karnaval.ir

پیمان بغدادی

انتشار

15 دی 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در فرهنگ کهن کشورهای آسیایی، مراسم، جشن ها و سنت هایی دیده می شود که در عین خاص و جالب بودن، ممکن است بسیار عجیب هم به نظر برسند. به عنوان مثال در باورهای بودایی کشور تایلند، سر انسان باارزش ترین عضو بدن، و پاها کم ارزش ترین اند و به همین دلیل تماس با سر یک فرد، به منزله اهانت و تهاجم تلقی می شود. بنابراین در این کشور هیچ کس حق ندارد به سر کسی دست بزند و تلاش کند به آن نزدیک شود.

اما این تنها رسم عجیب در این کشور نیست؛ بسیاری سُنَن دیگر هم در این سرزمین وجود دارند که قصد داریم این بار شما را با یکی از جشن های عجیب آشنا کنیم. با شنیدن نام جشن شاید به فکر یک مهمانی تمام و عیار بیفتید که در نهایت شکوه برگزار می شود که البته تصور کاملا درستی است اما فکرش را هم نمی کنید که این جشن پر هزینه و باشکوه برای موجوداتی غیر از انسان ها ترتیب داده شود.

این جشن یکی از رایج ترین جشن ها در ناحیه مرکزی تایلند است که با عنوان جشن میمون ها شناخته می شود و  شهر لوپبوری ( Lopburi ) هر سال حدود سه هزار میمون را میزبانی می کند. در این جشنِ سخاوتمندانه میمون ها در خوشی بی حد و مرزی غوطه ور می شوند و همه در تلاش اند تا به این موجودات خوش بگذرد. حالا سوال اصلی اینجاست که با وجود وضعیت نامناسب اقتصادی مردم تایلند علت این هزینه ی گزاف برای میمون ها چیست؟ 

برای پاسخ به این سوال راهی تایلند می شویم تا جشن میمون ها را بیشتر بشناسیم...

شما نیز با کارناوال همسفر شوید تا پاسخ سوالاتمان را بیابیم و در میهمانی عجیب شرکت کنید.

جشن میمون ها

چرا جشن میمون ها؟


- با شرکت در این جشن می توانید میمون های بسیاری را ببینید و تعامل نزدیک با آنها را تجربه کنید و طعم هیجان و خنده را بچشید.

- این یکی از عجیب ترین جشن هایی است که در سراسر دنیا برگزار می شود پس تجربه ی متفاوتی را برای شما رقم خواهد زد.

جشن میمون ها

ضیافتی با شکوه برای میمون ها

اگر در آخرین یکشنبه ماه نوامبر گذارتان به  استان مرکزی تایلند در لوپبوری در 150 کیلومتری شمال شرق بانکوک بیافتد با یکی از عجیب ترین صحنه های زندگیتان مواجه خواهید شد که شما را شگفت زده خواهد کرد. در این روز، جشن میمون ها و به عبارتی دیگر وحشی ترین ضیافت دنیا به افتخار میمون های ماکاک برگزار می شود. ماکاک (Macaque) نوعی بوزینه با دم نسبتا کوتاه تر می باشد که  23 گونه مختلف از آن در دو دسته گیاه خوار و خرچنگ خوار (Crab-eating) در جهان وجود دارد. گونه های خرچنگ خوار آن در لوپبوری به وفور یافت می شوند و تعامل مسالمت آمیزی با انسان دارند اما به هنگام برخورد با آن ها، می بایست مراقب وسایل تان باشید، چرا که با جیب برهای ماهری سروکار دارید اما این موجودات با مزه، با وجود این گرایش های جیب برانه و رفتارهای تندشان، با فرهنگ جامعه محلی تایلند، به خوبی آمیخته شده اند.

حالا مردم این شهر تمام توان خود را به کار می گیرند تا بهترین مهمانی را برای این موجودات به راه بیاندازند. ضیافتی تمام عیار که هر آنچه که میمون ها بخواهند در آن وجود دارد و هر چیزی را که دلشان بخواهد، برایشان فراهم می شود. 2 تُن از انواع خوراکی ها با زیبایی و ظرافت برای آنها چیده می شود و در تمام روز هیچ کس حق اعتراض به این میمون ها را ندارد.

