karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

20 شهریور 1399

به روز رسانی

20 شهریور 1399

امروز در کارناوال می‌خواهیم به سراغ یکی از شهرهای زیبا و مهم شمالی برویم و به معرفی شهر نوشهر بپردازیم. شهری که دریا و جنگل در آن فاصله کمی با هم دارند و وجود فرودگاه و بندر آن را از دیگر شهرهای شمالی متمایز کرده است. همراه‌مان باشید تا با دیدنی های نوشهر آشنا شویم و با مروری بر تاریخچه نوشهر، اطلاعات‌مان را در مورد این شهر و گذشته آن کامل‌تر کنیم. 

چرا سفر به نوشهر ؟


  • یکی از مهمترین شهرهای استان مازندران محسوب می‌شود و جاذبه‌های گردشگری فراوانی را در خود جای داده است.
  • دسترسی به این شهر از طریق هوایی و زمینی بسیار راحت است و امکانات خوبی برای گردشگران در نوشهر به چشم می‌خورد.  
  • یکی از قدیمی‌ترین بخش‌های مازندران قدیم، کجور در این شهرستان قرار گرفته است. 
  • با سفر به این شهر، هم به دریا و هم به جنگل دسترسی عالی خواهید داشت و می‌توانید از زیبایی‌های هر دو لذت ببرید. 
  • تعدادی از معروف‌ترین جاذبه های گردشگری شمال در این شهرستان قرار گرفته‌اند. 

نوشهر

Bhabdi

آشنایی با نوشهر 

جغرافیا: شهرستان نوشهر از غرب به شهرستان چالوس، از شرق به شهرستان نور، از شمال به دریای خزر و از جنوب به رشته کوه‌های البرز متصل است. 

جمعیت: مطابق آخرین سرشماری کشور در سال 1395، جمعیت این شهرستان 138,913 نفر است. 

دین و مذهب: اغلب مردم این شهر مسلمان و شیعه هستند. 

زبان و نژاد: مردم این شهرستان مازندرانی هستند و با زبان مازندرانی صحبت می‌کنند.

اقتصاد: اقتصاد شهرستان نوشهر، بر پایه کشاورزی و گردشگری‌ست. همچنین بندر نوشهر در این شهرستان، بخشی از بار اقتصادی این منطقه را به دوش می‌کشد. 

نوشهر

بندر نوشهر

اطلاعات گردشگری نوشهر

سوغات و صنایع دستی نوشهر 

  • انواع شیرینی‌ها مانند برنجک، پشت زیک، آغوز نان، رشته به رشته، قماق
  • انواع وسایل بافتنی مانند حصیربافی، جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی 
  • انواع وسایل سفالی 

اگر می‌خواهید با دیگر سوغات و صنایع دستی این خطه آشنا شوید روی مطلب معرفی سوغات و صنایع دستی مازندران کلیک کنید و به دنیای جذاب‌ها خوشمزه‌ها و ساخته‌های هنری این استان سری بزنید. 

غذاهای محلی نوشهر 

  • خورشت آلو
  • بیج بیج 
  • کدو پلو 
  • کدوبره مازندران 
  • آغوزمسما 
  • نازخاتون 
  • بشته واش
  • آش کدو 

برای آشنایی بیشتر با غذاهای مشهور محلی مازندران سری به مطلب معرفی غذاهای سنتی مازندران بزنید و در دنیای خوش طعم و عطر این غذاها غرق شوید. 

بیج بیج

برنجک

royalpersianberry

اقامت در نوشهر 

برای اقامت در نوشهر می توانید انواع هتل‌ها، ویلاها و سوئیت‌های آپارتمانی حساب باز کنید. شما می‌توانید با قیمت‌های مختلف، اقامتگاه مورد علاقه‌تان را در این شهر رزرو کنید و از امکانات متنوع آنها بهره ببرید. اگر هم می‌خواهید با این هتل‌ها و ویلاها بهتر آشنا شوید و در موردشان اطلاعات بیشتری کسب کنید؛ می‌توانید سری به صفحه اقامت در نوشهر در کارناوال بزنید و ویلا یا هتل دلخواه‌تان را به صورت آنلاین رزرو کنید.

اقامت در نوشهر

جاذبه ها و تفریحات نوشهر

باغ گیاه شناسی نوشهر: این باغ گیاه‌شناسی از نظر وسعت و قدمت به عنوان دومین باغ گیاهشناسی کشور شناخته می‌شود. شما در این مجموعه می‌توانید از تماشای مجموعه‌ای از گونه‌های منحصربه‌فرد و کمیاب لذت ببرید. گنجینه موجود در این باغ گیاه‌شناسی از نظر تنوع گیاهی نیز شهرت بسیاری دارد. 

