راه پیش روی شماست. ارزان ترین راه استفاده از اتوبوس ها، راحت ترین و البته گران ترین راه، استفاده از تاکسی هاست. می توانید از خطوط ریلی موجود در ترمینال فرودگاه نیز برای دسترسی به شهر کوالالامپور استفاده کنید.

سایت فرودگاه: http://www.klia.com.my/

آدرس: مالزی، سلانگور، سپانگ

Address: 64000 Sepang, Selangor, Malaysia

فرودگاه بین المللی کوالالامپور

2- فرودگاه سلطان عبدالعزیز شاه | Sultan Abdul Aziz Shah Airport

فرودگاه سلطان عبدالعزیز شاه که با نام فرودگاه سوبانگ هم شناخته می شود، نخستین فرودگاه بین المللی شهر مالزی که در اواسط قرن بیستم ساخته شد و تا سال 1998 میلادی مورد استفاده بود. پس از آن که فرودگاه بین المللی کوالالامپور ساخته شد، این فرودگاه تغییر کاربری داده و برای پروازهای داخلی مالزی و برخی از پروازهای بین المللی استفاده می شود. 

سایت فرودگاه: فرودگاه سلطان عبدالعزیز شاه

آدرس: مالزی، سلانگور، سوبانگ، لاپانگان تربانگ سلطان عبدالعزیز شاه، جالان لپانگان تربانگ سوبانگ

Address: Jalan Lapangan Terbang Subang, Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah, 47200 Subang, Selangor, Malaysia

فرودگاه سلطان عبدالعزیز شاه

حمل و نقل عمومی در کوالالامپور

کوالالامپور شهری وسیع و شلوغ است که از سیستم حمل و نقل عمومی مناسب و کارآمدی برخوردار است. در این شهر گزینه های متنوعی مانند مترو، مونوریل، اتوبوس و تاکسی وجود دارد که برای گشت و گذار در میان شهر می توانید از آن ها استفاده کنید. البته همان طور که می دانید، در کلان شهر کوالالامپور نیز مانند دیگر شهرهای درحال توسعه، در ساعات اوج روز، ترافیک کلافه کننده ای به چشم می خورد. بنابراین بهترین کار در این اوقات استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به صورت ترکیبی است، یعنی به طور مثال قسمت های پر ترافیک را با مونوریل پشت سر بگذراید و سپس باقی راه را با تاکسی طی کنید.

در ادامه با بلیت الکترونیک شهر، انواع وسایل حمل و نقل و هزینه هر یک آشنا خواهید شد.

بلیت های الکترونیک: برای پرداخت هزینه های وسایل حمل و نقل عمومی کوالالامپور مانند اتوبوس، مترو و خطوط ال آر تی می توانید از بلیت های الکترونیک شهر استفاده کنید.  در مجموع چندین بلیت الکترونیک در شهر کوالالامپور وجود دارد که بهترین گزینه برای مسافران و توریست ها، کارت های KL TravelPass هستند. این کارت ها اعتباری دو روزه دارند و برای پرداخت هزینه تمام وسایل حمل و نقل کوالالامپور قابل استفاده هستند. 

از دیگر کارت های موجود می توان به مای رپید (MyRapid) و تاچ اند گو (Touch 'n Go card) اشاره کرد. مای رپید پرکاربردترین بلیت الکترونیک کوالالامپور است که چندین نوع مختلف دارد. بهترین نوع مای رپید برای گردشگران، کارت های مای رپید تاچ اند گو (MyRapid Touch N' Go) و کارت های اسمارت 7 (MyRapid Smart 7) هستند.

حمل و نقل عمومی کوالالامپور

1- خطوط ال آر تی (LRT) و مونوریل

شبکه ریلی کوالالامپور اشکال متفاوتی دارد که پر استفاده ترین آن، ال آر تی (LRT) و ام آر تی (MRT) ها هستند که دارای 5 خط می باشند و با فواصل 2 تا 3 دقیقه حرکت می کنند. این ها شباهت زیادی به مترو دارند با این تفاوت که اغلب بر روی پایه های مرتفع بتنی رفت و آمد می کنند. مونوریل، گزینه دیگری است که بر خلاف ال آر تی و ام آر تی کاملا بر روی پایه های بتنی جا به جا می شود و با نشستن درون آن و یک دور کامل، می توانید منظره جذابی از شهر را ببینید.

