karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

11 تیر 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

این روزها، گردشگری جای خود را در میان فرهنگ تمام کشورها باز کرده است. همه روزه، افراد بسیاری کوله بار خود را می بندند و راه دیگر سرزمین ها را پیش می گیرند. اما هر یک از گردشگران با هدف خاصی، به مسافرت می روند و مقصد سفر خود را بر اساس آنچه طالب دیدنش هستند انتخاب می کنند. یکی مناطق سرد و قطبی را دوست دارد و تفریح مورد علاقه اش، اسکی ست و به همین دلیل راهی نروژ یا سوئیس می شود. دیگری به دنبال خودشناسی می رود و راه خود را به سوی کشوری مثل هند کج می کند. در این میان، افرادی که علاقه مند به ماشین های آنتیک و قدیمی هستند، کشور کوبا را بر می گزینند. حال و هوای کمونیستی این سرزمین و همچنین سیگارهای برگ مرغوب نیز از جاذبه های این نقطه از دنیا به شمار می روند.
امروز می خواهیم با گردشگران کوبا همراه شویم و این گونه تقویم را به چند دهه قبل بازگردانیم. اما چرا این کلکسیون ارزشمند از خودروهای کلاسیک تنها در کوبا به چشم می خورد و در هیچ کجای دنیا نمونه دیگری ندارد؟! برای یافتن پاسخ، باید مروری بر تاریخ کشور کوبا در میانه قاره آمریکا داشته باشیم.

کوبا در حقیقت مجمع الجزایری ست در دریای کارائیب؛ و هاوانا (Havana)، عنوان پایتختی این سرزمین را بر دوش می کشد. این سرزمین برای سالیان بسیار، از متعلقات پادشاهی اسپانیا به شمار می رفت؛ تا زمانی که میان آمریکا و اسپانیا جنگی در گرفت و به شکست اسپانیا منجر شد. مانند تمامی جنگ های دنیا، کشور پیروز غنیمت هایی از سرزمین بازنده دریافت کرد که یکی از غنیمت های جنگی برای آمریکا، کوبا بود. در سال 1898 کوبا به اراضی آمریکا اضافه شد؛ اما این سرزمین تنها برای 4 سال بخشی از خاک آمریکا بود و پس از آن، با موافقت ریاست جمهوری آمریکا در سال 1902 کوبا به صورت رسمی استقلالش را به دست آورد و نامش به جمهوری کوبا تغییر یافت. در این سال ها، کوبا حال و روز چندان خوشی نداشت و حضور یک دیکتاتور به نام فولخنثیو باتیستا ثالدیوار (Fulgencio Batista) در راس قدرت دولت نیز اوضاع را متشنج تر از گذشته کرد. همین سبب شد تا فیدل کاسترو (Fidel Castro)، به همراه عده ای دیگر از طرفداران کمونیست، انقلاب کوبا را به راه اندازد و ژنرال باتیستا را از قدرت به پایین بکشند.

کاسترو، خسته از حضور شبح وار آمریکا و اسپانیا در این کشور، به همراه عده ای از یارانش، دولتی کمونیستی برپا کرد و در نهایت، خود کاسترو، به عنوان شخص اول مملکت، در سال 1965 میلادی بر جایگاه قدرت نشست. کاسترو یکی از نمادهای انقلاب کمونیستی در آمریکای لاتین به‌شمار می‌رود؛ زیرا او بود که برای اولین بار، حکومت کمونیستی را در نیمکره غربی و نزدیک به کشور آمریکا ایجاد کرد. در دوران حکومت این شخص، صنایع و تجارت کوبا ملی سازی شد و این آغاز ماجرای خودروهای کلاسیک است. 

با توجه به ملی سازی در تجارت، دیگر اجازه ورود هیچ محصول خارجی از جمله ماشین به کوبا داده نمی شد. حتا تا سال 2011 شهروندان کوبا نمی توانستند خودروهایی را که پس از پیروزی انقلاب کوبا، وارد کرده بودند خرید و فروش کنند. برای اولین بار، در 2011 به شهروندان اجازه خرید و فروش این خودروها داده شد اما تنها با کسب مجوز از دولت که چندان کار ساده ای نبود. البته این قوانین نیز پس از مدتی دستخوش تغییراتی شدند و در حال حاضر، اجازه وارد کردن خودروهای خارجی به این سرزمین داده می شود. ولی همین ممنوعیت ورود خودرو آن هم برای چند دهه، باعث شده تا به هر گوشه کوبا و به ویژه پایتخت آن، هاوانا، که نگاه کنید خودروهای کلاسیک را ببینید. ممنوعیت ورود خودرو، باعث نشد تا کوبایی ها کارخانه ماشین مناسبی راه اندازی کنند و در زمینه خودروسازی خودکفا شوند؛ اما آن ها را به تعمیرکاران خبره خودرو تبدیل کرد. مردم کوبا، از هرچه برای شان باقی مانده بود استفاده می کردند، موتور ماشینی را بر روی بدنه دیگری سوار می کردند و در زمینه صافکاری ماشین نیز مهارت های خاصی را به نمایش گذاشته اند. همچنین، از این کاستی در سرزمین شان بهره برده و آن را تبدیل به یک جاذبه گردشگری کرده اند که امروزه گردشگران بسیاری را به سوی کوبا می کشاند. در ادامه همراه مان شوید تا به شهر هاوانا سر بزنیم و بازدیدی از این نمایشگاه ماشین داشته باشیم.

کارناوال را در سفر به نمایشگاه ماشین کوبا همراهی کنید.