پارک جنگلی و ساحلی سی سنگان: سی‌سنگان مشهورترین جاذبه گردشگری نوشهر است و امکان گردش در ساحل و جنگل را برای گردشگران فراهم می‌کند. شما در این پارک بزرگ جنگلی و ساحلی می‌توانید هم از زیبایی‌های دریا و هم جنگل لذت ببرید و هم به انواع تفریحات دسترسی پیدا کنید. همچنین امکان اقامت در این جاذبه را نیز دارید.

منطقه گردشگری ساحلی سیترا: منطقه گردشگری سیترا مشهورترین جاذبه ساحلی شهر نوشهر بعد از ساحل سی‌سنگان است و امکان لذت بردن از انواع تفریحات آبی و ساحلی را به گردشگران می‌دهد. 

پیست کارتینگ و پینت بال دانیال: اگر در سفر به نوشهر به دنبال تفریح و هیجان هستید، می‌توانید سراغ پیست کارتینگ و پینت‌بال دانیال را در این شهر بگیرید و یک روز هیجان‌انگیز را با دوستان و خانواده تجربه کنید.  

بندر نوشهر: یکی از جذابیت‌های سفر به شهرهای بندری، تجربه تماشای رفت و آمد کشتی‌ها و بارگیری آنها در بندر در زمان‌های مختلف روز است. اگر به نوشهر سفر کردید بازدید از بندر این شهر را از دست ندهید. 

بازار روز نوشهر: سفر به یکی از شهرهای شمالی بدون بازدید از بازار روز آنها کامل نمی‌شود. بازار روز نوشهر نیز یکی از بازارهای مشهور در میان شهرهای شمالی‌ست که می‌توانید به انواع محصولات تازه و سوغات و صنایع دستی این شهر دسترسی پیدا کنید. 

پارک جنگلی سی سنگان

بازار روز نوشهر

بندر نوشهر

جاذبه های مشهور اطراف شهر نوشهر

روستای کندلوس: روستای کندلوس یکی از معروف‌ترین روستاهای شمال ایران است و با تاریخی 4000 ساله به عنوان یکی از قدیمی‌ترین روستاهای کشور نیز شناخته می‌شود. شما با سفر به این روستا می‌توانید از اولین موزه روستایی جهان دیدن کنید و در کنار آن از طبیعت زیبا و آب و هوای ییلاقی این منطقه نیز لذت ببرید. 

جنگل خانیکان: این جنگل که بخش‌هایی از آن به صورت پارک جنگلی خانیکان درآمده، یکی از زیباترین مناطق جنگلی شمال است و با مناظر بدیع و تماشایی خود در تمام فصل‌های سال، دل از گردشگران می‌برد. 

دریاچه خضرنبی: دریاچه خضرنبی از جاذبه‌های نسبتا بکر شهرستان نوشهر است که در ارتفاع دو هزار متری از دریای خرز و در بخش کجور این شهرستان قرار دارد. شما برای رسیدن به این دریاچه باید از مسیری پرپیچ و خم و کوهستانی که به بام کجور معروف شده گذر کنید.

دریاچه ممرز: دریاچه ممرز یا دریاچه ارواح که با ظاهر وهم‌انگیز خود شناخته می‌شود، در میان دوست‌داران طبیعت‌گردی از محبوبیت بالایی برخوردار است. 

سد آویدر: دریاچه یا سد آویدر دیگر جاذبه محبوب و معروف طبیعی در نوشهر است که امکان انجام انواع تفریحات آبی را برای گردشگران فراهم می‌کند. 

دیوچشمه: این چشمه که در بخش کجور شهرستان نوشهر قرار گرفته است، یکی از پرآب‌ترین چشمه‌های منطقه محسوب می‌شود و با وجود آب زلال و صاف، فضای سبز و پوشش گیاهی و جنگلی، به عنوان یکی از گزینه‌های عالی برای طبیعت‌گردی در این شهر شناخته می‌شود. 

آبشار دارنو: این آبشار یکی از زیباترین آبشارهای شمال کشور است که در دل جنگل‌های نوشهر قرار دارد. این آبشار یکی از هفت آبشار به هم پیوسته جنگل‌های نوشهر است که به دلیل زیبایی و موقعیت قرارگیری آن به عنوان یکی از گنجینه‌های طبیعی ایران نیز شناخته می‌شود. 