هزینه ال آر تی و مونوریل کوالالامپور بسیار کم و ارزان است و می تواند با کارت مای رپید و یا بلیت های کاغذی پرداخت شود. بلیت ها را باید از ماشین های فروش بلیت تهیه کنید و هزینه هر بلیت تک سفره برابر با 5 رینگیت مالزی (46,990 تومان) است. دقت کنید کسی در ایستگاه ها به شما بلیت نمی فروشد و نهایتا پول خرد به شما می دهند. در نتیجه تنها راه تهیه بلیت، ماشین های بلیت فروشی هستند. 

+ متأسفانه سیستم پرداخت هزینه خطوط ریلی مالزی ناپیوسته بوده و برای عوض کردن خطوط در ایستگاه کی ال سنترال (KL Sentral) مجبور به پرداخت دوباره هزینه هستید. بنابراین اگر کارت الکترونیکی ندارید، برای جلوگیری از ضرر کردن، برای هر خط جداگانه بلیت بگیرید و بلیت یکسره نگیرید.

نرخ: هزینه ها بر اساس تعداد ایستگاه محاسبه شده و از 1 رینگیت مالزی (9,398 تومان) شروع می شود.

نوع پرداخت هزینه: مای رپید یا بلیت کاغذی

حمل و نقل عمومی کوالالامپور

حمل و نقل عمومی کوالالامپور

2- خطوط ای آر ال (ERL)

 با استفاده از این خطوط می توانید بین ایستگاه مرکزی کی ال سنترال و فرودگاه بین المللی کوالالامپور رفت و آمد کنید. هزینه بلیت تک سفره این خطوط بسته به استفاده از هر لاین، بین 23 رینگیت مالزی (216,153 تومان) تا 55 رینگیت مالزی (516,887 تومان) بوده و در کل 30 تا 60 دقیقه طول خواهد کشید. 

  نوع پرداخت هزینه: بلیت کاغذی

خطوط ای آر ال

3- خطوط کی تی ام (KTM)

خطوط کی تی ام یا کوموتورها دو خط هستند که از مرکز شهر به سمت نواحی اطراف شهر می روند و با استفاده از آن ها می توانید به طور مثال به غارهای باتو بروید. برنامه حرکت کوموتورها مانند مونوریل ها سریع نیست و فاصله هر سفر بین 5، 10 و 20 دقیقه است. بلیت کاغذی کوموتورها با بلیت مونوریل ها فرق دارند و باید جداگانه تهیه شوند. 

 نوع پرداخت هزینه: بلیت کاغذی

خطوط کی تی ام

4- اتوبوس

 اغلب اتوبوس های شهر مالزی را دو شرکت مترو باس و رپید کی ال اداره می کنند. شرکت رپید کی ال خود چهار نوع اتوبوس مختلف دارد و اطلاع رسانی مقاصد و مسیرهای خود را بهتر انجام می دهد. اتوبوس های این شرکت عبارت اند از:

باس بندلر | Bas Bandar: هزینه: 1 رینگیت مالزی (9,398 تومان) : برای گردش در مرکز شهر کوالالامپور

باس اوتاما | Bas Utama: هزینه 1 رینگیت مالزی (9,398 تومان) تا 3 رینگیت مالزی (28,194 تومان) : مرکز شهر تا حومه کوالالامپور

باس تمپاتان | Bas Tempatan: هزینه: 1 رینگیت مالزی (9,398 تومان) : برای گردش در حومه شهر کوالالامپور

باس اکسپرس | Bas Ekspres: هزینه: 3.8 رینگیت مالزی (35,712 تومان) : اتوبوس های سریع مرکز شهر تا حومه کوالالامپور

+ خوب است بدانید می توانید با استفاده از اتوبوس های گو کی ال سیتی (GO-KL City) به رایگان در شهر کوالالامپور گردش کنید. این اتوبوس ها 4 مسیر دایره ای در اطراف شهر دارند و در مرکز شهر کوالالامپور، برج کوالالامپور، ایستگاه ریلی کی ال سنترال، موزه ملی و میدان مردکا ایستگاه دارند. این اتوبوس ها در ساعات اوج شلوغی هر 5 دقیقه حرکت می کنند و در سایر اوقات، فاصله ای 10 تا 15 دقیقه ای دارند. 

+ اتوبوس های دو طبقه توریستی کوالالامپور گزینه دیگری است که می تواند به کارتان بیاید. این اتوبوس ها که با نام هاپ-آن-هاپ-آف شناخته می شوند در 42 مکان دیدنی شهر توقف دارند، مجهز به وایفای رایگان می باشند و اطلاعات گردشگری در آن ها با هدفون ارائه می شود. هزینه این اتوبوس ها برای بزرگسالان در حدود 40 رینگیت مالزی (375,918 تومان) تا 74 رینگیت مالزی (695,448 تومان) و برای کودکان زیر 5 سال رایگان است.

