karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

19 مرداد 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

از جذابیت های سفر به شمال ایران، دریای خزر و امکانات و تفریحاتی است که این دریاچه ی دوست داشتنی و خاطره انگیز برایمان به ارمغان می آورد. از شنا در دریا تا قدم زدن در ساحل، از نشستن در آلاچیق های کنار دریا و لذت بردن از خنکای نسیم آن تا تفریحات ساحلی مانند جت اسکی و قایق سواری، دریای خزر مکانی پر خاطره در یاد ایرانیان است. علاوه بر اینها، این دریاچه زیبا محل رزق و روزی تعداد زیادی از هموطنان شمالی و منبع درآمد آنان است. از خاویار معروف و درجه یک ماهیان این دریا که شهره جهان است تا ماهی های سفید و زردک و ... که غذای عمده شمالی ها را تشکیل می دهد. 

در این میان با گسترش شهرنشینی و افزایش جمعیت از یک سو و گسترش کارخانه ها و صنایع از سویی دیگر متاسفانه، دریای خزر به عنوان مکانی برای رهاسازی فاضلاب و پسماندها انتخاب شد. در ابتدای امر به دلیل وسعت دریای خزر کسی پیگیر این بی قانونی نشد اما رفته رفته این حجم از آلودگی ها و فاضلاب تاثیر خود را بر زندگی مردم و چرخه حیات در دریا نشان داد. با گذشت زمان و با افزایش میزان آلودگی ها، از حجم ماهی ها و کیفیت آنها به شدت کاسته شده و گونه های دریایی در معرض خطر قرار گرفتند. در کنار تمام اینها، با افزایش گردشگر و تبدیل ساحل ها به مکان های تفریحی بر حجم تخریب و آلودگی های ساحل و دریا افزوده شد. زباله هایی که در اندازه های بالا در سواحل رها شده اند و بر دردهای بی پایان این دریا افزوده اند. 

امروز به همراه شما در کارناوال می خواهیم مروری نه بر زیبایی های دریای خزر که بر اتفاقات ناخوشایندی که در حال نابودسازی حیات در دریا و ساحل دریاچه خزر هستند، داشته باشیم. با ما در این سفر تلخ اما عبرت آموز همراه باشید، شاید که تلنگری ایجاد شده و کاری انجام شود. 

"این تصاویر توسط مجتبی محمدی از سواحل گیلان گرفته شده است و در کانال خبری ایرنا به اشتراک گذاشته شده است."

 توجه داشتید که صحبت پیرامون آلودگی های دریای خزر بسیار است. کارنااوال در این مطلب تنها به انتشار تصاویری چند بسنده کرده و در آینده مطالب کامل تر و مفصل تری از آلودگی هایی که بر تن این نگین ایران نشسته، منتشر می کند.

آلودگی های سواحل گیلان

1- مرزهای بی فرهنگی اینگونه شکسته می شود 

بحث نگهداری از طبیعت و میراث فرهنگی که به میان می آید، اغلب دولت و سیاست گذاران را مورد حمله قرار می دهیم که در حراست و مراقبت از گنجینه های طبیعی و تاریخی کوتاهی می کنند اما بیایید با خودمان صادق باشیم. ما تا چه اندازه برای تاریخ و محیط زیست و فرهنگ کشورمان اهمیت قائل هستیم؟ چگونه از آنها پاسداری می کنیم؟ یا اینکه فقط حرف می زنیم و برای بی مسئولیتی های خود دنبال مقصر می گردیم. این عکس اگر نشانه بی فرهنگی ما نیست، پس نشانه چیست؟

زباله هایی ریخته شده در ساحل گیلان

2- فاضلاب های تصفیه نشده ای که مستقیم وارد دریا می شوند

 متاسفانه در سالهای اخیر هیچ نظارتی بر ورودی های آب دریای خزر وجود نداشته و فاضلاب ها از هر نوعی به طور مستقیم و بدون هیچ گونه تصفیه ای وارد دریا می شوند. چه فاضلاب صنایع و کارخانه های بزرگ و چه فاضلاب های پلاژها و مکان های تفریحی که در کنار دریا ایجاد شده اند. 

