karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

06 تیر 1397

به روز رسانی

23 آذر 1399

هر گوشه از ایران عزیزمان، داستانی از گذشتگان را روایت می کند و صفحه ای از تاریخ را به نمایش می گذارد. ایران، مهد یکی از مهمترین تمدن های جهان بوده و همین موجب شده است تا بناهای باستانی و تاریخی بسیاری در این کشور به چشم بخورد. سرزمین آریایی همچون نگینی بر عرصه خاورمیانه می درخشد و هر آن کس که راهی این خطه شده، محو شگفتی هایش، انگشت به دهان برده است.

اما این روزها، این سرزمین زیبا با چالش های بسیاری دست به گریبان است و تنها با یاری ساکنینش می تواند شکوه خود را باز پس گیرد. ایران زیبایی های بسیاری را در خود جای داده است؛ طبیعت چشمنوازی که دریاها، تالاب ها، کوه ها، جنگل ها و ... همگی شامل آن می شوند و حیات وحشی که هر کسی را به خود خیره می سازد. از سوی دیگر، بناهای تاریخی یکی از مهمترین جذابیت های ایران به شمار می روند که هرساله چشم های بسیاری را به سمت خود جلب می کنند. سازه هایی که در طول هزاران سال، به وسیله مردان و زنان زحمتکش بنا شده اند تا شکوه آریایی را به رخ هر بیننده ای بکشند. در دوران هخامنشی، ایلخانیان، صفویان، زندیه و قاجار و ... بناهایی در ایران قد برافراشتند تا زندگی را برای مردم تسهیل کنند و همچنین یادگاری برای آیندگان باشند. اما آیا این آیندگان، از خون جگرهایی که برای ساخت این بناها ریخته شده خبر دارند؟! آیا می دانند که با چه عشق و محبتی این خشت ها به روی هم گذارده شده تا ایران زیبا، در دنیا جلوه گری کند؟

به یکی از شهرهای تاریخی کشورمان می رویم تا شاهد روایتی تلخ از صفحه روزگار باشیم. اصفهان، شهری سرشار از هنر و تاریخ، که حیاتش را مدیون جوش و خروش زاینده رود است. به لطف حضور زاینده رود، پل ها جایگاه خود را در این سرزمین یافته اند؛ اگرچه این جایگاه، این روزها دچار تزلزل شده است. باید بدانیم که حیات پل های اصفهان، به حیات زاینده رود بسته است چرا که معماری آن ها، به گونه ای ست که حتما باید آب از زیرشان گذر کند تا فروکش نکنند و رو به نابودی نروند. اما دغدغه خشکی زاینده رود تنها یک گوشه از مشکلات این پل های تاریخی است. از سوی دیگر، رفتار نامناسب از سوی مردم و حتا مسوولین همچون نمکی بر زخم باز این پل ها پاشیده می شود. می خواهیم به شهر اصفهان سفر کنیم؛ اما حتما تا الان متوجه شده اید که سفرمان چندان خوشایند نخواهد بود. از دریچه تصاویر به اصفهان می رویم تا روزگار تلخ این سرزمین را تماشا کنیم و ببینیم پل های تاریخی شهر به چه حال و روزی افتاده اند. شاید با تماشای این تصاویر، قدری بیشتر به موجودیت ارزشمند این پل ها پی ببریم و دیگران را نیز از این مهم آگاه کنیم. تصاویر پیش رو، توسط عکاس هنرمند، «شهرام مرندی» برای خبرگزاری ایلنا عکسبرداری شده است.

به ملاقات پل های ناخوش اصفهان می رویم. با کارناوال همراه شوید.

پل های تاریخی اصفهان

Shahram marandi | Ilna

1- جای خالی زاینده رود

در تصویر پیش رو، پل خواجو را می بینید که برای مدتی طولانی، گذرگاه مهم مردم به شمار می رفت اما حالا که زاینده رود خشک شده، خواجو دیگر معبری مهم نیست و ارزش خود را در زندگی روزمره مردم از دست داده است.

پل خواجو اصفهان

Shahram marandi | Ilna

2- می شد چیلر نصب کرد

واقعا مساله گرما و سرما اهمیت بیشتری از پل تاریخی خواجو با قدمت چند صد ساله دارد؟ حتا می توان راهکار مناسب تری پیدا کرد مانند استفاده از چیلر، تا نمای بیرونی پل خراب نشود و آجرهای پل صدمه نبینند.

