karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

15 خرداد 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

جشنواره سالانه فانوس، رویدادی‌ است سرشار از نور، عشق و احساس.

رویدادی که در آن فانوسی در دست می‌گیرید تا با روشنایی‌ اش روح خود را جلا دهید.

در طول برگزاری مراسم بارها شاهد افرادی خواهید بود که اشک شوق می‌ریزند. جای تعجبی ندارد چرا که بسیاری، تنها با شنیدن نقل این رویداد عمیقا آرزوی تجربه ساعاتی چند در جشنواره فانوس را دارند.

با این حال سردرگمی‌ها و اطلاعات غلط بسیاری درباره جشنواره فانوس وجود دارد و بسیاری این رویداد را با رویدادهای مشابه در چین و تایوان و یا دیگر فستیوال‌های تایلندی اشتباه می‌گیرند.

فانوسی در دست و آرزویی در دل؛

کارناوال شما را یک راست به سمت خود خود #جشنواره فانوس تایلند می‌برد.

جشنواره فانوس

اندکی از جشنواره فانوس

برخلاف انتظار این شهر کوچک مای جوست که محل برگزاری رویدادی مسحور کننده و نورفشان است. مای جو کمتر از سی دقیقه با مرکز شهر تاریخی چیانگ مای فاصله دارد.

جشنواره فانوس هر ساله در اولین شب ماه کامل در سال تقویم چینی برگزار می‌شود. این جشنواره نشانی از بازگشت بهار به زندگی مردمان است و مردم به پاس قدردانی از خبر بازگشت بهار زندگی، فانوس‌های‌ خود را به سوی بودا و ماه می‌فرستند.

جشنواره فانوس شهر مای جو با مدیریت یک بنیاد خصوصی بودایی با عنوان (Duangtawan Santiparp Foundation) و مشهور به DSF و همین طور همکاری معبد مدیتیشن لانا برگزار می‌شود.

این بنیاد به برگزاری رویدادهایی که در جذب توجه رسانه‌ای بسیار موفق عمل می‌کند، شهرت دارد.

جالب است بدانید مراسم رهاسازی فانوس‌ها در مای‌جو تحت عنوان دو برنامه جداگانه برگزار می‌شود. برنامه‌ای همگانی و رایگان برای محلی‌ها است و دیگری خصوصی تر و با هزینه ورودی بوده که مخصوص گردشگران است.

جشنواره فانوس
جشنواره فانوس

جشنواره رایگان فانوس مای‌جو

اوایل تنها یک رویداد رایگان از جشنواره فانوس وجود داشت که عمدتا هم محلی‌ها در آن شرکت می‌کردند. در سال‌های اخیر و پس از افزایش چشم‌گیر شرکت گردشگران خارجی در این مراسم، سازمان‌دهندگان جشنواره مراسم دیگری نیز به برنامه‌های خود اضافه کردند که بلیت و هزینه ورودی دارد. رویداد رایگان محلی‌ها از صبح روز موعود و جدا از برنامه رهاسازی فانوس‌ها، شامل مراسم اهدا خلعت یا کاتین می‌شود. در طی این مراسم رسمی و مذهبی تعداد زیادی بودایی با سنین مختلف شرکت کرده و خلعت‌ها و جامه‌های سنتی دریافت می‌کنند.

اغلب برای رسیدن به رویداد رایگان باید سختی‌های بسیاری را برای رسیدن به مکان، ورود و خروج متحمل شوید و معمولا تاریخ دقیق این رویداد نیز تا یک یا دو ماه قبل از جشنواره مشخص نیست. همه این‌ها باعث می‌شوند شرکت در رویداد رایگان، بهترین گزینه نباشد. گرچه ممکن است این دلایل برای برخی دلایل ناچیز وکم اهمیتی باشند، به طوری که به هنگام لذت بردن از انبوه روشن فانوس‌های پرواز کنان در آسمان به راحتی فراموش شوند.

به هر حال ورود به این رویداد برای هر کسی باز است. منتها فراموش نکنید که دارید در یک مراسم مذهبی شرکت می‌کنید و ملزم به رعایت قوانین و حفظ عرف محلی‌ها در رفتار و پوشش خود هستید.

