karnaval.ir

پرستو مقدم

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

21 آذر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

عکس ها وظایفی گوناگون بر عهده دارند؛ برخی ثبت شده اند تا گه‌گاهی خاطرات خوشمان را زنده کنند و برخی دیگر درس عبرتی برای جهانیان هستند. نگاه کردن به عکس های قدیمی، تاریخ را برایمان زنده می کند و دیدن طبیعت یا حیات وحش، ما را غرق در شگفتی های عالم هستی می سازد. در میان میلیون ها عکسی که هر روز در نقاط مختلف دنیا گرفته می شود، تصاویری هم وجود دارند که به خوبی ما را با فرهنگ، نوع زندگی و زیبایی های شهرهای جهان آشنا می کنند و در این مطلب قصد داریم تعدادی از این تصاویر را در کنار هم به تماشا بنشینیم.

وبسایت خبرگزاری گاردین (The Guardian)، در ماه نوامبر سال 2017 (آبان ماه 1396)، با انتشار عکس هایی شگفت انگیز، کاربرانش را از تغییر و تحولات شهر مدئین (Medellín) با خبر ساخت. مدئین از شهرهای کشور کلمبیاست که تا چند سال پیش عنوان یکی از خطرناک ترین شهرهای جهان را یدک می کشید! درآن روزها خیابان های این شهر مملو از خلافکارانی بود که با جرم هایی چون قتل، دزدی و فروش مواد مخدر، مدئین را به شدت نا امن کرده و پای گردشگران را نیز از این شهر بریده بودند. اما حالا دیگر مدئین آن شهر خطرناک مخوف نیست؛ بلکه با کمک دولت و مردم و تلاش های هنرمندان، خیابان های این شهر ظاهری تمیز، امن و رنگارنگ به خود گرفته اند.

عکاسی خبره به نام خوانچو تورِس (Juancho Torres)، محله ای به نام زاغه یا کُمونای شماره 13 (Comuna 13) را برگزیده، به آن سفر کرده و تصاویری ناب به ثبت رسانیده است. وی دیوارنگاری ها (Graffiti) و نقاشی های خیابانی این محله را که بخشی مهم از فرهنگ مردم شهر مدئین را تشکیل می دهند، به عنوان سوژه عکس های خود انتخاب کرده تا همگان را تحت تاثیر زیبایی های آنها قرار دهد. این دیوارنگاری ها اغلب به دست جوانان کلمبیایی طراحی و با پشتیانی مسوولان این کشور اجرا می شوند. سالانه گردشگران بسیاری برای دیدن این نقاشی های دیواری به شهر مدئین و زاغه 13 سفر می کنند. اگر شما هم مانند اعضای کارناوال، مشتاق دیدن خیابان های رنگین مدئین هستید، با ما همراه شوید...

کودگان شهر مدئین

1- شهر مدئین، از گذشته تا امروز

مدئین دومین شهر بزرگ کشور کلمبیاست و تا 25 سال پیش یکی از خطرناک ترین شهرهای جهان به شمار می رفت؛ اما حالا گردشگران به محله ها و زاغه های آن علاقه نشان می دهند. 

جوانی در مقابل یک گرافیتی

2- زاغه شماره 13

محله سَن خابیر (San Javier) یا زاغه شماره 13، در سال های اخیر احیا شده است. پروژه های هنری در قالب نقاشی هایی بر دیوار و گرافیتی ها، جای خود را در گوشه و کنار این محله باز کرده اند.

دیوارنگاری زیبا در شهر مدئین

3- دیگر پیشرفت های این محله رنگارنگ

مسوولان اقداماتی در راستای بهبود وضعیت حمل و نقل، آموزش و پرورش، بهداشت منطقه و طرح های اجتماعی، انجام داده اند. 

نقاشی بر دیوارهای شهر مدئین

4- شهر هنرمندان!

حالا دیگر مدئین بستری است برای هنر، شعر و نمایش؛ همچنین یک کتابخانه عمومی و پارک زیست محیطی.

هنر گرافیتی در کشور کلمبیا

5- تاثیر حضور گردشگران

گردشگران با حضور در کوچه و خیابان های مدئین، گذشته متروک این شهر را به کلی در یادها کمرنگ کرده اند.

شهر مدئین در کشور کلمبیا

6- گذشته مخوف مدئین

بین سال های 1990 و 1993 میلادی، سالی 6 هزار نفر در این شهر به قتل رسیدند. متاسفانه این آمار تنها مربوط به زاغه های مدئین نبود.

گرافیتی های شهر مدئین کلمبیا

7- طراحی اسکلت، آن سوی سرسره ای در کُمونا 13

سرسره و گرافیتی در مدئین

8- همکاری دولت و هنرمندان

دولت کلمبیا، هنرمندانی را برای ایجاد نقاشی بر دیوارهای شهر مدئین استخدام کرده بود. این پروژه "مدئین برای زندگی نقاشی شده است" نام گرفت.

دیوارنگاری در زاغه 13 مدئین

9- دیوارهای قصه گو

دیوارهای مدئین، حالا حکم بوم های نقاشی را دارند که قصه گذشته شهر را بازگو می کنند؛ زمانی که خلافکاران و قاچاقچیان مواد مخدر بر شهر حکم می راندند.

هنر خیابانی شهر مدئین

10- نمای کلی از شهر مدئین

شهر مدئین در کشور کلمبیا

11- نقاشی قانونی!

در این شهر دیوارهایی مختص نقاشی و گرافیتی وجود دارند.

گرافیتی در کشور کلمبیا

12- پله برقی با سقف نارنجی

این پله برقی از سال 2011 قسمت تپه ای مدئین را به بخش دیگر شهر متصل می کند و چندین دیوارنگاری دیدنی در اطراف خود دارد.

نقاشی دیواری در مدئین کلمبیا

13- پسرکی از مقابل یک دیوارنگاری عظیم می گذرد

دیوارنگاری در مدئین

14- کُمونا 13، رو به پیشرفت

با وجود مشکلاتی که هنوز هم در مدئین به چشم می خورند، ساکنان آن به پیشرفتش امیدوار هستند.

زاغه 13 شهر مدئین کلمبیا

سخن آخر

در کمال ناباوری دیدیم که چطور یک شهر خطرناک و مخوف، می تواند به مقصدی محبوب برای گردشگران تبدیل شود و در زمینه های مختلف، به سوی بهبودی حرکت کند.

آیا شما نیز بر در و دیوارهای شهر خود، نقاشی و گرافیتی دارید؟

کدام یک از این دیوارنگاری ها را بیشتر پسندیدید؟

آیا با تشویق جوانان به انجام این قبیل فعالیت های هنری موافق هستید؟

نظرات خود را در مورد نقاشی بر دیوارهای شهر، با ما در میان بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.