روستای چک علیا، روستای کشکسرا، منطقه توریستی چلندر، روستای سنگ تجن، غارهای چلک و ... از دیگر جاذبه‌های مهم اطراف نوشهر هستند. 

روستای کندلوس

دریاچه ممرز

Ahmad Balbasi

عکس هوایی دریاچه آویدر

جاده جنگل خانیکان

آبشار دارنو نوشهر

Mojtaba Fllh

حمل و نقل برون شهری نوشهر

فرودگاه نوشهر

از این فرودگاه به شهرهای تهران و مشهد پرواز انجام می‌گیرد.

آدرس: جاده کمربندی نوشهر-چالوس، فرودگاه نوشهر

شماره تماس: 01152323112

پایانه مسافربری نوشهر

از این ترمینال به شهرهای تهران، تبریز، مشهد، اردبیل، بهشهر، کرمانشاه، اصفهان و ... مسافرت صورت می‌گیرد. 

آدرس: کمربندی نوشهر- جاده ساحلی 

شماره تماس: 01152356004

فرودگاه نوشهر

آب و هوای نوشهر

شهر نوشهر از دو بخش تشکیل شده است؛ بخشی از آن، آب و هوایی جلگه ای و معتدل دارد و بخش دیگر آن مرطوب و کوهستانی و نیمه مرطوب است. البته به طور کلی بخش شهری نوشهر، دارای آب و هوایی استوایی و نیمه مرطوب است. تابستان‌های این شهر هوایی گرم و مرطوب و زمستان‌ها نیز هوایی معتدل و مرطوب دارد. 

بندر نوشهر

تاریخچه نوشهر 

شهرستان نوشهر در گذشته‌های بسیار به همراه چند شهر امروزی نور، چالوس و تنکابن، ایالتی قدیمی به نام رویان را تشکیل می‌دادند که مرکز این ایالت شهر فعلی کجور (از توابع فعلی شهرستان نوشهر) بود. این ایالت در طول تاریخ به نام‌های رستمدار و استندار نیز نامگذاری شد، جایی که به عنوان محل حکومت سلسله پادوسپانیان شناخته می‌شود. پادوسپانیان یا آل پادوسپان، سلسله‌ای بسیار قدیمی محسوب می‌شد که پادوسبان پسر گاوباره بنیان‌گذار آن محسوب می‌شد و برای سالیان بسیار طولانی حکومت این منطقه را در دست داشت. 

منطقه فعلی که شهر نوشهر در آن قرار گرفته از روستای گردکل که در کناره رودخانه‌ای به همین نام قرار داشت، شروع به رشد کرد. این روستا به دلیل نزدیکی به دریا و داشتن ساحلی خوب برای پهلوگیری انواع قایق‌ها و کشتی‌های تجاری، در دوره قاجار مورد توجه قرار گرفت و شخصی به نام خاچیک این مکان را برای مبادله و حمل‌ونقل کالا میان ایران و شوروی مناسب‌سازی کرد. پس از مدتی، حبیب‌اله خان سردار خلعتبری نیز به این منطقه توجه نشان داد و دست به انجام فعالیت‌های عمرانی در نوشهر امروزی زد تا جایی که این روستا به عنوان حبیب‌آباد شهرت پیدا کرد. پس از آن نام دهنو برای این روستا انتخاب شد و در دوره پهلوی اول بندر تجاری نوشهر در این مکان سربرآورد. تمام این مسائل باعث شد تا حال و هوای نوشهر از روستا به شهر تغییر پیدا کند و شهر امروزی متولد شود. 

عکس قدیمی از بندر نوشهر

سخن آخر 

با کارناوال راهی شهر زیبای نوشهر شدیم تا از این شهر تماشایی دیدن کنیم.

تاکنون به نوشهر سفر کرده‌اید؟ نظرتان در مورد امکانات موجود در این شهر برای گردشگران چیست؟

به نظر شما جای چه جاذبه‌ها و تفریحاتی در این شهر خالی ست؟

نظرها و تجربه‌های خود را در این مورد با ما و دوستان کارناوالی‌تان به اشتراک بگذارید. 

 

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

3 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

نوشهر جای خوبیه.

انتشار:28 اسفند 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

باران رجب پور

این شهر بهتربن شهر است توصیه میکنم همه شما برید و دیدن کنید با این توصیفات بنظر عالی میاد

انتشار:05 آذر 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

عالی بود

انتشار:10 آبان 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.