فاضلاب های تصفیه نشده ای که مستقیم وارد دریا می شون

3- جایی برای زباله های بیشتر

این مسیرهای فاضلاب که به طور مستقیم در ارتباط با طبیعت پیرامونشان هستند، به مکانی برای انباشت زباله تبدیل شده اند. افراد بدون توجه به پیامدهای رها کردن زباله در طبیعت، آنها را در این مسیرها رها کرده و بر حجم آلودگی می افزایند.

جایی برای زباله های بیشتر

4- تا دریا راهی نیست | لوله هایی که باید برای پوشش فاضلاب استفاده می شد

ساحل ها مکان بازی کودکان و جایی برای قدم زدن بزرگسالان و لذت بردن از طبیعت دریاست. رهاسازی بدون حفاظ فاضلاب و شیرابه ها، آنها را در معرض مستقیم با این آلودگی ها قرار می دهد و علاوه بر ایجاد یک منظره ناخوشایند سلامتشان را به خطر می اندازد.  

لوله هایی که باید برای پوشش فاضلاب استفاده می شد

5- اینگونه سواحل خالی از گردشگر می شود

شاید در ابتدا افراد به دلیل لذت بردن از دریا و ساحل، یک سری بی ملاحظگی ها را تحمل کنند اما با بالا رفتن سطح سواد و آگاهی مردم، کم کم از مکان هایی که اینگونه با بی مبالاتی سلامت و حیاتشان را به خطر می اندازد دروی گزیده و آن را از رونق می اندازند. طبق اطلاعاتی که کارشناسان این امر داده اند به دلیل آلودگی های بالای دریای خزر، در برخی از سواحل، باید از امکان شنا در دریای آن و استفاده از آنها به عنوان مکان تفریحی جلوگیری کرد.

6- هزینه مراقبت در کشور بالا می رود

ممکن است در ابتدا به نظر برسد دور زدن قوانین و هزینه نکردن برای فاضلاب، از میزان مخارج و بودجه کم می کند و به اصطلاح زرنگی صورت گرفته است. اما این طرز تفکر از دانش کم و فرهنگ پایین صاحبان صنایع و مسئولین شهری و استانی و حتی کشوری است. افزایش بیماری هایی که به واسطه ی رهاسازی زباله و فاضلاب در دریا به سیستم درمان کشور تحمیل می شود، چندین برابر هزینه هایی است که برای پیشگیری از این کار باید پرداخت می شده و متاسفانه گوش شنوایی در میان مسئولان پیدا نمی شود.

7- کانال به اصطلاح فاضلاب

استانداردهایی که در این کانال رعایت نشده است و با جان مردم بازی می کند. فاضلابی که بدون مراقبت وارد آبهای دریاچه ای می شود که راه به سوی آبهای آزاد ندارد و نمی تواند به راحتی پالایش طبیعی انجام دهد. بنابراین کنترل ورودی ها اهمیت بیشتری پیدا می کند. 

کانال به اصطلاح فاضلاب

کانال به اصطلاح فاضلاب

8- اطلاع رسانی ضعیف 

 حالا که آبهای فاضلاب و زباله بدون مراقبت وارد دریای خزر می شود، بهتر است حداقل این موضوع با اطلاع رسانی ویژه و خوبی به اطلاع افرادی که برای شنا و تفریح به دریا می آیند رسانده شود. اما این اندازه نیز مسئولان برای مردم اهمیتی قائل نشده و نهایت اطلاع رسانی به شیوه ای که است که در عکس مشاهده می کنید. جایی که تعداد زیادی از مردم امکان دیدن ندارند.

اطلاع رسانی ضعیف

9- نهایت بی سلیقگی

تصاویری که مشاهده می کنید از دیواره های حلبی است که مثلا فاضلاب را از ساحل جدا کرده تا به چشم نیایند و آلودگی بصری ایجاد نکنند. اما دریغ از اینکه، این کار شاید آلودگی را از چشم مردم دور کند اما از چشم طبیعت دور نمی ماند و روزی نتیجه ی این عمل به خود انسان ها بازمی گردد. 

