karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

20 تیر 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

تاریخ، جنگ های بسیاری را به خود دیده و زمین، بسیاری از سربازان جنگی را به آغوش کشیده است. این داستان تلخی ست که بارها و بارها تکرار می شود و پایانی برایش وجود ندارد. حدود یک سده پیش، دولت مردان و سران کشورها، باوری متفاوت داشتند و گمان می کردند که می توانند با یک جنگ گسترده و عظیم، به تمامی جنگ های دنیا پایان دهند و اختلافات را از میان بردارند. همین سبب شد تا آتش جنگ جهانی اول روشن شود و در نهایت، نابودی انسان های بسیاری را رقم بزند.

جنگی جهانی اول، در جولای سال 1914 آغاز شد و تا نوامبر ۱۹۱۸ ادامه یافت. بسیاری از کشورهای دنیا، در این جنگ دخالت داشتند و هر کدام، گروهی را برگزیده بودند. از مهمترین کشورهای حاضر در جنگ جهانی اول، می توان به امپراتوری آلمان، اتریش-مجارستان و عثمانی اشاره کرد و در طرف دیگر جنگ فرانسه، بریتانیا، روسیه، صربستان، ایتالیا، ایالات متحده آمریکا، ژاپن و کانادا را نام برد. جنگ جهانی اول، چهار سال به طول انجامید و در نهایت نیروهای متفقین به پیروزی دست یافتند؛ اما به چه قیمتی؟! شاید باورش سخت باشد اما این جنگ جهانی رکوردهای بسیاری را در تاریخ جنگ ها جابه‌جا کرد به طوری که تلفات جنگ جهانی اول تا زمان خود بی سابقه بود. در این جنگ، برای اولین بار از سلاح‌های شیمیایی استفاده شد؛ حتا محدوده های غیرنظامی را نیز حین این جنگ بمباران هوایی کردند و این گونه، کشتار غیرنظامی ها در ابعاد گسترده رقم خورد. جان باختگان این جنگ را بالغ بر 10 میلیون تن تخمین زده اند و تنها کمی تفکر در این عدد، عمق فاجعه را در جنگ جهانی اول به تصویر می کشد.

حال یک قرن از پایان این جنگ تلخ می گذرد. جنگی که قرار بود بر همه جنگ ها پایان دهد، اما تنها، آتش دشمنی و کینه توزی ها را بیشتر شعله ور کرد. جنگ جهانی اول، در نقاط بسیاری از دنیا به وقوع پیوست و اراضی بسیاری تحت تاثیر این جدال جهانی قرار گرفتند. بسیاری از این زمین های جدال و قبرستان های دسته جمعی، حالا به یادبود جنگ تبدیل شده اند. مردم با گذر از کنار این نواحی، یاد و خاطره جان از دست رفتگان را زنده می کنند و برای سربازانی افسوس می خورند که جان و جوانی شان را در زمین های جنگ باختند. طبیعت نیز هر آنچه باقی مانده را در آغوش گرفته و پهنه ای سبز به روی شان کشیده است؛ اما متاسفانه نقاطی هم وجود دارند که پس از گذشت یک قرن، همچنان سمی باقی مانده اند و کسی اجازه ورود به آن ها را ندارد.

در سراسر کشورهای فرانسه و بلژیک، میدان های جنگ و مخروبه های ناشی از مبارزات به عنوان بناهای ارزشمند تاریخی حفظ شده اند و زمین های زراعی که زمانی زیر شعله های جنگ فرو رفته بودند حالا به عنوان، آرامگاه های وسیع سربازان نگهداری می شوند. در این مکان ها، تمام آسیب های جنگی بر طبیعت حفظ شده و بازسازی صورت نگرفته است تا حجم خشونت جنگ جهانی اول را در معرض نمایش بگذارند.

می خواهیم به این دو کشور سفر کنیم و مناطق حفظ شده از جنگ جهانی اول را از نظر بگذرانیم؛ ببینیم پس از گذشت یه سده، این نواحی چه شمایلی به خود گرفته اند. در حین سفرمان، به نقاطی سر می زنیم که مهمترین نبردهای جنگ در آن ها صورت گرفته است و این گونه تاریخ جنگ جهانی اول را در دو کشور بلژیک و فرانسه مرور می کنیم؛ همچنین یادبود سربازان را به تماشا می نشینیم.

کارناوال را در این سفر همراهی کنید.