جشن میمون ها

معرفی جشن میمون ها در تایلند | از گذشته تا امروز

میمون ها در لوپبوری بسیار اهمیت دارند و نقش نماد این استان را ایفا می کنند به طوریکه در جای جای آن، تندیس میمون های عظیم الجثه بر روی سکوهایی به چشم می خورد. از طرفی، هنگامی که به لوپبوری می رسید دائما میمون هایی را مشاهده خواهید کرد که در حال پرسه زدن در خیابانند و اگر شما مراقب نباشید آن ها کیف تان را از دست تان می ربایند یا چیزهایی از کوله پشتی تان خواهند دزدید. آنچه موجب تعجب شما خواهد شد این است که مردم بومی، به صورت کاملا مسالمت آمیز با این مسئله برخورد می کنند و میمون ها و انسان ها، گویی که جنگل و شهر را تلفیق کرده باشند، در کنار هم زندگی می کنند.

ایده برپایی جشن میمون توسط فردی بومی که یونگ یوث کیتاوانانوسنت ( Yong Yuth Kitawananusont ) نامیده می شد و صاحب مسافرخانه لوپبوری ( Lopburi ) است، شکل گرفت. در مقابل مسافرخانه وی، یک مجسمه میمون بزرگ وجود دارد و او از آن به عنوان نماد این شهر در طی سالیان متوالی استفاده کرده است. وی که یکی از فعالان صنعت گردشگری بود به لطف مجسمه اش توانست تجارت موفقی راه اندازی کند. او این موفقیت را به میمون ها نسبت داد و در یکی از سال ها تصمیم گرفت تا بوفه ای را برای آن ها ایجاد کند. بنابراین اولین جشن میمون ها در سال 1989 میلادی برگزار شد و پس از آن این جشن به شکل مراسمی سالیانه و پراهمیت در آمد.

از آنجا که فوت پادشاه تایلند در سال 2015 میلادی در ماه اکتبر اتفاق افتاد، در این سال، جشن به صورت متفاوت تری برگزار شد. یونگ یوث کیتاوانانوسنت که مسئولیت برگزاری جشن را به عهده دارد، اعلام کرد که:

امسال ما به خاطر فوت پادشاه مان سوگواریم، بنابراین این جشن را به صورت مناسب تری که همگام با غم از دست رفتن ایشان باشد برگزار می کنیم. ما نمی توانیم امسال به خاطر سوگوار بودنمان، این مراسم را برگزار نکنیم، زیرا که مدت 27 سال متوالی آن را اجرا کرده ایم، بنابراین در سال 28 ام به مناسب ترین روش ممکن آن را برگزار خواهیم کرد. امسال، میمون های بیشتری نسبت به پارسال داریم، بنابراین میوه ها را درون 3 کامیون بار زده ایم  و در محل های جشن توزیع کرده ایم.

جشن میمون ها
جشن میمون ها

پیش از اجرای ضیافت

برای این جشن تعداد 35 میز مهیا می شود و آنها را با پارچه های قرمز رنگ بخصوصی می پوشانند. این میزها در 3 مکان مختلف شهر که محل تجمع میمون ها هستند مستقر می گردند؛ این محل ها عبارت اند از:

پرا پرانگ سام یوت (Phra Prang Sam Yot) ، سیتی شراین (City Shrine) و نواحی پایین شهر.

مقدار فراوانی از غذا و میوه مخصوص به شکل های گوناگون و با تزیینات مختلف بر روی میزها قرار می گیرند تا مهمانان این جشن از آنها استفاده کنند اما آنچه که در انتهای جشن اتفاق می افتد بسیار غافلگیر کننده است.

جشن میمون ها در تایلند

روز جشن در لوپبوری | آغاز جشنی برای میمون ها

اجرای موسیقی و رقص های میمون-انسانی در ساعت 10 صبح آغاز جشن را به همه ی ساکنان شهر اعلام می کند و افراد جوان با لباس هایی شبیه میمون و ماسک های میمونی به پایکوبی مشغول می شوند. هرساله بعد از سخنرانی توسط شهردار لوپبوری، میمون ها به سمت پایین دعوت می شوند تا از غذاها و خوراکی های روی میزها بخورند و این گونه ضیافت باشکوه برای آنان آغاز می گردد. چهار ضیافت در طول روز و در ساعت های 10.00 ، 12.00، 14.00 و 16.00 به افتخار مهمانان این جشن برگزار می شود.