جشنواره بلیت‌دار فانوس

اگر از شلوغی‌ها بسیار گریزانید، رویداد پولی رهاسازی فانوس‌ها مناسب شما است. هزینه بلیت جشنواره 100 دلار امریکا است و لازم است که پیش از جشنواره تهیه شود. تعداد بلیت‌هایی که به فروش گذاشته می‌شوند محدود اند و میزان حضور جمعیت در محوطه جشنواره به قدر رویداد رایگان نیست.

تمرکز اصلی این رویداد، برنامه رهاسازی فانوس‌هاست.

جشنواره فانوس
جشنواره فانوس

تصورات و اطلاعات نادرست از جشنواره فانوس

اغلب اوقات در فضاهای مجازی و سایت‌های گردشگری جشنواره فانوس مای جو را به نام جشنواره یی پنگ یا جشنوراه لوی کراتنگ معرفی می‌کنند.

جشنواره یی پنگ و لوی گراتنگ رویدادهای جداگانه‌ای هستند که در طی آن‌ها مراسمات بیش‌تری انجام می‌گیرد و در تاریخ‌های متفاوتی نیز برگزار می‌شوند. هماهنگی‌های لازم جشنواره یی پنگ اغلب توسط سازمان گردشگری #تایلند و یا با اجازه شهرداری چیانگ مای انجام می‌شود؛ اما همان طور که اشاره شد برگزاری جشنواره فانوس مای جو به عهده بنیاد خصوصی بودایی DSF است.

جشنواره فانوس
جشنواره فانوس

مقررات و دانستنی‌های روز جشنواره فانوس

همان‌طور که اشاره شد، جشنواره فانوس، رویدادی مذهبی‌ است، بنابراین با احترام به فضای مذهبی معبد لباس بپوشید و زانوها و شانه‌های خود را بپوشانید. بسیاری از مردم محلی جهت شرکت در رویداد لباس سفید و یا لباس به سبک شمال تایلند را انتخاب می‌کنند.

فانوس‌ها را از بیرون به داخل فضای جشنواره نیاورید.

در تمام طول جشنواره سکوت و احترام را رعایت کنید. خصوصا هنگام مناجات دیگران و یا ورود راهبان به فضای محوطه جهت شروع مراسم، سر و صدا نکنید.

وضعیت آب و هوایی رو حتما کنترل کنید. احتمال تبدیل یک روز با آسمان‌ آبی و بعدازظهری داغ به روزی بارانی با بارش سیل آسا وجود دارد.

از طریق بلندگو به زبان‌های انگلیسی، تایلندی، چینی و ژاپنی زمان روشن کردن فانوس‌ها و همین طور شروع رها سازی آن‌ها، اعلام خواهد شد. البته اجباری در تهیه فانوس نیست و شما می‌توانید تنها تماشاچی مراسم باشید.

از کشیدن سیگار و مصرف انواع نوشیدنی بپرهیزید.

اجازه ورود غذا به فضای جشنواره را دارید و دست فروشان را در داخل و خارج محوطه و پیش و پس از جشنواره فانوس خواهید دید.

کودکان زیر 13 سال اجازه ورود به جشنواره را ندارند.

در طی مراسم سرود مذهبی و مراقبه، گوشی موبایل خود را روی حالت سکوت بگذارید.

پس از اتمام جشنواره، به سبب کوچکی خروجی، فشردگی و تراکم زیادی ایجاد می‌شود. همچنین نورپردازی راه‌‌های خروجی بسیار ضعیف است. وجود یک چراغ قوه کوچک در این هنگام بسیار به دردتان خواهد خورد.

جشنواره فانوس
جشنواره فانوس
جشنواره فانوس

تهیه فانوس در شهر مای‌جو

سازمان دهندگان جشنواره طوری برنامه ریزی کرده‌اند که فانوس‌ها تنها در محوطه جشنواره به فروش می‌رسند. البته فانوس‌هایی که در این محوطه به فروش می‌رسند، کمی گران تر از فانوس‌ها در هر جای دیگرند. قیمت فانوس‌ها حدود 100 بات است که حدودا 3 دلار امریکا می‌شود.