10- و اما ما مردم 

تا اینجای مطلب به غفلت و عدم رسیدگی مسئولان اشاره کردیم، اما نمی توان تمام تقصیرها را به گردن آنها انداخت و از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرد. زباله هایی که به سادگی می توان در کیسه ای گذاشت و در سطل زباله ای انداخت، با بی مبالاتی در ساحل و دریا رها می شود و منظره ناخوشایندی به وجود می آورد. 

زباله های رها شده در طبیعت

زباله های رها شده در طبیعت

11- مکانی مناسب برای تجمع حیوانات موذی

زمانی که آب این چنین راکد بماند و البته آبی کثیف و پسماندی باشد، تبدیل به بهشتی برای حیوانات موذی مانند موش ها، انواع پشه ها و دیگر حشرات و جانوران می شود. جانورانی که به راحتی در تمام شهر می توانند آمد و شد کنند و آلودگی را تا کیلومترها گسترش دهند. 

مکانی مناسب برای تجمع حیوانات موذی و مضر

12- آبراهه های مرگ 

 این آبراهه ها و برکه های کوچک که از آب های پسماند ایجاد شده اند و زباله ها و میکروب ها را با خود به درون آبهای دریا می برند، راهی به سوی ناخوشی و مرگ هستند، از مرگ زیبایی تا مرگ حیات وحش.

آبراهه های مرگ

آبراهه های مرگ

13- هر ساحلی را برای تفریح انتخاب نکنید

در انتخاب سواحل نهایت دقت را داشته باشید. تنها به نام و شهرت آن توجه نکنید. بسیاری از این سواحل و تفریح گاه های معروف به دلیل حجم بالای استفاده گردشگران در منطقه قرمز خطر قرار دارند و میزان آلودگی های میکروبی در آنها بالا است. حتما قبل از سفر این نکات را در نظر بگیرید تا دچار مشکلات بعدی نشوید. 

هر ساحلی را برای تفریح انتخاب نکنید

14- شنا در آلودگی میکروبی | توصیه های ایمنی را بسیار جدی بگیرید

با تمام کم کاری هایی که در اطلاع رسانی سواحل آلوده و تمیز نگه داشتن دریاها انجام می شود مردم خود باید مراقب سلامتی شان باشند و در جاهایی که احتمال کثیفی و رها شدن فاضلاب می رود، شنا نکنند. شاید در همان لحظه شنا در این مکان های آلوده اثر خود را نشان ندهد اما به تدریج، این آلودگی ها سلامتی شما را تحلیل خواهند برد و آن روز دیر است. 

شنا در آلودگی میکروبی

سخن آخر

امروز به همراه شما در کارناوال، مروری بر تصاویری از سواحل گیلان داشتیم. مکانهای تفریحی که به جای اینکه محل آرامش و خوشگذرانی مردم باشند، محل انباشت زباله و رهاسازی فاضلاب شده اند. شما نیز اگر تجربه حضور در چنین سواحل و پلاژهایی داشتید برای ما از تجربه های خود بگویید و واگر عکسی دارید برای ما بفرستید. منتظر نظراتتان هستیم. 

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

12 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

ناشناس

تا کی باید چوبِ ناآکاهی و بی فرهنگی و بی مسئولیتی این مردم و مسئولین رو بخوریم؟؟؟؟؟ دیدن این تصاویر چقدر دردناک و ناراحت کنندس :(

انتشار:12 فروردین 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

مائده

سلام .به نظر شما چه راه حلی برای این مشکل وجود دارد؟

انتشار:05 آبان 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

حمید

ادمایی که تو دریا اشغال میریزن اگه توریستیبروند کشور دیگه ای جریمه میشن.من تعجب میکنم چرا نظارتی بر روی پسماندها و نظافت کنار دریا و زیباسازی و دلنشین شدن کنار دریا انجام نمیشه.من از جنوب یکبار امدم شمال .کنار جاده و دریا پر از زباله بود انگار سیستم نظافت شهری و حاشیه دریا ابدا اونجا وجود نداره .فاضلاب های شهری می بایست اول تصفیه و بعد وارد دریا بشه و بصورت مستقیم بعد از مدتی این دریا تبدیل به فاضلاب میشه و شمالی ها که کار اکثریتشون در رابطه با توریسته اولین متضررین خواهند بود.

انتشار:02 شهریور 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.