 نوع پرداخت هزینه: کارت مای رپید یا تاچ اند گو

اتوبوس کوالالامپور

5- تاکسی

 از دیگر وسایل حمل و نقل عمومی مورد استفاده در کلان شهر کوالالامپور، تاکسی ها هستند. تاکسی های کوالالامپور به رنگ قرمز و زرد بوده که به وفور در سطح شهر به چشم می خورند. هزینه ورودی تاکسی 3 رینگیت مالزی (28,194 تومان) است و به ازای هر 1 کیلومتر، 1.5 رینگیت مالزی (14,097 تومان) به هزینه کرایه افزوده می شود. 

می توانید برای محاسبه کرایه ها به جدول زیر مراجعه کنید:

فاصله (کیلومتر) هزینه حدودی
بین ۳ تا ۴ km بین 7.5 رینگیت مالزی (70,485 تومان) تا 9 رینگیت مالزی (84,581 تومان)
بین ۱۰ تا ۱۲ km بین 18 رینگیت مالزی (169,163 تومان) تا 21 رینگیت مالزی (197,357 تومان)
بین ۲۰ تا ۲۲ km بین 33 رینگیت مالزی (310,132 تومان) تا 36 رینگیت مالزی (338,326 تومان)

+ خوب است بدانید از نیمه شب تا 6 صبح حدود 50% به هزینه کرایه ها افزوده می شود .

+ تاکسی های آبی کوالالامپور، تاکسی های جدیدتر و راحت تر این کلان شهرند که هزینه ورودی آن ها 6 رینگیت مالزی (56,388 تومان) است.

+ متأسفانه برخی از راننده های تاکسی کوالالامپور دانش جغرافیایی پایینی دارند و شهر را به خوبی نمی شناسند و برخی از تاکسی متر استفاده نمی کنند، بنابراین بهتر است پیش از سوار شدن بابت هر دو این ها مطمئن شوید. 

نوع پرداخت هزینه: نقد

تاکسی کوالالامپور

فرهنگ غذایی مالزی

خوراکی و غذاهای مالزیایی ترکیبی از روش های سنتی و مدرن است و آداب بسیار متنوعی هم در شیوه ی خوردن غذاها رعایت می شود که همه ریشه در چند ملیتی بودن مردمان این سرزمین دارد.

مردمان مالزی را می توان به سه قوم اساسی تقسیم کرد: مالایی، چینی و هندی. هر یک از این اقوام فرهنگ خاصی داشته که در غذاهایشان هم به وضوح قابل مشاهده است و در این کشور با هم عجین شده اند. البته گروه های مهاجر را هم نباید از یاد ببریم، اقوامی که از اوراسیا همه ساله به مالزی مهاجرت می کنند و هر یک علایق و غذاهای سرزمینشان را با خود به همراه می آورند.

حقیقت این است که در مالزی شاهد فرهنگ غذایی چینی، هندی، تایلندی، هلندی، مالایی و ... در کنار هم هستیم. اما با این حال برخی از مواد غذایی را بیش از سایرین در میان غذاهای مالزیایی دیده می شود، که به صورت کوتاه به آن ها می پردازیم.

فلفل تند: انواع و اقسام فلفل تند به وفور در غذاها استفاده می شود و به طور کلی ادویه جاتی که طعم تندی دارند مانند سیر، زنجبیل، پیاز خشک و... زیاد به کار می رود.

نارگیل: شاید برای ایرانی ها جالب باشد که بدانند از تمام قسمت های نارگیل در پخت غذا در مالزی استفاده می شود. بخصوص از آب آن در اغلب سوپ ها و طبخ برنج بهره می برند.

سس سویا: در غذاهای مالزیایی سس سویا نقش پررنگی دارد، ماده ای پر خاصیت و خوش طعم.

گیاهانی که بیشتر استفاده می شوند: میان میلیون ها گونه ی گیاهان خوراکی برخی از آن ها محبوب تر هستند مثل سنبل هندی، انواع ساقه ها، برگ درختان گوناگون و...

برنج: در مالزی هم مانند بسیاری از کشورهای آسیایی دیگر، برنج زیاد مصرف می شود و در کنار اغلب غذاها، مقداری قرار می دهند. شما برنج را با انواع روش های پخت می توانید در این سرزمین بیابید، اما محبوب ترین نوع آن برنج پخته شده با آب نارگیل است که پیشنهاد می کنیم آن را امتحان کنید. غذاهای برنجی شاخص این سرزمین ناسی لماک و کایو نام دارند.