1- سرآغازی برای نبرد خونین سُم

تصویر پیش رو در شمال کشور فرانسه و در کمونِ (1) Beaumont-Hamel عکاسی شده است. در این منطقه و در سال 1916، هنگ سلطنتی نیوفاندلند (Royal Newfoundland Regiment) حمله ناموفقی به درون خاک های فرانسه داشتند؛ این حمله سرآغازی بود برای نبرد خونین سُم. نبرد سم توسط ارتش امپراتوری بریتانیا و جمهوری سوم فرانسه، علیه امپراتوری آلمان صورت گرفت. این جنگ در ۱ جولای ۱۹۱۶ و ۱۸ نوامبر در هر دو سوی رودخانه سم در فرانسه رخ داد که در پایان فرانسه و بریتانیا تنها حدود 16 کیلومتر پیشروی کردند و پس از ۵ ماه این نبرد خونین بدون برنده پایان یافت. گفته می شود که نبرد سم از خونبارترین برخوردهای تاریخ بشر است که بیش از یک و نیم میلیون نفر در آن جان باختند. حال آنکه زمین‌های مورد مناقشه کمتر از صد متر مربع بودند!

 

پاورقی


1: کمون، نوعی تقسیم کشوری ست که در جمهوری فرانسه استفاده می شود. در کشورمان، می توانیم بخش را معادل آن بدانیم.

شمال کشور فرانسه یادبود جنگ

2- خطر انفجار مین!

صد سال پیش چراگاه این گوسفندان، میزبان یکی از بزرگترین درگیری های جنگ جهانی اول بود؛ یعنی نبرد ویمی‌ریج (Battle of Vimy Ridge). این نبرد در تاریخ کانادا اهمیت قابل توجهی دارد؛ چرا که برای اولین بار چهار لشکر از نیروهای اعزامی کانادا در کنار یکدیگر حضور داشتند و به نبرد با آلمان ها پرداختند. نتیجه نهایی هم به نفع کانادایی ها رقم خورد. هنوز هم در اینجا، خطر انفجار مین های کاشته شده در زمین وجود دارد!

زمین نبرد ویمی‌ریج

3- جنگلی مصیبت دیده

تصویر پیش رو در ماه می 1998 در جنگل آرگون (Argonne Forest) به ثبت رسیده است و یکی از استحکامات آلمانی ها را نشان می دهد که در آغوش طبیعت پنهان شده است. جنگل آرگون، در شمال شرقی فرانسه قرار دارد. سال ها پیش، نبرد جنگل آرگون (Battle of Argonne Forest) در این جنگل به وقوع پیوست؛ این نبرد تنها قسمتی از مهمترین نبرد جنگ جهانی اول -تهاجم آرگون- بود که به مرگ 100 هزار آلمانی و 70 هزار فرانسوی منجر شد.

جنگل آرگون شمال شرقی فرانسه

4- سرآغازی برای شکست

تصویر پیش رو در روستای متروکه Bezonvaux در حوالی شهر وردنِ (Verdun) فرانسه به ثبت رسیده است. اینجا نیز مانند چند روستای دیگری که میزبان نبرد وردن (Battle of Verdun) بودند، در سال 1916 تخریب شد و هیچ گاه آن را بازسازی نکردند. اگرچه نیروهای انگلیسی و فرانسوی نتوانستند در حین این نبرد، آلمانی ها را به عقب برانند اما تلفات جانی و صدماتی که ماشین های جنگی آلمان متحمل شده بودند، موجب شد آلمان از موضعش عقب بنشیند. بسیاری از کارشناسان، نبرد وردن را سرآغازی بر شکست آلمان ها در جنگ جهانی اول می دانند.

حوالی شهر وردن فرانسه جنگ جهانی اول

Sean Gallup

5- به یاد آن هایی که جان باختند

تصویر مقابل در شهر اوگلود (Hooglede) بلژیک عکاسی شده است، در گوشه ای از این شهر، آرامگاه سربازان کشور آلمان قرار دارد. صلیب هایی که می بینید به یاد این افراد بر سر مزارشان گذاشته شده است.

آرامگاه سربازان آلمانی شهر اوگلود بلژیک

Christopher Furlong

6- قلمرو آلمانی ها در فرانسه

یکی از پناهگاه های آلمانی ها را در حوالی شهر وردن و در جنگل اسپین‌کورت (Spincourt) می بینید. دست کم، 12 پناهگاه متعلق به آلمانی ها هنوز در جنگل اسپین کورت وجود دارد. شاید برای تان جالب باشد که نیروهای آلمان در میان جنگل، بیمارستان، ریل آهن و مقر فرماندهی نیز برپا کرده بودند.

پناهگاه آلمانی ها در جنگ جهانی اول فرانسه

Sean Gallup

7- بهشتی که جهنم بود

تصویر پیش رو در شرق کشور فرانسه به ثبت رسیده است و بخشی از دژ Douaumont را مربوط به نبرد وردن نشان می دهد که حالا با دشتی از قاصدک ها مزین شده است.

شرق فرانسه یادبود جنگ جهانی اول

Jean-Christophe Verhaegen

8- قدری از تاریخ باقی ماند

این تصویر هوایی، دروازه کاخ باستانی شتو دو سوپیر (Chateau de Soupir) را نشان می دهد که در شهرستان اِن (Aisne) قرار دارد. جنگ جهانی اول در اینجا نیز جریان داشت.