برخی از میمون ها در ابتدا در مقابل چشمان صدها تماشاگر گرد هم آمده، خجالت می کشند و یا حتی می ترسند ولی به طور شگفت آوری رفتار خوبی از خود نشان می دهند و با شرایط کنار می آیند. آن ها از اینکه مقدار فراوانی غذا به صورت رایگان در اختیارشان قرار داده می شود، متعجب اند زیرا که در سایر روزهای سال برای دریافت چنین مقدار غذایی بایستی تلاش بسیاری به خرج دهند!

شاید بد نباشد بدانید که در نخستین سال برگزاری جشن میمون ها نخست وزیر سابق، آقای کوکریت پراموج ( Kukrit Pramoj ) نیز به عنوان مهمان افتخاری در آن حضور داشت.

جشن میمون ها تایلند
جشن میمون ها تایلند

غذاها و خوراکی های جشن

از آنجا که 90 درصد رژیم غذایی میمون ها شامل حبوبات و میوه جات بوده و تنها 10 درصد شامل گوشت می باشد، بنابراین بر روی میزهای جشن، شما حدود دو تُن انواع میوه جات و حتی برخی گل ها همچون گل آفتابگردان که به وفور در این شهر پیدا می شود، ریشه ها و برگ های گیاهان را مشاهده خواهید کرد. زنجیره غذایی گوشتی آن ها را جوجه پرنده ها، پرنده های ماده حامله و تخم آن ها، مارمولک ها، قورباغه ها و ماهی ها تشکیل می دهد.

شاید تصور کنید که در این جشن هیچ آشپزی وجود ندارد اما کاملا در اشتباهید! این جشن نیز همانند سایر جشن ها دارای آشپز می باشد و در آن آشپزهای مخصوصی، گستره فراوانی از غذاها شامل برنج چسبیده و سالاد میوه گرمسیری به صورت بلوک های یخی را به همراه یک دسر زرده تخم مرغ که به تونگ یود ( thong yod ) معروف است، آماده می کنند.

پایان جشن میمون ها

کسانی که با این جشن آشنایی دارند می دانند که آخرین ساعات جشن هیجان انگیزترین قسمت آن است. در انتهای جشن، میمون ها پس از اینکه به اندازه کافی سیر شدند، ناگهان شروع به رقصیدن روی میزها و پرتاب نوشیدنی ها و پودینگ به سمت یکدیگر کرده و موجب هیاهو و هیجان در فضا می شوند.

هنگامی که میمون ها دست از خوردن کشیدند و مابقی غذاها بر روی زمین ریخته شد، این جانوران دم دراز با پریدن روی شاخه درختی جهت یک چرت شیرین و سنگین، به رفتارهای دیوانه وارشان خاتمه می دهند و پایان جشن را اعلام می کنند.

حالا که میمون های راضی به استراحت می پردازند وقت آن است که میزبانان جشن مشغول به جمع آوری و نظافت محل برگزاری شوند. این جشن معادلات را در ذهن شما بر هم می زند چرا که از روزگاران قدیم حیوانات مختلف دائما به روش های مختلفی به انسان ها خدمت می کرده اند،حالا جای این دو باهم عوض شده و ما را به یاد ضرب المثل "گهی پشت به زین و گهی زین به پشت" می اندازد.

جشن میمون ها تایلند
جشن میمون ها تایلند
جشن میمون ها تایلند

نکات مهم در برخورد با میمون ها

هنگامی که می خواهید با میمون ها تعامل داشته باشید، لازم است نکاتی را به یاد داشته باشید:

1) عدم نگاه مستقیم به میمون ها

به صورت مستقیم در چشمانشان نگاه نکنید، زیرا که این کار به منزله چالش یا تهدید برای آن ها محسوب می شود و می تواند موجب حمله گردد.

2) برنداشتن غذای میمون ها

به غذای میمون ها  دست نزنید و بدتر از آن، غذایی را برای خود برندارید، آن ها خواهند فهمید.

3) مهربان و صبور باشبد

مهربان باشید و آسوده بایستید. حیوانات نسبت به انرژی حساس هستند. جالب است بدانید که در هنگام ورود به جشن در ازای پرداخت 20 بات ( واحد پول تایلند ) می توانید چوبی برای دفاع خودتان در مقابل میمون ها دریافت کنید. اما خونسرد باشید و از آن استفاده نکنید؛ هر چه باشد امروز، روز این میمون هاست و این میهمانی مخصوص آن هاست پس بگذارید تا به آن ها خوش بگذرد.

