karnaval.ir

یزدان مرشدزاده

انتشار

26 مهر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در طول تاریخ حیوانات زیادی به دلایل مختلف جان خود را از دست داده اند و منقرض شده اند. در دنیای امروز نیر این اتفاق ممکن است رخ دهد و ما انسان ها متاسفانه مقصر هستیم. بطور مثال ما زیستگاه های بسیاری از جانوران را برای منافع شخصی خود از بین می بریم و برای تفریح و لذت آن ها را شکار می کنیم. سیاره ی زمین تنها برای ما نیست و همه ی موجودات زنده حق زندگی کردن را بر روی زمین دارند.

در این مطلب نگاهی داریم به وضعیت فعلی کرگدن ها که در #قاره ی آفریقا زندگی می کنند. این حیوانات کهن به دلیل دارا بودن شاخی گرانقیمت طعمه ی شکارچیان و سودجویان می شوند و از بین می برند. این افراد تنها برای بدست آوردن #شاخ کرگدن ها دست به هرکاری می زنند.

با Bryan Christy به آفریقا سفر خواهیم کرد و داستان زندگی کرگدن ها را می خوانیم و لمس می کنیم. وی یکی از فعالان #محیط زیست و از حمایت کنندگان کرگدن ها به حساب می آید.

با کارناوال همراه شوید.

شکار کرگدن برای تجارت شاخ

ایستگاه اول ، پیش بسوی کرگدن ها

بعد از گذشت 5 ساعت رانندگی وارد پارک ملی Kruger در آفریقای جنوبی می شویم. از این منطقه می توان به عنوان خانه ی بزرگترین کرگدن ها یاد کرد که از معدود زیستگاه های این موجودات در دنیای امروز می باشد. در این #پارک ملی تورهای سافاری گرانقیمتی برگزار می شود و توسط نگهبان های زیادی اداره می شود و دلیل آن شکار نشدن کرگدن ها است. بعد از کسب مجوزهای لازم به سمت مرکز پارک حرکت می کنیم.

مناظر اطراف شگفت انگیز هستند و بادی مطبوع در حال وزیدن می باشد.

شب که می شود باید توقف کرد و چادر زد. همه جا تاریک است ولی از سوی چند شهر که در دور دست قرار گرفته اند می توان صدای درگیری ها را شنید، این جا آفریقا است و درگیری همیشه در جریان می باشد.

یک شب را در چادرها سپر یکردیم و روز بعد به راه خود ادامه دادیم.

کسانی که در این پارک ملی از کرگدن ها مراقبت می کنند می گویند :

این یک جنگ است و بسیار ناامید کننده می باشد. شکار کردن کرگدن ها امروزه به امری عادی بدل گشته و به دنبال آن و با فروش شاخ آن ها می توان پول زیادی به جیب زد و ثروتمند شد. البته این خیالی باطل است و آینده ی خوبی در انتظار هیچ یک از شکارچیان و کرگدن ها نخواهد بود.

شکار کرگدن برای تجارت شاخ

آشنایی با اولین خطر برای کرگدن ها ، شکارچی به نام قصاب

شخصی که با رهبری یک گروه شکارچی تبدیل به بزرگترین قاتل کرگدن ها شده و ثروت زیادی نیز دارد. نام این شخص Dawie Groenewald می باشد و در قاره ی افریقا و حتی کشور ایالات متحده ی آمریکا شکایت های زیادی از او شده ولی هیچگاه شکار کرگدن را رها نکرده است. وی به همراه برادر خود تا به حال هزاران کرگدن را برای بدست آوردن شاخ آن ها به قتل رسانده است.

بعد از درگیری های زیادی که وی با دولت های آفریقایی داشت با شخصی به نام John Hume که یکی از بزرگترین مزرعه های کرگدن را دارد همکاری می کند و بصورت غیر قانونی در حال تجارت شاخ کرگدن می باشد.

این مزرعه برای حمایت و حفاظت از این موجودات ساخته شده ولی حقیقت امر چیز دیگری را نشان می دهد.