معبد لانا و سازمان برق تایلند فانوس‌ها را منحصرا به گونه‌ای برای جشنواره فانوس طراحی کرده‌اند که در صورت فرود آمدن، موجب آتش سوزی نشوند.

برگزار کنندگان اعلام کرده‌اند پول حاصل از فروش فانوس‌ها صرف فعالیت‌های انسان‌دوستانه و مذهبی می‌شود.

احتمالا در صورت خرید فانوس‌هایی به غیر از فانوس‌های جشنواره، اجازه ورود فانوس‌ها را به شما نمی‌دهند.

جشنواره فانوس
جشنواره فانوس

تاریخ برگزاری جشنواره فانوس

رویداد رایگان

تاریخ برگزاری رویداد رایگان جشنواره فانوس بسته به میزبان آن متفاوت است. اما معمولا در بازه‌ای از ماه نوامبر و گاهی در اکتبر برگزار می‌شود. جالب است بدانید در سال 2015 و همچنین در سال پیش رو این رویداد رایگان از لیست برنامه‌ها حذف شده است.

رویداد هزینه‌دار

این رویداد که همراه با تهیه بلیت است در شنبه‌ یک یا دو هفته پیش از مراسم لوی کراتنگ برگزار می‌شود. در سال‌های اخیر این جشنواره در اولین شنبه پس از جشنواره یی پنگ و لوی کراتنگ برگزار شده است.

به احتمال زیاد امسال در روزهای 14 تا 16 نوامبر شاهد برگزاری مراسم خواهیم بود.

تاریخ این مراسم، تنها در یک یا دو ماه قبل از برگزار جشنواره رسانه‌ای می‌شود. مراجعه به وبسایت در این بازه زمانی بهترین کار ممکن است.

جشنواره فانوس

ساعت آغاز جشنواره فانوس

زمان‌بندی جشنواره‌ی رایگان ما‌ی‌جو سال به سال متفاوت است، اما معمولا مراسم خلعت کاتین حول و حوش ساعت 13 تا 13:30 شروع می‌شود.

پس از آن حدود ساعت 17:30 تا 18 مراسم مدیتیشن و سرود بودایی‌ها آغاز خواهد شد که ساعتی طول خواهد کشید.

در هنگام نخستین پرواز فانوس‌ها در دل شب، دعا و مراقبه راهبان نیز انجام می‌شود. این قسمت از فستیوال معمولا بین 19:15 تا 19:45 صورت می‌گیرد.

اندکی پس از نخستین پرواز فانوس‌ها، سری دوم فانو‌س‌ها نیز رها می‌شوند.

تا ساعت 21:00 جمعیت به تدریج پراکنده می‌شود، اما نگاه‌ها همچنان خیره به آسمان نور افشان شده است.

اگر تنها برای دیدن فانوس‌ها می‌خواهید خود را برسانید، بهترین زمان بین ساعات 15 تا 16 بعدازظهر است. در این زمان مردم کم کم خود را به محوطه می‌رسانند و جمعیت بیش تر و بیش تر می‌شود.

اگر کمی دیرتر، مثلا 17 به فضای جشنواره برسید، خواهید دید که بهترین نقاط برای تماشا گرفته شده اند.

پیش از مراسم
پیش از مراسم
پیش از مراسم

تاریخچه جشنواره فانوس

سنت توجه و درک فانوس‌ها از زمان سلطنت هان شرقی، سلسله‌‌ای که مکتب بودایی را به جامعه چین معرفی کرد، گرفته شده است. طبق پیمان‌نامه‌های بودایی، راهبان به ملاقات ساریرا رفته و پس از آن به نشانه ادای احترام به بودا، فانوسی روشن می‌کردند.

بنابراین، امپراتوران سلسله که مأمور به ترویج بودیسم بودند، به مردمان دستور دادند تا در کاخ‌ها و معابد فانوس‌هایی روشن کنند.

