karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

07 تیر 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

آداب و رسوم و فرهنگ از اصلی ترین و زیباترین ویژگی های یک سرزمین به شمار می روند و به هر اقلیمی در هر گوشه از کره زمین معنا و مفهومی متفاوت می بخشند. همین تفاوت های فرهنگی، گاه به جاذبه گردشگری یک سرزمین بدل می شوند. متاسفانه با آمدن تکنولوژی و مدرنیته، برخی جوامع مدرن تر بر دیگر سرزمین ها فایق آمده و فرهنگ آن ها را تحت تاثیر خود قرار داده اند. اما همچنان نقاطی از این خطه خاکی وجود دارند که با چنگ و دندان، رسوم خود را حفظ کرده اند و به شیوه گذشتگان شان زندگی می گذرانند. می خواهیم به گوشه ای از دنیا سفر کنیم و با یکی از اقوام بسیار سنتی معاشرت داشته باشیم. این قوم عشایری در استان تیومن روسیه (Tyumen Oblast) زندگی می کنند.

حالا که تب جام جهانی در کشور روسیه بالا رفته و همه چشم ها به سوی این سرزمین است، بیش از هر زمان دیگری به هر گوشه از خاک روسیه توجه می شود. حتا مردم مناطق قطبی این کشور، نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کرده اند که یکی از این موارد همان عشایر استان تیومن هستند که به تماشای شان می رویم. میزبانی رقابت های فوتبال بر این عشایر نیز تاثیر گذاشته است و این افراد با وجود زندگی کوچ نشینی، بازی های فوتبال را دنبال می کنند و خودشان نیز بیش از هر زمان دیگری به بازی فوتبال می پردازند. 

به میهمانی قومی عشایر نشین در استان تیومن می رویم. استان تیومن در شمال روسیه جای خوش کرده و مرکز آن شهر سالخارد (Salekhard) است. در گوشه ای از این استان، ناحیه خودمختاری به نام یامالو-ننت (Yamalo-Nenets) قرار گرفته است. مردم محلی این خطه، به شیوه اجدادشان زندگی می کنند و در نوعی چادر به نام یورت (Yurt) روزگار می گذرانند. بد نیست توضیح دهیم که یورت یا یورد نوعی چادر است که عشایر مغول و ترک در آسیای میانه برای زندگی استفاده می کنند. چادرهای یورت، از پشم و پوست حیوانات ساخته می شوند و می توان آن ها را حمل کرد؛ پس برای زندگی عشایر مزاحمتی ایجاد نمی کنند.

از دیگر ویژگی های مردم ناحیه یامالو-ننت، می توان به رژیم غذایی شان اشاره کرد. این قوم عشایری، بیشتر مواقع از گوشت گوزن تغذیه می کنند و زمانی که سرما بر آن ها چیره می شود با نوشیدن خون گوزن های شمالی جان تازه می گیرند. شاید تصورش سخت باشد که با این روش خاص زندگی، بازهم این افراد خبرهای روز را دنبال می کنند و چشم به مسابقات فوتبالی دارند که در سرزمین شان در حال وقوع است. شاید این افراد از ذخایر نفتی روسیه سهم نداشته باشند و در بیشتر رویدادهایی که در روسیه جاری ست دخالت نکنند؛ اما از فوتبال، این ورزش محبوب، نمی توان چشم پوشی کرد. فوتبال ورزشی ست که از تمامی سدها عبور کرده و جای خود را در میان مردم باز می کند. تفاوتی ندارد که تو از قوم عشایر باشی و یا زندگی خود را در شهر سپری کنی، فوتبال راه خود را به سوی تو می یابد و در دلت جای می گیرد.

به بهانه فوتبال، به شمال روسیه می رویم و با مردم قطب نشین این خطه آشنا می شویم. عادات روزمره آن ها را دنبال می کنیم و می بینیم در روزهای جام جهانی، چه حال و هوایی دارند.

لباس گرم بپوشید و با کارناوال راهی این سفر تماشایی شوید.

ورود به صفحه اختصاصی مطالب جام جهانی 2018

1- طرفداران بارسلونا در شمال روسیه

مردی از عشایر ناحیه خودگردان یامالو-ننت را می بینید که بر روی کلاهش، علامت باشگاه بارسلونا حک شده است.