شکار کرگدن برای تجارت شاخ

کرگدن ها در معرض انقراض

بر روی کره ی زمین تنها 29500 کرگدن باقی مانده و 70 درصد از آن ها در افریقای جنوبی قرار گرفته اند. هزاران کرگدن در سال های 1800 میلادی و با ورود اروپایی ها به آفریقا از بین رفتن و کشته شدند. ( به دلیل شکار ) در حال حاضر 5 گونه از کرگدن ها باقی مانده اند. کرگدن سفید، 20400 عدد، کرگدن سیاه، 5250 عدد، کرگدن بزرگ تک شاخ، کرگدن سوماترایی و کرگدن جاوهای.

طبق آماری که از سوی مقامات آفریقای جنوبی بدست آمده است 6200 کرگدن جز اموال شخصی به حساب می آیند و در تورهای سافاری و ... مورد استفاده قرار می گیرند. شاخ کرگدن یکی از با ارزش ترین شاخ ها در میان حیوانات به حساب می آید و به همین دلیل شکارچیان برای بدست آوردن شاخ کرگدن ها را می کشند و تنها شاخ را می برند و فرار می کنند.

جالب است که بدانید بر خلاف شاخ دیگر حیوانات جنس شاخ کرگدن ها از استخوان نیست بلکه از کراتین و پروتئین ساخته شده و اگر از وسط شاخ این حیوانات را ببرید بعد از گذشت مدتی بار دیگر رشد خواهد کرد.

متاسفانه قطع شاخ کرگدن در #آفریقای جنوبی به شرط این که اجازه داشته باشید کاملا قانونی می باشد.

#تجارت شاخ کرگدن تنها مربوط به قاره ی افریقا نی شود بلکه خریداران زیادی از سرتاسر جهان برای دست آوردن شاخ کرگدن ها پول های زیادی را پرداخت می کنند. کشورهایی از قبیل چین و ویتنام از بزرگترین خریداران به حساب می آید.

شکار کرگدن برای تجارت شاخ

جنگ در ژوهانسبورگ

در سال 1977 بود که تجارت شاخ کرگدن توسط اشخاص به کنوانسیون تجارت بین المللی به دلیل خطر انقراض این حیوانات ممنوع اعلام شد. ولی این ممنوعیت تنها در مورد تجارت میان دو کشور می توانست اعمال شود و بطور مثال با کسب اجازه می شود هنوز در کشور آفریقای جنوبی کرگدن شکار کرد و شاخ آن ها را برید. بعدها در سال 2003 نیز در کشور ویتنام به دلیل وجود نوعی از کرگدن ها در آن کشور ممنوعیت هایی اعمال شد.

امروزه هنوز شاهد شکار شدن این حیوانات برای بدست آوردن شاخ آن ها هستیم و این موضوع بسیار دردناک می باشد.

شکار کرگدن برای تجارت شاخ

حقیقت شکار شدن کرگدن ها

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا کرگدن ها را به دلیل فروش شاخ شکار می کنند؟ مطمئنا جواب پول است ولی حقیقت را باید در عمق جامعه و فرهنگ مردمان آفریقا جستجو کرد. فقر در تمامی کشورهای این قاره مشاهده می شود و بیشتر شکارچیان نیز برای بدست آوردن پول اقدام به شکار کرگدن ها می کنند. البته به دلیل شکل اجتماعی این مردمان بسیاری نیز با دریافت پول از افراد ثروتمند دست به این کار می زنند.

برای چه باید کرگدن ها را شکار کرد تنها برای پول؟

اگر این روند ادامه پیدا کند در آینده ای نه چندان دور دیگر نمی توان کرگدن ها را در طبیعت قاره ی آفریقا یافت.

شکار کرگدن برای تجارت شاخ
شکار کرگدن برای تجارت شاخ

سخن آخر

نظر شما درباره ی شکار شدن کرگدن ها برای تجارت شاخ چیست؟

دیدگاه خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

محمدطاها

این حیوونارو دوس دارم نباید کشتشون

انتشار:27 مهر 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.