از طرفی دیگر، به تمام مردم شهرنشین دستور داده شد که در آن شب به خصوص فانوس‌هایی بر سر در خانه خود بیاویزند.

از همین روی نام این رویداد «جشنواره فانوس» نام گرفته است.

جشنواره فانوس

دسترسی به شهر مای جو، محل جشنواره

جشنواره فانوس در معبد لانا دوتانکا در پشت دانشگاه مای‌جو برگزار می‌شود. برای رسیدن به محل برگزاری جشنواره از راه‌های زیر می‌توانید استفاده کنید.

1) سانگ‌سویو

سانگ‌سویو نوعی وسیله حمل و نقل عمومی‌ست که از لحاظ ظاهری شبیه وانت سقف دار است. در شهر چیانگ مای به بازار واوورات در نزدیکی رودخانه پینگ بروید. در طی روز، هزینه حدودی 20 بات است. احتمالا خود راننده مقصد شما را حدس می‌زند ولی برای آن که مکان نزدیک‌تری به محل جشنواره پیاده شوید، مقصد خود را به راننده اعلام کنید. از جاده اصلی تا محل برگزاری 2 کیلومتر پیاده روی در راه دارید. نشانه‌ها و جمعیت را دنبال کنید.

در راه برگشت به چیانگ مای، محدودیت پارکینگ و بسته بودن جاده به این معناست که یک پیاده روی طولانی دیگر برای رسیدن به جاده اصلی در پیش دارید. انتظار پرداخت هزینه‌ای بین 80 تا 150 بات را برای هر نفر داشته باشید.

اگر یک گروه هستید، می‌توانید یک سانگ‌سویو را اجاره کنید و یا سر هزینه پرداختی از قبل با هم به توافق برسید. هنگام چانه زدن معقول باشید، چرا که رانندگان به سبب معطل شدن و ترافیک زیاد هزینه‌ها را بالا می‌برند. می‌توانید مستقیما با یک راننده سانگ‌سویو صحبت کنید و یا از قبل از طریق دفاتر گردشگری چیانگ مای گزینه مورد نظر خود را رزرو کنید.

هزینه : رفت: 20 بات (نزدیک دو هزار تومان)

          برگشت: بین 80 تا 150 بات (نزدیک 14,500 تومان)

2) تاکسی

تاکسی‌های مرکز چیانگ مای به مای‌جو بر اساس تاکسی‌متر کار نمی‌کنند اما هزینه‌های مشخصی بسته به شرکت ارائه دهنده خود دارند. می‌توانید یک تاکسی از طریق دفاتر گردشگری چیانگ مای رزرو کنید یا با شماره تلفن تاکسی‌های چیانگ مای به شماره  053262878 تماس بگیرید.

3) توک-توک (نوعی سه چرخه)

مشابه تاکسی و سانگ‌سویو می‌توانید برای رفت و برگشت به مای‌جو از توک-توک استفاده کنید. میزان هزینه‌ای که می‌پردازید بستگی زیادی به راننده شما، توانایی‌های شما در چانه زدن و صد البته میزان فشاری که در وسیله نقلیه تحمل می‌کنید، دارد.

4) گروه گردشگری

گرچه مسافران مستقل این ایده را به تمسخر می‌گیرند، اما برای صرف نظر کردن و دور شدن از دشواری‌های رفت و آمد به جشنواره، بسیار مناسب است. جهت اطلاعات و جزئیات بیش‌تر به دفاتر گردشگری چیانگ مای مراجعه کنید.

5) متورسیکلت

اگر شما اعتماد به نفس و توانایی لازم جهت راندن موتورسیکلت را دارید، استفاده از موتور می‌تواند گزینه خوبی باشد. مغازه‌های متعددی هستند که موتورها را با بیمه، روزانه به قیمت حدودی 250 بات اجاره می‌دهند. پیش از حرکت حتما مسیر را بررسی و کنترل کنید.

سانگ سویو
توک-توک
جشنواره فانوس

ویدیویی از لحظه رهاسازی فانوس‌ها

سخن آخر

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.