karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

24 بهمن 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

می خواهیم همراه یکدیگر به جمهوری آذربایجان برویم و عکس های باکو، پایتخت دیدنی این کشور، را تماشا کنیم. جاهای دیدنی باکو زیاد هستند و این شهر از گردشگرپذیرترین نقاط آذربایجان شمرده می شود. برج های شعله، چرخ و فلک بزرگ باکو، مرکز حیدر علی اف و ... همه از جاذبه های باکو به شمار می آیند و هر کدام زیبایی خاص خود را دارند. در این مجموعه عکس، این زیبایی ها را می بینیم و همچنین تماشای عکس های ساحل های باکو را نیز از قلم نمی اندازیم. با ما همراه شوید و این تصاویر دیدنی کارناوال را از دست ندهید. 

1- این تصویر زیبا از ارتفاع 30 متری و از روی قلعه دختر باکو به ثبت رسیده است. قلعه دختر از آثار باقی مانده از دوران حکومت ساسانی در شهر باکوست و به خوبی بر دیدنی های این شهر، از جمله دریای خزر و برج های شعله احاطه دارد. اگر می خواهید قلعه دختر را ببینید و با آن آشنا شوید حتما به لینک مطلب مرتبط مراجعه کنید. 

دورنمای شهر باکو و برج های شعله

Aydan Isayeva

2- رستوران ریویِرا (Riviera) در مرکز شهر باکو و درست در مجاورت دریای خزر قرار گرفته است. در این رستوران می توان طعم دلچسب غذاهای آذری و اروپایی را چشید و همینطور، از چشم انداز تماشایی اطراف لذت برد. این رستوران نمایی به ورزشگاه کریستال باکو (Baku Crystal Hall) و نواحی ساحلی پارک ملی باکو دارد؛ همچنین گذر کشتی های فری با نورهای تماشایی شان، منظره دل انگیز این جا را دو چندان می کند. 

رستوران ریویِرا باکو آذربایجان

Aydan Isayeva

3- "ونیز کوچک" لقبی ست که به گوشه ای از پارک ملی باکو داده اند. آرامشی که در این نقطه جریان دارد و منظره رویایی اش، گردشگران را به یاد ونیز ایتالیا می اندازد. 

ونیز کوچک پارک ملی باکو

Aydan Isayeva

4- سوار شدن بر قطار کابلی باکو، فرصت تماشای شهر از بالا را به مسافران می دهد. 

قطار کابلی باکو

Aydan Isayeva

5- عکس مقابل هم از رستورانی به نام های‌بوست (Highboost) به ثبت رسیده است که در طبقه بیست و سوم یکی از آسمان خراش های باکو قرار دارد. در این رستوران می توان غذاهای اروپایی را امتحان کرد، به موسیقی گوش سپرد و از تماشای شهر و دیدنی هایی همچون مرکز حیدر علی اف لذت برد. 

شهر باکو

Aydan Isayeva

6- یکی دیگر از رستوران های محبوب شهر، رستوران تلکیول (Telequlle) است که در مرتفع ترین منطقه مسکونی باکو، یعنی بادام‌دار (Badamdar) قرار دارد؛ بادام‌دار از توابع شهر باکوست. تلکیول، سی و چهارمین برج تلویزیونی بلند در جهان است. این برج 310 متر ارتفاع دارد و رستوران در طبقه 67 اُم آن و در ارتفاع 175 متری به مشتریان خدمات می دهد.

برج تلویزیونی باکو

Aydan Isayeva

7- آذربایجان در گذشته بخشی از سرزمین پارس شمرده می شد و در بازه ای از تاریخ، روس ها و ترک ها نیز اداره اش را به دست گرفتند. یکی از فیلمسازان آذربایجان به نام تیمور حاجیف (Teymur Hajiyev) چهره فرهنگی کشورش را همچون هیولای فرانکنشتاین (1) می داند و در این باره چنین می گوید:

ما به زبان روسی صحبت می کنیم و نام هایی عربی یا فارسی داریم و در نهایت، سعی می کنیم شبیه به ترک ها باشیم. فرهنگ ما چهره هیولای فرانکنشتاین را به خود گرفته است. ما نفهمیده ایم معنای واقعی آذری بودن چیست؟!