کوبا

1- خودروهای کلاسیک، جاذبه محبوب هاوانا

این تصویر در سال 2018 به ثبت رسیده است و گردشگران را در حال گشت و گذار در خیابان های هاوانا به تصویر می کشد.

خودروهای کلاسیک هاوانا کوبا

Alexandre Meneghini

2- حرف های یک گرافیتی

در شهر هاوانا، گرافیتی (دیوارنگاری) های بسیاری نیز به چشم می خورد که در تصویر، نمونه ای از آن ها را می بینید. گرافیتی پیش رو، به دست هنرمندی به نام جولیر رودریگز (Yulier Rodriguez) نقاشی شده است.

گرافیتی هاوانا کوبا

3- تاکسی کلاسیک

یک تاکسی را در مرکز شهر هاوانا می بینید. این که تاکسی ها نیز در هاوانا، با چهره ای کلاسیک به چشم می خورند بسیار جالب توجه است.

هاوانا کوبا

4- باز هم گردشگران و ماشین های خوش رنگ کوبا

هاوانا کوبا

5- سران جنبش انقلاب کوبا

در گرافیتی مقابل، تصویر فیدل کاسترو، چه گوارا (Che Guevara) و خوزه مارتی (Jose Marti) دیده می شود. که همگی در استقلال کوبا نقش داشتند و از رهبران جنبش انقلاب کوبا به شمار می روند. 

هاوانا کوبا

Desmond Boylan

6- ماشین پر نعمت

به طور کلی به خودروهای قدیمی، ماشین کلاسیک می گویند اما علاقه مندان به ماشین، خودروهای قدیمی را در دسته بندی های شاخص تر و البته پیچیده تری قرار داده اند. ماشین هایی که در کوبا به چشم می خورند وینتج کار (Vintage Car) نام دارند؛ یعنی ماشین پر نعمت! وینتج کارها بین سال های 1919 و 1930 ساخته شده اند.

خودرو کلاسیک هاوانا کوبا

Alexandre Meneghini

7- ماشین کروکی آنتیک

در تصویر یک عروس کوبایی را سوار بر یک ماشین کروکی (بدون سقف) در شهر هاوانا می بینید.

ماشین کروکی هاوانا کوبا

Desmond Boylan

8- سیل بر چهره کلاسیک هاوانا

هویت هاوانا به خودروهای کلاسیک اش گره خورده است و حتا سیل هم نمی تواند این خودروها را مغلوب خود کند.

خودرهای کلاسیک هاوانا کوبا

Desmond Boylan

9- آفتاب گرفتن در ماشین!

این تصویر در حاشیه شهر هاوانا ثبت شده است و افرادی  را نشان می دهد که در یک تاکسی شخصی، از تماشای سواحل هاوانا لذت می برند. 

هاوانا کوبا

Desmond Boylan

10- ماشین کروکی کادیلاک 1952

هاوانا کوبا

Desmond Boylan

11- ماشین های پر نعمت در هر گوشه شهر

هاوانا کوبا

Alexandre Meneghini

12- شِورلت کلاسیک

شورلت کلاسیک هاوانا

Jorge Silva

13- تاکسی های نامتعارف هاوانا

 باز هم خودرویی ارزشمند که به عنوان تاکسی در هاوانا استفاده می شود.

هاوانا کوبا

Claudia Daut

14- شهر یا نمایشگاه ماشین؟!

در این تصویر مدل خاصی از شورلت به نام شورلت استایل لاین 1952 (Chevrolet Styleline 1952) را می بینید که از میان کوچه های شهر هاوانا گذر می کند.

هاوانا کوبا

Desmond Boylan

15- رفت و آمد با ماشین های شیک

راننده از این ماشین زیبای ساخت آمریکا، برای حمل و نقل مسافران به سواحل هاوانا استفاده می کند.

خودروی کلاسیک هاوانا کوبا

Desmond Boylan

16- فوردی که باربر شد!

در تصویر یک فورد دلوکس متعلق به سال 1948 را می بینید که حالا تغییر شکل پیدا کرده است و به عنوان ماشین باربر از آن استفاده می کنند.

خودرو کلاسیک هاوانا کوبا

Desmond Boylan

17- ممنوعیت برای همه است، حتا موتور سیکلت ها!

تصویر مقابل در روستایی در غرب شهر هاوانا به ثبت رسیده است. بد نیست بدانید که وارد کردن موتور سیکلت نیز پیرو خودکفایی اقتصادی، برای سال ها در کوبا ممنوع بوده است. اسکوتری که در تصویر مقابل می بینید متعلق به کشور چک است و در سال 1962 ساخته شد.

هاوانا کوبا

Desmond Boylan

18- و در انتها، فرا رسیدن شب های آنتیک

سخن آخر

سری به شهر هاوانا، پایتخت کوبا، زدیم و گشتی میان خودروهای کلاسیک این منطقه داشتیم. برای سال ها، مردم کوبا حق استفاده از خودروهای وارداتی را نداشتند و هر آنچه از گذشته برای شان باقی مانده بود را به خوبی نگه داری کردند؛ همین موضوع، شهر هاوانا را به یک نمایشگاه آنتیک خودرو تبدیل کرده است.

نظر شما درباره این تصاویر چه بود؟

تا چه حد با سرزمین کوبا آشنایی دارید؟

از گشت و گذار در هاوانا لذت بردید؟

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

ناشناس

ته عکس آخر یک پراید دیده میشه :))))

انتشار:17 تیر 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.