جشن میمون ها
جشن میمون ها
جشن میمون ها

تاریخچه ستایش میمون ها در لوپبوری

ستایش میمون ها در تایلند تاریخ به خدای هانومان میمون ( Hanuman ) که یکی از خدایان حیوانی در اساطیر بوده و ارتش میمونش برمی گردد، که موجب نجات سیتا ، همسر پادشاه رام از چنگال اهریمن شد. از آن زمان به بعد مردم تایلند میمون ها را به عنوان زادگان این خدای حماسی می پندارند و احترام گذاشتن به این مخلوق ستیزه جو را ادامه می دهند.

میمون ها در این شهر کوچک جزیی از جامعه اند، حکمرانی آزادانه ای دارند و قادرند به ساختمان های عمومی وارد شده و همانند سایر شهروندان از جاده ها عبور نمایند. از طرفی، آن ها با دزدی از بومی ها و گردشگران، موجب رنجش خاطر می شوند و عموما موذی و خرابکارند. با این وجود، مردم این جا بر این باورند که این میمون ها خوش شانسی و اقبال برایشان می آورند و بنابراین نسبت به این رفتار صبورند. حداقل می توان این طور تصور کنیم که میمون ها شانس را از طریق گردشگران و هزینه ای که برای دیدنشان می کنند، به صورت پول، به این جا می آورند و موجب توسعه چرخه اقتصادی می شوند.

دسترسی و محل برگزاری مراسم

جهت شرکت در این جشن می بایست به فرودگاه بانکوک سوارنابومی ( Bangkok’s Suvarnabhumi BKK ) واقع در قطب مرکزی تایلند، پرواز داشته باشید. لوپبوری سه ساعت با قطار از بانکوک از طریق شهر آیوثایا ( Ayutthaya ) فاصله دارد و جشن در اطراف معبد خمر ( Khemr ) برگزار می شود. این معبد در خط راه آهن شمالی به سمت شیانگ مای ( Chiang Mai ) قرار گرفته و توقفگاه بین راهی مطمئنی در این مسیر وجود دارد.

 تندیس مخروبه خمر در این شهر، پرانگ سام یوت ( Prang Sam Yot) نام دارد که فرهنگ آن ریشه در معبد هندو دارد و در اطراف معبد خمر می توان صدها ماکاک پیدا کرد. جهت راهنمایی بیشتر باید عرض کنیم که این معبد در مسیر جاده ویشاین ( Vichayen ) قرار گرفته و حدود 200 متر از ایستگاه راه آهن فاصله دارد و به راحتی قابل دسترسی است.

بهترین راه ممکن برای رسیدن به این شهر از مبدا بانکوک، استفاده از قطار می باشد. هنگامی که به مقصد رسیدید، با پیاده روی کوتاهی به سمت شمال ایستگاه، به پرانگ سام یوت (Prang Sam Yuth) و سارو پرا کارن ( Saru Phra Karn ) خواهید رسید و این ها همان جایی هستند که مراسم برگزار می شود.

آدرس: تایلند، لوپبوری 15000، منطقه میونینگ لوپبوری، تا هین

Address: Tha Hin, Mueang Lop Buri District, Lopburi 15000, Thailand

جشن میمون ها
جشن میمون ها

توصیه های کارناوالی

چندین هتل مقرون به صرفه در لوپبوری وجود دارد، می توانید هتل نوم گست هاوس (Noom GuestHouse) را امتحان کنید که اقامتی ساده اما راحت را در محیط خانه های ییلاقی سنتی برایتان فراهم می آورد.

در کنار لذت بردن از این جشن، معابد باستانی تاریخی و زیبا نیز انتظار شما را می کشند.

بزرگ ترین زمین های گل آفتاب گردان در تایلند نیز می توانند جلوه ای تازه به سفر شما ببخشند.

جشن میمون ها
جشن میمون ها

سخن آخر

آیا تا به حال این جشن را از نزدیک دیده اید؟

آیا با میمون ها برخورد داشته اید؟

آیا از معابد تاریخی و زیبای لوپبوری دیدن کرده اید؟

منتظر تجربیات و نظرات شما عزیزان هستیم.

آیا این مطلب مفید بود؟

9 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

🙈🙉🙊

انتشار:19 شهریور 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

خیلی جالب بود

انتشار:19 شهریور 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

Aziz

با عرض سلام و احترام خدمت دوست عزیزم آقا پیمان. مطالب جالب و لذت بخشی بود.منتظر آشنایی با جشنواره دیگری خواهیم بود.موفق باشید??

انتشار:22 دی 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.