پاورقی


1: فرانکنشتاین از شخصیت های یک کتاب انگلیسی ست؛ دانشمند جوان و جاه طلبی که با کنار هم قرار دادن تکه های بدن مردگان و اعمال نیروی الکتریکی، جانوری زنده به شکل یک انسان البته با ابعادی بزرگ تر از حد معمول ساخت. این هیولا صورتی مخوف و ترسناک دارد و بر همه جای بدنش رد بخیه های ناشی از دوختن تکه ها به هم دیده می شود. تیمور حاجیف فرهنگ سرزمینش را مانند این هیولا، ترکیبی از چند تکه مختلف می داند که هیچ ربط و شباهتی به هم ندارند و نتیجه آن زیبا نشده است. 

باکو

Rena Effendi

8- مرکز حیدر علی اف (Heydar Aliyev Center) به یاد سومین رئیس جمهور آذربایجان، چنین نام گذاری شده است. همانطور که در تصویر می بینید، معماری این سازه بسیار متفاوت و زیباست و همین موضوع سبب شده، تا جوایز قابل توجهی نصیب معمار آن، زاها حدید شود. امروزه این بنا را نمادی برای پایتخت مدرن آذربایجان می دانند. اگر می خواهید بیشتر با مرکز آشنا شوید پیشنهاد می دهیم نگاهی به لینک مطلب مرتبط بیندازید. 

مرکز حیدر علی اف

Rena Effendi

9- در یکی از تصاویر، گردشگران اروپایی را در حین قدم زدن نزدیک به میدان فواره (Fountain Square) در باکو می بینید، در حالیکه یکی از خانه های مجلل و قصر مانند شهر در پشت سرشان خودنمایی می کند. این خانه در زمان رونق صنعت نفت در کشور آذربایجان، به دستور یکی از تجار نفت باکو ساخته شد. 

در تصویر دیگر، عکسی از یک نمایش خیمه شب بازی را مشاهده می کنید که در آمفی تئاتر ماریونت باکو (Baku Marionette Theatre) برگزار شده است. 

نمایش خیمه شب بازی

Rena Effendi

شهر باکو

Rena Effendi

10- خورشید در حال طلوع بر فراز کاخ ریاست جمهوری و برج های شعله باکو است و کاخ شروانشاهان (Shirvanshahs) نیز در جلوی تصویر خودنمایی می کند. شروانشاهان از حکومت‌های محلی ست که در شیروان قفقاز مصادف با حکومت عباسیان تشکیل و در دوران صفوی به دست شاه تهماسب اول برچیده شد. امروزه کاخ شروانشاهانِ باکو در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. 

کاخ شروانشاهان باکو

Denis Svechnikov

11- یک مجسمه آهنین غول آسا در این عکس می بینید که یادگاری از دوران حکومت شوروی در آذربایجان است. این مجسمه در محله سومقاییت (Sumqayit) در مقابل یک کارخانه قدیمی قرار دارد. این محله در گذشته بسیار پر رفت و آمد بود و رونق خوبی داشت. 

مجسمه باکو

Rena Effendi

12- شب های درخشان باکو

شب های باکو

Zulkifli Megat Shamsudin

13- ساختمان مجلس نمایندگان در خیابان نفتچیلار (Neftchilar Avenue) قرار دارد و با گنجایش 5500 نفر ساخته شده است. 

ساختمان مجلس باکو

Rustam Huseynov

14- چرخ و فلک باکو هم از آن دیدنی های معروفش شمرده می شود. این چرخ و فلک بزرگ در بلوار باکو قرار دارد و به عنوان چشم باکو هم از آن یاد می کنند.

چرخ و فلک باکو

Maya Gardner

15- باز هم تصویری از برج های شعله در باکو که یکی از شاخص ترین دیدنی های این شهر به حساب می آیند.

ارتفاع این برج ها با هم متفاوت هستند بلندترین شان ۱۹۰ متر و کوچک ترین آن ها، ۱۴۰ متر ارتفاع دارد. همانطور که می بینید شکل این سازه ها منحنی و کاملا شبیه به شعله های آتش است. 

برج های شعله باکو

Emil Qazi

سخن آخر

به تماشای تصاویری از شهر باکو در آذربایجان نشستیم و چندی از جاذبه های این سرزمین را با یکدیگر مرور کردیم.

نظر شما درباره این تصاویر چه بود؟

آیا تا به حال به باکو سفر کرده اید؟ به نظرتان جای کدام جاذبه شهر در این مجموعه عکس خالی بود؟

منتظر دیدگاه های شما هستیم. 

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

من خودم ترکم و عاشق کشور آذزبایجان هستم یاشاسین آذربایجان

ما عید میخوایم بریم‌باکو به نظرتون بریم؟

17 بهمن 1400

انتشار:14 اردیبهشت 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.