عشایر یامالو-ننت شمال روسیه

2- یورت، چادر محبوب کوچ نشین ها

عشایر شمال روسیه در چادرهایی به نام یورت روزگار می گذرانند. از آن جایی که چادرهای یورت با پشم و پوست دیگر حیوانات ساخته می شود عشایر را از برف و سرما محفوظ نگه می دارد همین سبب شده تا کوچ نشین های مغول و ترک در آسیای میانه از این نوع خاص چادر استفاده کنند.

چادرهای یورت عشایر یامالو-ننت شمال روسیه

3- آرامش بر روی تختخواب برفی

عشایر یامالو-ننت شمال روسیه

4- منظره سحرانگیز طلوع در حوالی قطب

عشایر یامالو-ننت شمال روسیه

5- گرمای دلپذیر آتش بعد از یک روز طولانی و سرد

عشایر یامالو-ننت شمال روسیه

7- گله گوزن های شمالی

گوزن های شمالی عشایر یامالو-ننت شمال روسیه

8- ذبح گوزن شمالی

قوت غالب عشایر یامالو-ننت گوشت و خون گوزن های شمالی ست که به آن ها انرژی لازم برای گذراندن زندگی در سرما را می دهد.

گوزن شمالی عشایر یامالو-ننت شمال روسیه

9- پرورش گوزن شمالی

گوزن های شمالی معمولا در مناطق قطبی مانند اسکاندیناوی، روسیه، آلاسکا، کانادا و ... دیده می شوند. جالب آن که گوزن های شمالی خوی اهلی ندارند اما در مکان هایی مانند همین شمال روسیه آن ها را اهلی می کنند و پرورش می دهند.

 

پرورش گوزن عشایر یامالو-ننت شمال روسیه

10- دنیای عجیب کوچ نشین های قطب

نمی دانیم کدام یک از آرایه های این تصویر را بپذیریم. لباس هایی که در سرمای قطبی آویزان شده اند و یا مادربزرگی که خود را با توپ فوتبال سرگرم کرده است.

عشایر یامالو-ننت شمال روسیه

11- بوی مرگ را همین نزدیکی می شنود

گوزن شمالی عشایر یامالو-ننت شمال روسیه

12- رسیدن به پایان راه ...

گوزن شمالی عشایر یامالو-ننت شمال روسیه

13- فوتبال به روش کوچ نشین ها

اگرچه عشایر یامالو-ننت نیز مانند تمامی دنیا، به تب فوتبال دچار شده اند اما این بازی محبوب را به شکل خاصی درآورده اند که در میان برف و بوران سخت نیز میسر باشد. آن ها از تکه چوب هایی استفاده می کنند که حرکت در میان زمین های سراسر پوشیده از برف را برای شان ممکن کند.

عشایر یامالو-ننت شمال روسیه

14- مادربزرگ، توپ را بگیر!

عشایر یامالو-ننت شمال روسیه

15- درخشش خورشید بر فراز یورت

چادر یورت عشایر یامالو-ننت شمال روسیه

16- دنیای چشمنواز کوچ نشین ها

عشایر یامالو-ننت شمال روسیه

17- گوشی همراه، به اینجا نیز راه پیدا کرده است!

شاید وجود تلفن های همراه در این نقطه دور افتاده کمی عجیب به نظر آید؛ اما نمی توان قدرت و محبوبیت تکنولوژی را دست کم گرفت.

عشایر یامالو-ننت شمال روسیه

18- آرامش شب های سرد و قطبی

عشایر یامالو-ننت شمال روسیه

19- درون یورت ها چه خبر است؟!

عشایر یامالو-ننت شمال روسیه

سخن آخر

به شمال کشور روسیه سفر کردیم و از عشایری بازدید به عمل آوردیم که در ناحیه خودگردان یامالو-ننت سکونت داشتند. یکی از جذابیت های جام جهانی فوتبال آن است که افراد زیادی به سوی کشور میزبان راهی می شوند و با یکدیگر و همچنین میزبان رقابت ها بیشتر آشنا می شوند. همین موضوع سبب شده تا کنجکاوی ها درباره روسیه زیاد باشد و حتا دور افتاده ترین نقاط این سرزمین، مورد توجه قرار گیرند.

نظر شما درباره این تصاویر چه بود؟

آیا با کوچ نشین های شمال اروپا و عادت های شان آشنایی داشتید؟

کدام یک از عادات این افراد بیشتر شما را حیرت زده کرد؟

دیدگاه خود را به ما بگویید. 

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.