پل خواجو اصفهان

Shahram marandi | Ilna

3- مساله مهم رفت و آمد

هر بخشی که به یک بنای تاریخی اضافه می شود باید با تفکر طولانی مدت و در نظر گرفتن تمامی جوانب صورت گیرد. اضافه کردن یک در فلزی به گوشه ای از سی و سه پل، مساله بسیار حساسی ست و صدمات جبران ناپذیری بر این سازه وارد می کند. 

سی و سه پل اصفهان

Shahram marandi | Ilna

4- یادگار بی فرهنگی

پل های اصفهان

Shahram marandi | Ilna

5- پل جویی

پل جویی، مانند بیشتر سازه های اصفهان، به دستور شاه عباس بنا شده و در گذشته محلی برای رفت و آمد کاخ هفت‌دست و کوشک آیینه‌خانه بوده است. پیش تر، از روی این پل جوی آبی می گذشته و همین سبب شده تا نام آن را پل جویی بگذارند. متاسفانه این روزها، با خشکی زاینده رود، حال این پل نیز رو به وخامت گذاشته است. 

پل جویی اصفهان

Shahram marandi | Ilna

6- تَرک ها بر جان پل افتاده اند

پل های اصفهان در انتظار مرمت

Shahram marandi | Ilna

7- عشق میلاد و صدف مهمتر است ؟!

متاسفانه، با وجود تمام اطلاع رسانی ها، باز هم عده ای از افراد ناآگاه ارزش بناهای تاریخی را نادیده می گیرند و با خودکار، اسپری، ماژیک، چاقو، کلید و ... به این سازه ها یورش می برند.

پل های اصفهان در انتظار مرمت

Shahram marandi | Ilna

8- خواجو، چشم انتظار مرمت

پل خواجو اصفهان

Shahram marandi | Ilna

9- پس از مرمت!

پل های اصفهان در انتظار مرمت

Shahram marandi | Ilna

10- دیگر چیزی از آجر نما باقی نمانده

پل های اصفهان در انتظار مرمت

Shahram marandi | Ilna

11- میهمانان قدر نشناس

پل های اصفهان در انتظار مرمت

Shahram marandi | Ilna

12- شکافی بر قلب سی و سه پل

سی و سه پل در انتظار مرمت

Shahram marandi | Ilna

13- مرمت شد؟

متاسفانه استفاده از افراد غیر حرفه ای برای مرمت و رسیدگی به سازه های تاریخی، شرایط این بناها را روز به روز وخیم تر می کند. 

پل خواجو اصفهان

Shahram marandi | Ilna

14- سی و پل در انتظار قطره ای آب

سی و سه پل

Shahram marandi | Ilna

15- قلب شکسته پل

این روزها دنیای سی و سه پل مانند همین پنجره شکسته است.

پل سی و سه پل اصفهان

Shahram marandi | Ilna

16- به زودی می ریزد ...

پل های اصفهان در انتظار مرمت

Shahram marandi | Ilna

17- اینجا گوشه ای از یک سرمایه ملی ست؟!

پل ای تاریخی اصفهان در انتظار مرمت

Shahram marandi | Ilna

18- باز هم زخمی بر چهره سی و سه پل

سی و سه پل اصفهان

Shahram marandi | Ilna

سخن آخر 

سری به شهر اصفهان زدیم و از حال ناخوش این روزهایش خبر گرفتیم. به چند مورد از پل های تاریخی آن نگاهی انداختیم. پل هایی که در انتظار زاینده رود و مرمت، مو سفید کرده اند و فرتوت شده اند. دیدیم که بسیاری از مشکلات این پل ها، ناشی از ناآگاهی ست و همه ما در قبال این ناآگاهی مسوولیم. این تصاویر را با دیگران به اشتراک بگذارید و آن ها را نسبت به رفتار مناسب با بناهای تاریخی هوشیار کنید.

نظرتان درباره این تصاویر چه بود؟

آیا پیش تر از وضعیت بحرانی بناهای تاریخی ایران مطلع بودید؟

هنگام تماشای این تصاویر چه حسی داشتید؟ دیدگاه های خود را با ما در میان بگذارید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

★★

واقعا غم انگیزه که آثار تاریخیمون دارن خراب میشن 
واقعا چه میشه که یکم مراقب آثار تاریخیمون باشیم ؟:-( 

انتشار:25 دی 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.