کاخ شتو دو سوپیر شهرستان ان فرانسه

Francois Nascimbeni

9- صد سال گذشت ...

در تصویر پیش رو، آرامگاه تعداد زیادی از سربازان نیروی دریایی آمریکا را می بینید. بیشتر این افراد، حین نبردی در جنگل های بلو (Battle of Belleau Wood)، میان سربازهای بریتانیایی، آمریکایی و فرانسوی با آلمان ها جان خود را از دست داده اند. حال، پس از یک سده، در تاریخ 27 ماه می سال 2018 مراسم یادبودی برای شان برگزار شده است. بد نیست این را بدانید که در حدود ده هزار سرباز آمریکایی در حین نبرد یک ماهه جنگل بلو، جان خود را از دست دادند.

آرامگاه سربازان آمریکایی در فرانسه جنگ جهانی اول

Sean Gallup

10- آرامش این روزهای بلژیک

تصویر مقابل در در کشور بلژیک و در آگوست 2014 به ثبت رسیده است و گل های قرمز خودرو را در نزدیکی یک قبرستان نظامی نشان می دهد.

بلژیک

Christopher Furlong

11- از کاخی باشکوه تا مکانی برای دیدبانی

خرابه های کاخ شاتو دو لا اوت (Chateau de la Hutte) را در یکی از روستاهای بلژیک به نام پلوگستیر (Ploegsteert) می بینید. در حین جنگ جهانی اول، موقعیت این کاخ برای دیدبانی بسیار مناسب بود و همین باعث شد تا بریتانیایی ها از آن بهره بگیرند. اما به محض این که سربازهای آلمانی از موضوع مطلع شدند، این کاخ تاریخی را نابود کردند و حال تنها، خرابه هایش باقی مانده است. در جنگ جهانی اول، بریتانیایی ها از زیرزمین های کاخ برای پناه گرفتن استفاده می کردند.

خرابه های کاخ شاتو دو لا اوت بلژیک

Virginia Mayo

12- زمانی اینجا آتش‌باران بود

این تصویر در نزدیکی یکی از کُمون های فرانسه به نام آلبر (Albert) عکسبرداری شده است. اگر کمی در تصویر دقیق شوید، اثر ترانشه هایی (1) را می بینید که در گذشته، برای پناه گرفتن سربازها تعبیه شده بودند.

 

پاورقی


1: ترانشه جوی های عمیقی درون زمین هستند که ممکن است به صورت طبیعی یا مصنوعی پدید آمده باشند.

اثر ترانشه ها در فرانسه جنگ حهانی اول

Matt Cardy

13- طبیعت بر یادگارهای جنگ غلبه کرده 

استحکامات نیمه مخروب آلمانی ها در جنگل آرگون (Forest of Argonne)، فرانسه

استحکامات آلمانی ها در جنگل آرگون فرانسه

Horacio Villalobos

14- پناهگاه استراتژیک

سازه پیش رو، در زمان جنگ جهانی اول، پناهگاه آلمانی ها بود و از آن با عنوان پناهگاه شیطان یاد می کردند! این پناهگاه بر فراز تپه های کُمون کوییزی (Cuisy) فرانسه قرار دارد. آمریکایی ها برای به دست آوردن اینجا، مبارزات زیادی کردند؛ چرا که مناطق مرتفع، تسلط بهتری نسبت به موقعیت را دارند.

پناهگاه آلمانی ها در جنگ جهانی اول فرانسه

Virginia Mayo

15- به یاد آن هایی که رفتند

سینت جولین (Saint Julien)، یک بنای یادبود جنگی ست که در روستایی یه همین نام در کشور بلژیک ساخته شده است. این تندیس را به یاد سربازهای کانادایی که در نبرد ایپره (Ypres) شرکت داشتند ساخته اند؛ گفته می شود که برای اولین بار در جنگ جهانی اول، در نبرد ایپره از گازهای شیمیایی استفاده کردند.

یادبود سینت جولین بلژیک

Christopher Furlong

سخن آخر

به کشورهای بلژیک و فرانسه سفر کردیم و خراش جنگ جهانی اول بر پهنه این دو سرزمین را به تماشا نشستیم. چندی از مهمترین نبردهای جنگ جهانی اول که در این دو کشور صورت گرفته است را نیز مرور کردیم؛ از جمله نبرد خونین سُم، نبرد ویمی‌ریج، نبرد جنگل آرگون و ... .

نظر شما درباره این تصاویر چه بود؟

مرور بر جنگ جهانی اول را چطور دیدید؟

پیش از این، با کدام یک از این نبردها و پیامدهای شان آشنایی داشتید؟

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.