ورود به صفحه معرفی غذاها، رستوران ها و سوغات مالزی

فرهنگ غذایی مالزی

کوالالامپور در گذر زمان

کوالالامپور با همه شکوه و پیشرفت کنونی اش، تاریخچه چندانی ندارد و نقطه آغازش به اواسط قرن نوزدهم بر می گردد. جالب آن که حتی ایجاد این شهر بر طبق برنامه ریزی خاصی نبود و کوالالامپور حاصل یک تصادف است! داستان از آن جا شروع شد که در طی سال های 1857، گروهی 87 نفره از معدن یابان چینی در جست و جوی منابع قَلع بودند که به محل تقاطع رودهای کلنگ و گمباک رسیدند. در همان جا اردو زدند و نام «کوالا لامپور» را برای محل کمپ خود انتخاب کردند. کوالالامپور در لغت به معنای «تلاقی گل آلود» است و در واقع توصیفی از وضعیت اردوگاه معدن یابان چینی بود. البته اردوی کاری این جستجوگران قلع، پایان خوشی نداشت و هنوز یک ماه از حضور آن ها در منطقه نمی گذشت که اغلب آن ها بر اثر بیماری مالاریا و دیگر بیماری های رایج در مناطق گرمسیری جان خود را از دست دادند. با همه این ها میزان قلع کشف شده به قدری قابل توجه بود که در چشمی به هم زدن معدن یابان چینی بسیاری به سوی این منطقه روانه شدند. به این ترتیب پس از مدتی کوالالامپور به دهکده ای پرهیاهو، مشهور و شلوغ بدل شد که با سرعتی هر چه تمام تر بر جمعیت و امکاناتش افزوده می شد. 

البته این تنها نقطه آغاز مورد توجه قرار گرفتن کوالالامپور بود و این شهر فراز و نشیب بسیاری را پشت سر گذاشت؛ ابتدا رهبران چینی مسئولیت مدیریت منطقه را به عهده داشتند، سپس با تائید پادشاه مالزی، دولت بریتانیا به انگیزه دستیابی به ثروت مالزی بر منطقه تسلط پیدا کرد که البته این اتفاق نقش بسیاری در پیشرفت و تجهیز شهر کوالالامپور داشت، به گونه ای که کوالالامپور در قرن بیستم به بزرگ ترین شهر مالزی بدل شد. در اواسط قرن بیستم بود که ژاپنی ها روی کار آمدند و کوالالامپور به دست آن ها افتاد، شواهد تاریخی حاکی از آن است که اقتصاد پر رونق شهر کوالالامپور در این زمان متوقف شد و بسیاری از چینی ها و هندی های ساکن شهر بنا به دلایل مختلف جان خود را از دست دادند. پس از 3 سال و هشت ماه ژاپنی ها سقوط کردند و انگلیسی ها دوباره به روی کار باز گشتند. تا چند سال اوضاع به همین منوال گذشت تا آن که مالزی در سال 1957 اعلام استقلال کرد و از زیر حکومت انگلیس بیرون آمد. پس از اعلام استقلال کشور مالزی بود که کوالالامپور به صورت رسمی به مرکز استان خود و پایتخت کشور برگزیده شد. پس از آن کوالالامپور به پیشرفت خود ادامه داد و شیب تند مدرنیزه را پشت سر گذاشت و به شکل امروزی خود در آمد.

تاریخچه شهر کوالالامپور

سخن آخر

دیدید که در فرصتی کوتاه با کوالالامپور بیش تر آشنا شدیم و حال می توان راحت تر سفر به این شهر وسیع و پرهیاهو را تصور کرد. همان طور که می دانید، امروزه کوالالامپور جاذبه های گردشگری بسیاری دارد که از ساختمان های قدیمی و با معماری انگلیسی تا باغ پرندگان و شهربازی مدرن سان وی لاگون متفاوتند. پیش از این برخی از این جاذبه ها را معرفی کرده ایم و به زودی در کارناوال با باقی جاذبه ها و امکانات شهر مانند انواع هتل ها، رستوران ها و البته مراکز خرید کوالالامپور آشنا خواهیم شد.

نظر شما درباره این اطلاعات چگونه بود؟ آن طور که دوست داشتید با شهر کوالالامپور آشنا شدید؟

به نظر شما جای چه بخشی در این معرفی شهر خالی بود؟

نظرات، خاطرات و تجارب خود از سفر به کوالالامپور را با ما به اشتراک بگذارید و بگویید کارناوال این بار به سراغ معرفی کدام شهر برود. 

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.